Permalänk
Avstängd
Skrivet av gibbon_:

Jag tror han tänker tvärtom, att de möjligen underrapporterar. Som många påpekat vore det inte första gången de ljuger rakt ut. Andra förklaringar kan vara att de inte klarar av att testa fler, eller att karantänerna de satt upp faktiskt fungerar riktigt väl. Vilket som så ogillar jag starkt att behöva gå på deras siffror, då vi faktiskt inte har en aning om hur sanningsenliga de är.

..inte för att andra länders siffror nödvändigtvis är bättre, men just Kina har som sagt en vis historik av att ljuga, sen saknar de även incitament att vara uppriktiga med omvärlden. Sydkorea har varit ett lysande motexempel.

Ett + i kanten får Kina för att deras tidigare statistik stämmer väl med tidiga fall i andra länder. Så ja, vem vet.. Litar fortfarande hellre på tex Sydkorea och Italien.

Man kan ju fundera på hur ett extremt turistland som Thailand gör med rapporteringen/testningen? De ligger ju ganska lågt i rapporterade fall och med tanke på hur mycket kinsesisk turism de har så känns det som att de eventuellt ligger sämre till vad gäller underrapportering. Och många åker väl från Sverige till Thailand på semester (även nu) speciellt då risken för att smittas där verkar vara ganska liten... är den det dock?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Man kan ju fundera på hur ett extremt turistland som Thailand gör med rapporteringen/testningen? De ligger ju ganska lågt i rapporterade fall och med tanke på hur mycket kinsesisk turism de har så känns det som att de eventuellt ligger sämre till vad gäller underrapportering. Och många åker väl från Sverige till Thailand på semester (även nu) speciellt då risken för att smittas där verkar vara ganska liten... är den det dock?

Tycker Thailand känns lite oroväckande då 1/3 av turisterna vanligtvis är Kineser. Samt att de har Turister och affärsmän ifrån hela planeten i tex Bangkok.

Men om de skulle mörka siffror eller avstå att uppsöka eller testa folk vore ju helt absurt, 90% av lokal befolkningen uppsöker dock inte Sjukhus om det inte är absolut nödvändigt, de vänder sig direkt till lokala "Pharmacys" där det mesta i medicinform går att köpa rakt över disk, även tyngre mediciner.

Edit :

Såg den här nyheten nu

Citat:

South Korea has given permission to 300,000 illegal migrant workers including 120,000 Thais to leave the country without being blacklisted.

https://twitter.com/NBTWORLDNews/status/1234794420085485570

Ser iaf ut som Thailand kan få en del fall exporterade ifrån Syd Korea om inte resanden därifrån sätts i karantän direkt när de kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

WHO's generaldirektör Tedros Adhanom Ghebreyesus talar väl om Kina https://www.di.se/ledare/diktatursjuka-ar-varre-an-corona/

WHO anklagas också för att va korrupt, vilket inte förvånar när någon talar så väl om ett land som får människor att "försvinna" när dom försöker varna folk.

Ja det är väl ingen större hemlighet var WHO får pengar ifrån.. inte för att skita på allt de gör då, men just i denna frågan kanske man bör hålla sig lite skeptisk.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Aha, jag antar det låter en hel del då i rummet? Måste vara sjuk ventilationsfilter som dödar bakterier och virus kan jag tänka mig. Förhoppningsvis slipper jag hamna på besök där. Jag tror jag aldrig har fått någon influensa för varje gång jag har fått en jobbig hosta med slem och det gör ont när man hostar så har jag i princip alltid kunna "sovit mig frisk" genom att sova 10 timmar i taget.

Jag var dock sjukt (hehe) mkt sjuk som liten så förhoppningsvis är mitt immunförsvar på "max-leveled". Men nu vid 31 så kmr ju allt bara bli sämre i kroppen tyvärr! xD Dock aldrig rökt eller snusat och undvikit andrahandsrökning så gott som det gått. Jag kmr troligen inte stryka med om jag faktiskt skulle fått det. Men tanken är fortfarande skrämmande trots 80% får milda symptom (milda lunginflammationssymptom).

Det läskiga med dessa influensor är att det slår ut ditt immunförsvar så att bakterier kan få en fri infart i din kropp, är det riktigt elaka bakterier kan det gå fruktansvärt fort.
Jag gick från 38 graders feber och kände att flunsan var på väg att ge med sig till 41 graders feber och slemmet blev mer som en rosa vätska på 4 timmar.
Andades snabbt och sambon tvingade mig till sjukan som ligger 5min bort, väl där kraschade allt. Blodtrycket var på 67/39 när jag kom in, de bokstavligen tryckte i mig 4 liter vätska genom venerna i handlederna men det fortsatte trots det att sjunka, de tryckte även i mig bredspekrums antibiotika i format hästspruta, min sambo som jobbar som sjuksköterska har berättat i efterhand att det är den största sprutan de har och den kör de bara med när det är jävligt illa. Jag själv kommer inte ihåg så mycket, har lite sporadiska bilder av vad som hände på akuten, vaknade upp på en infektionsavdelning dagen efter och låg kvar cirka en vecka.
Så det kan gå jävligt illa väldigt fort trots att man springer regelbundet och varken röker eller snusar.

Permalänk
Medlem

60% av fallen i Sydkorea är inom den där sekten, dessutom kan dessa ha spridit det vidare, så helt klart orsaken till den kraftiga ökningen i Sydkorea med tanke på hur sekten har hanterat det..

Permalänk
Medlem

Jag blir så fruktansvärt jävla irriterad på personer som fortsätter resa till Norra Italien! Helt jävla hjärndött

Permalänk
Medlem

Svenskar sprides och så sprides det hit. Tack Sverige.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag blir så fruktansvärt jävla irriterad på personer som fortsätter resa till Norra Italien! Helt jävla hjärndött

En arbetskamrat till sambon ska till Norra Italien och åka skidor i helgen, 30 mil från coronautbrotten, går inte avboka men dom är i 20-30 års åldern så det blir nog som en vanlig förkylning ungefär om dom blir smittade.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

En arbetskamrat till sambon ska till Norra Italien och åka skidor i helgen, 30 mil från coronautbrotten, går inte avboka men dom är i 20-30 års åldern så det blir nog som en vanlig förkylning ungefär om dom blir smittade.

Problemet är ju att de kan råka smitta andra även om de själva nu troligtivs inte blir dödssjuka. Kul att ha det på sitt samvete om man smittar vidare.

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Själv ser jag fram emot att åka till Berlin om en månad, får hoppas att det håller sig lugnt där.

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag håller fullständigt med dig. Det är som att människor saknar konsekvenstänk helt och hållet. Fine att man kanske inte dör själv av viruset, men att aktivt bidra till att smitta det vidare så att folk som kanske är sjuka och hade klarat sig men att viruset gör så att de dör är för jävligt. Eller äldre, som kunnat ha många år med sina barnbarn osv. Kan man som människa inte tänka dessa steg framåt ja då är man dum på riktigt. Blir äcklad av mänskligheten under dessa situationer. Det är också spännande att se hur dum mänskligheten är, det vore ganska enkelt för ett ännu dödligare virus med denna smittsamhet att ta död på oss. (Ja lite irriterad kanske)

Permalänk
Moderator
Forumledare
Citat:

En arbetskamrat till sambon ska till Norra Italien och åka skidor i helgen, 30 mil från coronautbrotten, går inte avboka[...]

Mjo, nog går det att avboka. Det är bara att ringa och säga att man inte kommer. Sen att man inte får pengarna tillbaka är en helt annan sak.

Lite skeva prioriteringar i min värld men jag är väl för gammal 😁

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv

Tycker de börjar överdrivas en hel del i den här tråden, de låter som om var och varannan kommer dö, vanliga viruset som funnits i flera år dödar fortfarande fler människor och de är de ingen som ojar sig över och de beror nog på att de inte skrivs om de längre eftersom de har blivit vardag.

Permalänk
Medlem

Är det inte en överdriven hysteri kring detta?!
Tänkte bara dela med mig av det jag tycker och känner.
har använt denna som källa:
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.ht...

dödlighet enligt de rapporterade, bekräftade fallen: 3,4%
tillfrisknande av de rapporterade, bekräftade fallen: 52,7%

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd

Sen kan man tillägga att 20% av de smittade har behövt intensiv vård.
Dödligheten i sig "är väll inte så farlig" beroende på hur många smittade man får så kan det ju iofs bli en del, men antalet som kräver vård på sjukhus bör man ändå oroa sig för när det inte finns någon plats på Svenska Sjukhus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icx12:

Själv ser jag fram emot att åka till Berlin om en månad, får hoppas att det håller sig lugnt där.

Samma här, helt omöjligt att avgöra nu, bara att vänta och se

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Det som är oroande är att det nya coronaviruset än så länge har en mortalitet på drygt 2% (10-20 gånger högre än vanlig influensa), dubbelt så hög spridningsrisk, ingen inneboende immunitet och klarar sig lång tid på ytor. Detta i kombination med många länders underutvecklade sjukvård gör att man i alla fall inte ska underskatta viruset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Kanske missar något nu men 3,4% låter ju ganska högt(?).
Ca 3 av 100 smittade löper stor risk att dö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Det som är oroande är att det nya coronaviruset än så länge har en mortalitet på drygt 2% (10-20 gånger högre än vanlig influensa), dubbelt så hög spridningsrisk, ingen inneboende immunitet och klarar sig lång tid på ytor. Detta i kombination med många länders underutvecklade sjukvård gör att man i alla fall inte ska underskatta viruset.

Exakt, samt att det inte finns något vaccin som kan skydda (eller i alla fall mildra) riskgrupper. Däremot kommer nog dödligheten gå ner till mellan 0.5 - 1%, men likväl är det bra mycket högre än en vanlig influensa. Så nä, det är ingen pest vi talar om, men alla dessa faktorer gör att man bör ta det på allvar och att vifta borta det som vanlig influensa är väldigt missvisande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Det är inte hela sanningen. Senare rapporter visar 0,7% Tom alarmistiska Aftonbladet har en plus artikel på att dödligheten bara minskar och minskar, många milda fall har börjat komma med i statistiken och det finns troligen tusentals fler som inte sökt sjukvård och därför inte hamnat där än. Så det kommer sjunka ännu mer skulle jag tro

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid:

Sure det verkar "bara" va dom äldre som ryker... Du har väl inget att oroa dig över
Äldre som har behov av intensivvård kommer ju vården ignorera om det är platsbrist. Blir nog ett härligt öde för dom om detta sprider sig okontrollerat.

Frågan i det här fallet kanske inte är viruset, utan vad för resursen vi har att styra upp allting med och hur bra beslut kan tas. Landet brister i vård, rättsväsendet, skola och omsorg, det är pressat nog som det är utan smitta, och mycket är på grund av dåliga beslut.
Så vad är förtroendet till fortsatta goda beslut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Så du menar att vanlig influensa har en dödlighet på ca 0.1-0.2%? Vart fasen drog du den siffran ifrån? Från vad jag sett så ligger vanlig influensa mellan 2 och 6 % i de rapporter jag läst

En källa: https://www.icuregswe.org/globalassets/dokument/influensasaso...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av coae:

Kanske missar något nu men 3,4% låter ju ganska högt(?).
Ca 3 av 100 smittade löper stor risk att dö.

Jo visst ser den siffran hög ut.
Den baseras emellertid inte på hur många som fått sjukdomen - utan hur många som har diagnosticerats på sjukhus för denna sjukdom. Det reella antalet smittade med lindriga/typ inga besvär som inte testat sig är antagligen en hel del högre.
Skulle man få med dem i statistiken också så skulle dödstalet sjunka. Men det är inte så lätt att få med de som inte testat sig i det statistiska underlaget.

Jag har skrivit om det några vändor i tråden innan - men kan ta den igen som referens.
Jag kollade folkhälsomyndighetens samlade underlag för hur influensan slog i Sverige förra året.
13324 verifierat smittade
505 döda
Här är rapporten

Det ger en dödlighet på 3,8% av influensan förra året.
Men kan det verkligen vara så att influensan dödar ca 3,8% av de som smittas i Sverige?
Gissningsvis inte skulle jag säga. Rimligen är det lägre.
Problemet är även här att man bara utgår ifrån verifierat smittade och jämför med antal döda. De som blivit smittade utan att ha blivit diagnosticerade kommer inte med i statistiken.

*Jag vill förtydliga att folkhälsomyndigheten inte påstår att dödligheten för influensa är 3,8% i Sverige. Däremot finns i deras rapport av influensaläget förra året siffror för antal verifierade smittade och antal döda. Och det är ju den typen av siffror en del försöker använda sig av när de vill räkna fram dödligheten för covid19.

Så när man ser så höga procent här som 3,4% för covid19 så kan det bero på att underlaget som använt för att räkna ut dödligheten inte riktigt är fullgott material för ändamålet.

Med det sagt - rimligen gör större andel som tror sig ha covid19 till en provmottagning för att testa om de har smittan jämfört med vanlig säsongsinfluensa där gemene man inte går till doktorn utan bara stannar hemma några dagar. Det förbättrar det statistiska underlaget för covid19.

Men med hur mycket - ja det är väl en billion dollar question. I nuläget vill jag påstå att det är svårt att egentligen få fram bra siffror/underlag över faktisk dödlighet för sjukdomen. Det kommer vi ha längre fram. Men utgår man bara ifrån antal verifierade smittade och jämför mot antal döda så kan man alltså få fram siffror som visar för höga procentantal.

Edit:
Ja med ett utdraget sjukdomsförlopp där dödsfall sker långt efter insjuknandet kan det även vara så att döädligheten är ännu högre än vad man ser i början. Så det är inte uteslutet att sifforna även skulle kunna vara värre än vad de initialt verkar.
Poängen kvarstår emellertid. Det är väldigt svårt att få fram bra siffror på faktisk dödlighet så här tidigit. Det kräver bättre underlag än verifierat antal smittade kontra antal döda.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Avstängd

Läkare visar hur man tvättar händerna korrekt. Behövs för jag känner vissa som bara sköljer av händerna efter de torkat sina bakdelar:

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Dredd:

Sen kan man tillägga att 20% av de smittade har behövt intensiv vård.

Det är häpnadsväckande hur konsekvent ogrundade dina inlägg i tråden är. Antingen brister det i förståelsen eller så är du inte alls intresserad av sanningshalten i det du skriver utan mest motiverad av att sprida FUD.
Vi har ännu inga bra siffror på varken hur många av de bekräftat smittade som vårdas på sjukhus (uppskattningar landar runt sisådär 10-15%) eller hur många av de som vårdas på sjukhus som får intensivvård (den största studie jag sett bygger på 1100 sjukhuspatienter varav 5% fått intensivvård).

Därtill är antalet faktiska smittade naturligtvis högre än det bekräftade antalet. Även om antalet patienter i behov av intensivvård är betydligt högre (under SARS-utbrottet 2002-2003 behövde 20% av sjukhuspatienterna intensivvård) än i studien ovan så blir det uppenbart att dina siffror är rena fantasier.
Om 15% av de bekräftat smittade behöver sjukhusvård, och 20% av dessa behöver intensivvård skulle 3% av de bekräftat smittade behöva intensivvård.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Jo visst ser den siffran hög ut.
Den baseras emellertid inte på hur många som fått sjukdomen - utan hur många som har diagnosticerats på sjukhus för denna sjukdom. Det reella antalet smittade med lindriga/typ inga besvär som inte testat sig är antagligen en hel del högre.
Skulle man få med dem i statistiken också så skulle dödstalet sjunka. Men det är inte så lätt att få med de som inte testat sig i det statistiska underlaget.

Jag har skrivit om det några vändor i tråden innan - men kan ta den igen som referens.
Jag kollade folkhälsomyndighetens samlade underlag för hur influensan slog i Sverige förra året.
13324 verifierat smittade
505 döda
Här är rapporten

Det ger en dödlighet på 3,8% av influensan förra året.
Men kan det verkligen vara så att influensan dödar ca 3,8% av de som smittas i Sverige?
Gissningsvis inte skulle jag säga. Rimligen är det lägre.
Problemet är även här att man bara utgår ifrån verifierat smittade och jämför med antal döda. De som blivit smittade utan att ha blivit diagnosticerade kommer inte med i statistiken.

*Jag vill förtydliga att folkhälsomyndigheten inte påstår att dödligheten för influensa är 3,8% i Sverige. Däremot finns i deras rapport av influensaläget förra året siffror för antal verifierade smittade och antal döda. Och det är ju den typen av siffror en del försöker använda sig av när de vill räkna fram dödligheten för covid19.

Så när man ser så höga procent här som 3,4% för covid19 så kan det bero på att underlaget som använt för att räkna ut dödligheten inte riktigt är fullgott material för ändamålet.

Med det sagt - rimligen gör större andel som tror sig ha covid19 till en provmottagning för att testa om de har smittan jämfört med vanlig säsongsinfluensa där gemene man inte går till doktorn utan bara stannar hemma några dagar. Det förbättrar det statistiska underlaget för covid19.

Men med hur mycket - ja det är väl en billion dollar question. I nuläget vill jag påstå att det är svårt att egentligen få fram bra siffror/underlag över faktisk dödlighet för sjukdomen. Det kommer vi ha längre fram. Men utgår man bara ifrån antal verifierade smittade och jämför mot antal döda så kan man alltså få fram siffror som visar för höga procentantal.

Hej.

Med Irans 2,336 verifierade smittade och 77 döda, hur många tror du är smittade totalt? dvs icke verifierade. Samma med Italiens 2,036 och 53 döda, vad tror du totalen smittade kan ligga runt?

Samt hur många med vanlig influensa måste årligen vårdas på intensiven? med Corona ser vi c.a 20% av de verifierade fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Då får de åka båt eller bil, flygen är inställda

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dredd:

Hej.

Med Irans 2,336 verifierade smittade och 77 döda, hur många tror du är smittade totalt? dvs icke verifierade. Samma med Italiens 2,036 och 53 döda, vad tror du totalen smittade kan ligga runt?

Vad är det för mening med att jag skulle gissa fram en sådan siffra?
Jag förstår verkligen inte poängen här...

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är häpnadsväckande hur konsekvent ogrundade dina inlägg i tråden är. Antingen brister det i förståelsen eller så är du inte alls intresserad av sanningshalten i det du skriver utan mest motiverad av att sprida FUD.
Vi har ännu inga bra siffror på varken hur många av de bekräftat smittade som vårdas på sjukhus (uppskattningar landar runt sisådär 10-15%) eller hur många av de som vårdas på sjukhus som får intensivvård (den största studie jag sett bygger på 1100 sjukhuspatienter varav 5% fått intensivvård).

Därtill är antalet faktiska smittade naturligtvis högre än det bekräftade antalet. Även om antalet patienter i behov av intensivvård är betydligt högre (under SARS-utbrottet 2002-2003 behövde 20% av sjukhuspatienterna intensivvård) än i studien ovan så blir det uppenbart att dina siffror är rena fantasier.
Om 15% av de bekräftat smittade behöver sjukhusvård, och 20% av dessa behöver intensivvård skulle 3% av de bekräftat smittade behöva intensivvård.

Han har helt rätt angående 20% sen att man inte länkar är en annan femma så här en av källorna som tar knappa 2sekunder att googla

https://www.who.int/dg/speeches/detail/emergency-ministerial-...

We know that more than 80% of patients have mild disease and will recover.

But the other 20% of patients have severe or critical disease, ranging from shortness of breath to septic shock and multi-organ failure. These patients require intensive care, using equipment such as respiratory support machines.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Han har helt rätt angående 20% sen att man inte länkar är en annan femma så här en av källorna som tar knappa 2sekunder att googla

https://www.who.int/dg/speeches/detail/emergency-ministerial-...

We know that more than 80% of patients have mild disease and will recover.

But the other 20% of patients have severe or critical disease, ranging from shortness of breath to septic shock and multi-organ failure. These patients require intensive care, using equipment such as respiratory support machines that are, as you know, in short supply in many African countries. And that’s a cause for concern.

Uhh, det du skrev bekräftar ju det twit sa förutom att hans uppskattning var 5% istället för 20% (WHO skriver ju dessutom att ”mer än 80% av patienterna”). Vet inte riktigt vad du pratar om när din källa till och med säger att twit har rätt...

EDIT: I twits beräkning av 3% som behövde intensivvård användes ju dessutom 20%....