TV-guiden Black Friday 2019: diskussionstråd

Permalänk
Medlem

@leafbranch: Jag tycker det är märkbar skillnad till bakbelyst fördel. Det är ju rätt självklart att det inte blir lika jämn upplysning av bilden om det kommer från sidorna och inte bakifrån.

Permalänk
Medlem

Finns det några "dumma" apparater nuförtiden?

Jag skulle önska mig en TV som inte är mycket mer än en yta som visar bild och ett par enkla kontakter för input. Något mellan 42 och 60 tum, gärna utan wifi och blåtand och utan internet av något slag.

Något att koppla Roku/AppleTV/Switch till och som inte försöker vara mer än så.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av leafbranch:

Är det stor skillnad på bakgrundsbelyst LED, eller kan en edge LED vara lika bra i liknande prisklass?

Framför allt är det stor skillnad mellan produkter och produktklasser. En välbyggd kantbelyst TV kan mycket väl ha bättre bildkvalitet jämfört med den som är belyst bakifrån. Toppklassmodellerna har i sin tur FALD och då är de belysta bakifrån. Fast det som gör dem bättre än motsvarande kantbelysta modeller är deras FALD-funktion.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Niklas B:

Finns det några "dumma" apparater nuförtiden?

Det finns en parellell företagsmarknad med stora displayer, signage, som inte har den här typen av finesser – eller andra sorters finesser avsedda för fjärrstyrning, övervakning etc. LG, Samsung, Philips, Sony med flera har sådana modeller.

Dessa displayer har då ingen TV-mottagare och kan ha begränsat med andra funktioner man kanske önskar av TV:n likt FALD, interpolering, 120 Hz i spel och sådant som möjlighet att reproducera 24p utan ryckighet. Problemet med den här kategorin är också att du inte riktigt vet vad du får. Modellerna testas/recenseras inte på det sätt reguljära TV-apparater gör.

Annars är strategin att du kör den TV som har de bildegenskaper och funktioner du gillar. Sedan ignorerar du (så gott det går) de funktioner du inte behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Framför allt är det stor skillnad mellan produkter och produktklasser. En välbyggd kantbelyst TV kan mycket väl ha bättre bildkvalitet jämfört med den som är belyst bakifrån. Toppklassmodellerna har i sin tur FALD och då är de belysta bakifrån. Fast det som gör dem bättre än motsvarande kantbelysta modeller är deras FALD-funktion.

Tänkte köpa Sony XG8577 med edgebelysningen pga av pris just nu, men när jag väl var i affären igår så blev jag avtänd. Bilden var inte imponerande och inte kvalitetskänslan heller.
Jag gick hem med en LG SM9010 istället som har LED-bakgrundsbelysning och FALD

Permalänk
Bildexpert 📺

Alla LCD:er idag har LED-bakgrundsbelysning. Annars blir det ingen bild. Och de äldre modellerna, typ 10 år och äldre har CCFL-bakgrundsbelysning, alltså lysrör istället för lysdioder

Så det man ska skilja på är hur man arrangerar bakgrundsbelysningen i konstruktionen som kan vara:

  1. Bakifrån/back-lit – enklast och billigast. Finns främst i budgetklassen eftersom det är enkelt

  2. I kanterna/edge-lit – ger tunnare design men är mer krävande konstruktionsmässigt. Finns typiskt i mellanklass- och uppåt eftersom det är dyrare att få till. Kan vara med eller utan local dimming. Idag är local dimming/edge-lit på väg bort

  3. FALD, som är bakifrån/back-lit per konstruktion. Är en dyr men effektiv lösning och finns därför främst i toppklass.

Det finns en stående missuppfattning att back-lit är automatiskt bättre än edge-lit. Men detta har alltid att göra med produkterna man jämför. Har sett många exempel där man väljer en sämre budgetmodell för att den är back-lit istället för en bättra edge-lit mellanklassmodell.

Skrivet av leafbranch:

Jag gick hem med en LG SM9010 istället som har LED-bakgrundsbelysning och FALD

Det är FALD:en som gör skillnad här – plus att LG SM9-serien har lite fler moderna funktioner jämfört med Sonys XG85. Sonys XG85 med sin kantbelysning lär dock överträffa andra, enklare modeller i budgetklass vilka har sin belysning bakom panelen.

Så inget dumt val.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Okej, då lärde jag mig något nytt.
Tack för svaret

Permalänk
Medlem

Riktigt nöjd med min LG 55 B9:a.
Den är lite mörk ibland samt så kan vissa vita undertexter bli lite gråaktiga beroende på dess bakgrund i HDR läget.
Helt klart ett bra köp, betydligt bättre än gamla LCD skärmen och dess ljuszoner.

Skrivet av Laxpudding:

@brainlessbob: Skulle inte skada att se! Nu är det iofs jag som utbildar och certifierar så jag vet precis hur en kalibreringrapport ska se ut. Men det är också bra att se hur väl de sköter sig.

@potlach:

Här är den.

https://1drv.ms/u/s!ArmE9JPcMJUyg78k-VUv8_e4WuGHkg?e=lDQEsT

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem

@brainlessbob: Ser väl schysst ut eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brainlessbob:

Riktigt nöjd med min LG 55 B9:a.
Den är lite mörk ibland samt så kan vissa vita undertexter bli lite gråaktiga beroende på dess bakgrund i HDR läget.
Helt klart ett bra köp, betydligt bättre än gamla LCD skärmen och dess ljuszoner.

@potlach:

Här är den.

https://1drv.ms/u/s!ArmE9JPcMJUyg78k-VUv8_e4WuGHkg?e=lDQEsT

Tusen tack, detta skall bli min frukostläsning imorgon bitti 😃🙏

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Cebor:
@hulkenstrong:
@PsyCor:

Tack för förtydligande! Kan alltså vara skillnader på hur LG bemöter detta i USA och i Europa med B-serien.

Jag kommer troligtvis ha ett svar redo till nästa vecka då jag sitter på en B9:a för test men prioriterar ledighet först.

Hur går det med testandet av B9:an? Är intresserad av främst G-sync funktionerna då min blivande B9:a är tänkt att dubblera som monitor.

Uppskattar arbetet du lagt ner och fortsätter lägga ner är något enormt. Bäst i landet utan tvekan och överdrifter.

Permalänk
Skrivet av incandenza icers:

Hur går det med testandet av B9:an? Är intresserad av främst G-sync funktionerna då min blivande B9:a är tänkt att dubblera som monitor.

Uppskattar arbetet du lagt ner och fortsätter lägga ner är något enormt. Bäst i landet utan tvekan och överdrifter.

Förtydligar mig själv då jag sett att europa tydligen nu ska ha fått G-sync/VRR kompatibilitet i och med LG:s 04.71.04-uppdatering från den 7 januari 2020.

Någon som har fått det att funka i och med den senaste uppdateringen?

Permalänk
Bildexpert 📺

@brainlessbob: Kalibreringsrapporten är fullt normal och ganska detaljerad. TV:n står ganska högt på OLED-ljus (80) och lämnar runt 177 nits enligt mätningen. Så det är det reglage du anpassar själv efter rummet. Ned med reglaget mot 40 och du får runt 120 nits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av incandenza icers:

Förtydligar mig själv då jag sett att europa tydligen nu ska ha fått G-sync/VRR kompatibilitet i och med LG:s 04.71.04-uppdatering från den 7 januari 2020.

Någon som har fått det att funka i och med den senaste uppdateringen?

Lite intressanta när man kollar på den uppdateringen:

Citat:

1. Improvement
1) Featuring NVIDIA G-Sync Compatible.

2. Applicable model list
55SM9800PLA
65SM9800PLA
55SM98007LA
65SM98007LA
49SM9000PLA
75SM9000PLA
86SM9000PLA
55SM9010PLA
65SM9010PLA
55SM90107LA
65SM90107LA
49SM90007LA
75SM8610PLA
49SM8600PLA
55SM8600PLA
65SM8600PLA
49SM86007LA
55SM86007LA
82UM7600PLB
65SM86007LA
49SM8500PLA
55SM8500PLA
65SM8500PLA
86UM7600PLB
82UM7650PLA
OLED55B9PLA
OLED65B9PLA
OLED55B97LA
OLED65B97LA

Nu är jag personligen ändå fortfarande mest intresserad OLED-skärmarna men ser ut som att betydligt fler av LGs apparater fått stöd för g-sync, inte bara OLED-varianterna? (såvida de inte bara av misstag lagt till en massa extra i listan )

Permalänk

För den intresserad så funkar G-sync med oled B9.

Ser dessutom sjukt snyggt ut med både G-sync och HDR på en stor oled.

Tycker synd om min ultrawide och 27" med HDR300. De kommer bli kontorsoptimerade och allt annat flyttas över via hdmi till oled:en. (Glöm inte premium high speed-kablar, allt annat är för mycket eller för lite )

Permalänk
Medlem

Till slut anlände min 65" C9, eller snarare fick jag och hämta den eftersom posten inte tyckte allt annat strul kunde räcka utan lät den fastna i gbg istället för att köra den till utlämningen som jag valt som extra bonus.

Men inget knäckt hörn och den har startat upp snällt så förhoppningsvis slutet gott.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Har tagit och flyttat in min gamla TV i sovrummet (en gammal Sony 55W905A som jag fortfarande är nöjd med) - men nu behöver jag en TV till vardagsrummet, tänkte ta och uppgradera till 65" när jag ändå skaffar ny.

Spelar ingenting, kollar väldigt väldigt lite på 'vanlig' tv (har inte ens betalkanaler, enbart antennsladd) - kollar nästan uteslutande på netflix eller på film/serier via datorn/hdmi - och ibland lite streamad sport. Så spelegenskaper har 0 betydelse, är enbart ute efter "bra" bild.

Har en maxbudget på 25.000, men blir ju inte ledsen om man kommer under det.. Har läst på en del via artiklar här & kollat på reviews en del reviews, kollar på följande just nu:

LG 65" C8 för 19.990 (https://cdon.se/hemelektronik/lg-oled65c8pla-65-p46139713?utm...)

LG 65" C9 för 21.990 (https://www.komplett.se/product/1130532/tv-ljud-bild/tv-video...)

LG 65" B9 för 17.990 (https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/oled/lg-oled65b9pla/...)

Har jag snöat in för mycket på LG's varianter kanske? Finns det någon i det prisspannet som är 'bättre' för vad jag avser använda den till?
Någon som har bättre koll på skillnaderna rent bildmässigt på de här 3 apparaterna? Eventuella extra funktioner för spel och liknande har alltså inget värde för mig. (tyvärr hade de inte dessa uppsatta på lokala elgiganten när jag var där och kikade)

Det lätta valet är väl att säga den dyrare C9an, men undrar väl mest om en som inte använder skärmen till mycket annat en netflixande får ut 4000kr mer värde av den jämfört med en B9?

Vardagsrummet har förövrigt morgonsol så det är relativt låg ljusnivå på dagen, samt att jag jobbar natt och kollar mest på tv på eftermiddag/kväll och inte har problem att dra för gardinerna när jag skall glo på lite serier/film, så är väl inte hela världen om en eventuell TV inte är bäst i världen i extremt ljusa rum.

Väldigt tacksam för svar.

Permalänk
Bildexpert 📺

@adamljung: Med den budgeten och det här tillfället kan du välja och vraka. C8 är en 2018-modell, vilket betyder att tekniken inuti är från 2017. C9 är förstås året fräschare men den har del förbättringar runt bildkvaliteten som gör den till ett bättre val jämfört med C8 utöver sådant som är relaterat till spelfunktioner.

Permalänk
Medlem

Mina efterforskningar ledde till att det inte var värt att lägga till så mycket för C9 över B9.
Kolla rtings.com för resonemang kring det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81: Det beror väl på, B9 har en dålig kalibrering från fabrik, iaf om du kollar på https://www.youtube.com/watch?v=oHXl7o8kA8Q medan C9 kommer kalibrerad från fabrik https://www.youtube.com/watch?v=fsFFPs1nu3g . Med B9 är det lite panellotteri vad jag kunde läsa mig till och då känner jag att det är värt att hosta upp lite mer för en bättre panel. Själv väntar jag på CX senare i år och planerar byta min nuvarande Sony i slutet av året.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

@Json_81: Det beror väl på, B9 har en dålig kalibrering från fabrik, iaf om du kollar på https://www.youtube.com/watch?v=oHXl7o8kA8Q medan C9 kommer kalibrerad från fabrik https://www.youtube.com/watch?v=fsFFPs1nu3g . Med B9 är det lite panellotteri vad jag kunde läsa mig till och då känner jag att det är värt att hosta upp lite mer för en bättre panel. Själv väntar jag på CX senare i år och planerar byta min nuvarande Sony i slutet av året.

Jag hade lite tur i oturen och fick en C9 istället när B9’en jag beställt kom hem trasig.
Men i dagsläget skiljer det 5000 mellan dem, jag hade iaf inte betalt så mycket mer för en C9.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Denna Samsung The Frame 55" 4K Smart TV QE55LS03RAU (2019) som är prissänkt 8000kr på Elgiganten, är det en bra tv?

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/22888/samsung-th...

Permalänk
Bildexpert 📺

@anon298854: För att svara på den frågan måste du berätta vad du anser är en just "..en bra TV"

För det är – som guiden berättar – en mellanklassmodell. Det finns därför både bättre modeller och det finns helt klart sämre modeller. Börjar du titta på specifika krav som HDR, 120 Hz-kapacitet, ljusstyrka med mera är det än mer spretiga svar på vad som är en "bra TV".

Permalänk
Inaktiv

Jag är ute efter en tv med låg inputlag och minimalt med eftersläpning i bilden 🙂

Permalänk
Bildexpert 📺

@anon298854: Där är "The Frame" ett bra val i just 55 tum och större, likt RU8 och Samsungs Q-modeller. Även LG:s modeller, inklusive OLED och ned till LCD-modellerna SM85/86. Även Sony, Panasonics och Philips OLED-modeller har förhållandevis låg latens och minimala eftersläp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

@Ister: Där är "The Frame" ett bra val i just 55 tum och större, likt RU8 och Samsungs Q-modeller. Även LG:s modeller, inklusive OLED och ned till LCD-modellerna SM85/86. Även Sony, Panasonics och Philips OLED-modeller har förhållandevis låg latens och minimala eftersläp.

Ok tack 🙂

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Laxpudding:

Så det man ska skilja på är hur man arrangerar bakgrundsbelysningen i konstruktionen som kan vara:

  1. Bakifrån/back-lit – enklast och billigast. Finns främst i budgetklassen eftersom det är enkelt

  2. I kanterna/edge-lit – ger tunnare design men är mer krävande konstruktionsmässigt. Finns typiskt i mellanklass- och uppåt eftersom det är dyrare att få till. Kan vara med eller utan local dimming. Idag är local dimming/edge-lit på väg bort

  3. FALD, som är bakifrån/back-lit per konstruktion. Är en dyr men effektiv lösning och finns därför främst i toppklass.

Jobbade med reparation av Philips LCD (och plasma) -apparater mellan 2007 och 2012 och då pratade vi enbart om en sorts "local dimming", det fanns då på Philips dyraste modeller från 2009 och kallades "LED pro" av Philips. Dessa hade ett rutnät av lysdioder bakom sig och kunde styra belysningen delar, inte ner på varje diod-nivå.

Är det som benämns som "FALD" i dagläget något annat eller forfarande samma teknik som alltså kom för 10 år sen?
Vet du hur många segment i rutnätet det handlar om i dagsläget? då för 10 år sen minns jag att det bara var något i stil med 9x13 även om antalet lysdioder var över 1000 stycken.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Bildexpert 📺

@hunden: Det är samma nu som då. Det är en stor mängd lysdioder i kluster.

Skillnaden är att man nu har rappare och bättre kontroll, samt också bättre algoritmer för hur man reglerar FALD:en. Med typiskt är det kanske ett par tusen lysdioder som styrs i kluster som ger 50–500 zoner.

Ytterst få tillverkare ger dock klara besked om vad det finns eftersom det kan variera med panelstorlek och liknande. Den enda som talar klarspråk är TCL där det, ifall jag minns rätt, på X10-modellen är 15 360 Mini-LED i kluster om 20 st. Mini-LED för sammanlagt 768 zoner.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Laxpudding:

@hunden: Det är samma nu som då. Det är en stor mängd lysdioder i kluster.

Skillnaden är att man nu har rappare och bättre kontroll, samt också bättre algoritmer för hur man reglerar FALD:en. Med typiskt är det kanske ett par tusen lysdioder som styrs i kluster som ger 50–500 zoner.

Ytterst få tillverkare ger dock klara besked om vad det finns eftersom det kan variera med panelstorlek och liknande. Den enda som talar klarspråk är TCL där det, ifall jag minns rätt, på X10-modellen är 15 360 Mini-LED i kluster om 20 st. Mini-LED för sammanlagt 768 zoner.

Diodantalet har gått upp rejält sen min tid då, då förstår jag att det nu kanske är en bättre upplevelse. Minns på Philips dåvarande apparater att det var ganska tydliga halo-effekter vid eftertexter och liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Är på jakt efter en ny tv till vardagsrummet. Är ett helt vanligt rum med ett par fönster och "normal" solinsläppt etc..
Det som rullar på tv:n är Netflix, vanliga tv-kanaler, Plex, Youtube och Nintendo switch.
Blir säkert ett PS5 när den kommer på hyllan.
D.v.s standardprylar för en barnfamilj.

Har 3 önskemål egentligen:
-Ska gå att hänga på väggen
-65"
-MAX 15000:-

Har sneglat lite på Samsung Q70R, finns för 14500 på Netonnet I skrivande stund. Generellt ser den schysst ut tycker jag och den omnämns ju även lite artikeln här.

Är det en vettig tv eller ska man vänta en stund tills det kommer nya(när nu det sker)?
Har ingen panik att köpa nu utan kan vänta om det är nya modeller på ingang.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...