Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Färdig stationär dator för Tibia och surf. 10k.

Permalänk
Medlem

Färdig stationär dator för Tibia och surf. 10k.

Hej, har nu bestämt mig för att köpa en ny dator, min gamla dator strular så behöver nog en ny.

Behov:
Jag vet att det alltid lönar sig att bygga eget, men är Handikappad så kan tyvärr inte sätta ihop en egen dator utan måste köpa en färdig.

Jag vill ha en dator som det går snabbt att surfa med och klarar av spelet Tibia utan några problem.

Spelet Tibia kräver:

Recomanded:

- OS: System: Windows 7 or newer
- Visual C++ Redistributable for Visual Studios 2015
- Processor: 2.5 GHz Intel Core 13 processor or equivalent.
- Memmory: 4GB RAM
- Graphics: 512MB; OpenGL 2.1 support
- Hard Drive: Min. 150MB

Budget: 10k

Jag kan ingenting om datorer så förstår inte vad detta menas. Därav behöver jag er hjälp att hitta en dator jag kan beställa.

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Något i den här stilen skulle jag gå på i dagsläget Du behöver ju inte supermycket grafikkort för det du gör men med detta kan du uppgradera GPU i framtiden och ha kvar processorn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Ett tips, läs hela hans text innan du skickar in ett bidrag!

Frågan är: Kommer du spela något annat spel närmsta tiden och vad använder du burken till mer? Inet, Komplett, Webhallen mm säljer färdiga burkar eller om du vill kan man sätta ihop egna komponenter och betala butikerna för att dom monterar den åt dej för en peng.

Skrivet av LeJoke:

Något i den här stilen skulle jag gå på i dagsläget Du behöver ju inte supermycket grafikkort för det du gör men med detta kan du uppgradera GPU i framtiden och ha kvar processorn

https://komponentkoll.se/bild/PwaED.png

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CoolerMaster Silencio S400TG * MSI B450M Mortar Max * AMD Ryzen 3600X* Corsair 16gb ddr 4 3600mhz Vengeance * Samsung SSD Basic 840-Series 250GB * DeepCool Gammax l240 v2 * ASUS GeForce GTX 1060 3GB Dual OC * 3*Hdd (3.5Gb) * Benq G2420DB

Permalänk
Medlem

Försökte dra ihop ett paket med separata delar och hamnar på ganska precis 10k utan Windows.
Har du eventuellt en Windows-licens redan, eller kan du sträcka dig till 11k? I så fall fungerar det här:

Behöver det ens vara en stationär?
Tibia kommer rulla bra oavsett vilken ny dator du köper idag, så länge den har ett separat grafikkort.
Den här t.ex. kommer hantera det utan bekymmer:
Komplett: Asus TUF FX705DT 10499:-
Eller den här:
Lenovo Ideapad L340 8999:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crapmind:

Ett tips, läs hela hans text innan du skickar in ett bidrag!

Frågan är: Kommer du spela något annat spel närmsta tiden och vad använder du burken till mer? Inet, Komplett, Webhallen mm säljer färdiga burkar eller om du vill kan man sätta ihop egna komponenter och betala butikerna för att dom monterar den åt dej för en peng.

Missade visst att klistra in länken till hjälp vid montering av datorer tråden https://m.sweclockers.com/forum/trad/1196197-gratis-hjalp-vid...

Jag tänkte mig att det kanske är roligt att lära sig att faktiskt bygg något själv. Annars för hans behov behövs ju inte ens en dator för 10k tibia kräver ingenting och surf knappast heller.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Tacksam för all hjälp LeJoker, Crapmind och Icecrystal.

Icecrystal.
Jag vill gärna ha en stationär dator för gillar mitt mekaniska tangentbord och skärm.

Men jag kanske formulerade mig lite fel. Jag har en CP-skada så jag kan fysiskt inte bygga en egen dator för jag har ej motoriken i ena handen till det. Därav måste jag köpa en färdig burk.

Crapmind.
Det var ett smart alternativ att de kan bygga åt en där man köper den.

Min tanke är att bara spela Tibia och surfa. Kolla Youtube.

Kanske i framtiden spela Diablo 4, Men som det ser ut just nu är det bara Tibia och surf.

Så om priset går att sänka, hade det ju varit bra.

Tacksam för all hjälp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Något i stil med detta duger nog fint till surf och tibia. Så kan du köpa ett grafikkort senare ifall diablo 4 blir aktuellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Det här räcker också fint!
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13304881

Inte den snabbaste SSD:n, men du kommer inte märka någon skillnad på den och till exempel en A2000 om du endast spelar och surfar.
500W 80+ PSU. APU system drar i princip ingenting så den kommer vara fullt tillräcklig. Också 5 års garanti vilket är väldigt ovanligt i prisklassen.
Litet och billigt chassi som med god marginal kommer kunna hålla ett API bygge tyst och svalt, även om du uppgraderar den med ett grafikkort.

Köp ett grafikkort när du vill börja med Diablo.
Finns säkert någon i Gratis hjälp vid montering av datorer som kan hjälpa dig montera in det i datorn.
Annars kanske du har en anhörig eller vän som kan hjälpa dig, krävs ingen som helst teknikkunskap, räcker med en How to video från YouTube.
Är det i närheten av Göteborg eller vissa helt andra delar av Västra Götaland så kan jag hjälpa dig, bara skicka PM!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Tack så mycket xooz och Eric Hjalmarsson!

Blir något av era alternativ, det enda jag skulle vilja ha mer är ett Windows. Kollade på Inet, men vilken ska jag välja? Vad står OEM för tex? 😊

Eric Hjalmarsson. Bor tyvärr inte i GBG och känner ingen som kan hjälpa mig bygga en. Tack för erbjudandet 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Weur:

Blir något av era alternativ, det enda jag skulle vilja ha mer är ett Windows. Kollade på Inet, men vilken ska jag välja? Vad står OEM för tex? 😊

OEM står för original equipment manufacturer. Alltså datortillverkare så som Acer, ASUS, HP, Huawei, Lenovo, Microsoft, Samsung med flera.
Det betyder att Windowslicensen är knuten till en viss specifik dator. En uppgradering till ny processor kommer kräva en ny Windowslicens.

Jag skulle rekommendera att du köper datorn monterad från Inet och Windows från Ebay för en femtilapp eller från en CD Key sida med garanti för ungefär 200 kronor.

Skrivet av Weur:

Eric Hjalmarsson. Bor tyvärr inte i GBG och känner ingen som kan hjälpa mig bygga en. Tack för erbjudandet 😊

Nä, det förstår jag. Men om du känner någon bra så känner du någon som i framtiden skulle kunna hjälpa dig sätta i ett grafikkort i den redan byggda datorn. Tar en minut och är hur enkelt som helst! Tyvärr tar Inet och liknande butiker ungefär lika mycket betalt för att montera ett grafikkort som att montera en hel dator. :/

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Eric Hjalmarsson, okej, då vet jag. Tack för all info!

Jag har tänkt lite, skulle gärna kunna tänka mig att spela WOW classic med, jag har läst på forumet att då krävs det mycket CPU?

Eftersom jag är så virrig i vad jag vill spela och inte kan byta delar i efterhand kanske det skulle vara lika bra att köpa en lite dyrare Gaming PC. Vad kommer burken landa på då tror ni?

Är väldigt tacksam för allt, förlåt att jag är så virrig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Weur: Inget att be om ursäkt för. Det är ju det som är trevligt med forumtrådar, du börjar med en fråga, forumet ställer lite motfrågor och sakta men säkert börjar vi närma oss ett svar som passar dig <3.

WoW classic kräver knappt ingenting det heller. Det går att spela på en 10 år gammal burk utan grafikkort. Det fungerar dock bättre om man har ett grafikkort. Alla de förslagen här ovan är bra på olika sätt, men jag håller med de andra om att det är bättre att låta t.ex webhallen eller inet bygga ihop en dator åt dig än att köpa ett färdigt paket. Om ett par år kanske du vill uppgradera något och då kan du ju antingen ta den till t.ex Webhallen och låta de göra det alternativt så finns det folk här på Sweclockers som gärna hjälper till.

Får man fråga vart du bor eller ifall du har någon av butikerna som Inet/Webhallen/NetOnNet i närheten? Det kan ju vara extra smidigt att köpa från en butik som finns fysiskt nära dig ifall det skulle vara några problem i framtiden eller ifall du vill uppgradera. Då kan du ju helt enkelt åka dit.

Permalänk
Medlem

Här har du något mellanläge mellan det folk har föreslagit här ovan. Den ligger 1500kr under din budget men är fortfarande kraftfull nog att spela alla spel som finns ute (i 1080p). Spel som tibia och wow classic löser den utan att bli andfådd, men känner du för att spela något mer krävande i framtiden så kommer den klara det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Här har du något mellanläge mellan det folk har föreslagit här ovan. Den ligger 1500kr under din budget men är fortfarande kraftfull nog att spela alla spel som finns ute (i 1080p). Spel som tibia och wow classic löser den utan att bli andfådd, men känner du för att spela något mer krävande i framtiden så kommer den klara det också.

https://www.webhallen.com/api/cart-img/284731,289144,225255,269280,240379,272635,196696,293662,236123

Tacksam för all hjälp!

Jag bor nära Karlstad så har Netonet och Elgiganten ganska nära.

Jag frågade en kompis som kunde installera Windows åt mig om jag köpte en färdig monterad burk. Han tyckte att jag skulle köpa Nivida och Intel än AMD men jag vet inte?

Jag tänkte nämligen beställa din burk, men blev osäker när min vän sa att jag skulle köpa något annat än AMD vad är skillnaden på Nivida, Intel och AMD? 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weur:

Tacksam för all hjälp!

Jag bor nära Karlstad så har Netonet och Elgiganten ganska nära.

Jag frågade en kompis som kunde installera Windows åt mig om jag köpte en färdig monterad burk. Han tyckte att jag skulle köpa Nivida och Intel än AMD men jag vet inte?

Jag tänkte nämligen beställa din burk, men blev osäker när min vän sa att jag skulle köpa något annat än AMD vad är skillnaden på Nivida, Intel och AMD? 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Elgiganten bygger tyvärr inte datorer så då skulle jag rekommendera att du vänder dig till NetOnNet.

Nivida, Intel och AMD
Det finns två tillverkare av Processorer idag. AMD och Intel. Det finns två tillverkare av grafikkort AMD och Nvidia.
Korta svaret så är skillnaden mellan dem som skillnaden mellan andra företag. Saab eller Volvo. Marvel eller DC. Estrella eller OLW. De gör saker lite olika men i slutändan bygger de samma typ av produkt.
Hyfsat långa men ändå förenklade svaret: AMD gjorde en del dåliga val som egentligen började någonstans runt 2011. Processorer och grafikkort tar lång tid att utveckla, ofta påbörjas detta 5+ år innan produkterna släpps. På grund av att AMD gjorde en del dåliga val så tog Intel och Nvidia ledningen över AMD. Spola fram lite i tiden tills idag och AMD har till stor del kommit tillbaka och gör åter igen bra produkter. Kan kika in den här artikeln t.ex där av AMD har plats 1-9 på Amazons lista över de 10 bäst säljande processorerna.

När det kommer till grafikkort är det lite mer komplicerat. Nvidia och AMD gör båda bra grafikkort och båda två kommer med sina olika positiva och negativa sidor. Kikar du in Sweclockers Prestanda Index så kan man se att om vi utgår från RX 590 så är alternativen från Nvidia antingen 1650 Super som är 8% långsammare för samma pris, eller så har du 1660 super som är ca 12% snabbare men kostar ca 25% mer. Detta beror ju samtidigt på vad för kort man jämför, om du hittar ett kort på rea eller inte etc. Vad jag läst så har RX 590 fått bra kritik + det kommer med 8 gb grafikminne istället för 4/6gb som Nvidia gör. Spelar ingen roll idag troligen, men det är troligt att AMD kommer åldras bättre tack vare detta.

Jag vet inte hur mycket din kompis vet om datorer, men de som säger "Intel + Nvidia är bäst" brukar tillhöra kategorin människor som kan mer än farmor, men inte egentligen är särskilt pålästa. Alla som vet vad de pratar om vet att det aldrig är så pass enkelt att ett märke alltid är bäst. Mercedes gör sjukt bra formel 1 bilar, men det betyder ju inte att de gör den bästa familjekombin i prisklassen 200.000kr.

Windows

Windows är superenkelt att installera. Du behöver ett USB minne på 16 GB och internet. Du behöver inte ens en produktnyckel utan du kan installera det först och skriva in produktnyckeln senare. Köper du det i butik kostar windows typ 1000kr, men man kan köpa en produktnyckel på typ cdkey.com eller ebay för en hundring. Eftersom man inte ens behöver en CD nyckel för att installera tycker jag du ska fråga NetOnNet ifall de kan installera det åt dig och säga att du aktiverar det hemma senare.

____________

>NotisPaketet jag byggde ihop ska fungera. Bara för säkerhets skull är det alltid värt att stämma av med NetOnNet först dock, fram för allt måste du ju kolla så de har alla delarna hemma. Annars kan säkerligen deras personal hjälpa dig att hitta alternativ ifall det är så att de inte har just det moderkortet hemma t.ex. Låt de inte lura iväg dig i pris bara

Tips Alla hjärtans dag är ju ingen stor rea helg, men jag kommer däremot ihåg att t.ex Elgiganten körde någon "Älskar du din dator?" kampanj förra året. Kan vara värt att vänta att beställa tills den 14:e och se ifall NetOnNet kanske kör någon kampanj, ibland vet jag att de kör gratis montering och installation som kampanj t.ex.

Permalänk
Medlem

Snabb koll mot NetOnNets sortiment så behöver du byta ut ett par saker från mitt första förslag. De har inte heller AMDs 2600X processor, så du kan antingen byta ner dig något till 2600, eller så kan du byta upp dig till 3600 för en extra 500kr. För dina behov skulle jag köra på 2600 istället, men valet är ditt.

Annat nätagg
Annan SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Snabb koll mot NetOnNets sortiment så behöver du byta ut ett par saker från mitt första förslag. De har inte heller AMDs 2600X processor, så du kan antingen byta ner dig något till 2600, eller så kan du byta upp dig till 3600 för en extra 500kr. För dina behov skulle jag köra på 2600 istället, men valet är ditt.

Annat nätagg
Annan SSD

Hej!

Jag köpte delarna från Webbhallen. Som du hade sätt ihop, med montering. Vissa saker hade de inte, så fick byta ut:

SSdt blev ett: (fick hjälp av en kompis.)
https://www.webhallen.com/se/product/305423-Kingston-A2000-M-...

och chassi:
https://www.webhallen.com/se/product/292198-Corsair-Carbide-S...

Sedan fick jag se i efterhand att de inte hade
https://www.webhallen.com/se/product/289144-Gigabyte-B450M-DS...
Men står att 20st är påväg.

det jag undrar på är denna:
https://www.webhallen.com/se/product/293662-XFX-Radeon-RX-590...
Den missade jag att byta ut när jag beställde och står inget om att något är på väg.

Ska jag ringa webbhallen och be dem byta ut den eller kommer de ta en från butik?

Detta köpte jag:

https://imgur.com/a/xwY8zWQ

Permalänk
Medlem

@Weur: Bästa är nog att höra sig av till webhallen, antingen telefon eller chatt och fråga om grafikkortet. Hoppas du blir nöjd med datorn!

Permalänk
Medlem

@Chrisism8:

Ska ringa dem imorgon, de kanske kan ändra till något som finns i lager. Tack för all hjälp. Eldsjäl.