Synology DS218play - uppspelning av Blu Ray filmer

Permalänk

Synology DS218play - uppspelning av Blu Ray filmer

Hej,
Jag har en Synology DS218play där jag nu lagt upp Blu ray filmer på, streamar dem via Plex men får upp meddelande "Servern är inte tillräckligt kraftfull för att konvertera denna video för jämn uppspelning " vid uppspelning på Apple Tv 4k. Är det min NAS DS218play som inte är tillräckligt kraftfull? Spela upp filmerna via DS Video station kommer aldrig texterna med, därav använder jag mig av Plex.

Jag har försökt allt via Plex appen, laggar tom via datorn på Blu Ray filmer.

Någon som har bra ide?

// Micke

Permalänk
Vila i frid

Med den instegsmodell från Synology du testat med är det bäst att inte streama konverterat utan att streama direkt utan konvertering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickemoller84:

Hej,
Jag har en Synology DS218play där jag nu lagt upp Blu ray filmer på, streamar dem via Plex men får upp meddelande "Servern är inte tillräckligt kraftfull för att konvertera denna video för jämn uppspelning " vid uppspelning på Apple Tv 4k. Är det min NAS DS218play som inte är tillräckligt kraftfull? Spela upp filmerna via DS Video station kommer aldrig texterna med, därav använder jag mig av Plex.

Jag har försökt allt via Plex appen, laggar tom via datorn på Blu Ray filmer.

Någon som har bra ide?

// Micke

Ja din server (nas) är långt för klen för all form av konvertering (transcode). Du kan ha den till att direktuppspela (direct Play eller direct stream) men inget annat. Det kräver att din mottagande enhet stödjer det du försöker spela upp.
Kan du kolla varför den transcode:ar?
Vad är det för format på filen du försöker spela upp? Container, codec, ljud-spår osv.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk

Jag har filerna i mkt format. Hur hittar man varför den transcodar?

Hur är Synology DS218+? Fungerar den bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har filerna i mkt format. Hur hittar man varför den transcodar?

Hur är Synology DS218+? Fungerar den bättre?

Starta en uppspelning på din apple tv. Gå in på plex.tv, logga in och klicka på launch uppe till höger. Då kommer du till web interfacet. Här har du varit inne va?
Klicka på activity uppe till höger så ser du transcode. Gå in där så kan du klicka på details och få mer info.

Dina filer lär vara i MKV format. Apple tv tar bara mp4 men det borde den klara göra om, det är bara containern.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1MfYoJkiwSqCXg8cm5-Ac4...

Där kan du kolla listan vilken nas som klarar vad. Tänk på att hardware transcode kräver plex pass och kan ev ge sämre kvalité.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Om det är rena blu-ray rippar är undertexterna i pgs format. Detta är tyvärr bildfiler av texten vilket gör att plex måste bränna in dom i videoströmmen (då de inte kan skicka 2 samtidigt). Detta ger konvertering.

Permalänk

Ok, om man har en annan Synology som är kraftfullare, kan detta då lösas?
Jag har tippat skivorna till iso format för att sedan göra om dem till mkv.
Vid uppspelning på Apple TV buffrar och sedan dyker meddelandet upp att servern inte är tillräckligt kraftfull...., kan de lösas med en kraftfullare Synology?

Permalänk

Vet ni även hur man får texten att fungera på DS Video Station?

Permalänk
Medlem

Vid uppspelning på Apple TV buffrar och sedan dyker meddelandet upp att servern inte är tillräckligt kraftfull...., kan de lösas med en kraftfullare Synology?

Har du testat att använda plex nya videospelare i settings jag kör plex och får direktuppspelning när det gäller pgs subtitles.

tror den kallas experimentell uppspelare eller något liknande..

Permalänk
Medlem

Kanske, kanske inte. Du ger oss inte infon vi behöver. Kanske är det så att du har fel inställnignar som ger att det buffrar.
Jag menar att köpa en ny nas för 3-6kkr är en ganska drastisk lösning.

Kör du senaste version av all mjukvara?
Har du ställt in att du tillåter original-kvalité att streamas på plex serven?
Kör du med undertexter?
Hur stor är MKV-filen?
Ställt in transcode kvalité som Fast?

Kör du lokalt eller externt? Sladd eller Wi-Fi?

Visa signatur