Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ca en halv miljon. Men influensan finns hos hela befolkningen vilket ger en dödlighet i procent till:
500 000 / 7 500 000 000 = 0,00007 = 0,007%

Så 0,007% dödlighet jämfört med uppemot 10% dödlighet? Så nästan 1500 gånger dödligare. Därför folk tar det här på allvar

Så du menar att 7 500 000 000 personer smittas av, testas för och diagnosticeras med influensa varje år? Det har jag mycket svårt att tro

För när det gäller konstaterade fall av coronavirus så handlar det ju om alla de som faktiskt testats för viruset vilket inte nödvändigtvis är samtliga som är smittade. Det blir lite konstigt när man jämför äpplen och päron

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ca en halv miljon. Men influensan finns hos hela befolkningen vilket ger en dödlighet i procent till:
500 000 / 7 500 000 000 = 0,00007 = 0,007%

Så 0,007% dödlighet jämfört med uppemot 10% dödlighet? Så nästan 1500 gånger dödligare. Därför folk tar det här på allvar

10%? Nu hittar du på siffror. Runt 2% är det.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Att det är så är ju ganska självklart, att påstå att det inte är så är det kontroversiella i sammanhanget och därmed ligger bevisbördan på dig.

Det är du som kommer med påståendena och insuinationerna så bevisbördan ligger på dig här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Det är du som kommer med påståendena och insuinationerna så bevisbördan ligger på dig här.

Skickades från m.sweclockers.com

Han påstår lika mycket, att det inte finns fler döda eller smittade än de fall som är rapporterade som Verifierade. Det är ju ren nonsens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Han påstår lika mycket, att det inte finns fler döda eller smittade än de fall som är rapporterade som Verifierade. Det är ju ren nonsens.

Nej, jag påstår att det är otroligt att det finns en statistiskt signifikant mängd människor som dött av viruset som ligger bortglömda i ett hus eller en lägenhet. Att det skulle vara en så hög siffra att det kraftigt förändrar dödstalet är helt enkelt inte rimligt sett till tidigare liknande händelser.

Givetvis finns det fler fall än verifierade, det gör det alltid. Där inkluderas också de som registreras i dödsbeviset av andra orsaker. Exempel på detta är de som dör av njursvikt eller KOL när kroppen får en extra börda, spädbarn som registreras ha dött av SIDS och människor som kanske fått en hjärtinfarkt eller en stroke medan de är infekterade.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MH25:

Givetvis finns det fler fall än verifierade, det gör det alltid. Där inkluderas också de som registreras i dödsbeviset av andra orsaker. Exempel på detta är de som dör av njursvikt eller KOL när kroppen får en extra börda, spädbarn som registreras ha dött av SIDS och människor som kanske fått en hjärtinfarkt eller en stroke medan de är infekterade.

Att dom personerna inkluderas är ju dock helt korrekt, det vore ju fel att utesluta dom.

Det vore som att säga att "den här personen dog inte pga av att blev skjuten", han dog för att han förblödde/blodbrist och så tar man inte med personen i antalet personer som blivit skjutna till döds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

10%? Nu hittar du på siffror. Runt 2% är det.

Sant, 10% är SARS-virusets dödlighet. Corona vet vi inte än mer än Kinas officiella siffror vilka jag inte ger mycket för

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Att dom personerna inkluderas är ju dock helt korrekt, det vore ju fel att utesluta dom.

Det vore som att säga att "den här personen dog inte pga av att blev skjuten", han dog för att han förblödde/blodbrist och så tar man inte med personen i antalet personer som blivit skjutna till döds.

Poängen är att de inte inkluderas om det inte är säkert att de bar på viruset. Detta gäller särskilt för länder där man som jag sagt tidigare inte testar i samma utsträckning som i västvärlden.

Därför finns det alltid ett mörkertal. Ditt magiska mörkertal där folk ligger hemma döda är dock något helt annat.

Detta mörkertal har du fortfarande inte lagt fram någon evidens för eller ens försökt definiera hur stor den här gruppen är. Vi kan alltså ganska säkert lägga den diskussionen till handlingarna.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Han påstår lika mycket, att det inte finns fler döda eller smittade än de fall som är rapporterade som Verifierade. Det är ju ren nonsens.

Nej, han/hon för ett logiskt resonemang kring det hela och verkar dessutom klart men insatt och påläst än många andra. Upplever att du mer gissar och presenterar dina personliga åsikter som fakta. Det enkla svaret är väl att vi helt enkelt inte vet, men i brist på vet(en)skap så är nog logiska analyser det näst bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Lite nyfiken, ni som köper avancerade andningsmasker som skydd, hur tänkte ni se till att inte typ en 25-årig muskelbyggare med tveksam moral helt enkelt tar dom från er ifall det skiter sig ordentligt? Om oron för viruset överstiger den faktiska risken så borde det vara som att gå runt med ett bullseye att visa sig ute med en ansiktsmask av den lyxiga typen

Tja, som med telefoner menar du? Eller fina kläder? Du kanske aldrig går utanför dörrn du?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Tja, som med telefoner menar du? Eller fina kläder? Du kanske aldrig går utanför dörrn du?

Förutsatt att någon trodde dom skulle dö om dom inte hade dessa telefoner och fina kläder så ja.

Permalänk
Medlem

Jag är väl ungefär 0% rädd för egen del, speciellt eftersom det verkar vara en typ som de flesta friska immunsystem klarar av. Även om det skulle bli pandemi på riktigt så hade jag inte varit den som går runt med mask osv, jag är inte direkt rädd för att bli sjuk och dö. Att samhället hamnar i extrema oroligheter under en obestämd tid är det jag skulle vara mer orolig för, och då hjälper inte en andningsmask...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Folk dör ju av den vanliga influensan som härjar varje år, tror snittet ligger på 400-500 personer om året om jag minns rätt.

Permalänk
Avstängd

"Det vi vet är att kvinnan anlände till Sverige den 24 januari, att hon då var symtomfri och själv sökte kontakt med vården. Region Jönköping har också följt de riktlinjer som finns när det gäller misstänkt smitta.Vid 17 håller Folkhälsomyndigheten en pressträff som kommer gå att följa på vår sajt."

Hon har knatat runt i en Vecka hemma i Jönköping med andra ord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dredd:

"Det vi vet är att kvinnan anlände till Sverige den 24 januari, att hon då var symtomfri och själv sökte kontakt med vården. Region Jönköping har också följt de riktlinjer som finns när det gäller misstänkt smitta.Vid 17 håller Folkhälsomyndigheten en pressträff som kommer gå att följa på vår sajt."

Hon har knatat runt i en Vecka hemma i Jönköping med andra ord.

Jo, låter tärt, särskilt om hon är en rätt social person av sig, då lär hon ha varit i nära kontakt med många...

Där kan man se pressträffen, börjar om5-10 min:
https://secure.quickchannel.com/Qc/create/mainshow.asp?id=9b5...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Viking

Vet inte om detta publicerats här tidigare, men RIP:
https://www.expressen.se/nyheter/kina-isoleras-fa-blir-friska...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1.1 & §1.5*

Vänligen håll diskussionen på en saklig och trevlig nivå så att vi slipper urspårning/trådlåsning.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Jo nu ser man tydligt hur epidemin accelererar.

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.ht...

Sveriges fall är då inte med vid inläggets tidpunkt.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd

Anteckningar från pressträffen
- Svenska patienten är 20 år gammal kvinna.
- Positiv provtagning om att kvinnan har nya coronaviruset (ej annat virus).
- Kvinnan är ej allvarligt sjuk.
- Riktlinjer har följts från punkt till pricka vid behandlingen av kvinnan (hämtning->vård)
- Kvinnan har ej haft några ytterligare kontakter efter hon återvänt till Sverige.

- Mikrobiolog berättar om 20-tal analyserade fall varav första med denna kvinna visar på nCOV-2019.
- Viktigt att skilja på enstaka fall och en smittspridning i samhället.

- Svar på fråga från media (kunde själv ej höra frågan): smittan sprider via (människo-) kontakt och patienten skall ej ha haft någon kontakt med andra människor efter hemresan.

- Fråga: hur många fall kan komma till Sverige?
- Svar: ingen kvantifiering har genomförts. Ej förvånad om ytterligare fall dyker upp. Följer smittspridningen från Kina varav spridningen är som störst och därmed mest sannolik att komma ifrån (osannolikt från andra Europaländer).

(Nu fortsätter det med individuella intervjuer)

Åtgärd: Om du känner någon som brukar resa mycket och som kanske ha varit eller är i Kina, eller om du känner någon som du vet känner folk som brukar resa mycket och kanske har varit eller är i Kina, kontakta dem så de kan kontakta vidare och berätta om vikten att kontakta sjukvården på väg hem! Eller om de redan har anlänt "hem under en sten" och inte har hängt med i nyhetsflödet än.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Kanske det här kan få bukt med överbefolkningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

"Det vi vet är att kvinnan anlände till Sverige den 24 januari, att hon då var symtomfri och själv sökte kontakt med vården. Region Jönköping har också följt de riktlinjer som finns när det gäller misstänkt smitta.Vid 17 håller Folkhälsomyndigheten en pressträff som kommer gå att följa på vår sajt."

Hon har knatat runt i en Vecka hemma i Jönköping med andra ord.

Man kommer ju inte till Jönköping direkt från Kina. Så frågan är vilken färdväg som använts däremellan också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joppis:

Man kommer ju inte till Jönköping direkt från Kina. Så frågan är vilken färdväg som använts däremellan också.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle gissa på tåg från flygplats, men det framgick aldrig exakt färdväg under pressträffen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Kanske det här kan få bukt med överbefolkningen?

Naturens sätt att hantera problemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

"Det vi vet är att kvinnan anlände till Sverige den 24 januari, att hon då var symtomfri och själv sökte kontakt med vården. Region Jönköping har också följt de riktlinjer som finns när det gäller misstänkt smitta.Vid 17 håller Folkhälsomyndigheten en pressträff som kommer gå att följa på vår sajt."

Hon har knatat runt i en Vecka hemma i Jönköping med andra ord.

Nej, dom sa på pressträffen att hon hållt sig isolerad sen hon kom hem.

Tror det kommer fler fall men många nya rapporter säger ju nu att det för folk med normalt immunförsvar är ungefär likvärdigt den vanliga influensan. Läst det hos SVT, DN bland annat

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaxione:

Tror det kommer fler fall men många nya rapporter säger ju nu att det för folk med normalt immunförsvar är ungefär likvärdigt den vanliga influensan. Läst det hos SVT, DN bland annat

Jo men så är det att en människa med nedsatt motsåndskraft eller lung/njursjukdom (ofta äldre månniskor) är den stora riskgruppen.

Det här var även tydligt under svininfluensan och det ledde till en massvaccination med usla biverkningar i form av sömnsjukan för ett flertal.
Massvaccinationen var då för att skydda den svaga gruppen och det är nog bättre att stoppa influensan i sin linda för jag betvivlar att så många friska människor skulle gå på en vaccinationslögn igen!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo men så är det att en människa med nedsatt motsåndskraft eller lung/njursjukdom (ofta äldre månniskor) är den stora riskgruppen.

Det här var även tydligt under svininfluensan och det ledde till en massvaccination med usla biverkningar i form av sömnsjukan för ett flertal.
Massvaccinationen var då för att skydda den svaga gruppen och det är nog bättre att stoppa influensan i sin linda för jag betvivlar att så många friska människor skulle gå på en vaccinationslögn igen!

Det jag är orolig för med detta virus, är för min pappa med svagt hjärta och min sambos 94åriga morfar. Skulle det bli en större spridning så ligger dom ordentligt i riskzonen

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Nej, dom sa på pressträffen att hon hållt sig isolerad sen hon kom hem.

Tror det kommer fler fall men många nya rapporter säger ju nu att det för folk med normalt immunförsvar är ungefär likvärdigt den vanliga influensan. Läst det hos SVT, DN bland annat

Fast då man kan smitta andra människor, innan man själv visar några som helst symptom, så finns det potentiellt andra på flygplanet, bussen eller hur hon nu tagit sig runt som hon varit i kontakt med. Därför är det också väldigt svårt att uppskatta antalet faktiskt sjuka då man heller inte visar några symptom efter 1-2 veckor.

"I nuläget vet vi att coronavirus sprids genom kontakt mellan människor eller genom hostningar och nysningar, så kallad droppsmitta."

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av plunn:

Jo men så är det att en människa med nedsatt motsåndskraft eller lung/njursjukdom (ofta äldre månniskor) är den stora riskgruppen.

Det här var även tydligt under svininfluensan och det ledde till en massvaccination med usla biverkningar i form av sömnsjukan för ett flertal.
Massvaccinationen var då för att skydda den svaga gruppen och det är nog bättre att stoppa influensan i sin linda för jag betvivlar att så många friska människor skulle gå på en vaccinationslögn igen!

Tror du menar fåtal.