Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ny nätaggregatsstandard – vad är ATX12VO?

Permalänk
Melding Plague

Ny nätaggregatsstandard – vad är ATX12VO?

Under 2020 väntas den nya nätaggregatsstandarden ATX12VO ta plats i färdigbyggda datorer, där denna endast matar 12 V-spänning till systemet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vi har med andra ord kommit "full circle" och kör återigen med den gamla tidens standarder (T.ex hos Apple) att enheter får ström från uttag på moderkort istället för från PSU:n.. hmm... Vissa saker var tydligen bättre förr.
(edit: Jag har för mig att det var betydligt vanligare förr med t.ex SCSI som tog ström igenom en kabel till moderkortet)

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk

Väldigt intressant och se hur denna övergång kommer ta sig men jag är inte glad som precis köpt ett Titanium nätagg för två och halvt tusen. Ska man sälja den nu?

Permalänk
Avstängd

Nja, nätagg byter man inte så ofta så att den kostar lite mer gör inte så mycket.
Moderkort byts däremot oftare.. låter som det blir dyrare för kunderna i slutändan.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Tycker spontant om idéen att kombinera data och power i en "sata"-kabel väldigt mycket.

Sedan vet jag inte vad jag tycker om power-brick visionen. Då får man ju två lådor att dölja :/

En annan nackdel tror jag är att det är vanligare att uppgradera moderkort än nätaggregat. Så frågan är om det blir billigare i längden för entusiaster som uppgradera allt eftersom och återanvänder delar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Väldigt intressant och se hur denna övergång kommer ta sig men jag är inte glad som precis köpt ett Titanium nätagg för två och halvt tusen. Ska man sälja den nu?

Varför skulle du det? Oem börjar använda det Någon gång under året, Lär ta mer tid innan du kan köpa lösa delar och bygga själv, Lär även ta lång tid innan Atx försvinner om den överhuvudtaget gör det närmaste åren.

Så länge du inte planerar att köpa ny plattform/nytt moderkort varje år i typ 8 år framöver och flytta med nätdelen, är det mer värt att fundera på fredagsluncjen inför helgen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Skrivet av sleepyoh:

Varför skulle du det? Oem börjar använda det Någon gång under året, Lär ta mer tid innan du kan köpa lösa delar och bygga själv, Lär även ta lång tid innan Atx försvinner om den överhuvudtaget gör det närmaste åren.

Så länge du inte planerar att köpa ny plattform/nytt moderkort varje år i typ 8 år framöver och flytta med nätdelen, är det mer värt att fundera på fredagsluncjen inför helgen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har planerat att köpa nya komponenter när DDR5 anlänt men så snabbt hinner väl inte 12VO ta sig som standard? Om det inte finns någon bakåtkompabilitet då blir jag riktigt arg speciellt som Jonas sa i videon att det kommer va surt när man precis köpt ett nätagg med tio års garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag har planerat att köpa nya komponenter när DDR5 anlänt men så snabbt hinner väl inte 12VO ta sig som standard? Om det inte finns någon bakåtkompabilitet då blir jag riktigt arg speciellt som Jonas sa i videon att det kommer va surt när man precis köpt ett nätagg med tio års garanti.

Det kommer sannolikt att komma moderkort för båda standarderna parallellt under överskådlig tid. Välj bara ett moderkort för klassiska ATX-agg när det är dags att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Tycker spontant om idéen att kombinera data och power i en "sata"-kabel väldigt mycket.

"Detta innebär i praktiken att exempelvis lagringsenheter och optiska enheter som fortfarande kräver 5 V-matning kommer att matas med SATA-ström från en kontakt på moderkortet."

Är det den meningen som du tolkar som att data & power kommer bakas in i en & samma kabel? Tycker det låter mer som i artikeln & i videon att det blir en helt separat egen strömkontakt på moderkortet, alltså inte en kombi-port

Kan redaktionen förtydliga?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av JesperA:

"Detta innebär i praktiken att exempelvis lagringsenheter och optiska enheter som fortfarande kräver 5 V-matning kommer att matas med SATA-ström från en kontakt på moderkortet."

Är det den meningen som du tolkar som att data & power kommer bakas in i en & samma kabel? Tycker det låter mer som i artikeln & i videon att det blir en helt separat egen strömkontakt på moderkortet, alltså inte en kombi-port

Kan redaktionen förtydliga?

Som det ser ut just nu blir det dessvärre en separat kabel för ström.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Som det ser ut just nu blir det dessvärre en separat kabel för ström.

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr det jag befarade :/ Tack för förtydligandet 👍

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Detta låter ganska korkat. Varör inte använda nätaggregatet och kablar istället för att kosta på extra ström genom moderkortet?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Väldigt intressant och se hur denna övergång kommer ta sig men jag är inte glad som precis köpt ett Titanium nätagg för två och halvt tusen. Ska man sälja den nu?

Samma här. Köpte ett HX1200i för några månader sen. Det gamla AX1200 hade rullat i över 7 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Väldigt likt Fujitsus 12v Power Only Concept. Väldigt smidigt att jobba med jämfört med gamla ATX.

Skrivet av g146:

Detta låter ganska korkat. Varör inte använda nätaggregatet och kablar istället för att kosta på extra ström genom moderkortet?

För att 5v och 3,3v sällan används. Framförallt när man rör sig från SATA-enheter till M.2-enheter. Dessutom är det inte effektivt att mata så låga spänningar i kablar. Behövs inte spänningarna så kan du hoppa över kablarna.

Permalänk
Medlem

Låter intressant och borde bli en förbättring på sikt.
Hur ska kylningen av nätaggregatet gå till? DETTA ÄR EN VIKTIG FRÅGA.

Som nu kyla separat och inte genom datorchassit, problem ingen bra hantering av damm och det går inte att filtrera bort dam.
kylningen hamnar i datorlådan precis som övriga komponenter, bra då datorns luftfilter hanterar alt.

Införs en ny standard så borde alt gås igenom, någon som vet mer om hur nätaggregatet ska kylas.

Modulärt då ska kontakterna på nätaggregatet standardiseras så sladdar går att återanvända bra då kan man köpa nätaggregat utan sladdar och spara pengar när ett nätaggregat har gått sönder ex åska.

Permalänk
Inaktiv

Kanonbra! Detta har jag väntat länge på. Renare konstruktion med enklare/billigare kraftaggregat, enklare att bygga med kraften utanför lådan och enklare att driva från valfri 12V, typ bil eller båt.

Kan lägga till att kraggen antagligen blir effektivare också, det är mycket enklare att optimera konstruktionen när det bara är en spänning som skall alstras.

Permalänk
Medlem

Tror inte ett dugg på att nätaggen blir billigare av detta. De kommer passa på att utöka marginalerna dvs samma pris trots enklare konstruktion.

Det enda som kommer ske är att mammabrädorna blir dyrare samt att det troligtvis blir så att de billigaste inte längre kommer ha stöd för externa SATA enheter (vilket ju många inte har behov av). Om man vill köra en SATA enhet internt med sådant MOBBO så kanske man måste använda en USB kontrollerkrets från en extern HDD och sedan koppla till USB på mobbot.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Som någon som tillverkat custom kablar kommer det bli billigare, enklare och snabbare att sleeva och tillverka strömmatningen till moderkortet med 10 pinskontakt jämfört med nuvarande 24pin. Enbart 1 sense för hela kabeln istället för 4st på nuvarande (12V, 5V, 3,3V och jord), mindre material som krävs och jag skulle lätt påstå att tillverkningstiden kommer minst halveras. (Antalet gånger man riskerar att skära sig i fingrarna kommer också minska )

Jag tror dock att övergångstiden kommer bli minst 5 år och inte heller blir jag förvånad om det tar 10 år innan nuvarande ATX standarden försvinner men då gäller det att alla tillverkare hoppar på ATX12VO-tåget.

Skrivet av Joakim Ågren:

Tror inte ett dugg på att nätaggen blir billigare av detta. De kommer passa på att utöka marginalerna dvs samma pris trots enklare konstruktion.

Det enda som kommer ske är att mammabrädorna blir dyrare samt att det troligtvis blir så att de billigaste inte längre kommer ha stöd för externa SATA enheter (vilket ju många inte har behov av). Om man vill köra en SATA enhet internt med sådant MOBBO så kanske man måste använda en USB kontrollerkrets från en extern HDD och sedan koppla till USB på mobbot.

För tillverkarna blir det billigare

eh va? Det gick inte ihop i mitt huvud. Tänker du på externa hårddiskar som kräver 12V? De kör ju på egen strömadapter och använder bara USB för dataöverföring. Externa hårddiskar/SSDer som från ström och data enbart via USB kommer ju fungera precis som innan. Varför man skall behöva USB-kontrollkort för att använda intern SATA-enhet går verkligen inte ihop.

Skrivet av Teknik:

Låter intressant och borde bli en förbättring på sikt.
Hur ska kylningen av nätaggregatet gå till? DETTA ÄR EN VIKTIG FRÅGA.

Som nu kyla separat och inte genom datorchassit, problem ingen bra hantering av damm och det går inte att filtrera bort dam.
kylningen hamnar i datorlådan precis som övriga komponenter, bra då datorns luftfilter hanterar alt.

Införs en ny standard så borde alt gås igenom, någon som vet mer om hur nätaggregatet ska kylas.

Modulärt då ska kontakterna på nätaggregatet standardiseras så sladdar går att återanvända bra då kan man köpa nätaggregat utan sladdar och spara pengar när ett nätaggregat har gått sönder ex åska.

Vad är det för problem med sättet man kyler nättagg nuförtiden? Räcker inte fläkten som används i dagens agg? Finns agg som är helt passivkylda också.

Tror inte man hade sparat speciellt mycket pengar på att slippa köpa kablarna, tillverkarna tar nog den andelen för sig själva. Den dagen då alla nättaggstillverkare har helt standardiserade kontakter på nättagg blir en vacker dag.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av anon214822:

Renare konstruktion med enklare/billigare kraftaggregat, enklare att bygga med kraften utanför lådan och enklare att driva från valfri 12V, typ bil eller båt.

Tror du har missförstått lite. Nätaggregaten kommer fortfarande att omvandla 240 VAC till 12 VDC, precis som idag.

Skrivet av Intel:

The power supply is capable of supplying full-rated output power over two input voltage ranges rated 100-127 VAC and 200-240 VAC rms nominal.

Enligt Intels Single Rail Power Supply ATX12VO Design Guide S.14.

Skrivet av Teknik:

Hur ska kylningen av nätaggregatet gå till? DETTA ÄR EN VIKTIG FRÅGA.

Som nu kyla separat och inte genom datorchassit, problem ingen bra hantering av damm och det går inte att filtrera bort dam.
kylningen hamnar i datorlådan precis som övriga komponenter, bra då datorns luftfilter hanterar alt.

Införs en ny standard så borde alt gås igenom, någon som vet mer om hur nätaggregatet ska kylas.

Det där handlar ju om chassi design och inte om PSU standard.
I mitt Mini-ITX chassi, och i majoriteten av alla ATX chassin som tillverkats, tar PSU:n varm luft från insidan av chassit.
Mycket bättre när PSU:n får egen kall luft från utsidan av chassit, sen om det sitter ett dammfilter framför och resulterar i sämre luftflöde eller inte, det är oftast upp till användaren då lyxiga moderna ATX chassin ofta kommer med ett dammfilter.

Skrivet av Vzano:

eh va? Det gick inte ihop i mitt huvud. Tänker du på externa hårddiskar som kräver 12V? De kör ju på egen strömadapter och använder bara USB för dataöverföring. Externa hårddiskar/SSDer som från ström och data enbart via USB kommer ju fungera precis som innan. Varför man skall behöva USB-kontrollkort för att använda intern SATA-enhet går verkligen inte ihop.

Tror att @Joakim Ågren syftar på ett specialfall med framtida 10pins ATX12VO budgetmoderkort som potentiellt kan sakna omvandlig till 5V för SATA enheter för att hålla nere kostnaden. Har man ett sådant moderkort (vilket inte finns idag) kommer man ju att behöva en extra strömadapter från 12V till 5V.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Låter intressant och borde bli en förbättring på sikt.
Hur ska kylningen av nätaggregatet gå till? DETTA ÄR EN VIKTIG FRÅGA.

Som nu kyla separat och inte genom datorchassit, problem ingen bra hantering av damm och det går inte att filtrera bort dam.
kylningen hamnar i datorlådan precis som övriga komponenter, bra då datorns luftfilter hanterar alt.

Införs en ny standard så borde alt gås igenom, någon som vet mer om hur nätaggregatet ska kylas.

Modulärt då ska kontakterna på nätaggregatet standardiseras så sladdar går att återanvända bra då kan man köpa nätaggregat utan sladdar och spara pengar när ett nätaggregat har gått sönder ex åska.

Intel har en lång PDF om sin standard. Kolla lite snabbt, men det ser ut som om de inte har ändrat specarna för kylning alls.

https://www.intel.com/content/www/us/en/products/docs/devices...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd

Fråga: innebär detta man måste ha moderkort som har inbyggda transformatorer för att konvertera spänningen? Hur påverkas moderkortens livslängd av att ha sådana transformatorer och vad har man för garanti att dessa transformatorer skall hålla länge?

Tänker mig att vore tärt och irriterande att behöva byta/laga moderkort pga. trasig spänningstransformator eller i värsta fall: nätagget får knas och bränner hela moderkortet och allt kopplat till det?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Du behövs ju inte bara VRM till CPU utan till både 5 och 3 linan. Dom behövs ju oxå kylas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Fråga: innebär detta man måste ha moderkort som har inbyggda transformatorer för att konvertera spänningen? Hur påverkas moderkortens livslängd av att ha sådana transformatorer och vad har man för garanti att dessa transformatorer skall hålla länge?

Tänker mig att vore tärt och irriterande att behöva byta/laga moderkort pga. trasig spänningstransformator eller i värsta fall: nätagget får knas och bränner hela moderkortet och allt kopplat till det?

Ditt moderkort är redan fyllt med små "transformatorer", eller egentligen DC/DC omvandlare. (VRM)

De omvandlar redan matningen till rätt spänning för CPU, RAM, chipset etc etc som finns på ditt moderkort.

Att använda en gemensam och högre spänning gör att man kan sänka strömstyrkan istället, ingen nackdel.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Dagens chassin nätaggregat är felaktigt konstruerade angående kylning.
All kylluft ska gå genom ett filter som tar bort alt damm ett lätt övertryck ska finnas i chassit och det kan förstöras av en fläkt i nätaggregatet.
(även grafikkort kan dra in damm om grafikkortet blåser ut luftkylt undertryck i datorn kan uppstå

Om datorerna hade varit konstruerade på rätt sätt skulle det ALDRIG bli damm i datorn.

Ska en ny standard tas fram så borde standarden lösa alla problem vi nu har med kylning och damm i datorerna

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Teknik:

Dagens chassin nätaggregat är felaktigt konstruerade angående kylning.
All kylluft ska gå genom ett filter som tar bort alt damm ett lätt övertryck ska finnas i chassit och det kan förstöras av en fläkt i nätaggregatet.
(även grafikkort kan dra in damm om grafikkortet blåser ut luftkylt undertryck i datorn kan uppstå

Om datorerna hade varit konstruerade på rätt sätt skulle det ALDRIG bli damm i datorn.

Ska en ny standard tas fram så borde standarden lösa alla problem vi nu har med kylning och damm i datorerna

Vill du ha deltafläktar i chassit för att dra luft genom så täta filter?

Nättaggen drar oftast in luft genom ett eget filter på undersidan av datorn. Vill man ha en dator utan ett dammkorn får man bo i ett renrum.

Men om du har en perfekt lösning så säg det bara!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Hedersmedlem

Nja, lite ambivalent, men mest negativ.

Om vi tittar på det från perspektivet av en entusiast, gillar jag spontant idén att ström till t.ex. SATA-enheter kan matas från moderkortet. Det gör att man skulle kunna kombinera SATA och och ström i samma kabel och samma kontakt, med bättre kabelhantering som resultat. Den smidigare och kompaktare 10-pin-kontakten gillar jag också. Fast egentligen så tycker jag inte att dessa fördelar räcker ända fram för att offra bakåtkompatibilitet.

Precis som Jonas säger så måste konvertering från 12V till 5 V och 3,3V ske någonstans. Spelar det egentligen någon roll om det händer i ett dotterkort i nätdelen eller på moderkortet? Visst, nätdelen blir billigare men moderkortet blir ju i gengäld dyrare.

Det där med att man ska kunna använda "power bricks" på utsidan av chassit för att bygga riktigt små datorer köper jag inte. Enligt mig är det 100% marketing-BS att "krympa" en dator genom att flytta komponenter till datorns utsida. Datorn blir inte mindre, den blir uppdelad på flera delar istället.

Med det sagt så tycker jag ändå att det är bra med en standard! Om OEM-tillverkare ändå tror att de kan spara pengar genom att göra på det här sättet, så är det ändå bättre att de följer en gemensam standard. Det blir bättre för alla inblandade än att alla ska hitta på något eget. Lättare att hitta reservdelar till datorerna, och lägre utvecklingskostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Tror du har missförstått lite. Nätaggregaten kommer fortfarande att omvandla 240 VAC till 12 VDC, precis som idag.

Tror nog snarare att det är du som missförstår honom. Om det endast är 12 volt som ska matas in så skulle man mer eller mindre kunna driva en vanlig stationär dator från ett vanligt bilbatteri utan några övriga kretsar i vägen. Eller det mer sannolika - en extern strömadapter precis som Xbox One har. Det finns mycket värme och mycket plats att spara om man i små system kan använda en extern strömadapter.

Permalänk
Medlem

@Vzano:

Eller så använder man relativt normala fläktar och den typen av filtermatta vi har använt inom industrin till elskåp i decennier ...

Den har bra genomsläpplighet men fångar upp väldigt mycket damm och stoft ändå. Finns olika tätheter beroende på hur rent man vill ha det men bekostnad på tryckfall då.

Låter det för mycket borde man kunna bygga en labyrint med ljuddämpning runt fläkten.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

Fråga: innebär detta man måste ha moderkort som har inbyggda transformatorer för att konvertera spänningen? Hur påverkas moderkortens livslängd av att ha sådana transformatorer och vad har man för garanti att dessa transformatorer skall hålla länge?

Tänker mig att vore tärt och irriterande att behöva byta/laga moderkort pga. trasig spänningstransformator eller i värsta fall: nätagget får knas och bränner hela moderkortet och allt kopplat till det?

Moderkort gör ju redan spänningkonvertering vid höga effekter redan idag för att fixa drivspänningar till CPU och andra kretsar. Att lägga på ett par fler spänningar gör nog varken till eller från skulle jag tro i frågan om tillförlitlighet.

Permalänk
Medlem

Tycker att de kunde gå på 24V DC direkt istället.

24DC är otroligt vanligt inom industrin i elskåp och det finns enormt många typer av nätaggregat med olika kapacitet.

Då kan minska kabelarean ytterligare ganska mycket.

Men kan problemet vara att i USA är de lite rädda för 24V ? Har hört att t ex lastbilar fortfarande envisas med 12V där ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.