AIO kylare, CPU Fan eller CPU pump?

Permalänk
Medlem

AIO kylare, CPU Fan eller CPU pump?

Hej!

Jag har en fundering, jag sitter med en Corsair H150i Pro. Jag har pluggat in pumpen i CPU fan på moderkortet, men det finns också en 4-pins kontakt som heter CPU pump, vad är det för skillnad, och i så fall vad gör det för skillnad att sätta den i CPU pump istället?

Ha de gött

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av sINsen:

Hej!

Jag har en fundering, jag sitter med en Corsair H150i Pro. Jag har pluggat in pumpen i CPU fan på moderkortet, men det finns också en 4-pins kontakt som heter CPU pump, vad är det för skillnad, och i så fall vad gör det för skillnad att sätta den i CPU pump istället?

Ha de gött

Utan att veta exakt hur din setup ser ut är tanken antagligen att fläktarna på radiatorn ska styras via CPU Fan, och pumpen via CPU Pump. Minns jag rätt låter Corsair H150i Pro dig dock justera allt via iCUE istället? Jag antar att den därför vill ha konstant 12 V-matning.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Utan att veta exakt hur din setup ser ut är tanken antagligen att fläktarna på radiatorn ska styras via CPU Fan, och pumpen via CPU Pump. Minns jag rätt låter Corsair H150i Pro dig dock justera allt via iCUE istället? Jag antar att den därför vill ha konstant 12 V-matning.

Ja alltså det sitter ju en splitter från pumpen med 3 st 3-pin kontakter, så alla 3 fläktarna sätter man i dom, sen går det en separat 3 pin kabel från pumpen också som ska sitta på moderkortet, och sen en usb från moderkort till pump. Ja man styr allting via iCue och det funkar ju, jag funderade mest på om man ska sätta i CPU fan eller CPU pump, jag har sett att alla gör olika

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7