Permalänk
Medlem

Fractal Define C "Mr Spel" (Rudsmocken v4)

Har äntligen fått tummen ur och tagit lite bilder på bygget i dess nuvarande form.

Namnet kommer från kommentarsfältet på reddit.
På hårddisken "games" stod det spel först, hade skrivit på engelska på dom andra så fick lite kommentarer om just detta.

Det som låter mest på datorn just nu är grafikkortets spoltjut som dyker upp så fort den behöver anstränga sig. Corsair fläktarna är tyvärr inte särskilt tysta så får ha dom på väldigt låg RPM. Planerar att köpa mer Noctua fläktar i framtiden.

Fästen till fläktarna på GPUN och dom grå heatsinksen ska färgas svarta.

Gpun ligger på 60c under full load med fläktarna inställda på 40% (740rpm om ja räknat rätt).
Cpun har jag faktiskt dålig koll på då jag sällan anstränger den, finns intresse kan jag ta fram temps på den med.

Specs:
Fractal Deisgn Define C
Amd Ryzen 5 3600
16GB DDR4 Hyperx Predator 3200mhz
ASUS ROG STRIX X470-F Gaming
Corsair Hydro H115i RGB Platinum
Evga GTX 1070 FTW2
Raijintek Morpheus II Core Black
2x Noctua NF-A12x15 PWM chromax Fläktar
Corsair RM850 (Black Label)
2x Corsair ML 140 pro
Corsair ML 120 Pro

250GB Samsung 970 SSD
2x Samsung 850 500GB SSD:er
Samsung 850 250GB SSD

Besök galleriet här

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk

Ser bra ut. 👍
Men tips för lägenheten är tavlor. Känns som något många struntar i nuförtiden men förutom att det ger en känsla av hem så ger det dig bättre akustik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag körde också en AIO (Kraken X62) i mitt Define C men böt nyligen bort den till en Noctua tornkylare igen pga det blev så jäkla varmt för allt annat i chassit, då man måste ha den i fronten som intake. Körde man någon längre CPU load så kände man att hela datorn osade värme, jag körde dock inga fläktar i toppen, det hade nog hjälpt men jag vill ha stängt toppen.

Fint iaf! Tänkte säga att Define C är ett underskattat chassi men det är nog det mest säljande chassit just nu kanske. Det är litet men får ändå plats med mycket

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ser bra ut. 👍
Men tips för lägenheten är tavlor. Känns som något många struntar i nuförtiden men förutom att det ger en känsla av hem så ger det dig bättre akustik.

Skickades från m.sweclockers.com

Har funderat på att plocka hem några displate tavlor. Måste bestäma mig för vilka och det är svårt
Funderar på en hylla ovanför skärmarna och sen sätta lite nördgrejer där.

Skrivet av lambdan:

Jag körde också en AIO (Kraken X62) i mitt Define C men böt nyligen bort den till en Noctua tornkylare igen pga det blev så jäkla varmt för allt annat i chassit, då man måste ha den i fronten som intake. Körde man någon längre CPU load så kände man att hela datorn osade värme, jag körde dock inga fläktar i toppen, det hade nog hjälpt men jag vill ha stängt toppen.

Fint iaf! Tänkte säga att Define C är ett underskattat chassi men det är nog det mest säljande chassit just nu kanske. Det är litet men får ändå plats med mycket

Jag har gott runt och tänkt på dom nya svarta Noctua kylarna en del, finns dock några saker jag är "rädd" för.
Med NHD15 så blir det vääldigt trångt i datorn, typ omöjligt att komma åt något. Hade Dark Rock 4 innan och det var trångt nog med den. Funderar på om det kan bli snyggt om man tar bort fläkten där fram.
U12S är nog bättre i storlek, kanske för bra? Känns som den kommer se puttig ut bredvid PUn nu _P

Angående Define C så är det en rätt bra storlek. Hade gärna sätt typ 3,4 cm på djupet och 1cm på höjden för förbättra situationen för AIO + lång Gpu, AIO i topp och mer space för kablar där bak (det är slimmat i toppen för mig nu).

Typ något sånt härisch

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Medlem

Jag älskar hela konceptet med Define C. Det är som ett fullstort chassi med plats för typ allt, men ändå relativt grunt och litet.
Fast nu är mina åsikter förstås ganska partiska...

Permalänk
Medlem

@tBiorrith:
Ska inte åsikter va lite partiska?
Gillar och ogillar den för just dom anledningarna, har försökt testa ett par grafikkort som vägrat gått in i chassit pga att det är för grunt

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerUtanZ:

Har funderat på att plocka hem några displate tavlor. Måste bestäma mig för vilka och det är svårt
Funderar på en hylla ovanför skärmarna och sen sätta lite nördgrejer där.

Jag har gott runt och tänkt på dom nya svarta Noctua kylarna en del, finns dock några saker jag är "rädd" för.
Med NHD15 så blir det vääldigt trångt i datorn, typ omöjligt att komma åt något. Hade Dark Rock 4 innan och det var trångt nog med den. Funderar på om det kan bli snyggt om man tar bort fläkten där fram.
U12S är nog bättre i storlek, kanske för bra? Känns som den kommer se puttig ut bredvid PUn nu _P

Angående Define C så är det en rätt bra storlek. Hade gärna sätt typ 3,4 cm på djupet och 1cm på höjden för förbättra situationen för AIO + lång Gpu, AIO i topp och mer space för kablar där bak (det är slimmat i toppen för mig nu).

Typ något sånt härisch
https://scontent-sjc3-1.cdninstagram.com/v/t51.2885-15/e35/s1080x1080/84322942_627029744731738_3600705233777328366_n.jpg?_nc_ht=scontent-sjc3-1.cdninstagram.com&_nc_cat=110&_nc_ohc=w15lIXNTlnIAX_ow6_g&oh=f7487b9e7280e42d7a28827827d0c3fd&oe=5E812485

Håller med om att det nästan är för slimmat i toppen. Har ett som jag visserligen kör mATX i just nu, tänkte gå ner till mATX senare - får se om Fractals nya Define-serie kan gå ner i pris lite.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerUtanZ:

@tBiorrith:
Ska inte åsikter va lite partiska?
Gillar och ogillar den för just dom anledningarna, har försökt testa ett par grafikkort som vägrat gått in i chassit pga att det är för grunt

Haha jo det är klart. Det jag syftar på är dock att jag en gång kapade ett R3 och sedan kapade Fractal Design idén

#15519842

(Jag fick sedan ett Meshify chassi sponsrat av FD och orden "nåt mer du vill ha?" när jag skulle bygga ny dator. Deras mail support har alltid varit top notch i all kontakt jag haft med dem!)

Permalänk
Medlem

@tBiorrith:

Aha! Minns det galleriet så var lite kul att gå in o kika på det igen.

Kan du inte önska dig filter som dödar luftflödet mindre? Då kanske vi får det me

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Medlem

Väldigt snygg kabeldragning! Vill du länka till det cable kit du köpte?

Permalänk
Medlem

@Ferre4: Hoppsan, missade helt denna kommentar. Du kanske redan köpt kablar men länkar ifall någon är intresserad.

https://www.webhallen.com/se/product/302082-CableMod-PRO-ModM...

Bra ställa att dubbelkolla så det passar:

https://cablemod.com/compatibility/

Visa signatur

Byter komponenter för ofta