Permalänk
Medlem

Nätagg för enklare dator

Jag letar efter nytt nätagg då det gamla har börjat låta lite konstigt, ett svagt knäppande ljud som jag inte kan identifiera. Med tanke på att det är 12-13 år gammalt kanske det inte är så konstigt om jag får byta, det har ju ändå hängt med rätt länge. Det är ett Corsair på 450W och har räckt med råge för mina komponenter.

Jag har i mina ögon enkla krav, det skall vara tyst och inte för dyrt. Tyvärr verkar det vara varandras motsatser, tysta agg är dyra och billiga agg är inte tysta. Dessutom verkar allt som säljs vara gravt överspecat, jag räknar med att datorn drar <250W vid full last (Ryzen 3600x, Asus B450-F ROG, 16 GB RAM, två SSD och ett GT1030), men alla agg verkar vara tänkta för stora monsterbyggen.

Vad finns det för vettiga agg i lägre effektklass som är hyfsat tysta och inte kostar >1000 kr? Eller måste jag köpa ett RM750x V2 för 1300 kr för att få ett tyst agg av bra kvalitet?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Bra kundbetyg, och knäpptyst enligt de som använder det:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4159384

Dessutom 80+ Gold certat

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Röstar för minst 300w och guldcertat, modulärt skulla jag strunta i. Billigast just nu på prisjakt.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=4975314,4975283

Permalänk
Medlem

Detta kanske kan vara något? 80+ guld, Modulärt samt semipassivt: https://www.inet.se/produkt/6903627/evga-supernova-gm-450w

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

"Hyfsat tyst" är ett ganska luddigt begrepp. Ett semi-passivt vore säkert jättebra om det ryms i budgeten, men jag köpte faktiskt nyss en sån här till ett bygge av överblivna delar:

https://www.webhallen.com/se/product/281744-Kolink-Core-400W-...

Det var mycket tystare än jag vågat hoppats på - jag hör det hemma i lägenheten kvällstid men jag skulle inte hört det på mitt kontor när fläktar och annat går i fastigheten. För 20 kr lägre kan du få en modell specad till 300W istället.

Detta sagt funderar jag ändå på att byta till ett semipassivt i 1000kr-klassen eftersom tystnad blir allt viktigare för mig, men jag ville ändå peka på att det billigaste jag hittade i närheten inte alltid är så illa som man befarar.

Permalänk
Medlem

Se rekommendation ovan av Gorham, ser lämpligt ut.

Sedan.. ja, tveksamt att din setup behöver mer än 300-350 Watt... men "tänket" bakom att "ta i" lite grann är ju att ge sig själv utrymme för uppgradering(ar).

Just sistnämnda aspekten lär bara vara relevant för dig om du tror att det kan bli aktuellt med saftigare grafikkort, pga att övriga delar (CPU, lagring etc) att uppgradera med senare inte lär behöva mer, snarare mindre... så länge du ser till att skaffa enligt behov, och inte överdriver.

Länk till sökning på Prisjakt :

Nätaggregat, lägsta till högsta pris

(Scrolla tills du hittar en duglig tillverkare... jag skulle inte lita på de obskyra och snorbilliga man hittar typ under 300 kr. - Corsair, Be Quiet, Fractal Design, FSP/Fortron är måna om sina goda rykten... 👍)

text-tillägg
Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

Iofs ett vettigt påstående men samtidigt ganska tunn argumentation. Jag frågar ju efter vettiga nätagg i lägre prisklass, inte vettiga nätagg oavsett prisklass. Hade jag varit gjord av pengar hade jag köpt ett Seasonic Prime eller liknande helpassivt nätagg.

Skrivet av blackcoffee:

"Hyfsat tyst" är ett ganska luddigt begrepp. Ett semi-passivt vore säkert jättebra om det ryms i budgeten, men jag köpte faktiskt nyss en sån här till ett bygge av överblivna delar:

https://www.webhallen.com/se/product/281744-Kolink-Core-400W-...

Det var mycket tystare än jag vågat hoppats på - jag hör det hemma i lägenheten kvällstid men jag skulle inte hört det på mitt kontor när fläktar och annat går i fastigheten. För 20 kr lägre kan du få en modell specad till 300W istället.

Detta sagt funderar jag ändå på att byta till ett semipassivt i 1000kr-klassen eftersom tystnad blir allt viktigare för mig, men jag ville ändå peka på att det billigaste jag hittade i närheten inte alltid är så illa som man befarar.

Ja, jag förstår att det är luddigt. Semipassivt vore riktigt trevligt, då skulle det vara ljudlöst 80% av tiden och bara varva upp vid lite tyngre jobb.

Skrivet av m1k3_dd:

Se rekommendation ovan av Gorham, ser lämpligt ut.

Sedan.. ja, tveksamt att din setup behöver mer än 300-350 Watt... men "tänket" bakom att "ta i" lite grann är ju att ge sig själv utrymme för uppgradering(ar).

Just sistnämnda aspekten lär bara vara relevant för dig om du tror att det kan bli aktuellt med saftigare grafikkort, pga att övriga delar (CPU, lagring etc) att uppgradera med senare inte lär behöva mer, snarare mindre... så länge du ser till att skaffa enligt behov, och inte överdriver.

Länk till sökning på Prisjakt :

Nätaggregat, lägsta till högsta pris

(Scrolla tills du hittar en duglig tillverkare... jag skulle inte lita på de obskyra och snorbilliga man hittar typ under 300 kr. - Corsair, Be Quiet, Fractal Design, FSP/Fortron är måna om sina goda rykten... 👍)

Nej, jag tänker inte köpa vad som helst bara för att det är billigt, jag frågar ju efter vettiga grejer. I dagsläget (med en treåring och en på väg under våren) har jag ingen tid att spela och kommer inte att ha det de närmaste åren heller, även om lilleman skulle vilja spela lite om några år så tvivlar jag på att det kommer kräva speciellt mycket. Fördelen med att ändå köpa lite större nätagg är ju att kunna köra det semipassivt, då skulle det kunna gå fläktlöst under större delen av tiden.

Just nu lutar det åt ett Seasonic Focus GX 550W, alt EVGA Supernova GM 450W. Fördelen med Seasonic är lite högre effekt (vilket innebär större sannolikhet att det kör passivt) samt 10 års garanti mot 7 år för EVGA. Det får också bra kritik i diverse tester på nätet.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Det här är ett bra agg! För den datorn behöver du inte 600W och guld-certifiering. Ett bra bronze-nätagg räcker nog till. Be Quiet! gör tysta och prisvärda grejer, och kommer antagligen passa in perfekt för dig.

Här finns den lite billigare: https://www.amazon.de/Netzteil-quiet-400W-System-Power/dp/B07...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@zarkov:

Detta köpte jag till mitt barnbarn. https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/nataggregat/icke... Detta agg fungerar utmärkt för honom hans dator innehåller bla. en i5 4460s, asus Z97-A samt ett GTX 970.

Nu hade jag köpt efterföljaren. https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/nataggregat/icke...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

@zarkov:

Detta köpte jag till mitt barnbarn. https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/nataggregat/icke... Detta agg fungerar utmärkt för honom hans dator innehåller bla. en i5 4460s, asus Z97-A samt ett GTX 970.

Nu hade jag köpt efterföljaren. https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/nataggregat/icke...

Jag har själv haft VS650 i en burk, och det är inget tyst nätagg. Det funkade bra, men jag skulle nog ta något annat istället. CV-serien är nog inte egentligen efterföljare, utan mera ett halvt steg upp.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag har själv haft VS650 i en burk, och det är inget tyst nätagg. Det funkade bra, men jag skulle nog ta något annat istället. CV-serien är nog inte egentligen efterföljare, utan mera ett halvt steg upp.

Nja jo ok .. att det skulle vara ett "tyst" agg är att ta i men att det skulle väsnas nja under belastning..
Ok, utgick lite naivt att CV-serien avlöste VS-serien!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Man får tyvär lägga runt 1000 lappen om man vill ha toppklass. Corsair rmx eller seasonic.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

FSP ( Fortron (Source Power ?)) "flyger under radarn" för många som vill ha MYCKET prisvärd kvalitet.

De tillverkar mycket på entreprenad, det är inte ovanligt att mer kända varumärken vänder sig till dem för sina nätaggregat (främst (?)).

Tipsar bara om dem, känner man att det skulle vara för stor chansning med deras så OK, men jag och många har upplevt kvalitén.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

Fsp har länge byggt helt okej nätaggregat inget skräp men inte dem bästa heller men ett okej budget val. Oftast är kondensatorerna som inte är lika bra i topp modellerna. Kan också var sämre fläktar.

Hade turen å köpa några corsair vx 450 för 299kr när dem slutade med serien vilket är ett bra fynd seasonic med 105c japanska kondningar/ kullagrad fläkt

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d