Playstation 5 kan bli en dyr historia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Alltid intressant hur en konsol för 5000 anses mycket av många, samtidigt som folk slentrianmässigt slänger ut 15K på en mobil som används för att surfa och texta.

Du får nog väga in att folk köper dessa till barnen.
Det är där skon klämmer, de flesta har inga problem att köpa en mobil för 15k men vill inte köpa en konsol för 5k styck till 3 barn. 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Du får nog väga in att folk köper dessa till barnen.
Det är där skon klämmer, de flesta har inga problem att köpa en mobil för 15k men vill inte köpa en konsol för 5k styck till 3 barn. 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Varför ska barnen ha en egen konsol? Dom kan väl dela eller spela på den gamla också?

Permalänk
Forumledare

Jag skulle kunna satsa min högra strumpa på att personerna som köper en mobil för 12k och de som tycker 5k är för mycket för en konsol inte är samma personer

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Är väll ingen ny grej att konsoler säljs till förlust, som sagt mycket handlar om hur intresserade MS är på att köpa marknadsandelar.
Fiatvalutan, miljöpartiet, kriminella intresseorganisationer och världens högsta skatter gör alla elektronik dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

I min värld är det status. Extra plus om man har alla tre

En kompis jobbar i en skola. Ungarna argumenterade vilken konsol som är bäst. Han sa till dom att han hade alla tre. DET är status!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

Nvidia har mer pengar så dom kan säkert gå lite back. Intel har också mycket pengar.

Är dom intresserade av att gå back då? Om man väljer att gå back så har man ofta någon bakomliggande tjänst som man räknar med ska täcka upp.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur någon kan tycka att 450 USD i produktionskostnad för en helt ny konsoll anses mycket. PS3 hade en kostnad för enbart BOM på ca 800 USD. Dessa kostnader sjunker snabbt när komponenterna används i så stor utsträckning som en miljonsäljande konsoll. När dessutom PS5 och Xbox Series X kommer ha så många gemensamma komponenter kommer vi möjligen se en ökad kostnad för BOM initialt när efterfrågan är betydligt större än tillgången, när produktionen av komponenter kommit igång är detta ett ickeproblem.

Historiskt sett har ingen konsolltillverkare tjänat pengarna på hårdvaran utan licenser och mjukvara under konsollen livsspann är var ekonomin i huvudsak ligger. Konstig artikel som inte nämner PS3:ans initiala BOM-kostnad om man talar om PS historia.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@igelkotte: I den här sortens situationer är det inte komponentleverantörerna som väljer att gå back, det vore ganska dålig business. Konsolmakaren kan välja att sälja produkten med förlust, vilket de kan tvingas göra om kostnaderna för komponenterna överstiger priset konsolen måste kosta för att gå med vinst eller gå jämnt ut.

Företag som levererar komponenterna kan välja att sälja dessa med små marginaler för att det är en stadig inkomstkälla, vilket varit fallet med AMD och komponenterna till Xbox One och Playstation 4. Små marginaler, men en stadig ström av inkomster under många år. Om en konsolmakare skulle välja att göra en konsol med komponenter från Nvidia eller Intel skulle leverantörerna sätta marginaler för sina komponenter, och konsolmakaren skulle få bestämma priset för konsolen och huruvida de ska gå med förlust för att nå en viss prisnivå eller ej.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

Nvidia har mer pengar så dom kan säkert gå lite back. Intel har också mycket pengar.

Varför skulle de vilja "gå lite back"? Ingen skulle göra det. Om nån tar en sån smäll med flit är det endast Sony, som hoppas kunna ta igen det på spelförsäljning. Denna inkomst ser aldrig chiptillverkarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att jag betalade runt 6500kr för min PS3 på releasedagen..
Så det är väl snarare PS4 som har sålts för billigt så kunderna vant sig vid det priset...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem

Men ps4an kostade väl 6000? Skulle säga att allt under 7 är helt ok. I alla fall enligt mig.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Avstängd

Innan Trump vart president låg dow-jones runt 16k$ 2016 och idag nästan 30k$ 2020.
I Venezuela kostar en kopp kaffe flera miljoner i deras valuta.

Kanske något som inte står rätt till i världen

Kostade PS3 också "bara" 1/3 av de dyraste mobiltelefonerna när den kom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Men ps4an kostade väl 6000? Skulle säga att allt under 7 är helt ok. I alla fall enligt mig.

PS4 kostade 400 dollar vid launch. Runt 4000kr i Sverige tror jag det blev på den tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

fast 5-600 dollar är inte så farligt egentligen då den kommer ju bli sjukt snabb jämfört med dagens konsoller..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Alltid intressant hur en konsol för 5000 anses mycket av många, samtidigt som folk slentrianmässigt slänger ut 15K på en mobil som används för att surfa och texta.

Som någon annan nämnde är det troligtvis helt olika personer som köper mobiler för det priset och som tycker en konsol för 5k är mycket.

Lägg därtill att de allra flesta tycker att 15k för en mobil är hutlöst dyrt, till och med på ett sådant nördigt ställe som sweclockers kan man inte läsa mer än två inlägg i en mobiltråd innan någon ska ta upp priset.

Och slutligen är det lite skillnad på hur man använder sin mobil och konsol. Många använder sin mobil flera timmar per dag till flera olika saker men konsol? De flesta har den ståendes i tv-bänken och spelar som mest ett par timmar per vecka.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det verkar snorbilligt för vad man får. Lycka till att hitta en PC med samma komponenter till samma pris liksom. Klart det inte går.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

PS4 kostade 400 dollar vid launch. Runt 4000kr i Sverige tror jag det blev på den tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var den billiga 20gb versionen utan wifi som kostade 499$ den kom aldrig till Europa utan här var det modellen med 60GB som kom. Hittar inte svenskt pris men europapriset var 599€. Och har också för mig att priset i Sverige var runt 6000kr.

Edit: ja 6000 kr för ps3 https://www.fz.se/nyhet/270044-sa-har-konsolpriserna-andrats-...

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker det verkar snorbilligt för vad man får. Lycka till att hitta en PC med samma komponenter till samma pris liksom. Klart det inte går.

Konsolerna har prioritär hårdvara som inte säljs direkt till konssumenter, så det är omöjligt.
Men en PC med liknande Zen processor, Navi grafik och NVMe SSD lär inte vara helt omöjligt.

Det gick nästan att matcha Sony Playstation 4 Pro med en ny custom PC i samma prisklass när PS4 Pro lanserades.
Det går att matcha en Sony Playstation 4 Pro i en elektronikbutik (4500 hos både Medimarkt & Elgiganten) med en ny custom PC i samma prisklass.

Dold text

3000G vs 8 core Jaguar era ish

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Jag tycker som sagt att artikeln saknar historiskt perspektiv, speciellt med rubriken.
https://www.engadget.com/2006/02/18/playstation-3-costs-900-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Konsolerna har prioritär hårdvara som inte säljs direkt till konssumenter, så det är omöjligt.
Men en PC med liknande Zen processor, Navi grafik och NVMe SSD lär inte vara helt omöjligt.
Det gick nästan att matcha Sony Playstation 4 Pro med en ny custom PC i samma prisklass när PS4 Pro lanserades.

Nej, inte i närheten sant och har aldrig varit, efter ca tre år av en konsolls livsläng börjar du nå den möjligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Xboxen lär i princip bli lika dyr. Då nästan samma cpu + gpu + ram + moderkort + nätdel + kylare.
Visst kan den enda tillverkaren välja billigare delar av de ovanför, men frågan är om konsumenterna heller betalar 100kr extra för en tystare konsol?

Btw: Den första xboxen som kom 2001 kostade runt 5000kr, vilket i dagens pengamått är runt 6 250kr.

Konkurrensmässigt så är det bra med flera tillverkare som konkurrerar emot varandra. Men när de nästan har samma cpu + gpu, så känns det lite vendor lock-in att de ej kan köra samma kod.
Så beroende på vilken konsol man väljer så kan man köra olika applikationer, där vissa kan tvingas köpa 2st nästan identiska konsoler för att kunna köra de appar (ofta spel) som de vill.

Jag ser det lite som AMD vs Intel kriget. Det är bra med konkurrens, men det är förbaskat tur att de flesta applikationer som man kör fungerar på båda. Så om man ska lira kommande GTA6 så får intel eller amd user upp ett felmeddelande som det står att deras cpu ej stöds.
-Nu lär spelet GTA 6 komma till båda konsolerna. Men om någon av ens polare köper xbox versionen och man vill låna för att testa det på ens ps4a så får man problem.

Det är ju inte hårdvaran som sätter begränsningarna här, utan operativsystemet. Jämför hur lätt det är att spela pc-spel på mac ellet linux, trots samma CPU, GPU, RAM etc. Ett spel körs ju inte direkt mot hårdvaran utan av operativsystemet som mellanlager, då är det inte konstigt att det skiljer sig i kompatibilitet mellan Xbox och PlayStation

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Mordekai:

Nej, inte i närheten sant och har aldrig varit, efter ca tre år av en konsolls livsläng börjar du nå den möjligheten.

Det var sant att man nästan kunde matcha den.
$399 för PS4 Pro, i3 6100+RX 570 kostade ungefär $420 och har mer beräkningsprestanda men sämre optimering så den presterar lika bra i både 4K 30 FPS och 1080p 60 FPS som PS4 Pro.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

med regeringens miljöskatter och avgifter får vi svenskar säkert lägga på en 2000kr på priset..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Det var sant att man nästan kunde matcha den.
$399 för PS4 Pro, i3 6100+RX 570 kostade ungefär $420 och har mer beräkningsprestanda men sämre optimering så den presterar lika bra i både 4K 30 FPS och 1080p 60 FPS som PS4 Pro.

Idag är det billigaste du kan nå i hårdvaruparitet nära 6000:-
https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3978602&view=l

Då är inte ens det kompatibelt, inget AM3+ moderkort finns med WiFi och BT. CPU kan inte använda ram på GPU.
En PS4 Pro kostar 3600:-

Helt löjligt påstående att det skulle vara i närheten om du bara väljer två komponenter.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Mordekai:

Idag är det billigaste du kan nå i hårdvaruparitet nära 6000:-
https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3978602&view=l

Du får ju självklart kolla på moderna komponenter om du kollar idag... -_-
Sen har man steam så man slipper högljudd optisk läsare (som ingen ändå använder). Nej då kan man inte se på Blurays, men man kan å andra sidan göra väldigt många saker som man inte kan på en konsol. Jag ser spelkonsolerna som något man spelar på, därför jämför jag dem med en dator som spelar lika bra.
Det blir 4500 kronor. Se mitt tidigare inlägg.
Eller 5000 kronor med en controller.

Skrivet av Mordekai:

Helt löjligt påstående att det skulle vara i närheten om du bara väljer två komponenter.

Menar självklart en dator med i3 6100 och RX 570, något annat hade varit löjligt... -_- Försöker du misstolka mig?
Gå till mitt ursprungliga inlägg och se videon.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Om jag kunde få win10 interface på en konsol så kunde varit intressant. Så jag kunde använda den som dator så som jag använder min dator. Jag jobbat tex inte på min dator.
Som det är nu har jag alla användning av min dator och noll användning av en konsol.
Med det menar jag att det är en onödig utgift för mig då jag kan spela på min dator även på min tv.

Slå samman dom två och jag är på.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Hur svårt skulle det vara att få in ett eget OS på denhär saken? Om de säljer på förlust skulle det ju vara en fint rabatterad liten hemma PC

Visa signatur

Mårar åpå men int på mårona

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

Nvidia har mer pengar så dom kan säkert gå lite back. Intel har också mycket pengar.

okeeeeej. du får nog jobba på argumenten dom kan säkert gå lite back? är inte särskilt bra argument och ser man till tidigare historia så vill de annat än gå Back på saker.
Vad är deras vinning då när konsoler säljs? ska Sony gå med vinst sedan intel nvidia gå back när de säljer saker? då komponenterna är deras ända vinst i det hela.

du får jobba på lite mer på argumenten och börja växa lite och komma med ett bättre tankar.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Vääääänta lite nu! Står det ultra hd bd player längts till höger på presentationen?? Får den det blir det ett givet köp!!! Om man kan spela upp uhd filmer vill säga.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@KingCobra: UHD Blu-Ray är bekräftat, den stöder dessutom 100 GB-skivor som Xbox One S och Xbox One X inte stöder.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas