Permalänk
Medlem

Skattefråga, bolån

Hej

Jag och min sambo har en lägenhet ihop.

När vi köpte den studerade jag och hon fick ta lånet på lägenheten själv.
Jag har alltid betalt hälften av lånet.
(Idag har jag jobb men står ej på lånet utan bara lägenheten, vilket innebär jag borde kontakta banken för att stå på lånet. )
Iaf.

I hennes deklaration står det under 8.1, ett avdrag på 20 163kr.

Min fråga är detta ett avdrag hon får från skatten där i princip hälften skulle varit på min skattesedel?

Detta är av ren nyfikenhet som jag förstår hur det fungerar

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Hej

Jag och min sambo har en lägenhet ihop.

När vi köpte den studerade jag och hon fick ta lånet på lägenheten själv.
Jag har alltid betalt hälften av lånet.
(Idag har jag jobb men står ej på lånet utan bara lägenheten, vilket innebär jag borde kontakta banken för att stå på lånet. )
Iaf.

I hennes deklaration står det under 8.1, ett avdrag på 20 163kr.

Min fråga är detta ett avdrag hon får från skatten där i princip hälften skulle varit på min skattesedel?

Detta är av ren nyfikenhet som jag förstår hur det fungerar

Vet inte hur det fungerar med gemensamma lån, men ja i princip så skulle hälften stått på din skattesedel.

https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/sva...

Dock går det väl att ändra i efterhand men vet inte hur mycket extra pappersarbete osv det blir.

Du får kontakta banken så det blir rätt till deklarationen 2020.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z390-F Gaming, i9 9900K, Corsair 32GB 3200mhz, Aorus RTX 3080 Master, Asus ROG Strix LC 360, Be Quiet Dark Power Pro 12 1200W, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 500 GB, Samsung QVO 2TB, Lian Li PC-011 Dynamic
MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem

Kort svar, ja.

Ni kan själva omfördela avdraget genom att ändra beloppet på hennes deklaration och föra in den andra delen på din deklaration. Hänvisa till varandras personnummer så Skatteverket hittar rätt.

https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/sva...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov: Tveksamt att det går att göra fördelningen då han inte står på lånet däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@zarkov: Tveksamt att det går att göra fördelningen då han inte står på lånet däremot.

Nej, det är nog sant. En möjlighet är att TS "lånar" halva summan av henne och betalar ränta på det. Så länge hon tar upp det som en ränteinkomst (som i sin tur kvittas mot räntekostnaden till banken) så bör inte Skatteverket ha något att invända.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.