Hej!
Disclaimer - kan mycket lite om servrar, framförallt gällande mjukvara.
Vi är ett litet bolag, fyra anställda (snart, tre idag) på två små kontor i två olika städer. Slutet av 2020 kan det bli ett tredje kontor. Vi har ingen IT-specialist anställd, det kommer vi inte ha under överskådlig tid. Däremot har vi tagit in hjälp i form av IT-konsult vid behov.
Till saken, vi tittar över vårt behov gällande filserver. Vi har idag en Synology NAS DS216j för att hantera våra gemensamma filer. Vi har en Cloud Station Server (ännu ej uppgraderad till Synology Drive). Vi har olika behörigheter till de olika mapparna som finns i vår filstruktur. Behoven är inte större än så - vi vill ha en gemensam filserver som vi kan nå lokalt och över "nätet" och där filerna synkas på ett korrekt sätt när de redigerats.
Varför kan vi då inte fortsätta med detta? Ja, servern (NAS:en) har lagt ner vid ett antal tillfällen (fem-sex gånger under två år). Vi har då INTE fått besked på detta från NAS:en utan vi har fortsatt arbeta ovetandes om att våra respektive filer inte synkas. Vi har ändå märkt detta relativt omgående (samma dag, dagen efter). Alternativen är
1) Skaffa en riktig server, köra den lokalt (känns som en för stor lösning plus att vi inte vill drifta den)
2) Skaffa en ny NAS (har egentligen allt vi behöver)
3) En molnlösning, t.ex. via vårt befintliga Office 365 Business och Onedrive/Sharepoint
Det vi helst av allt vill är alternativ tre. Det är enklast (tror jag). Enkelhet är a och o. Vi arbetar enbart i officemiljö, inga mer avancerade program än så. Det kanske finns andra molnlösningar för filserver? Vilka?
Att jag skriver här är för att jag vill ha mer på fötterna innan jag talar med eventuell IT-support/konsult. Vill inte bli "påsäljd" en lösning vi inte behöver. Som sagt, våra behov är enbart en fungerande filserver.
Tack på förhand för förslag!
Mvh,
Ola