Permalänk
Medlem

Ska till Thailand om 1 vecka och är inte ett dugg orolig. Till skillnad från min sambo som bunkrar upp med handsprit och munskydd i överflöd.
Jag tror som så att alla som rör sig bland andra personer kommer bli smittade, det är bara en tidsfråga.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramdm5:

Konstigt att man snålar med provtagningar i ett tidigt skede. Nu var det en läkare i Norge som varit i italien och redan i tisdags känt lätta symtom och frågat om hen borde testat sig och fått ett nej. Nu får man istället gå igenom 200 pers och testa en hel del av dem...

Exakt samma inställning i svensk sjukvård just nu.

Tydligen så måste man ha laboratorie-utrustning för att se corona-smittan, och de förbrukningsartiklar som används för dessa tester börjar ta slut.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CubaCola:

Ja, man brukar ju stänga ner skolor i en månad även vid vanliga förkylningar.

Man jkan inte mäta en sjukdoms allvarlighetsgrad i skolnedstängningar.
Det närmare du kan komma med det måttet är att det skulle kunna vara ett mått för hur rädd man är för sjukdomen.

Rädsla för något är emellertid inte likställt med hur allvarligt något är. Måttet blir bakvänt

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Man jkan inte mäta en sjukdoms allvarlighetsgrad i skolnedstängningar.
Det närmare du kan komma med det måttet är att det skulle kunna vara ett mått för hur rädd man är för sjukdomen.

Rädsla för något är emellertid inte likställt med hur allvarligt något är. Måttet blir bakvänt

Eftersom det är en stor sak att stänga ner skolan i en månad, så tror jag inte att man har gjort det på grund av rädsla, utan på grund av fakta ifrån läkare / forskare.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Snorlena:

Ska till Thailand om 1 vecka och är inte ett dugg orolig. Till skillnad från min sambo som bunkrar upp med handsprit och munskydd i överflöd.
Jag tror som så att alla som rör sig bland andra personer kommer bli smittade, det är bara en tidsfråga.

Thailand har inte så mycket bevisade fall 40st just nu men dom har 2437 misstänkta fall, 1000 på sjukhus och 1400 som har skickats hem för egenvård.
https://ddc.moph.go.th/viralpneumonia/eng/file/situation/situ...

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CubaCola:

Eftersom det är en stor sak att stänga ner skolan i en månad, så tror jag inte att man har gjort det på grund av rädsla, utan på grund av fakta ifrån läkare / forskare.

Nu får vi nog hålla isär saker här.
Det är högst möjligt att det är rimligt att stänga skolan. Eller inte. Who knows.

Problemet ligger inte i huruvida det är rätt eller fel att stängs en skola. Eller flera.

Problemet ligger i att mam inte kan mäta allvarlighetsgrad på en sjukdom i skolnedstängningar. Det blir lika fel som att försöka mäta sjukdonsgraden i hur mycket toalettpapper folk bunkrar nu, hur långa köerna blir på motorvägen från en nysmittad stad eller hur mycket handsprit folk köpt.
Dessa handlingar är alla orsakade av oron och uppfattningen om vad som är lämpligt att göra.
De kan vara befogade, men de kan ockdp vara irrationella.
Oavsettsså är dessa handlingar inget mått för "severity" av sjukdomar.

Vill du ha mått på allvarlighetsgrad pp sjukdomar så får du kolla symptom, smittsamhet och liknande.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Vad finns det för teorier eller åsikter om att Kina bara diagnosticerar några hundra nya fall om dagen nu den senaste tiden?

Har de lyckats begränsa smittspridningen eller har de bara inte resurser nog att diagnosticera fler längre?

Permalänk
Medlem

Kraftfulla åtgärderna är pga likheten med sars/mers som hade relativt hög dödlighet kombinerat med att inget vaccin finns (dvs många kommer att bli sjuka). Då väljer man försiktighetsprincipen.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av PatrickP:

Vad finns det för teorier eller åsikter om att Kina bara diagnosticerar några hundra nya fall om dagen nu den senaste tiden?

Har de lyckats begränsa smittspridningen eller har de bara inte resurser nog att diagnosticera fler längre?

Mycket teorier men enligt många så har dom underrapporterat siffrorna sedan start men nu vill dom ha igång sin produktion igen för att inte påverka sin ekonomi för mycket. Dom får bara öppna fabrikerna igen om området kan visa att dom har smittan under kontroll så även lokala ledare sägs underrapportera siffrorna, som rapporterar dom till sina ledare som underrapporterar dom igen. Om det är sant eller inte går väll inte veta med en diktatur som Kina, alla källor är inofficiella.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Vad finns det för teorier eller åsikter om att Kina bara diagnosticerar några hundra nya fall om dagen nu den senaste tiden?

Har de lyckats begränsa smittspridningen eller har de bara inte resurser nog att diagnosticera fler längre?

Kort svar: JA, men är vi i Sverige beredda på att göra detsamma?

Många vet inte att i Kina har de:

-Stängt gränserna till Hubei provinsen helt.
-Byggt ett extra sjukhus
-Flygt dit mycket av landets vårdpersonal
-I övriga städer där man har smittade:
har folk ISOLERAT sig i sina hem. D.v.s. bunkrat upp mat och undviker att gå ut
Skolorna har stängt och eleverna har lektioner via webben.
-Många företag har stängt ner eller låter folk jobba hemifrån.

Nu har man börjat lätta på detta på olika ställen där spridningen gått ner.

I Wuhan blev det kaos då viruset spred sig okontrollerat, man fick helt plötsligt så många sjuka och misstänkt sjuka att man inte hann med att diagnostisera och ge vård till alla sjuka.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Vi är ju flera miljarder människor som ska slåss mot en gemensam fiende. Det som skulle behövas just nu är ett Corona-DIY-kit, alltså där man kan testa sig själv. Då förbrukar man heller ingen skyddsutrustning.

Permalänk
Inaktiv

Jag håller med, bristande information från myndigheter och hemligstämplat om vår beredskap gör att jag inte litar på detta. Sverige verkar satsa på att va reaktiva i mina ögon och vi har inte kapaciteten att klara en pandemi eller stor smittspridning.

Jag har redan bunkrat upp lite grann sen en tid tillbaka. Men jag kommer göra det ytterligare. Även om medicin lyckas framställas till sommaren så kommer nog varje land vilja ha detta och det kommer bli brist.
Utöver det så kanske mattransporter blir lidande av detta och butiker kan bli tomma som ett resultat.

Dödligheten kanske inte blir så hög av viruset, men hur reagerar människor om funktioner i samhället börjar ge vika?

Edit: oavsett om man är alarmistisk eller inte, så kommer jag bunkra upp bara för att va säker. Och hoppas ingenting händer, bara att ha spritkök hemma hjälper ju enormt mot att inte ha det om nånting skulle fela i en vecka eller två.

Permalänk
Medlem

@dblade: Hade varit super om det hade kunnat fixas. Men tror det är omöjligt att få fram ett snabbkit, då det antagligen krävs hyffsat avancerad utrustning i dagsläget för att hitta viruset. Akademiska sjukhuset i uppsala kan inte ens analysera proverna ännu, iaf inte för 2 dagar sedan.
Dock dålig koll på varför, och/eller hur man nu analyserar proverna.

Skulle finnas ett liknande kit som man har för strep-a (halsfluss) pinne, man kör ner i halsen, doppar i ett rör och efter någon minut så färgas vätskan i röret om det är positivt.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Stefanp67:

Med tanke på hur många knäppgökar det finns i världen kan det finnas folk som medvetet åker runt och försöker sprida smittan?

Har något minne av en nyhet då mässlingen var toppnyhet att vissa antivacc föräldrar medvetet försökte smitta sina barn med mässlingen och tom träffades i grupper med sina barn där några barn hade mässlingen.

Så där vill jag minnas att det gjordes på sjuttiotalet bland vanligt folk, vissa sjukdomar skulle man bara ha som barn.
Idag ser vetenskapen annorlunda ut...

Finns ju alltid de som vill leva i en alternativ värld, typ antroposoferna som jag tror du syftar på ang mässlingen som inte var så länge sedan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Jag håller med, bristande information från myndigheter och hemligstämplat om vår beredskap gör att jag inte litar på detta. Sverige verkar satsa på att va reaktiva i mina ögon och vi har inte kapaciteten att klara en pandemi eller stor smittspridning.

Jag har redan bunkrat upp lite gran sen en tid tillbaka. Men jag kommer göra det ytterligare. Även om medicin lyckas framställas till sommaren så kommer nog varje land vilja ha detta och det kommer bli brist.
Utöver det så kanske mattransporter blir lidande av detta och butiker kan bli tomma som ett resultat.

Dödligheten kanske inte blir så hög av viruset, men hur reagerar människor om funktioner i samhället börjar ge vika?

https://youtu.be/jYx6E4b1de4

Men snälla du, om du blir smittad av det hemska coronaviruset så kommer det kännas som en vanlig förkylning, springer du iväg till akutmottagningen varje gång du blir förkyld? Antagligen inte!
Alltså kommer det inte belasta vården mer än en vanlig influensa, antar att det är därför inte staten anropar krisläge med stängda gränser och totalt flygstopp.

Sen att viktiga samhällsfunktioner skulle sluta fungera tack vare detta är föga troligt, knappast så att multisjuka Astrid 80+ står och övervakar ringhals

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastafari:

@dblade: Hade varit super om det hade kunnat fixas. Men tror det är omöjligt att få fram ett snabbkit, då det antagligen krävs hyffsat avancerad utrustning i dagsläget för att hitta viruset. Akademiska sjukhuset i uppsala kan inte ens analysera proverna ännu, iaf inte för 2 dagar sedan.
Dock dålig koll på varför, och/eller hur man nu analyserar proverna.

Kolla på filmen Contagion [2011]. Väldigt intressant film som förklarar väldigt mycket frågor i ämnet. De förklarar tex att det är svårt att analysera virus i början av en epidemi. Andra saker är också väldigt intressanta. Bla Hur länder skyller på varandra. Troll på internet som sprider fakta och falskinformation för egen vinning.

Skrivet av anon190792:

Jag håller med, bristande information från myndigheter och hemligstämplat om vår beredskap gör att jag inte litar på detta. Sverige verkar satsa på att va reaktiva i mina ögon och vi har inte kapaciteten att klara en pandemi eller stor smittspridning.

Mycket spekulationer och väldigt lite fakta. Sverige har ju till skillnad från andra länder varit väldigt öppna. Var personerna varit som blivit smittade. Var de bor, sökte hjälp och befinner sig nu.

Man ska inte skylta med vilken beredskap ett land har då främmande makter kan utnyttja det vid en potentiell attack.

Sverige har MSB, Smittskyddsinstitutet, Försvarsmakten osv (som dessutom genomförde en övning nyligen för just detta).

Vad mer vill du ha?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av employed:

Intressant att många länder försöker "mörka" hur pass illa smittan är. Iran tex är ju i stort sett nummer 2 efter Kina och sa inget för någon vecka sedan vilket gör att folk tror att man kan åka dit. Italien är bara något bättre.

Ja folk på Sweclockers borde tänka på att någon som haft eller kommer få familjemedlemmar som går bort pga detta virus eller blir väldigt sjuka kommer ta illa upp av sådana kommentarer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Kort svar: JA, men är vi i Sverige beredda på att göra detsamma?

Många vet inte att i Kina har de:

-Stängt gränserna till Hubei provinsen helt.
-Byggt ett extra sjukhus
-Flygt dit mycket av landets vårdpersonal
-I övriga städer där man har smittade:
har folk ISOLERAT sig i sina hem. D.v.s. bunkrat upp mat och undviker att gå ut
Skolorna har stängt och eleverna har lektioner via webben.
-Många företag har stängt ner eller låter folk jobba hemifrån.

Nu har man börjat lätta på detta på olika ställen där spridningen gått ner.

I Wuhan blev det kaos då viruset spred sig okontrollerat, man fick helt plötsligt så många sjuka och misstänkt sjuka att man inte hann med att diagnostisera och ge vård till alla sjuka.

Har du upplevt detta på plats eller bara genom det medierna väljer att porträttera? Säger inte att det är lugna gatan där borta men en anledning till att det blåste upp så i Kina kan va att enormt mycket produktion sker där och anledningen till de stora åtgärderna är främst av ekonomiska skäl och inte för att det är hög dödlighet av förkylningen. Men medierna har egen vinning av att vinkla det som att nya böldpesten har kommit till byn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimetikon:

Men snälla du, om du blir smittad av det hemska coronaviruset så kommer det kännas som en vanlig förkylning, springer du iväg till akutmottagningen varje gång du blir förkyld? Antagligen inte!
Alltså kommer det inte belasta vården mer än en vanlig influensa, antar att det är därför inte staten anropar krisläge med stängda gränser och totalt flygstopp.

Sen att viktiga samhällsfunktioner skulle sluta fungera tack vare detta är föga troligt, knappast så att multisjuka Astrid 80+ står och övervakar ringhals

Gör ingenting om det får dig att känna dig nöjd. Att ha t.ex skitpapper hemma för 2 veckor extra gör allt mycket enklare och kostar inte mycket.
Jag tycker inte Svenska staten ska va ett riktmärke till förtroende när alla andra länder agerar proaktivt på ett eller annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastafari:

@dblade: Hade varit super om det hade kunnat fixas. Men tror det är omöjligt att få fram ett snabbkit, då det antagligen krävs hyffsat avancerad utrustning i dagsläget för att hitta viruset.

Man använder PCR för att i kopiera tillräckligt mängd virus-arvsmassa för att kunna bekräfta att viruset arvsmassa matchar med coronaviruset och inte är ett virus i säg samma familj, så inget DIY-kit kommer bli tillgängligt då maskinerna kostar miljoner.

https://en.wikipedia.org/wiki/Polymerase_chain_reaction

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av employed:

Mycket spekulationer och väldigt lite fakta. Sverige har ju till skillnad från andra länder varit väldigt öppna. Var personerna varit som blivit smittade. Var de bor, sökte hjälp och befinner sig nu.

Man ska inte skylta med vilken beredskap ett land har då främmande makter kan utnyttja det vid en potentiell attack.

Sverige har MSB, Smittskyddsinstitutet, Försvarsmakten osv (som dessutom genomförde en övning nyligen för just detta).

Vad mer vill du ha?

Vad jag vill ha? Förtroende för Svenska staten och regeringen vilket jag inte har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Gör ingenting om det får dig att känna dig nöjd. Att ha t.ex skitpapper hemma för 2 veckor extra gör allt mycket enklare och kostar inte mycket.
Jag tycker inte Svenska staten ska va ett riktmärke till förtroende när alla andra länder agerar proaktivt på ett eller annat sätt.

Så som du la fram det i ditt förra inlägg så handlade de inte riktigt om att ha några extra rullar toapapper hemma, eller hur?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon190792:

Gör ingenting om det får dig att känna dig nöjd. Att ha t.ex skitpapper hemma för 2 veckor extra gör allt mycket enklare och kostar inte mycket.
Jag tycker inte Svenska staten ska va ett riktmärke till förtroende när alla andra länder agerar proaktivt på ett eller annat sätt.

Nu blir det nog lite väl kategoriskt. Alla andra länder?
Har du verkligen koll på hur alla andra länder agerat här?

Danmark verkar exempelvis valt liknande väg som Sverige i förberedelseväg.

Det kan vara läge att inte spetsa till lägesbeskrivningen med egna känslor. Extra viktigt just nu.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimetikon:

Så som du la fram det i ditt förra inlägg så handlade de inte riktigt om att ha några extra rullar toapapper hemma, eller hur?

det var ett exempel. jag menar mer på vatten och lite konserver skadar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Har du upplevt detta på plats eller bara genom det medierna väljer att porträttera? Säger inte att det är lugna gatan där borta men en anledning till att det blåste upp så i Kina kan va att enormt mycket produktion sker där och anledningen till de stora åtgärderna är främst av ekonomiska skäl och inte för att det är hög dödlighet av förkylningen. Men medierna har egen vinning av att vinkla det som att nya böldpesten har kommit till byn.

Japp jag har upplevt det på plats. Vi isolerade oss. De flesta lever fortsatt isolerat.

Åkte hem för att jobba igen. Hade ansiktsmask på flygplatsen och på flygplanet. De kollade temperaturen och om någon hade varit i Hubei provinsen på flygplatsen.

Även på planet kollade de temperaturen på alla. På Arlanda - ingenting. Jag tycker ett infoblad om att folk kan isolera sig 14 dagar hade varit rätt.

Jobbet ville att jag skulle jobba hemifrån 14 dagar. Jag kände mig lite förkyld i slutet av den perioden så jobbade ytterliggare en vecka hemifrån.

Känner till en del Kineser (som bor och arbetar i Sverige) som vill flyga tillbaka till Kina för att de tror att det är tryggare där än i Sverige med tanke på hur myndigheter uttalar sig och händelseförloppet.

Anders Tegnell verkar lättad av att viruset inte drabbar barn.
Förstår han att barn mycket väl kan smitta sina föräldrar och mor/far föräldrar?!?

Stefan Löfven "följer" händelserna minut för minut. Så har det varit sen första minuten Stefan Löfven kom till makten han har följt istället för att leda landet...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Vad jag vill ha? Förtroende för Svenska staten och regeringen vilket jag inte har.

Då ligger ju problemet hos dej. Vad har "staten" gjort i denna fråga som gjort att du inte har förtroende för den? Eller är det bara att du är politiskt lagd åt ett annat håll som gör att du inte har förtroende? Hade något annan regering agerat annorlunda? Vad vill du att de ska göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

det var ett exempel. jag menar mer på vatten och lite konserver skadar inte.

Ja MSB rekommenderar väl en veckas förnödenheter, men knappast pågrund av corona viruset.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Nu blir det nog lite väl kategoriskt. Alla andra länder?
Har du verkligen koll på hur alla andra länder agerat här?

Danmark verkar exempelvis valt liknande väg som Sverige i förberedelseväg.

Det kan vara läge att inte spetsa till lägesbeskrivningen med egna känslor. Extra viktigt just nu.

Ja det har du rätt i, val av ord är av extra vikt just nu. Jag kollade videon och jag har mer förtroende till Henrik än vad jag har till SVT.
Källorna han tar upp litar jag på, jag har dubbelkollat han förut på andra videos och det stämmer.

Och just nu denna tid, orkar jag inte leta efter källor till det han säger. Jag vet inte vad jag ska tänka om vad Danmark gör och inte, deras "MSB" kan ju ligga jämsides med Svenskarnas. Att vi inte kollar människor från Kina, Italien, Iran direkt från flyget är korkat. Människor som kommer där ifrån ska ut i samhället först, sen kontakta sjukvården, sen påbörjas lokalisering av alla som kan blivit smittade. Det är reaktiv förmåga och inte proaktivt.

Permalänk
Medlem

Det som stör mig fruktansvärt mycket är naiviteten hos omvärlden och virusets utbredning.
Italien är beviset att det här utbrottet i Europa började för garanterat för minst en månad sedan. Det är allt för många som insjuknar och alla dessa har inte träffat en och samma person.
En smittar 1-3, dessa smittar sen i sig 1-3 (gissningsvis) o.s.v. men innan symptomerna visar sig så har det gått 3-14 dagar (troligtvis 3-7 dagar). Det har nog redan rört sig vidare från Italien sedan slutet av Januari till andra delar av Europa.

Stickprov borde ha införts redan i januari för personen som sökt vård för influensaliknande symptomer. Någon som arbetar inom vården som kan berätta lite mer om det tas prover för de som sökt vård för influensa eller inte? Menar då ifall de bär på vanliga influensa och vilket sort.

Inte en chans att detta kommer kunna kontrolleras då bara av att läsa den här artikeln så finns det två parter att beskylla för eventuell smittspridning av virus, 1177 och föräldrarna:
https://www.dn.se/sthlm/barn-kom-hem-fran-italien-med-feber-o...

Föräldrarna valde att riskera alla på hemresan för smittan och 1177 väljer att inte följa upp om dessa två barn har blivit smittade.
Jag är inget för domedagsprofetior men det är, och har sedan början varit omöjligt att kontrollera detta utbrott.
Om det är så många som visar milda symptomer som torrhosta (vilket jag har så gott som hela vintern), hur kan man då veta ifall det är corona som härjar i kroppen?

Sen dessa läkare i Norge som gör sig ett namn för ett nytt norgeskämt... herregud.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/lakare-pa-oslosjukhus-coro...

Sen har vi dansken som springer runt i nio dagar innan denna person väljer att kontakta vården. Folk är... folk. Många kommer fortsätta tro att antibiotika botar förkylningar, att hosta och nysa i en näsduk för att sedan stoppa den i fickan och ta upp den igen för omgång två, sedan röra andra föremål som t.ex. handtag skyddar andra. Eller de som helt enkelt hostar och nyser rakt ut i luften, kryllar av dessa.
Problemet är att ovanstående dansk, norsk och svensk är inte de enda som agerat på detta sätt. Inte heller de kineser som rest sjuka eller blivit sjuka under semestern. Omöjligt att alla dessa har sökt upp sjukvård.
Vissa är nog även rädda för att behöva sitta i karantän så tar risken att fortsätta sin resa som vanligt.

Sen har troligen smittspridningen pågått i kina sedan hösten, om inte tidigare, inte troligt att att första bästa som insjuknat har besökt sjukvården, följt av alla de som insjuknat av patient zero.

Hoppas bara att det är så milt som det sägs vara, Italien är nu testkaniner och om några veckor får vi förhoppningsvis bättre och mer korrekta resultat jämt emot Kinas (måste även ha i åtanke här att de har väldigt höga föroreningar i luften vilket jag tror kan påverka allvarligheten jämfört med andra delar av världen).

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem