Permalänk
Medlem

BYta ut minnet i datorn

Hej jag har en Dell lantitude 7280.

8 GB Ram och bara plats för en sticka jag tänkte köpa https://www.webhallen.com/se/product/237060-Corsair-Value-Sel...

och byta ut så jag får 16 GB men undrar spelar CL15 någonting denna ja kolla på är CL15 såg att det fanns olika CL!

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.

Permalänk
Medlem

Cl kvittar, det är snarare hastighet och typ (DDR4 i detta fall) som spelar roll.
Men om du skulle välja ett minne som är snabbare än det din dator stödjer så kommer det bara gå i datorn maxhastighet.

Permalänk
Medlem

@TubularBoy: tack så mycket denna klarar maxspeed 2400 och 16GB jag surfar streamar och kollar film på denna enbart så lär inte behöva snabbare än den jag har kollat på ?

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.

Permalänk
Medlem

Du kommer inte att märka någon skillnad med hastigheten på minnet för ditt ändamål. Mängden minne kan däremot snabba upp om dina processer drar nära på 100% idag.
Kolla i aktivitetshanteraren hur mycket minne din dator drar när du kör som mest saker samtidigt.

Permalänk
Medlem

@TubularBoy: japp precis bytte på min förra laptop från 4 till 16 och märkte storskillnad och märker med denna att den ibland inte hänger med så tror det blir fin fint med dubbelt så mycket minne, har många flikar uppe på chrome

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TubularBoy:

Cl kvittar, det är snarare hastighet och typ (DDR4 i detta fall) som spelar roll.
Men om du skulle välja ett minne som är snabbare än det din dator stödjer så kommer det bara gå i datorn maxhastighet.

Att hävda att CL kvittar och inte spelar roll, då kan man ju lika mycket hävda att frekvensen inte heller spelar roll...

Kombinationen är viktig, men så är också priset och mängden...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Att hävda att CL kvittar och inte spelar roll, då kan man ju lika mycket hävda att frekvensen inte heller spelar roll...

Kombinationen är viktig, men så är också priset och mängden...

CL kvittar för hans ändamål. Visst kan CL göra skillnad men man får välja ut de tillfällen då det är relevant att fokusera på och detta är inte ett sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Att hävda att CL kvittar och inte spelar roll, då kan man ju lika mycket hävda att frekvensen inte heller spelar roll...

Kombinationen är viktig, men så är också priset och mängden...

För hans bruk till den laptopen så skulle jag säga att det inte är av vikt.
Med tanke på att minnet han länkat till är med cl15 och är av snabbare timing så kvittar väl det nu?
Han undrar ju mer eller mindre om det är kompatibelt och det är det.