Playstation 5 kan bli en dyr historia

Permalänk
Melding Plague

Playstation 5 kan bli en dyr historia

Sonys uppges ha problem med komponentkostnader för Playstation 5, där blott tillverkning uppges kosta 450 USD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter billigt för en "dator" med en zen2-processor och en navi-GPU.

Permalänk
Medlem

Borde inte Xbox drabbas av samma höga priser? De kör väl också RAM och SSD i sina?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk

Xboxen lär i princip bli lika dyr. Då nästan samma cpu + gpu + ram + moderkort + nätdel + kylare.
Visst kan den enda tillverkaren välja billigare delar av de ovanför, men frågan är om konsumenterna heller betalar 100kr extra för en tystare konsol?

Btw: Den första xboxen som kom 2001 kostade runt 5000kr, vilket i dagens pengamått är runt 6 250kr.

Konkurrensmässigt så är det bra med flera tillverkare som konkurrerar emot varandra. Men när de nästan har samma cpu + gpu, så känns det lite vendor lock-in att de ej kan köra samma kod.
Så beroende på vilken konsol man väljer så kan man köra olika applikationer, där vissa kan tvingas köpa 2st nästan identiska konsoler för att kunna köra de appar (ofta spel) som de vill.

Jag ser det lite som AMD vs Intel kriget. Det är bra med konkurrens, men det är förbaskat tur att de flesta applikationer som man kör fungerar på båda. Så om man ska lira kommande GTA6 så får intel eller amd user upp ett felmeddelande som det står att deras cpu ej stöds.
-Nu lär spelet GTA 6 komma till båda konsolerna. Men om någon av ens polare köper xbox versionen och man vill låna för att testa det på ens ps4a så får man problem.

Permalänk
Avstängd

Med ett sådant pris får man hoppas på en 1TB SSD, annars är det hutlöst.

Å andra sidan blir entusiasten villig att lägga mer och mer på tekniken. Xbox One och PS4 har gott om ork kvar, och om det bästa som finns fortsätter att vara det bästa som finns i sin kategori under 3-5 år till så är varken 5000 kr eller 10.000 kr för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Låter billigt för en "dator" med en zen2-processor och en navi-GPU.

Fast jämför du inte då ps5s tillverkningskostnad med vad ex Inet kränger grejerna för i handeln?

Tillverkningskostnaden är ju inte det som visas på prisjakt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I och med Xbox gamepass och molnet så är det väl nästan mer troligt att Microsoft är villiga att gå minus på konsol såld eftersom de vill dra in pengar på sina subs och molntjänster

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Med ett sådant pris får man hoppas på en 1TB SSD, annars är det hutlöst.

Å andra sidan blir entusiasten villig att lägga mer och mer på tekniken. Xbox One och PS4 har gott om ork kvar, och om det bästa som finns fortsätter att vara det bästa som finns i sin kategori under 3-5 år till så är varken 5000 kr eller 10.000 kr för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

128GB

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker Sweclockers lagt till med konstiga formuleringar i sina nyheter på sistone.
"Denna historik inkluderar att kaxigt ha introducerat den första Playstation-konsolen med en prislapp väl under konkurrenten Sega Saturn, till att chocka publiken med uppseendeväckande mastig pris för Playstation 5."
Jag får inte ihop hur ett (potentiellt?) mastigt pris på Playstation 5 kan vara en del av historiken.

Permalänk
Inaktiv

Så länge det går under 8k är jag en kund. Min PS4 har verkligen varit ett prisvärt köp. Typ som min i72600k försedda dator. Nog dags att uppgradera datorn....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Pris schmis. Bara släpp den nu så jag kan köpa!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Om läckorna stämmer med att ps5 har lägre prestanda och ändå kommer kosta så mycket blir man ju orolig. Xseries kommer dock bli dyrare om inte de snålar in oväntat någonstans...

Slutpriser till konsumenter kommer nog ligga över 7000, men då kommer ps4 och xo behöva samexistera ett bra tag så dessa blir i princip ps4 propro och xo xx...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Fast jämför du inte då ps5s tillverkningskostnad med vad ex Inet kränger grejerna för i handeln?

Tillverkningskostnaden är ju inte det som visas på prisjakt

Skickades från m.sweclockers.com

Men det talar väl till konsolernas fördel? Extremt prisvärt för kunderna som mer eller mindre bara betalar tillverkningskostnad?

Sen förstår jag inte vad folk klagar över, vi snackar fortfarande en hel konsol som ändå ligger inom området för en övre medel GPU, typ 2070 super(?).
Betydligt billigare än topp-mobilerna som manglas ut nya varje år...

Permalänk
Medlem

Jaguar cpu'n som sitter i dagens konsoller var daterad och låg en bra bit efter på alla fronter när den släpptes då den bygger på den gamla bulldozer designen. det blir inte bättre av att den är en låg energi variant.
zen 2 kommer komma ut och ligga bra till i prestanda och ha en väldigt bra arkitektur och dessutom kommer speltillverkare vara mer vana med att arbeta med flera trådar så den kan nog kompensera för priset att slippa fps drops och annat som de flesta cpuer bråkat med länge. vem vet kanske kan den hålla de flesta spel i 60 fps utan större dippar? det skulle jag betala för iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Tycker Sweclockers lagt till med konstiga formuleringar i sina nyheter på sistone.
"Denna historik inkluderar att kaxigt ha introducerat den första Playstation-konsolen med en prislapp väl under konkurrenten Sega Saturn, till att chocka publiken med uppseendeväckande mastig pris för Playstation 5."
Jag får inte ihop hur ett (potentiellt?) mastigt pris på Playstation 5 kan vara en del av historiken.

Ja, mycket märkligt! Då vore ju Playstation 3 ett bättre exempel på familjens svarta får prismässigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

Det var ett misstag att använda AMD. Hade helt klart gått bättre om dom använde Nvidia och Intel.

Du skojar va? Varken Intel eller Nvidia kan klå AMD i pris/prestanda, ingen av dem kan i nuläget bygga en CPU+GPU i ett paket med bra prestanda heller... Om du läser artikeln ser du också kostnaden beror på SSD-enheter och DRAM, inget som påverkas av att de valde AMD alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

Det var ett misstag att använda AMD. Hade helt klart gått bättre om dom använde Nvidia och Intel.

På vilket vis skulle det göra det?
Är ju inte direkt så att den senaste generationen konsoller, baserad på hårdvara från AMD, har varit dålig för varken Sony eller Microsoft. Och då hade inte AMD en processor som var bättre än Intels - vilket de har idag.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tycker Sweclockers lagt till med konstiga formuleringar i sina nyheter på sistone.
"Denna historik inkluderar att kaxigt ha introducerat den första Playstation-konsolen med en prislapp väl under konkurrenten Sega Saturn, till att chocka publiken med uppseendeväckande mastig pris för Playstation 5."
Jag får inte ihop hur ett (potentiellt?) mastigt pris på Playstation 5 kan vara en del av historiken.

De skrev nog 5 istället för 3 skulle jag tro

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Aleshi: Inte så konstigt att de meningen kändes off, det skulle stå Playstation 3 där Det är korrigerat.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Alltid intressant hur en konsol för 5000 anses mycket av många, samtidigt som folk slentrianmässigt slänger ut 15K på en mobil som används för att surfa och texta.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk

Människor köper Iphone för 12 000 kr....

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Alltid intressant hur en konsol för 5000 anses mycket av många, samtidigt som folk slentrianmässigt slänger ut 15K på en mobil som används för att surfa och texta.

Det var huvudet på spiken faktiskt! Motsvarande dator med de förväntade specsen kommer ju kosta säkert 10000 eller mer...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är dock inte ovanligt att konsoler säljs med lite förlust heller. Det är spelen som dom tjänar dom stora pengarna på.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Människor köper Iphone för 12 000 kr....

Hahaha så sant men vissa saker får inte kosta ;). mobiltelefoner fått en status för människor.

konsol har inget status än

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Är det någon som trodde annat? 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

Hahaha så sant men vissa saker får inte kosta ;). mobiltelefoner fått en status för människor.

konsol har inget status än

I min värld är det status. Extra plus om man har alla tre

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Hade varit fint att kunna köpa dessa konsoler utan SSD och stoppa in en egen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Är inte förvånad, gissade i en annan tråd att priset skulle landa på 7000kr men det var tydligen lite för högt. Sen är frågan om detta pris är för instegsmodellen eller toppmodellen. Jag gissar på instegsmodellen. Ska man ha pro så kommer det handla om de 7000kr som jag förespott.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Ricerunner:

Med ett sådant pris får man hoppas på en 1TB SSD, annars är det hutlöst.

Å andra sidan blir entusiasten villig att lägga mer och mer på tekniken. Xbox One och PS4 har gott om ork kvar, och om det bästa som finns fortsätter att vara det bästa som finns i sin kategori under 3-5 år till så är varken 5000 kr eller 10.000 kr för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av ggalaxyy:

Första gången konsollerna får SSD och det är dessutom en dyr NVMe disk.
1TB är ju vad man får för utrymme om man köper en konsol med HDD idag.
Jag tror helt klart att de kommer att ha en 128GB NVMe (nog för ett par spel, dina mest spelade, vill du spela något annat så tankas detnöver till SSD:n vid spelstart) och en hårdisk på 2TB.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Då måste det finnas mekanisk lagring också

Skickades från m.sweclockers.com