Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Englands Utrikes Departement rekommenderar att samtliga 30 000 Britter återvänder hem ifrån China.

https://www.dailymail.co.uk/health/article-7965149/Foreign-Of...

Politik kallas det. Finns säkert någon baktanke med det. För jag har svårt att tro att det är för att viruset är så farligt. Då hade nog Storbritannien passat sig mer för att ta hem 30k människor med många potentiellt smittade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaxione:

Politik kallas det. Finns säkert någon baktanke med det. För jag har svårt att tro att det är för att viruset är så farligt. Då hade nog Storbritannien passat sig mer för att ta hem 30k människor med många potentiellt smittade.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det kan ju inte vara så smart att ta hem 30k och be dom ta sig hem på egna vägar i det här läget.

Själv är jag mycket mer avslappnad just nu, jag tror man bara behöver bevaka utvecklingen i ett land så vet man hur det här kommer att utvecklas, och det är typ Thailand, blir det inget större utbrott där så kan man nog slappna av helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Som referens, hur många dör varje år i en vanlig säsongsinfluensa?

Det går inte riktigt att jämföra 2019-nCoV med säsongsinfluensan genom att stirra sig blind på antalet insjuknade som avlider. 2019-nCoV är en ny typ av coronavirus, vilket betyder att ingen är immun emot den. Säsongsinfluensan återkommer i olika typer varje år, där många människor är immun. Insjuknar du inte i influensa så har du mest troligt haft årets typ redan, vilket också betyder att du inte deltar i att sprida viruset vidare till de som inte är immun. Dödligheten för säsongsinfluensan och 2019-nCoV må ligga på liknande siffror, men då är ju skillnaden att 2019-nCoV har potential att smitta så oerhört många fler än säsongsinfluensan tack vare att ingen är immun, för ingen har ju blivit utsatt för 2019-nCoV tidigare och byggt upp ett immunförsvar mot det. Om hela Sveriges befolkning skulle smittas, vilket är teoretiskt möjligt när ingen är immun, så skulle i stort sett hela Uppsala kunna gå upp i rök. Tänk vilka ekonomiska följder det skulle få. För att inte tala om alla döda som man mest troligt skulle behöva kremera. Nu är detta visserligen ett worst-case scenario där man gör noll för att stoppa spridningen, men ändå ett möjligt sådant.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

20st smittade på det där kryssningsfartyget i Japan såhär långt, och det verkar bara vara början?

Känns så konstigt, ena stunden så har man känslan av att det här inte är så smittsamt ändå, sen kommer fall där det visar sig vara jäkligt smittsamt ändå.

Men visst, en båt är en begränsad yta man befinner sig på, med i princip samma människor hela tiden, i en sån miljö om någon är smittad så kanske det bara är en tidsfråga innan det sprids, kanske är skillnad om någon är smittad på en buss och man möter han i 5-10 minuter och sen aldrig mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

20st smittade på det där kryssningsfartyget i Japan såhär långt, och det verkar bara vara början?

Känns så konstigt, ena stunden så har man känslan av att det här inte är så smittsamt ändå, sen kommer fall där det visar sig vara jäkligt smittsamt ändå.

Men visst, en båt är en begränsad yta man befinner sig på, med i princip samma människor hela tiden, i en sån miljö om någon är smittad så kanske det bara är en tidsfråga innan det sprids, kanske är skillnad om någon är smittad på en buss och man möter han i 5-10 minuter och sen aldrig mer.

Fakta kring hur smittsamt det är eller som de kallar R0 är 4.08. Så i medel smittar en person mer än 4 st.

Det är rätt smittsamt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Fakta kring hur smittsamt det är eller som de kallar R0 är 4.08. Så i medel smittar en person mer än 4 st.

Det är rätt smittsamt.

Vad fick du den siffran ifrån? Alla ställen jag läst på säger att R0 ligger på mellan 1.5-2.5 och att vanliga influensan ligger på 1-2. Skulle siffran 4.08 stämma så kommer det bli en Pandemi. För det är väldigt smittsamt. Då spelar det ingen roll vad dom gör i Kina, det kommer få spridning ändå. Men det verkar vare en obekräftad kinesisk undersökning som säger 4.08. Alla andra säger lägre.

Domedagsbladet (Aftonbladet) Verkar inte tycka det är så viktigt längre iaf, ger väl inte lika mycket click. Man fick scrolla längst ner på sidan för att hitta något om Coronaviruset. Dominerande nyheter var istället Baconbrist och folk som spräckt rumpan

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Vad fick du den siffran ifrån? Alla ställen jag läst på säger att R0 ligger på mellan 1.5-2.5 och att vanliga influensan ligger på 1-2

Domedagsbladet (Aftonbladet) Verkar inte tycka det är så viktigt längre iaf, ger väl inte lika mycket click. Man fick scrolla längst ner på sidan för att hitta något om Coronaviruset. Dominerande nyheter var istället Baconbrist och folk som spräckt rumpan

"A more recent study is indicating a Ro as high as 4.08.[22]. This value substantially exceeds WHO's estimate (made on Jan. 23) of between 1.4 and 2.5[13], and is also higher than recent estimates between 3.6 and 4.0 and between 2.24 to 3.58 [23]. Preliminary studies had estimated Ro to be between 1.5 and 3.5 [5][6][7]"

https://www.worldometers.info/coronavirus/#repro

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

"A more recent study is indicating a Ro as high as 4.08.[22]. This value substantially exceeds WHO's estimate (made on Jan. 23) of between 1.4 and 2.5[13], and is also higher than recent estimates between 3.6 and 4.0 and between 2.24 to 3.58 [23]. Preliminary studies had estimated Ro to be between 1.5 and 3.5 [5][6][7]"

https://www.worldometers.info/coronavirus/#repro

Det är en obekräftad kinesisk studie som säger det. Kanske inte ska ta det som sanningen? Sväljer du allt du läser rakt av? Isåfall är du värre än min 60åriga far på att vara källkritisk

Skulle siffran 4.08 vara sann så kommer det otroligt svårt att hindra det från att spridas över hela världen. Det är en väldigt hög siffra. Tror inte den är särskild trovärdig.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Det är en obekräftad kinesisk studie som säger det. Kanske inte ska ta det som sanningen? Sväljer du allt du läser rakt av? Isåfall är du värre än min 60åriga far på att vara källkritisk

Skulle siffran 4.08 vara sann så kommer det otroligt svårt att hindra det från att spridas över hela världen. Det är en väldigt hög siffra. Tror inte den är särskild trovärdig.

Det är ju det som är det senaste, inte så att jag vill att det ska vara sanningen, jag länkar till det man vet/tror just nu.

Känns som att du driver en agenda för att inte oroa dig och därav tror att alla som yttrar sig eller skriver något måste vara skrämsel propaganda.

Se det för vad det är.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

Det är lite det jag menar, den här RO faktorn verkar pendla ganska duktigt allt efter olika omständigheter, ena stunden verkar många bli smittade, men i andra sammanhang inte.

Läste något om att en passagerare som suttit bredvid en smittad på ett flygplan, helt enkelt inte blev smittade. Det kan ju vara propaganda ifrån "andra hållet" också för att hålla folk lugna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Det är lite det jag menar, den här RO faktorn verkar pendla ganska duktigt allt efter olika omständigheter, ena stunden verkar många bli smittade, men i andra sammanhang inte.

Läste något om att en passagerare som suttit bredvid en smittad på ett flygplan, helt enkelt inte blev smittade. Det kan ju vara propaganda ifrån "andra hållet" också för att hålla folk lugna.

Det kan vara så att det helt enkelt beror på, eftersom man inte nyser och hostar under inkubationstiden. Så bara för att man är smittad betyder det inte att man får ut viruset till någon annan. Det är ett gäng parametrar som spelar roll. Därav att det ibland verkar smitta fler och ibland färre.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Det är ju det som är det senaste, inte så att jag vill att det ska vara sanningen, jag länkar till det man vet/tror just nu.

Känns som att du driver en agenda för att inte oroa dig och därav tror att alla som yttrar sig eller skriver något måste vara skrämsel propaganda.

Se det för vad det är.

Det är det absolut inte. Men du läser EN rapport och tror på den och för den informationen vidare som att det skulle vara sanningen. Det är problemet. Det är sånt som skapar rykten, folk som inte kan vara källkritiska och tror på allt dom läser. Du källhänvisade inte överhuvudtaget innan du blev ifrågasatt av mig. Du skrev citat:

"Fakta kring hur smittsamt det är eller som de kallar R0 är 4.08. Så i medel smittar en person mer än 4 st.

Det är rätt smittsamt."

Helt utan vad du fått den siffran och tom med orden "R0 ÄR 4.08"

Var någon som ställde en fråga på aftonbladet om hur smittsamt det är och fick följande svar:

"Hej Peter, de tidiga rapporterna från Kina gjorde gällande att smittsamheten mellan människor var låg. Detta har visat sig inte stämma. Det finns en uppenbar smittsamhet mellan människor för detta virus. Exakt hur R0 (hur många individer varje smittad person i snitt smittar vidare till) är inte klarlagt. Siffror från 1-5 finns framräknade. Vi får helt enkelt invänta mer systematiska utvärderingar längre fram i utbrottet"

Det jag har ifrågasatt innan är filmerna och ryktena om folk som spyr blod på gatorna och ligger döda i varje hörn.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Det är det absolut inte. Men du läser EN rapport och tror på den och för den informationen vidare som att det skulle vara sanningen. Det är problemet. Det är sånt som skapar rykten, folk som inte kan vara källkritiska och tror på allt dom läser. Du källhänvisade inte överhuvudtaget innan du blev ifrågasatt av mig. Du skrev citat:

"Fakta kring hur smittsamt det är eller som de kallar R0 är 4.08. Så i medel smittar en person mer än 4 st.

Det är rätt smittsamt."

Helt utan vad du fått den siffran och tom med orden "R0 ÄR 4.08"

Var någon som ställde en fråga på aftonbladet om hur smittsamt det är och fick följande svar:

"Hej Peter, de tidiga rapporterna från Kina gjorde gällande att smittsamheten mellan människor var låg. Detta har visat sig inte stämma. Det finns en uppenbar smittsamhet mellan människor för detta virus. Exakt hur R0 (hur många individer varje smittad person i snitt smittar vidare till) är inte klarlagt. Siffror från 1-5 finns framräknade. Vi får helt enkelt invänta mer systematiska utvärderingar längre fram i utbrottet"

Men snälla. Bättre att vara beredd på det värsta och hoppas på det bästa än att tänka retroaktivt, kan vi ensas om det?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Men snälla. Bättre att vara beredd på det värsta och hoppas på det bästa än att tänka retroaktivt, kan vi ensas om det?

Absolut. Att det är en allvarlig situation som kan bli ännu värre har jag aldrig förnekat. Jag är inte ett dugg orolig för min egen del. Men har många nära och kära som kan ligga i farozonen om det får större spridning.

Alla falska rykten som går späder bara på oron som finns i hela världen just nu precis som dom som sprider dom vill att det ska göra. Då menar jag inte det du skrev utan betydligt värre saker som sprids runt.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Om hela Sveriges befolkning skulle smittas, vilket är teoretiskt möjligt när ingen är immun, så skulle i stort sett hela Uppsala kunna gå upp i rök. Tänk vilka ekonomiska följder det skulle få.

Låter som en win-win-situation! Bli av med Uppsala och spara pengar på samma gång! Otroligt!

Men vilka är det som stryker med? Merparten lär väl ändå inte vara folk som bidrar positivt till ekonomin, om man skall vara krass. Bortsett från det mänskliga lidandet så är det inte alls säkert att det skulle vara negativt rent ekonomiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Låter som en win-win-situation! Bli av med Uppsala och spara pengar på samma gång! Otroligt!

Men vilka är det som stryker med? Merparten lär väl ändå inte vara folk som bidrar positivt till ekonomin, om man skall vara krass. Bortsett från det mänskliga lidandet så är det inte alls säkert att det skulle vara negativt rent ekonomiskt.

Även om merparten är äldre pensionärer som inte arbetar så betalar de skatt och konsumerar de varor precis som alla andra. Det kanske inte hade blivit lika allvarligt som om fullt friska arbetare stöp, men det skulle definitivt kännas av.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Även om merparten är äldre pensionärer som inte arbetar så betalar de skatt och konsumerar de varor precis som alla andra. Det kanske inte hade blivit lika allvarligt som om fullt friska arbetare stöp, men det skulle definitivt kännas av.

App, app, app. Att de betalar skatt på de pengar som pensionssystemet betalar ut till dem är inget positivt inflöde till samhället. Rent krasst är de en kostnad för samhället så att om de försvann så skulle det ur ett rent ekonomiskt perspektiv kännas av men då på ett positivt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

App, app, app. Att de betalar skatt på de pengar som pensionssystemet betalar ut till dem är inget positivt inflöde till samhället. Rent krasst är de en kostnad för samhället så att om de försvann så skulle det ur ett rent ekonomiskt perspektiv kännas av men då på ett positivt sätt.

Som nybliven pensionär kan jag säga att pensionen är något jag jobbat ihop till sedan jag var 18 år. Det är sparade pengar + pengar som betalats in som en del av lönen som jag nu börjar ta ut och inget bidrag.

Permalänk
Avstängd

Jag håller med den unga doktorns motto, "Agera uppmärksamt, men inte ångestfylld":

Personligen tycker jag att det skall tas på allvar och en åtgärd av 14-dagars karantän för personer som rest till asiatiska länder eller som åtminstone har varit kontakt med asiater sedan senaste resan nu bör åtminstone testa sig. Det är ingen större skillnad än om du har legat utomlands och bör testa dig för STD:s för din egen skull såväl som andras skull.

Precis som det är extremt att få panik över detta så tycker jag det är lika extremt att rycka åt axlarna åt det hela i och med att det är ett helt nytt virus med möjligheterna att ha nya patogena egenskaper. Du får bara en chans att göra fel. Ett misstag är ett misstag för mycket. Bättre att agera på falskt larm än att ignorera ett som visade sig vara ett sant larm.

OBS/DISCLAIMER:Vad som sägs i videon kan vara irrelevant idag i och med nya data som kommer in. Publiceringsdatum 2020-02-05

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bom:

Som nybliven pensionär kan jag säga att pensionen är något jag jobbat ihop till sedan jag var 18 år. Det är sparade pengar + pengar som betalats in som en del av lönen som jag nu börjar ta ut och inget bidrag.

Jo, det är ju så man vill se det. Och det är ju på sätt och vis sant. Men i praktiken så är det pengar som blir "bonus" om man faller ifrån.

[EDIT]: Notera att även om man inte jobbat ihop en enda krona till "sin" pension så får man ändå pengar på sin ålders höst.

Permalänk
Medlem

Läkaren som upptäckte det första fallet med det nya coronaviruset har avlidit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Läkaren som upptäckte det första fallet med det nya coronaviruset har avlidit!

Oklart tillstånd:
https://www.svt.se/nyheter/uppgift-lakaren-som-larmade-om-vir...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Måste ju helt klart betyda att all skrämselpropaganda är 100% sant. Är det dags att förbereda för apokalypsen nu?

Permalänk
Skrivet av Irre:

Läkaren som upptäckte det första fallet med det nya coronaviruset har avlidit!

Hans gravida fru och hans föräldrar ska enligt inlägg jag läste vara smittade också.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Måste ju helt klart betyda att all skrämselpropaganda är 100% sant. Är det dags att förbereda för apokalypsen nu?

Härlig slutsats!

Däremot är det ju oroande om han var helt frisk i övrigt. Det betyder ju att ingen är helt säker. Om fullt friska 34 åringar dör av viruset så är det ju inge gott tecken. Men han kan ju haft medfödda sjukdomar eller liknande, ingen som vet.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Hans gravida fru och hans föräldrar ska enligt inlägg jag läste vara smittade också.

Och han själv fick tillbringa tid i fängelse! Man måste vara försiktig med vad man vill säga...

Permalänk
Medlem

Ska tydligen vara ett misstänkt fall i Gävle nu med. Isolerad på infektionskliniken. Provresultat väntas idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Det positiva är att dödligheten är fortsatt låg. Men det är lite läskigt hur snabbt det verkar sprida sig i framförallt Kina. Jag är själv inte så orolig för just detta viruset för egen del men det har verkligen varit en ögonöppnare för hur sårbara vi är i sådana här lägen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

@kelthar Om kartan nu skulle stämma så är den pricken väldigt nära mig 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"