Fick väja för bil, körde i mitträcket. Vad kan jag förvänta mig?

Permalänk
Medlem

Fick väja för bil, körde i mitträcket. Vad kan jag förvänta mig?

Körde på omkörningsfilen på motorväg och en bil körde bara framför mig så försökte undvika att köra på honom men lyckades köra på räcket istället och skadade bilens vänstra sida. Bilen bara körde iväg och stannade aldrig. Men min bror lyckades ta regnr och genom biluppgifter fick vi tag i hans nr som vi ringde och frågade om han kan stanna så vi kan byta försäkringsuppgifter men han ville inte. Sa att jag kmmr ringa till polisen, han bara sa gör det och la på.

En min senare ringde jag till 112 men dom ville att jag skulle ringa till 114 14 ist. Sagt och gjort ringde jag och anmälde och sa allt hur det gick. Gav regnr, hans nr och anmälde det sen till försäkringsbolaget.

Nu en kompis säger att det spelar ingen roll att det inte ditt fel, eftersom hans andra bil var inte med i olyckan så får jag betala självrisk och allt därtill.
Är det sant? Har någon varit med om något liknande? Jag hade ju två vittne i bilen men jag förväntar mig inte så mycket med polisens resurser..

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr ditt eget ansvar att hålla avstånd

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Det är tyvärr ditt eget ansvar att hålla avstånd

Asså om jag kör på omkörningsfilwn och jag har inga bilar framför mig, sen helt plötsligt kommer det en bil från höger fil och kör framför mig i lägre fart? Hur ska man kunna hålla avståndet på det viset?

Permalänk
Skrivet av jensvo:

Det är tyvärr ditt eget ansvar att hålla avstånd

Fast om bilen framför bara körde ut rakt ut framför... så är det ju lite svårt att hålla avstånd?
Så du menar på att man har ingen som helst skyldighet när man byter fil?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Det är tyvärr ditt eget ansvar att hålla avstånd

Fast det är DITT ansvar om DU byter fil. Precis samma som i en rondell/cirkulationsplats - om du ligger i innern och ska ut så MÅSTE du lämna företräde åt de i yttern, även fast du ska ut.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Fast om bilen framför bara körde ut rakt ut framför... så är det ju lite svårt att hålla avstånd?
Så du menar på att man har ingen som helst skyldighet när man byter fil?

Hur snabbt/långsamt körde bilen framför ts och hur snabbt körde ts?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Hur snabbt/långsamt körde bilen framför ts och hur snabbt körde ts?

Jag körde ungefär 85 på en 100väg. Bilen framför körde långsammare så han blinkar bara sätter på blinkers o kör ut direkt. Hans blinker han inte ens hunnit blinka mer en än gång

Permalänk
Inaktiv

http://www.trafiksakerhet.se/korfalt-korfaltsbyte.htm

"Grundregler. När får jag byta körfält?

du får byta körfält endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra
när någon annan avser att köra in i ditt körfält är du skyldig att anpassa din hastighet så att du underlättar körfältsbytet
ett ömsesidigt hänsynstagande gäller när antalet körfält minskas för färd i samma riktning. Detsamma gäller när två körbanor löper samman
Att köra om – grundregel"

Permalänk
Medlem

Sannolikt kommer du få stå för självrisken. Räkna inte med nåt annat trots polisanmälan, räcker med att andra parten nekar till att ha varit på platsen så läggs utredningen ned.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Krippa75:

Sannolikt kommer du få stå för självrisken. Räkna inte med nåt annat trots polisanmälan, räcker med att andra parten nekar till att ha varit på platsen så läggs utredningen ned.

Det va ju vittne med i bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Asså om jag kör på omkörningsfilwn och jag har inga bilar framför mig, sen helt plötsligt kommer det en bil från höger fil och kör framför mig i lägre fart? Hur ska man kunna hålla avståndet på det viset?

Om omständigheterna inte ger utrymme för att bromsa ska du behålla din kurs. Det är den som gör filbytet som är vållande. Uppstår inga skador mellan er finns det tyvärr inget mycket att göra. Försäkringsbolagen har redan mallar för detta och kommer inte ändra sig såtillvida du inte kan påvisa att motpart uppvisat grov vårdslöshet i trafik, vilket kräver tung bevisning. Ett vittne i bilen kan dock räcka och då är det viktigt att man kan redogöra för händelserna sakligt. Risken finns att man måste ta detta till rätten då FB sällan vill göra denna bedömning själva.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Nu gissar jag utifrån liknande situationer jag själv och bekanta varit i.
Hade han sväng t ut och ni kolliderat så hade det helt och hållet varit den andras fel.
Men det bedöms nog att du ej arit uppmärksam eller haft för hög hastighet.
Samma hade det varit ditt fel om den andra svängt ut varit i filen helt och hållet och sen du kört på bakifrån, även fast han hade bromsat in eller så.
Du ska anmäla det till försäkringsbolaget och antingen drömmer dom 100% ditt fel eller kanske 75%.
Du kan ange i händelsen skrivningen den andras regnr så då kommer deras försäkringsbolag ev höra av sig till den andra.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Asså om jag kör på omkörningsfilwn och jag har inga bilar framför mig, sen helt plötsligt kommer det en bil från höger fil och kör framför mig i lägre fart? Hur ska man kunna hålla avståndet på det viset?

Varför körde du på vänsterfilen i 85 på en 100-väg när du inte har någon bil framför dig?
Och hur körde han om dig på högersidan om han körde i lägre fart?

Permalänk
Avstängd

Vanligtvis får du förklara för ditt försäkringsbolag vad som hände så du slipper betala för det trasiga mitträcket.

Antar att du har helförsäkring? och hur vart skadorna på bilen?

Permalänk
Medlem

Gör en polisanmälan och kontakta ditt försäkringsbolag.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Varför körde du på vänsterfilen i 85 på en 100-väg när du inte har någon bil framför dig?
Och hur körde han om dig på högersidan om han körde i lägre fart?

Herregud. Jag hade ju bil framför mig men han var inte nära. Vem har sagt att han körde om på högeraida? Bilen körde från höger sida ut i omkörnignsfilen dvs framför mig utan att kolla ut.

Permalänk
Avstängd

Jag undrar om svensk lag säger att man måste, eller att man bör signalera en viss tid innan man gör en sådanhär manöver? Såvitt jag minns säger lagen att man SKALL göra det, inte att man BÖR göra det, dvs man måste signalera i god tid innan.

(Sedan hur bedömningen görs i ett fall som detta låter jag vara osagt)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Vilken ärkeidiot som svängde ut sådär framför dig! Undra på att idioten inte stannade, då lär han väl åkt dit för rattfylla, eller för att ha kört bil narkotikadrogad... Nästan synd att han inte körde ihjäl sig själv så att antalet dylika personer i trafiken kunde ha minskat marginellt...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Föredetting
Skrivet av babgjyshi:

Herregud. Jag hade ju bil framför mig men han var inte nära. Vem har sagt att han körde om på högeraida? Bilen körde från höger sida ut i omkörnignsfilen dvs framför mig utan att kolla ut.

Fast om du läser ditt ursprungliga inlägg ser du att det är högst oklart vad som faktiskt skett. Om du skriver händelseförloppet tydligare blir det enklare att först förstå vad som hänt och därefter rodda i sakfrågan.

Man måste alltid lämna företräde vid filbyte, ja. Som det står att läsa i första inlägget är det någon som legat framför dig varefter du kört in i räcket för att undvika att köra på honom bakifrån, ingenting alls om filbyte.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Fast om du läser ditt ursprungliga inlägg ser du att det är högst oklart vad som faktiskt skett. Om du skriver händelseförloppet tydligare blir det enklare att först förstå vad som hänt och därefter rodda i sakfrågan.

Man måste alltid lämna företräde vid filbyte, ja. Som det står att läsa i första inlägget är det någon som legat framför dig varefter du kört in i räcket för att undvika att köra på honom bakifrån, ingenting alls om filbyte.

Hur menar du? Jag skrev ju att bilen körde framför mig ju och för att inte köra på honom så fick jag väja. Han körde från höger fil till omkörnignsfilen där jag körde, så det var a tigwn köra på honom eller försöka undvika olycka. Vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

I brist på tyngre bevis så som ex.vis en dashcam och att man då kan bedömma det som vårdslöshet från den andres sida lär de tyvärr bedömma det som en singelolycka och du får stå för allt själv.
Råkade ut för något liknande för ett par år sen, dock ensam i bilen.

Visa signatur

|| ASrock Z77E-itx || MSI HD6950 Twin Froster III Power Edition || i5 3570K @ 4,2 GHz || Corsair VENGEANCE LP 8GB (2x4096MB) 1600Mhz || 128 Gb Samsung 830-serie SSD || be quiet! Pure Power L8 530W || Inklämt i Cooler Master Elite 120 advanced

Permalänk
Medlem

Hade ni kolliderat så hade det varit enklare att bevisa, men bra att du anmäler. Mest troligt döms inte smitaren, och du får betala självrisken, tyvärr, men ibland kan man väl ha tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Hur menar du? Jag skrev ju att bilen körde framför mig ju och för att inte köra på honom så fick jag väja. Han körde från höger fil till omkörnignsfilen där jag körde, så det var a tigwn köra på honom eller försöka undvika olycka. Vad mer behövs?

Om du ska ha en chans att få försäkringsbolaget att driva det måste du beskriva saker mycket bättre än så. Saklighet och tydlighet är A och O när det gäller att vinna i försäkringsärenden.

Att ”bilen körde framför” innebär ju att en bil är framför dig och behöver inte alls ha bytt fil, det du menar är att bilen bytte till ditt körfält utan att signalera i tid där du tvingades väja för att undvika kollision.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Criuzer:

Råkade ut för något liknande för ett par år sen, dock ensam i bilen.

Finns det någon anledning att du inte skrev ut hur det slutade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Om du ska ha en chans att få försäkringsbolaget att driva det måste du beskriva saker mycket bättre än så. Saklighet och tydlighet är A och O när det gäller att vinna i försäkringsärenden.

Att ”bilen körde framför” innebär ju att en bil är framför dig och behöver inte alls ha bytt fil, det du menar är att bilen bytte till ditt körfält utan att signalera i tid där du tvingades väja för att undvika kollision.

Nu förstår jag, mit fell om det blivit missförstånd men det är som du säger. Bilen bytte fil men han satte på blinkers sen körde ut direkt till mittkörfält, dvs blinkers har knappt varit igång 1/2 sek.

Skrev samma sak till försäkringsbolaget, hoppas dom förstår annars är det kört

Permalänk
Medlem

Du har ju reg nummret.
Bara att slå på det så vet du ju vem som iafall äger bilen.
Hade en sådan incident för några år sedan. Killen framför mig tvärnitade medvetet framför mig för han troligen vart sur för att han inte förstod trafikregler och tog ut det på mig (trodde han).
Jag han bromsa men bilen bakom mig gjorde inte det och körde in i mig.
Hon fick stå för min självrisk och allt vad som det kostade mig trots att det var killen framför mig som egentligen borde betalat. Gav henne regnummret på den bilen och googlade sedan fram honom med adress, bowlinghandikapp, jobb etc etc.
Sedan kunde jag själv bestämma ganska fritt vad jag ansåg han skulle få betala.
I mitt fall var det iofsig lättare för jag såg hur killen såg ut och den bilden stämde jättebra ihop med hur han såg på på lagbilderna jag bla hittade honom på

Nu gjorde jag inget emot killen i fråga, vetskapen om att jag kunde ställt till ett rent helvete för honom räckte för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Om du ska ha en chans att få försäkringsbolaget att driva det måste du beskriva saker mycket bättre än så. Saklighet och tydlighet är A och O när det gäller att vinna i försäkringsärenden.

Att ”bilen körde framför” innebär ju att en bil är framför dig och behöver inte alls ha bytt fil, det du menar är att bilen bytte till ditt körfält utan att signalera i tid där du tvingades väja för att undvika kollision.

Men tror du han anmälde det till försäkringsbolaget genom att länka till den här sweclockers tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Du har ju reg nummret.
Bara att slå på det så vet du ju vem som iafall äger bilen.
Hade en sådan incident för några år sedan. Killen framför mig tvärnitade medvetet framför mig för han troligen vart sur för att han inte förstod trafikregler och tog ut det på mig (trodde han).
Jag han bromsa men bilen bakom mig gjorde inte det och körde in i mig.
Hon fick stå för min självrisk och allt vad som det kostade mig trots att det var killen framför mig som egentligen borde betalat. Gav henne regnummret på den bilen och googlade sedan fram honom med adress, bowlinghandikapp, jobb etc etc.
Sedan kunde jag själv bestämma ganska fritt vad jag ansåg han skulle få betala.
I mitt fall var det iofsig lättare för jag såg hur killen såg ut och den bilden stämde jättebra ihop med hur han såg på på lagbilderna jag bla hittade honom på

Nu gjorde jag inget emot killen i fråga, vetskapen om att jag kunde ställt till ett rent helvete för honom räckte för mig.

Jag ringde till föraren och pratade med honom medan jag följde efter med bil, och ville att han skulle stanna men han bara sa att jag ska anmälda det ist.

Permalänk
Avstängd

Detta är 100% ditt eget fel, så betala och släpp det. Du riskerar bara ditt eget körkort genom att försöka driva det vidare.

Du säger att de andra körde i 85km/h på en 100km/h väg, och en bil bytte fil framför dig för att köra om. Mer troligt är att de körde i 90km/h då det är vad lastbilar brukar hålla, men även om vi går 100% på ditt vittnesmål så skiljer alltså MAX 15km/h mellan din bil och bilen som bytte fil.

För att sakta ner 15km/h kan man släppa gaspedalen i ca 1 sekund, eller använda bromspedalen i 0,1 sekund. Borde inte vara några som helst problem att lyckas undvika köra på bilen framför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Detta är 100% ditt eget fel, så betala och släpp det. Du riskerar bara ditt eget körkort genom att försöka driva det vidare.

Du säger att de andra körde i 85km/h på en 100km/h väg, och en bil bytte fil framför dig för att köra om. Mer troligt är att de körde i 90km/h då det är vad lastbilar brukar hålla, men även om vi går 100% på ditt vittnesmål så skiljer alltså MAX 15km/h mellan din bil och bilen som bytte fil.

För att sakta ner 15km/h kan man släppa gaspedalen i ca 1 sekund, eller använda bromspedalen i 0,1 sekund. Borde inte vara några som helst problem att lyckas undvika köra på bilen framför.

Men det ju det som är problemet, han körde ut rakt framför mig. Dvs han var inte 50m framför när han bytte fil utan han var 3 4 m, han bakände och min framsida kan inte varit längre än 3 5m. Jag fullbromsade moch fick ändå väja för att inte köra på honom. Hur är det mitt fel! Så klart är det försäkringsbolagen som tar hand om detta men ändå.

När du byter fil du kollar väl först, blinkar sen kör ut. Inte fan blinkar du samtidigt som du börjar byta fil?? Jag kör ändå 5 6000 mil om året men det har aldrig varit som idag där man blir rädd för sitt liv.