Permalänk
Medlem

Är relativt ny på aktier (hållit på lite över året). Strategin är 100% utdelningsaktier, ca30 företag. ~66% svenska företag och 33% utländska. Har en ganska stor spridning mellan brancher men även risktagning. Försöker putta in en skaplig slant varje månad. Blir väldigt spännande att se hur det blir vid nästa stora nedgång. (som man förhoppningsvis skall vara kall nog att investera sig igenom)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Jag var sugen att köpa tesla nån gång under november när de la på 350USD.
Tyckte då att p/e var för högt. ingen utdelning och trots allt är de en bilfirma med öppna patent.
Tyckte att alla konkurrenter kan lyckas göra nästan samma och jättar som Geely, Toyota eller VW kan säkert bli starka utmanare.
Ångrar nu att jag inte köpte på 330, men nu vågar jag definitivt inte göra detta, inte för 600+USD.

Däremot skulle jag vara jätte sugen på att lägga pengar på SpaceX om de nu blev publika...

Ja, skulle gärna köpa space x jag med. Man kan köpa google, de är delägare i space x får ju lite annat på köpet också. Tror google kommer fortsätta växa, så nog inget dåligt köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Savage_Gray:

Jag var sugen att köpa tesla nån gång under november när de la på 350USD.
Tyckte då att p/e var för högt. ingen utdelning och trots allt är de en bilfirma med öppna patent.
Tyckte att alla konkurrenter kan lyckas göra nästan samma och jättar som Geely, Toyota eller VW kan säkert bli starka utmanare.
Ångrar nu att jag inte köpte på 330, men nu vågar jag definitivt inte göra detta, inte för 600+USD.

Däremot skulle jag vara jätte sugen på att lägga pengar på SpaceX om de nu blev publika...

Av alla gånger jag funderat på köp och då när den legat runt 300$ och lägre ändå. Hindsight 20/20 som alltid men hade jag köpt då hade jag troligen sålt förra veckan. Nerver av stål!
Magkänslan säger emot att köpa när den drar iväg, men dyker aktien framöver så blir det nog svårt att låta bli.
Fattas väl bara att den slår 1000$ på fredag eller något....

Hade gärna köpt SpaceX om de blir publika med men i dagsläget får jag nöja mig med en 3-5 årig graf på TSLA och se kursen dra iväg senaste tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Så med andra ord så betalar du för denna säkerthet med inflationen.

Men det är upp till var och en hur man vill göra. Men du kan ju åtminstone byta till Nordax sparkonto med 0.9% ränta.

Precis, man får ju ta den smällen. Vet faktiskt inte om jag orkar hålla på med sparkonton faktiskt, de jag såg tidigare kunde inte ha gemensamma konton för att få 2 personers insättningsgaranti och jag vet inte om jag orkar hålla på med flera konton i olika banker faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Precis, man får ju ta den smällen. Vet faktiskt inte om jag orkar hålla på med sparkonton faktiskt, de jag såg tidigare kunde inte ha gemensamma konton för att få 2 personers insättningsgaranti och jag vet inte om jag orkar hålla på med flera konton i olika banker faktiskt.

Säg hej till sparkonto utan någon ränta med insättningsgaranti och du slipper "hålla på".

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om Coronaviruset?
Har den påverkan på aktiemarknaden när fabriker i Kina stängs?
I fredags hade flera stora teknikföretag backat med 3-4%.
Är detta över eller kommer vi se flera dippar (läs reor)?

Vad tycker ni om Boeing, som har haft extremt tufft under det gånga året. Ska man ta en liten kaka av Boeing för typ 310USD/styck och invänta återhämtning? De har ju ändå stora kontrakt med den amerikanska försvaret...?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Säg hej till sparkonto utan någon ränta med insättningsgaranti och du slipper "hålla på".

Ja det är vad jag kör på nu :).

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Savage_Gray:

Vad tycker ni om Boeing, som har haft extremt tufft under det gånga året. Ska man ta en liten kaka av Boeing för typ 310USD/styck och invänta återhämtning? De har ju ändå stora kontrakt med den amerikanska försvaret...?

Kinesiska aktiemarknaden droppade 9% idag, första dagen efter kinesiskt nyår. Läste någonstans att det motsvarade $360 miljarder USD i börsvärde som nu är som bortblåst. Staten stimulera marknaden med $170 miljarder USD för att kompensera.

Boeing har nog bara börjat nysta i sin skit, det är extremt utdragna processer inom civil luftfart. Har själv tänkt tanken att gå in, men magkänslan säger att det dyker upp mer och mer problem de närmaste åren.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray: att köpa tesla nu känns som självmord för plånboken. Tror på ett väldigt långt fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Savage_Gray:

Såvida inte någon mörkar rejält, främst då Kina då smittan av allt att dömma tycks komma därifrån återigen, så känns det som att det hela bör ebba ut snart nog. Såvida jag inte missat något under dagen så är de som dött multisjuka. Vanliga normalt friska människor blir friska, eller smittas inte alls. Inget ont mot de som förolyckas eller deras nära och kära men känns inte som att detta bör ge några bestående men för marknaden. Bra tillfälle att fynda om man har kapital redo.

Förra måndagen var rätt turbulent och under veckan varierade det en hel del. Denna måndag tycks ha gått bättre, även om undantag finns. Visst, ny finanskris med start i Coronaviruset som destabiliserar världen så pass att börsen faller om det skulle visa sig att en stor del av Kina smittats och mer än Wuhan isolerats. Känns som företagen som har tillverkning i just Kina åter måste överväga att flytta produktionen utanför Kina. Vietnam verkar vara populärt vad jag läst.

Boeing sneglade jag på i början av januari, men en titt på hur aktien rört sig de närmaste tre åren får iallafall mig att vilja vänta på att den faller mer:

Den känns rätt högt värderad med tanke på företagets alla problem, men jag antar att börsen likt mig själv tror att företagets problem idag lär minska med tiden och åter förbättra sitt rykte och kunna leverera. Personligen köper jag hellre andra aktier i dagsläget, tvivlar på att den skulle vända uppåt första halvan av detta år.

Skulle jag flyga idag så hade jag inte klivit på ett Boeing-plan frivilligt. Bara 737 Max som har akuta problem. Vill inte utmana ödet i onödan.
Finns mer saker Boeing mörkar? 737 är beprövat men ja... magkänslan säger nej till aktie och att kliva på planet för mig.

EDIT: Jag är ingen expert eller något, men det är typ så jag resonerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Härligt starka nerver du har måste ju definitivt sägas.
758 dollar just nu. Men du har ju en plan helt klart.

780. Herrejösses vilken raket. 129$ upp på en enda dag.

Skrivet av Gainsgoblin:

@Savage_Gray: att köpa tesla nu känns som självmord för plånboken. Tror på ett väldigt långt fall.

Jag är extremt pro-Tesla men... Jag räknar med ett fall i alla fall. Det är lite tulpan-hysteri just nu känns det som. Företaget går bättre en någonsin, men inte till den vansinniga nivå som aktien påstår.

Visserligen finns det ingen idag som ser ut att ha en chans att utmana på bra länge på bilmarknaden, sedan har vi Tesla Energy som kan bli hur stort som helst. Spekulationer spekulationer. Och vidbrända blankare.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NodCommander:

780. Herrejösses vilken raket. 129$ upp på en enda dag.

Jag är extremt pro-Tesla men... Jag räknar med ett fall i alla fall. Det är lite tulpan-hysteri just nu känns det som. Företaget går bättre en någonsin, men inte till den vansinniga nivå som aktien påstår.

Visserligen finns det ingen idag som ser ut att ha en chans att utmana på bra länge på bilmarknaden, sedan har vi Tesla Energy som kan bli hur stort som helst. Spekulationer spekulationer. Och vidbrända blankare.

808 dollar I förhandeln, spännande att följa utvecklingen idag.

Jag hade gillat någon form av Elon Musk fond, samt att fler av hans företag tillgängliga på börsen. Mannen har idéer och han tycks vara lagd åt hållet att också satsa, det är något jag skulle vilja investera i. Förr eller senare kommer han säkert misslyckas med något av allt han är involverad i. Teslaaktien kommer sjunka med.

Vart är SpaceX om tio år? Baser på någon fjärran planet med självkörande Teslor på dess yta? Eller i tunnlar under ytan om förutsättningarna är för svåra. Det han är involverad i nu är sånt man säkert skulle kunna använda för att börja etablera sig på andra planeter. Och inte nödvändigtvis med människor på plats i början, eller någonsin.

Och Jo, jag gillar sci-fi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

808 dollar I förhandeln, spännande att följa utvecklingen idag.

Öppnar nog över 900 idag i den här takten

Visa signatur

INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Öppnar nog över 900 idag i den här takten

Haha jo, jag sneglar lite till och från och den drar iväg redan nu (889$). Jag skämtade igår om 1000$ på fredag men kan ju hända idag till och med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Det sa folk vid $420 (heh) också.

https://www.nasdaq.com/articles/face-it%3A-youre-going-to-own...

Vem vill va utanför är frågan. Iaf inte om man vill tjäna pengar, om det är ditt syfte med börsen.

Om vi spekulerar på en dipp va kommer hända? Jo alla vill in, blir det isf nån dipp om alla vill in? Hm.. good question.

Mitt tips vore att fasa in sig smått vid nuvarande kurs och öka om dipp händer. Alltid kan du norpa nån procent.

https://www.marketwatch.com/investing/stock/tsla

Skrivet av Aphex:

2019-12-23 10:13
Att priset på aktien just nu är 88 gånger årsvinsten säger mig i alla fall så mycket att man kan få en spännande resa framöver om man köper in sig nu.

Nog blev det en spännande resa alltid. Hur ser P/E-talet ut för övrigt?

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk

Handelsbanken är nu tredje storbanken att sänka priserna för aktiehandel.
Minimicourtaget var tidigare 99:- det sänks nu till 9:-, rörliga courtaget blir 0,09%.

Nordea är dock billigast av alla att handla hos, de har bara en krona i minimicourtage samt 0,06%.

Swedbank har i och för sig gratis aktiehandel upp till 100000:-, men sedan är de dyrare än Nordea.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför Tesla rusar just den här veckan? Något nytt de har kommit ut med som jag missat?

Förstår att alla har hybris men varför just nu...

Permalänk
Medlem

@MeSaber:
Tycker det du länkade svarar på frågan ganska väl.
Tesla tjänar inte pengar och har knappt någon tillväxt, en förlust på 860M USD och 2% revenue growth YoY.
Margins gick ner YoY, quarterly EPS gick ner från Q3 än fast fler bilar skeppades.

Q1 2020 kommer bli otroligt intressant då tax credits inte längre gäller på deras största marknad och försäljningar skiftar över mer och mer till model 3 där tesla verkar tjäna väldigt lite pengar med tanke på 20 000 mer bilar shipped i Q4 än Q3 men knappt någon revenue increase.
Kan väl hoppas på en mer sansad nedgång men det kommer nog bli ett otroligt drop och folk kommer tappa stora besparingar över natten

Känns som att den här diskussionen är lite offtopic om man ska ha den seriöst och kommer bara bli pajkastning men kort sagt är Tesla väldigt kreativa i sin bokföring och hur resultat presenteras. Känns lite big short över det och jag håller mig väldigt långt borta från Tesla

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anonymous FTW:

Handelsbanken är nu tredje storbanken att sänka priserna för aktiehandel.
Minimicourtaget var tidigare 99:- det sänks nu till 9:-, rörliga courtaget blir 0,09%.

Nordea är dock billigast av alla att handla hos, de har bara en krona i minimicourtage samt 0,06%.

Swedbank har i och för sig gratis aktiehandel upp till 100000:-, men sedan är de dyrare än Nordea.

Bra det faktiskt! Jag har en oanvänd ISK hos Handelsbanken, känts som lite av en förlust att använda den när exempelvis Avanza finns. Ha en summa som motvikt till inflationen vore nog fint, men kanske inte lika bra om man räknar på det som jag får till det i huvudet. Behöver ha en buffert då jag med stor sannorlikhet ska köpa bostad.

Inflationens värdebortfall är förvisso rätt litet men principer och sånt.

Permalänk
Medlem

Ja alla har vi våran egen investeringsstrategi. Inget som säger man behöver äga Tesla under nedgången heller som säkerligen kommer, men tydligen inte än. Den dagen den kommer blir dock högst intressant. Vissa kommer hinna sälja, vissa kommer ha aktier kvar helt klart.

"Stora besparingar", du menar att alla småsparare går all-in i Tesla? Tycker det är att dra alla över en kam att ingen vet hur man propert investerar. Jag tror ingen slänger in hela sin besparing i Tesla på $900 tex. Fasar in sakta, ja det tror jag, dock är inte det stora besparingar enligt benämning.

Tesla är het just nu och alla rider vågen, medans andra stirrar sig blind på siffrorna.

Detta sägs om alla aktier som stiger i värde snabbt. Och vi ser samma resultat om och om igen, vissa vinner och vissa förlorar, likväl stora investerare som småsparare. Samt att vi alltid får en grupp som säger X är övervärderad dvs inte köper men predikar andra "sämre investerare" varför man ska låta bli X. Än dock är oftast vinnarna de som faktiskt köpte än de som satt still å kollade på (±0).

@Alotiat, I slutändan måste man ändå TRO på bolaget i fråga man investerar i och skulle vilja säga att det är det vi ser här, inte att några siffror ser bra ut/eller dåliga utan en flock med TRO om Tesla(Elon Musk) som pressar upp kursen (rättare sagt bort blankarna) och förhindrar en dipp att ske (än).

I skrivande stund ser ut att va på väg mot $1000. Ytterligare 11% från $900.

Man investerar på eget bevåg vilket alla vet. Törs man så törs man. Törs man inte så får man leta en lugnare/sansare aktie som inte rusar. Så klart värderingen i Tesla får folk att skaka av rädsla (FOMO/Dipp) men det får även investerare att bli rik på nolltid de som faktiskt tordes haka på. Det kommer fler tåg i Tesla så finns ingen anledning till FOMO. Och de som är rädd över dipp bör börja skala av sin investering eftersom den närmar sig $1000 som kan eventuellt bli dippen.

Men vi kan inte förneka att Tesla är högst intressant att följa oavsett inköpt eller ej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Synd att man inte är rik så man haft lite fler Teslaaktier, då hade man kunna köpt en bil vid det här laget... Hade fan nästan räckt med att vara lite lagom Svenssonrik.

Jag sålde i alla fall en tredjedel av mitt innehav idag med nästan +400 %, bästa affären jag gjort i min korta aktiekarriär
Förhoppningsvis får jag köpa tillbaka dom till ett lägre pris.

Har småsummor i tre(mer eller mindre) förhoppningsbolag; Tesla, Cortus Energy och Tobii. Hoppas att Tobii kan ha samma uppåtresa som de andra två.

Skrivet av MeSaber:

Om vi spekulerar på en dipp va kommer hända? Jo alla vill in, blir det isf nån dipp om alla vill in? Hm.. good question.

Med den logiken så skulle ju inget företag någonsin ha en sjunkande aktie

Permalänk
Medlem

@Trunk, inte alla aktier som har 20-30% blankning

Edit: Hur rik är en lagom svenssonrik?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

@Tdoll, inte alla aktier som har 20-30% blankning

Edit: Hur rik är en lagom svenssonrik?

Såg nyligen en studie (hittar inte källan) att var 3e svensk inte hår råd med en oförutsedd utgift på 5000sek.
Sedan har vi ju Lyxfällan som går säsong efter säsong.

Antar att benämningen Svenssonrik kan tillämpas alla som har överskott på bankkontot den 24 varje given månad.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Nej nog har jag observerat i min närhet att de flesta inte har något direkt bra investeringshuvud. De flesta lever efter pengar in/pengar ut, månad efter månad. Därav om en lagomstor oförutsedd utgift kommer så ligger de pyrt till eller ±0.

Mitt tänk om "svenssonrik" vore 20k in, 15k ut, 5k spar x 12 = 60k årligen. Så på 10 år skulle var svensson ha en dryg halv mille att spendera på något så de landar på noll igen. Sen kan detta skalas upp så ju mer pengar du tjänar ju mer spenderar du (klassiskt va?), dvs investering ligger inte ens på tapeten utan spara 5k månatligen som huvudregel, men ändå lika fattig i slutändan.

Edit: Och Lyxfällan har väl blivit inne, är man med där är man ju kändis + de fixar allt åt dig utan kostnad förutom att du visar facet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@MeSaber: tänker mer på stora fonder som lagt kapital där för att det är en "grön" aktie i transportsektorn vilket kan tvingat in mycket fondkapital. Smäller det så kommer många stora fonder viktade mot renewable ta en smäll som heter duga.

Mycket intressant att följa håller jag med om däremot, frågan för mig är inte om man ska shorta den utan när utifrån vad siffrorna faktiskt säger. Att lita på Elon är väl lite intressant då han sa att vi ska ha helt självkörande bilar ala level 5 mid 2020 förra året och nu sa att det är väldigt långt kvar. Snabba svängar i camp tesla

Permalänk
Medlem

Vilka fonder syftar du på? Tycker de flesta vad jag kan se håller sig undan Tesla pga för hög risk? Eller så äger de en marginell bit, max 10% av kapital.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Många plockade teslavinst på slutet idag, droppade nästan 100 dollar på nån minut Får väl se om det var toppen, och den korrigerar sig nu. Eller om samma resa börjar om igen imorgon. Den kan gott få gå ner en bit så kan jag sova lugnare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@MeSaber: har inget exempel. Har inte kollat igenom några men tänker rent spontant. En googling gav mig ett par. Sure det är bara 1-2% av kapital men en tesla crash skulle skaka hela marknaden nu.
Also, vill du ha svar från folk så tagga dessa eller citera. Visste inte ens jag fått ett svar innan jag gick in hit igen av slump.

Intressant 100 dollar/10% drop 5 minuter innan close också, är nog det konstigaste jag sett på ett tag.

Permalänk
Medlem

@nioreh83

Stänga gapet som skedde i callen känns väl helt ok och logiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

@nioreh83
https://i.imgur.com/cJ8sswb.png

Stänga gapet som skedde i callen känns väl helt ok och logiskt.

Vet inte vad hälften av den där meningen betyder

Visa signatur