Fick väja för bil, körde i mitträcket. Vad kan jag förvänta mig?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av babgjyshi:

Men det ju det som är problemet, han körde ut rakt framför mig. Dvs han var inte 50m framför när han bytte fil utan han var 3 4 m, han bakände och min framsida kan inte varit längre än 3 5m. Jag fullbromsade moch fick ändå väja för att inte köra på honom. Hur är det mitt fel! Så klart är det försäkringsbolagen som tar hand om detta men ändå.

När du byter fil du kollar väl först, blinkar sen kör ut. Inte fan blinkar du samtidigt som du börjar byta fil??

Vad var det för hinder som bilen i höger fil skulle köra om?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Vad var det för hinder som bilen i höger fil skulle köra om?

Han skulle köra om bilen framför sig.

Permalänk
Avstängd

Om man kör på en väg med två filer så svänger man inte heller ut rakt framför bilen bakom om denne kommer körande för fullt , oavsett vem som tekniskt sett har rätt eller fel, om man inte är en riktig jubelidiot som fullständigt skiter i både sitt eget och i andra människors liv, detta är ju som om jag skulle köra på E4 och plötsligt ratta ut tvärs över vägen rakt in framför bilarna på andra sidan, jag tror inte någon fullt frisk människa skulle göra det i nyktert tillstånd.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Förstår mig inte på bilister som ligger 85 i vänster körfält på 100-sträcka.

Än mindre förstår jag mig på bilister som bara kastar sig ut på det viset du beskriver.

Just därför jag har dashcam både framåt och bakåt.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av babgjyshi:

Han skulle köra om bilen framför sig.

Bara för att summera händelseförloppet lite

Du kör 85 på 100-sträcka, bilen i högerfältet kör mycket långsammare och har en bil framför sig som i sin tur kör mycket långsammare (därav omkörningen). Bilen i högerfältet slänger sig ut i vänsterfilen mitt framför dig när denne kommer nära framförvarande bil för att köra om.
Hastighetsskillnaden är då så stor att du inte hinner bromsa.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Förstår mig inte på bilister som ligger 85 i vänster körfält på 100-sträcka.

Än mindre förstår jag mig på bilister som bara kastar sig ut på det viset du beskriver.

Just därför jag har dashcam både framåt och bakåt.

Finns inget värre men bilen framför mig som var på normal avstånd höll inte mer så det blir ju svårt att köra fullfart. Då får man passa hastigheten

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av babgjyshi:

Asså om jag kör på omkörningsfilwn och jag har inga bilar framför mig, sen helt plötsligt kommer det en bil från höger fil och kör framför mig i lägre fart? Hur ska man kunna hålla avståndet på det viset?

Skrivet av babgjyshi:

Finns inget värre men bilen framför mig som var på normal avstånd höll inte mer så det blir ju svårt att köra fullfart. Då får man passa hastigheten

Hade du inte fritt framför dig?
Jag försöker inte vara svår eller otrevlig men jag får inte ihop det hela riktigt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Finns inget värre men bilen framför mig som var på normal avstånd höll inte mer så det blir ju svårt att köra fullfart. Då får man passa hastigheten

Nu hänger jag inte riktigt med, hade du bil framför dig eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Jag ringde till föraren och pratade med honom medan jag följde efter med bil, och ville att han skulle stanna men han bara sa att jag ska anmälda det ist.

Ja då kan du ju agera vidare om det är så att det är hans fel och han inte tar ansvar.

Sedan tycker jag tyvärr att du skall lägga ner alla diskussioner i tråden.
Det är mest massa moraltanter som tror de mår bättre av att försöka skylla över ett fel som någon annan begått och du kanske får lida för då de analyserar din text på olika sätt etc och som jag noterat i flera fall har egna ideer om vad som verkligen gått till och inte.
Jag har så svårt att förstå vad man som TS skall tjäna på att skriva annorlunda när det inte finns något som kan rättsligt hjälpa när man skriver i ett FORUM! där man SJÄLV startat tråden.
Hälften av dessa har troligen inte ens körkort eller kör väldigt få mil bil per år.
Detta forumet lider i största allmänhet av sådant tyvärr.

Så om jag skall ta mig till att göra som alla andra och tolka vad som hänt känns det ganska enkelt.

Du ligger i omkörningsfil (vänster) och hinner ifatt 2st fordon som ligger i den (högra) filen. Det fordonet som ligger närmast dig i den (högra) filen svänger tvärt ut rakt framför dig när du håller på att köra om honom och du blir tvungen att väja.
Det är solklart att det då är den person som byter filen som bär ansvar för detta. Det är nämligen ett filbyte han har utfört och då är det hans ansvar att se till att det inte finns fordon i den andra filen.
Det är liksom inte ens en diskussion man behöver ta.
Skall man byta fil är man skyldig att se via speglar, vända sig om och titta i dödavinkeln m.m och förvissa sig om att det inte finns ett fordon i den filen man vill byta till.
Det har denna uppenbarligen inte gjort. Troligen har han missat den döda vinkeln då det är ett perfekt ställe att ha ditt fordon på så som du beskrev det.

Det är hens fel, inte ditt. Dock kommer du nog för betala om du inte kan ha din passagerare som bevis hur det gått till och med regnummer m.m och kanske även telefonsamtalet.

Permalänk
Medlem

Det finns egentligen bara två möjliga slut på den här historien. Båda kräver att du gjort en polisanmälan.

1. Polisen tar kontakt med den andra personen som helt tar på sig skulden då han bekräftar vad som hänt.
2. Personen nekar och förundersökningen läggs ner i brist på bevis. Du får betala självrisken.

Ledsen men att det skulle bli något annat avslut på den här historien ser jag som mycket osannolikt. Det handlar om inte om att du inte har rätt i frågan, utan att det inte går bevisa om motparten inte erkänner. Att ni var två personer i er bil ökar så klart dina chanser men skulle säga att de bara går från 0 % till någon enstaka procent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Nu hänger jag inte riktigt med, hade du bil framför dig eller inte?

Alltså när jag b-körkort, mc kortet och be kortet så fick jag lära mig att man håller avstånd lika fort som man kör. Kör man 10km/h så håller man minst 10m, kör man 50 km/h så håller man 50m osv osv.

I detta fallet hade jag bil längre fram som man ska ha med rätt avstånd. Dvs ingen fara för någon om alla hade följt reglerna. Nu vill denna bilen som kör på höger körfält byta fil och han bara kör ut framför mig så jag inte kan göra ngt annat än att bromsa och väja. Alla dom andra bilarna är helt ointressanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Det finns egentligen bara två möjliga slut på den här historien. Båda kräver att du gjort en polisanmälan.

1. Polisen tar kontakt med den andra personen som helt tar på sig skulden då han bekräftar vad som hänt.
2. Personen nekar och förundersökningen läggs ner i brist på bevis. Du får betala självrisken.

Ledsen men att det skulle bli något annat avslut på den här historien ser jag som mycket osannolikt. Det handlar om inte om att du inte har rätt i frågan, utan att det inte går bevisa om motparten inte erkänner. Att ni var två personer i er bil ökar så klart dina chanser men skulle säga att de bara går från 0 % till någon enstaka procent.

Presic, jag frågar här mestadels för att se om andra varit med om liknande och hur det gått för dessa. Men dom flesta verka försöka leka detektiven om vem som gjort fel eller inte. Dock kan jag erkänna att jag skrev lit rklantigt i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Det va ju vittne med i bilen.

Blir ju ord mot ord då, hade TS haft en kamera i bilen så hade ju han garanterat åkt dit på det.
Hade en polis åkt där så hade dom garanterat tagit honom, finns gott om klipp på youtube där folk från eu och usa svänger ut framför en annan bil och poliserna tar dem direkt.
Tror nästan att alla borde ha en kamera bak och fram i bilen så finn det bevis om något händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja då kan du ju agera vidare om det är så att det är hans fel och han inte tar ansvar.

Sedan tycker jag tyvärr att du skall lägga ner alla diskussioner i tråden.
Det är mest massa moraltanter som tror de mår bättre av att försöka skylla över ett fel som någon annan begått och du kanske får lida för då de analyserar din text på olika sätt etc och som jag noterat i flera fall har egna ideer om vad som verkligen gått till och inte.
Jag har så svårt att förstå vad man som TS skall tjäna på att skriva annorlunda när det inte finns något som kan rättsligt hjälpa när man skriver i ett FORUM! där man SJÄLV startat tråden.
Hälften av dessa har troligen inte ens körkort eller kör väldigt få mil bil per år.
Detta forumet lider i största allmänhet av sådant tyvärr.

Så om jag skall ta mig till att göra som alla andra och tolka vad som hänt känns det ganska enkelt.

Du ligger i omkörningsfil (vänster) och hinner ifatt 2st fordon som ligger i den (högra) filen. Det fordonet som ligger närmast dig i den (högra) filen svänger tvärt ut rakt framför dig när du håller på att köra om honom och du blir tvungen att väja.
Det är solklart att det då är den person som byter filen som bär ansvar för detta. Det är nämligen ett filbyte han har utfört och då är det hans ansvar att se till att det inte finns fordon i den andra filen.
Det är liksom inte ens en diskussion man behöver ta.
Skall man byta fil är man skyldig att se via speglar, vända sig om och titta i dödavinkeln m.m och förvissa sig om att det inte finns ett fordon i den filen man vill byta till.
Det har denna uppenbarligen inte gjort. Troligen har han missat den döda vinkeln då det är ett perfekt ställe att ha ditt fordon på så som du beskrev det.

Det är hens fel, inte ditt. Dock kommer du nog för betala om du inte kan ha din passagerare som bevis hur det gått till och med regnummer m.m och kanske även telefonsamtalet.

Med andra ord knappt knappt lönt att anmäla ens och jag får betala 5000 för en jävla tomte som inte kan kolla på sin spegel. Tur att ingen skadades men tänk om man hade kört mc då hade man varit död nu.

Dags att beställa dashcam.

Jävla tråkigt då om man har endast trafik eller halv försäkring.

Permalänk
Medlem

Tyvärr finns det idioter i trafiken och ibland får man tyvärr själv ta konsekvenserna av det. Var med om något liknande då jag var 15-16 och körde moped längs en väg i 40 km/h. Helt plötsligt svänger en bil ut framför mig från en gårdsplan på höger sida och bromsar direkt för att den skulle av till affären på andra sidan vägen 20 m längre fram. Jag blev tvungen att tvärnita och fick sladd på grund av gruset på asfalten och föll omkull ett par meter bakom bilen och fick vänster axel ur led. Såg aldrig till den bilföraren efter olyckan.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Ring ditt försäkringsbolag, sen får du helt enkelt säga som det är. Du gjorde faktiskt inget fel. Om en bil svänger ut framför dig utan att ge tillräckligt med signaltid eller utan att titta vilket ju verkar vara fallet så är det den andra partens fel.

Man är skyldig att se sig om och ge signal i tid så att de i de andra filerna inte behöver bromsa.

Så var inte fallet här. Vilken hastighet du körde spelar ingen roll oavsett vad övriga här tycker. (Så länge den var laglig.)

Var EXTREMT tydlig när du anmäler detta till försäkringsbolaget. Han svängde ut rakt framför dig utan att du hade en chans att bromsa. Hade du inte väjt undan så hade ni krockat och riskerat en mycket större olycka. Var VÄLDIGT tydlig med det.

Uppge förstås den andra partens regnummer OCH även alla övriga personer som satt med dig i bilen och som är vittnen. Ju fler desto bättre.

Har du tur så kommer du slippa att betala självrisken och att hans försäkring får ta det. Tyvärr så vet man med försäkringsbolag att de sällan går med på något första vändan. Ligg på och överklaga om du orkar. Nu vet jag inte vilken väg det var ni körde på men det kanske finns övervakning på den sträckan, be dem kolla de om de inte tror dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Med andra ord knappt knappt lönt att anmäla ens och jag får betala 5000 för en jävla tomte som inte kan kolla på sin spegel. Tur att ingen skadades men tänk om man hade kört mc då hade man varit död nu.

Dags att beställa dashcam.

Jävla tråkigt då om man har endast trafik eller halv försäkring.

Ja dashcman är nog en bra ide.
Jag skulle nog ringt o pratat med hen och försöka få hen att förstå att man skall göra rätt för sig och iafall betala din självrisk.
Har denne andra tankar skulle jag förklara på ett snyggt sätt att det kan kosta denna pengar på andra håll då.

Permalänk
Medlem

90 % av befolkningen kan inte köra. Så man ska alltid vara försiktig. I det här fallet lär du tyvärr inte få någon ersättning. Kör man på någon bakifrån så anses det alltid vara ens eget fel, även om personen tvärbromsade utan anledning eller vad det nu än kan vara. Så ja, det är bara att pröjsa. Den andre personen vet förmodligen om detta och kommer inte att betala något.

Permalänk
Medlem

Jag har en schweizisk kompis med fin bil som körde 200 km/h på motorvägen i Frankrike när det hände exakt samma sak som för dig fast i lite snabbare hastighet. Han körde dock in i bilen framför (som körde 110), kvaddade bilen och fick lyckligtvis inget mer än en mindre nackskada. Jag var kanske 10 minuter bakom och körde i normal hastighet och såg därför olycksplatsen därefter, det var inte vackert.

Han fick det mesta tillbaka på försäkringen (vilket var tur för att den var väldigt dyr).

Det här är f.ö. skitvanligt i Frankrike, fransmän klarar inte av att någon kör om dem utan svänger alltid ut precis framför dig, hur läskigt som helst. Jag har plockat upp den vanan att alltid förvänta mig att bilen i andra filen kan svänga ut när som helst. Det är inte lika nödvändigt i Sverige men det hjälper alltid att vara beredd. I London behöver du typ 360 vision för folk kan komma från literally varsomhelst, fransmän, italienare, araber, britter, bengaler, pakistaner och alla möjliga typer på en och samma plats.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

90 % av befolkningen kan inte köra. Så man ska alltid vara försiktig. I det här fallet lär du tyvärr inte få någon ersättning. Kör man på någon bakifrån så anses det alltid vara ens eget fel, även om personen tvärbromsade utan anledning eller vad det nu än kan vara. Så ja, det är bara att pröjsa. Den andre personen vet förmodligen om detta och kommer inte att betala något.

Nja tvärbromsar en person framför dig för att tex som i mitt beskrivna fall ovan eller av annan medveten handling som inte trafikflödet kräver eller av en vårdslös handling kan han absolut bli skyldigt för detta.
Det gäller dock att man har en dachcam med sig.
Dock har man precis som du säger alltid ansvar för bilen framför sig och tillse att man håller ett tillräckligt avstånd, något ingen Stockholmare eller Södertäljebo med körkort någonsin gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Nja tvärbromsar en person framför dig för att tex som i mitt beskrivna fall ovan eller av annan medveten handling som inte trafikflödet kräver eller av en vårdslös handling kan han absolut bli skyldigt för detta.
Det gäller dock att man har en dachcam med sig.
Dock har man precis som du säger alltid ansvar för bilen framför sig och tillse att man håller ett tillräckligt avstånd, något ingen Stockholmare eller Södertäljebo med körkort någonsin gjort.

Det är bara väldigt svårt att bevisa. Så ja, har man dashcam så blir det nog annorlunda

Permalänk
Medlem

@babgjyshi: Låter som att du var i hans döda vinkel när han skulle göra en omkörning, och att han därför inte såg dig innan han svängde ut. Är det korrekt uppfattat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Han skulle köra om bilen framför sig.

Så det fanns ett vittne till? Ni skulle tagit det registreringsnumret också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@babgjyshi: Låter som att du var i hans döda vinkel när han skulle göra en omkörning, och att han därför inte såg dig innan han svängde ut. Är det korrekt uppfattat?

Ja, dock är hans bil 3 veckor gammal och hade döda vinkelvarnare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Så det fanns ett vittne till? Ni skulle tagit det registreringsnumret också.

Det var ingenting man tänkte på, jag försökte hitta en lämplig plats att stanna men han bara körde iväg och vägrade stanna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja dashcman är nog en bra ide.
Jag skulle nog ringt o pratat med hen och försöka få hen att förstå att man skall göra rätt för sig och iafall betala din självrisk.
Har denne andra tankar skulle jag förklara på ett snyggt sätt att det kan kosta denna pengar på andra håll då.

Jag tror inte det är så smart att kontakta denna idiot nu när jag polisanmält honom.

Av någon anledning kan jag inte citera flera st i mobilen så blir tyvärr flera inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Det va ju vittne med i bilen.

Det enda som finns här är skador på endast en bil och ett vittne som är kompis till en av de inblandade.

Säger inte att TS pratar sanning eller ljuger, för jag vet inte.

Låt säga att du får ett samtal och någon säger att du orsakade att han körde in i ett räcke och att det finns ett vittne. Killen kanske inte var i närheten av din bil när det skedde men tog ditt nummer, eller så fipplade han med telefonen och upptäckte att du plötsligt var där. Eller så var du faktiskt ansvarig.

Ord står mot ord. Vilket leder till hur viktigt det är med teknisk bevisning (kameror) eller ett oberoende vittne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det enda som finns här är skador på endast en bil och ett vittne som är kompis till en av de inblandade.

Säger inte att TS pratar sanning eller ljuger, för jag vet inte.

Låt säga att du får ett samtal och någon säger att du orsakade att han körde in i ett räcke och att det finns ett vittne. Killen kanske inte var i närheten av din bil när det skedde men tog ditt nummer, eller så fipplade han med telefonen och upptäckte att du plötsligt var där. Eller så var du faktiskt ansvarig.

Ord står mot ord. Vilket leder till hur viktigt det är med teknisk bevisning (kameror) eller ett oberoende vittne.

Var två st utöver mig i bilen, min bror och hans kompis. Men polisen frågade inte namn på dom eller ngt liknande så dom skoter väl i som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

90 % av befolkningen kan inte köra.

Det korrekta är att 90% av befolkningen inte kan köra och att man själv tillhör de 0,01% som kör helt felfritt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Var två st utöver mig i bilen, min bror och hans kompis. Men polisen frågade inte namn på dom eller ngt liknande så dom skoter väl i som vanligt.

Missade att det var två, men ingen av dem kan ju ses som oberoende och det är som sagt ord mot ord och skador finns bara på din bil.