Permalänk
Medlem

WIFI har slutat fungera..

Tja!

Kort sammanfattat så har WIFI slutat att fungera här hemma och jag vet inte riktigt vad mer jag kan testa.
Har mobilt bredband från TRE och har alltid haft "okej" hastighet ute på landet där jag bor pga att det är en mast ca 2km härifrån.
Routern har stått i samma fönster sen 1 år tillbaka och det har funkat utan problem och ger en hastighet på ca 25-30 Mbit/s genom WIFI. Vid optimal placering så får jag upp mot 68 Mbit/s men då når inte signalen fram till där man brukar vara samt tv och dator är placerad så därför står den där den står.
Hursomhelst så sedan 2-3 veckor tillbaka så har WIFI blivit långsammare och långsammare och på telefonerna så är det ett utropstecken ofta på WIFI-ikonen och nu är vi där att WIFI är helt ur funktion. Går inte ens att ladda google om jag så har 3 av 3 "pinnar" på mottagningen.

Från routern så har jag nätverkskabel till stationär dator och det funkar bra som det alltid gjort.
Kör jag testet på bredbandskollen så åker hastigheten kraftigt upp och ner. Första sekunderna ligger den på 1-3 Mbit/s och sen upp till ca 15 sen upp till 25 och sen landar kring 30 Mbit/s. Startar jag ett nytt test direkt efter så kan den landa på 19 Mbit/s. Fortsätter jag såhär så ser siffrorna ut såhär. 23/20/23/31/17. Hastigheten ändras alltså på det trådbundna men funkar fortfarande.

Vad jag har testat.

Dra ut strömkabel 1min och starta om.

Trycka in RESET knappen och fabriksåterställa.

Kolla så att det är 4G nätet den kopplar upp sig mot.

Senaste mjukvaran.

Pratat med kundtjänst på tre som inte visste vad det kunde vara och sa att jag kan lämna in den hos närmsta tre butik för felsökning. Har 7 mil dit så försöker gärna lösa det själv först.

Routern har inte tappats, flyttats, ändrats på något sätt. WIFI blev bara gradvis sämre och sämre och nu obrukbart.

Har ingen annan router att testa med.

Har testat med min telefon, tjejens telefon, Tvn och WIFI funkar inte på någon av dom så det är inte min telefon det är fel på.

Routern är en Huawei B525s-23A länk för specs (ja jag vet att det inte är en värsting router den räcker åt mina behov, när den funkar vill säga) https://www.dustinhome.se/product/5011033250/b525s?ssel=false...

Visa signatur

CPU=Intel E8500@ 4.18ghz(Cooler Master Hyper 212)| MOBO=ASUS P5Q-E P45|VIDEO=XFX radeon HD 4890 XT 990mhz|RAM=4Gb Corsair Dominator 1066mhz|500GB 32Mb WD|powersupply Corsair 750W|

Permalänk
Medlem

Testa att sätta in din telefons simkort i routern så kan du eventuellt isolera felet.