Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Avstängd

Fick mail ifrån vår HR idag som sa att alla som har varit "on holiday" i ett land där Corona Viruset har ett utbrott måste jobba hemmifrån i 2veckor.

Jag började resonera som så, att jag Har ju varit i Sverige där vi har ett utbrott... Så jag måste få jobba hemma? De kan ju aldrig neka en?

Skulle hemskt gärna slippa Buss & Tunnelbana just nu, och kontoret vi jobbar i kan närmast närmställas en Lyxkryssare.... Skulle ta livet av mig om de skulle sätta jobbet i Karantän och de sista dagarna man hade i livet var PÅ JOBBET.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Ursäkta alla men detta är faktiskt bara en lite ovanlig influensa.

> Försöker skriva ett inlägg som informerar andra
> Skriver ett totalt felaktigt påstående redan första meningen. Och fyller på med massa felaktigheter.

Har du hört talas om google eller pratar du alltid direkt ur arslet? Det tar liksom 5 sekunder att kolla upp och se att det inte stämmer.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Fast är den det? @Söderbäck länkade ju här ovan till siffror som visar att vanlig influensa dödade 3.8% av de smittade i Sverige förra året!!! Och siffrorna är officiell statistik så de lär stämma...men då handlar det om de fall som faktiskt testats, dvs de som har blivit svårast sjuka. Det lär i viss mån vara samma sak med detta coronavirus, i första skedet hittar man och testar de som är svårast sjuka vilket ger en skev bild av hur allvarlig sjukdomen är. Tänker då huvudsakligen på Iran och Italien där man troligen har en vidare spridning än den officiella statistiken visar då man garanterat inte hittat alla mildare fall ännu.

P.S. Ursäkta min aningen clickbaitiga fetstilning, jag försökte bara vara lite sådär lagom alarmist-ironisk...

Haha, vanlig influensa med nästan 4% dödlighet?? Känner du många på jobbet som för av det varje år? För det borde du då ;).

Nä, de procenten handlar om dödlighet bland de som faktiskt har fått en laboratorieodling gjord. Majoriteten får inte detta såklart av en vanlig influensa.

Över hela demografin så är dödligheten ca 0.17 % enligt Niklas Arnberg, professor i virologi vid Umeå universitet.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

och antagligen ett par hundra obekräftade fall där personer inte är medvetna om att de har kommit i kontakt med viruset och är på jobbet och lunchresturangen som vanligt. Rätt svårt att veta om man har drabbats av covid-19 eller inte då det krävs att man både misstänker det och har symptom för att ta steget att göra ett test.

Läste på en svensk sida att " Vad vi vet nu så är coronaviruset framförallt en luftburen infektion, så på så sätt sprids det från människa till människa."

Men när amerikanska nyheter intervjuar en forskare (med 20års erfarenhet av virus) som försöker ta fram botemedel för Corona, så säger hon att det inte är luftburet, men att det är väldigt smittsamt.

https://www.youtube.com/watch?v=9g47wD55Nl8

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Men när amerikanska nyheter intervjuar en forskare (med 20års erfarenhet av virus) som försöker ta fram botemedel för Corona, så säger hon att det inte är luftburet, men att det är väldigt smittsamt.

Inte luftburet men om någon t.ex. hostar eller nyser så kommer det ut små, små vattendroppar som viruset kan transporteras i. Och när du inte kan se dessa vattenpartiklar så kan det transporteras i vad som som ser ut som att det "bara är luft".

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Avstängd

Förlåt men vilket kaos det är ute just nu, jag vet inte själv symptomen på Coronaviruset men inte bajsar man på sig?

Åkte idag kollektivt och en man ställer sig och börjar bajsa på sig så att det syns och rinner ner, det luktade något förjävligt. Folk börjar då skrika ut ”Corona” Coroona”, busschauffören stannar bussen och alla går av snabbt även jag då det luktade 💩

Det är som att alla håller på att bli galna!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av korvOlle:

Förlåt men vilket kaos det är ute just nu, jag vet inte själv symptomen på Coronaviruset men inte bajsar man på sig?

Åkte idag kollektivt och en man ställer sig och börjar bajsa på sig så att det syns och rinner ner, det luktade något förjävligt. Folk börjar då skrika ut ”Corona” Coroona”, busschauffören stannar bussen och alla går av snabbt även jag då det luktade 💩

Det är som att alla håller på att bli galna!

Uh What?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

> Försöker skriva ett inlägg som informerar andra
> Skriver ett totalt felaktigt påstående redan första meningen. Och fyller på med massa felaktigheter.

Har du hört talas om google eller pratar du alltid direkt ur arslet? Det tar liksom 5 sekunder att kolla upp och se att det inte stämmer.

Vad är fel i inlägget menar du?

Håll oförskämdheter borta från tråden är du bussig.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av korvOlle:

Förlåt men vilket kaos det är ute just nu, jag vet inte själv symptomen på Coronaviruset men inte bajsar man på sig?

Åkte idag kollektivt och en man ställer sig och börjar bajsa på sig så att det syns och rinner ner, det luktade något förjävligt. Folk börjar då skrika ut ”Corona” Coroona”, busschauffören stannar bussen och alla går av snabbt även jag då det luktade 💩

Det är som att alla håller på att bli galna!

Snacka om att stå i skiten. Kan lika gärna vara ångestinducerande diarré. När jag var yngre fick jag diarré varje gång jag hade ätit lunch på skolan på grund av min oroliga mage och oroliga psyke. Asså jag skämtar inte: jag kunde bli diarrénödig bara av att prata med tjejerna i min klass.

Vad jag förstått så ska viruset inte kunna hamna i magsäcken för att påverka utan där bryts det ned av magsyrorna och sedan tarmfloran. Samtidigt så kan det vara ofantlig magsjuka(?), något annat, eller Corona. Haha, fan vad sjukt. Vilken skitdag du fick innan helg!!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Vad är fel i inlägget menar du?

Håll oförskämdheter borta från tråden är du bussig.

Som jag skrev redan första påståendet, där hen skrev att corona "bara är lite ovanlig influensa". Corona är inte ett influensavirus. De tillhör vare sig samma art, familj eller ordning av virus.

Sedan påstod hen också att Ryssland är det enda land som stängt gränser vilket heller inte stämmer.

När någon pratar utan att ha koll över huvud taget så är det ganska farligt för ett allvarligt ämne som detta. Det är nu extra viktigt att vi alla ser till att se till att KORREKT INFORMATION sprids och inte massa jävla felaktigheter.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Inte luftburet men om någon t.ex. hostar eller nyser så kommer det ut små, små vattendroppar som viruset kan transporteras i. Och när du inte kan dessa vattenpartiklar så kan det transporteras i vad som som ser ut som att det "bara är luft".

covid-19 är luftburet säger läkaren här

covid-19 är inte luftburet sägs här

Infodemi som sagt. Fragmenterad information från allehanda experter.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

covid-19 är luftburet säger läkaren här

covid-19 är inte luftburet sägs här

Infodemi som sagt. Fragmenterad information från allehanda experter.

Tycker att det är konstigt att vi inte har så mycket KONKRET information om Viruset ännu, länder i West har ju kunnat göra Case Studies på folk nu sen nästan första dagarna som folk insjuknat. Känns lite oroande.

Dom kanske är oroade över "Patient Intigritet/Sekretess" Fyfan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Som jag skrev redan första påståendet, där hen skrev att corona "bara är lite ovanlig influensa". Corona är inte ett influensavirus. De tillhör vare sig samma art, familj eller ordning av virus.

Sedan påstod hen också att Ryssland är det enda land som stängt gränser vilket heller inte stämmer.

När någon pratar utan att ha koll över huvud taget så är det ganska farligt för ett allvarligt ämne som detta. Det är nu extra viktigt att vi alla ser till att se till att KORREKT INFORMATION sprids och inte massa jävla felaktigheter.

Du har rätt. Symptomen är lätt att förväxla med en säsongsinfluensa. Både de som knappt blir sjuka, och de som avlider. Tror det är därför folk gör liknelsen.

Här finns lite info om likheter och olikheter: Länk

Jag minns jag läste något i stil med att "Det är möjligt att covid-19 i framtiden kommer vara en "vanlig" säsongsinfluensa". Men har ingen källa. Det var i någon av de etablerade medierna och inte på något forum jag läste detta. Har letat men inte lyckats hitta, artikeln har kanske blivit reviderad.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

covid-19 är luftburet säger läkaren här

covid-19 är inte luftburet sägs här

Infodemi som sagt. Fragmenterad information från allehanda experter.

Med tanke på hur snabbt läget uppdateras och forskning på viruset pågår samtidigt som det sprids så är den 11 dagar gamla artikeln du länkade faktiskt redan utdaterad i sammanhanget. Ny information kommer dagligen, ibland timvis.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Med tanke på hur snabbt läget uppdateras och forskning på viruset pågår samtidigt som det sprids så är den 11 dagar gamla artikeln du länkade faktiskt redan utdaterad i sammanhanget. Ny information kommer dagligen, ibland timvis.

Sant. Det mesta tyder på det är droppsmitta/kontaktsmitta, men inte helt säkerställt ännu.
Oroande att många trillat av pinn i Iran (och Italien, relativt). Men de officiella nuffrorna är tydligen inte att lita på från Iran, som hävdar 34 dödsfall, vilket i sig är många på så kort tid det varit medialt känt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Ingen på jobbet som blivit sjuk efter att vi stängde ner igår. Känns dock som rätt beslut att låta anställda få ledigt/jobba remote med tanke på hur läget ser ut idag.

Det som dock känns oroväckande är att myndigheterna/vård inte går ut med mer information om vart de som har konstaterats smittade faktiskt har rört sig. Känns som allmänintresset väger mycket tyngre än att hemlighålla vilket tåg den stackars kraken har befunnit sig på. De behöver ju knappast gå ut med namn och personnummer för en sådan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Det som dock känns oroväckande är att myndigheterna/vård inte går ut med mer information om vart de som har konstaterats smittade faktiskt har rört sig. Känns som allmänintresset väger mycket tyngre än att hemlighålla vilket tåg den stackars kraken har befunnit sig på. De behöver ju knappast gå ut med namn och personnummer för en sådan sak.

Minst 10 svenskar infekterade på två dagar. I sedvanlig ordning kommer man nu inte få reda på om dom blir svårt sjuka eller friskförklarade på grund av patientsekretessen. Det enda vi kan göra är att spekulera och följa utvecklingen i andra länder. Tur att kina är bättre på att rapportera!

Permalänk
Medlem

@dblade: Jag förstår inte varför de hänvisar till patientsekretess? Det är ju sekretess så länge de inte går ut med namn på de som är drabbade?.
Det har väl aldrig varit några problem förr att berätta läget för någon skadad på sjukhus vad jag kan minnas.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Läste på en svensk sida att " Vad vi vet nu så är coronaviruset framförallt en luftburen infektion, så på så sätt sprids det från människa till människa."

Men när amerikanska nyheter intervjuar en forskare (med 20års erfarenhet av virus) som försöker ta fram botemedel för Corona, så säger hon att det inte är luftburet, men att det är väldigt smittsamt.

https://www.youtube.com/watch?v=9g47wD55Nl8

Mässling är luftburet och smittar genom luften i två timmar t.ex i ett rum. Förkylning och influensa är dropp smitta.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Har tagit bort ett helt oförklarligt sidospår.
Diskutera gärna Corona men försök att hålla det sakligt och så lite foliehattar på som möjligt.
Man kan inte lägga skulden för ALLT på ett virus

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Är det nya annonser från Kina som finansierar det hela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Haha, vanlig influensa med nästan 4% dödlighet?? Känner du många på jobbet som för av det varje år? För det borde du då ;).

Nä, de procenten handlar om dödlighet bland de som faktiskt har fått en laboratorieodling gjord. Majoriteten får inte detta såklart av en vanlig influensa.

Över hela demografin så är dödligheten ca 0.17 % enligt Niklas Arnberg, professor i virologi vid Umeå universitet.

Han försökte bara förklara just det du skriver, vet man inte hur många som är smittade får man konstiga %-tal också. Det kanske är 100x smittade på varje testad individ även för corona, det vet vi först efteråt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Fast är den det? @Söderbäck länkade ju här ovan till siffror som visar att vanlig influensa dödade 3.8% av de smittade i Sverige förra året!!! Och siffrorna är officiell statistik så de lär stämma...men då handlar det om de fall som faktiskt testats, dvs de som har blivit svårast sjuka. Det lär i viss mån vara samma sak med detta coronavirus, i första skedet hittar man och testar de som är svårast sjuka vilket ger en skev bild av hur allvarlig sjukdomen är. Tänker då huvudsakligen på Iran och Italien där man troligen har en vidare spridning än den officiella statistiken visar då man garanterat inte hittat alla mildare fall ännu.

P.S. Ursäkta min aningen clickbaitiga fetstilning, jag försökte bara vara lite sådär lagom alarmist-ironisk...

Kan nog vara på sin plats att påpeka att det fömodligen inte var influensan i sig de dog av utan att dom redan var sjuka på annat sätt och därför inte orkade med influensan också. Det är väl inte omöjligt att dom skulle dött även utan influensan (eller så klart att dom överlevt om dom inte fått den).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Hur svårt är det att stänga gränserna ett par veckor?

Väldigt svårt, vi har ju snudd på avskaffat gränsskyddet och polisen i Sverige. Tror inte folk riktigt förstår hur mycket folk det skulle krävas för att stänga Sveriges hela gräns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

OOF. Skrämmande tanke i och med viruset. Vad jag läst så är det bekräftat att det kan drabba barn vilket är mycket illa.

Tror du barn är något annan ras än större människor eller vadå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Väldigt svårt, vi har ju snudd på avskaffat gränsskyddet och polisen i Sverige. Tror inte folk riktigt förstår hur mycket folk det skulle krävas för att stänga Sveriges hela gräns.

På vilket sätt hade det krävts enormt mycket personal för att stänga gränserna? Inga flyg, tåg eller utrikesbussar hade täckt det mesta. Sen menar jag inte att man behöver lägga ut poliser vid varenda gräns och kontrollera stenhårt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

Haha, vanlig influensa med nästan 4% dödlighet?? Känner du många på jobbet som för av det varje år? För det borde du då ;).

Nä, de procenten handlar om dödlighet bland de som faktiskt har fått en laboratorieodling gjord. Majoriteten får inte detta såklart av en vanlig influensa.

Över hela demografin så är dödligheten ca 0.17 % enligt Niklas Arnberg, professor i virologi vid Umeå universitet.

Göttans att du är med på tåget gällande influensasiffrorna.
Men hur är det med siffrorna för covid19 då? Kan de ha samma problematik med siffrorna där?
(svaret är ja ).

Skrivet av improwise:

Kan nog vara på sin plats att påpeka att det fömodligen inte var influensan i sig de dog av utan att dom redan var sjuka på annat sätt och därför inte orkade med influensan också. Det är väl inte omöjligt att dom skulle dött även utan influensan (eller så klart att dom överlevt om dom inte fått den).

Ja och det samma gäller covid19 i stor utsträckning. Det är främst gamla och redan sjuka som dör.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

På vilket sätt hade det krävts enormt mycket personal för att stänga gränserna? Inga flyg, tåg eller utrikesbussar hade täckt det mesta. Sen menar jag inte att man behöver lägga ut poliser vid varenda gräns och kontrollera stenhårt.

Förslaget på stängda gränser är fullständigt absurt anno 2020, och skulle aldrig falla någon in om de hade sett gränsövergångarna - landsgränser, sjögränser, flygplatser - med egna ögon och insåg vilka folkmängder det rör sig om 24/7. Att lägga ner all gränsöverskridande persontrafik är lika rimligt och genomförbart som att tvinga varje Stockholmare att stanna hemma.

För att inte ens tala om att ingen vet hur länge det skulle behövas. En enda dag skulle skapa kaos, flera veckor skulle få hela Sverige på knäna.

Permalänk
Medlem

Inte bara vanligt folk som kritiserar folkhälsomyndigheten, börjar trilla in mer seriös och saklig kritik.
"Björn Olsen, professor vid institutionen för medicinska vetenskaper vid Uppsala universitet". säger det många känner tror jag

Citat:

Budskapet från Folkhälsomyndigheten har tidigare varit att det är onödigt att skrämma upp folk i onödan. Björn Olsen i sin tur menar att en otydlighet skapar mer skräck och oro.
– Man skapar inte skräck genom att tala om hur det är. Om hela världen uppfattar det på ett visst sätt och vi på ett annat sätt, då får vi en kommunikationssvacka.
Han tycker att Folkhälsomyndighetens agerande under de senaste månaderna är ”fullständigt obegripligt”.
– Och där kan jag säga att jag representerar en stor del av smittskyddsläkarna i Sverige. Vi försöker ju att kommunicera det här på olika sätt, men om inget händer, vad ska man göra till slut?

https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/kritik-mot-folkhalsomyndi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

På vilket sätt hade det krävts enormt mycket personal för att stänga gränserna? Inga flyg, tåg eller utrikesbussar hade täckt det mesta. Sen menar jag inte att man behöver lägga ut poliser vid varenda gräns och kontrollera stenhårt.

Man kan ju stoppa generell persontrafik på färjor och tåg till kontinenten åtminstone, det är snabbt gjort, finns få skäl till att folk ska hålla på och pendla över Öresundsbron exempelvis. Helt idiotiskt från början till slut. Här är ett perfekt tillfälle att stänga av den på obestämd tid för annat än godkända lastbilstransporter av läkemedel, matvaror, och annat som kan tänkas behövas.

Att flyg bör stoppas snarast det är praktiskt möjligt är väl självklart, först nöjesresor utrikes (affärsresor tycks redan vara på stark nergång, eftersom det är vansinne att flyga just nu), sedan turistresor från andra länder hit.

Ska man däremot bara stoppa en del trafik blir det svårt, enklare att stoppa i stort sett allt.

Det kan tyckas drastiskt att stoppa flygtrafik, men ponera att ett flyg från Pestoville kommer hit, 3-4 smittade passagerare smittar några dussin här i landet, som i sin tur smittar sammanlagt ett par hundra, innan vi på ett skickligt sätt får stopp på smittan. Och av de smittade dör 4 personer, tre gamlingar och en medelålders med okänt hjärtfel. Ett oräkneligt antal planerade operationer får ställas in, en gamling får stroke pga inställd rensning av kärlen i halsen, det ena med det andra. Kan man då försvara turistresor hit om konsekvenserna jag just fabulerat ihop inte är osannolika?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7