Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muSashi:

Så du tycker det inte är en nyktrare syn att även väga in alla utländska experter? Och inte enbart FHM.

För om Sverige gör en sak, men våra grannländer och resten av Europa något helt annat, då måste det vara tillåtet att ifrågasätta / kritisera den sittandes regeringens politik / hanterandet av den här krisen.

Men det här är väl inge vidare bra beskrivning?
Det är inte så att Sverige gör tvärt emot alla andra riktigt. Tvärt om finns det en stor bredd i åtgärdsprogram mellan olika länder. Och samma åtgärdstyp behöver inte vara lika bra i olika länder.
Vi gör väl mer som Finland exempelvis.

Exakt rätt svar är svårt. Den som tar i hårdast behöver inte heller vara den som har bäst lösning. Så enkelt är det inte. Åtgärder har också konsekvenser.

Jag manar till lite mer sansad reflektion av vad lämpliga åtgärder faktiskt kan innebära.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

***Uppmaning***

Skulle vara trevligt om vi kunde återgå till Corona-diskussionen istället för partipolitikdiskussioner ("parti X är säääämst") och liknande. Detta så att vi slipper att hårdrensa alt. låsa tråden.

Helt rätt och tar åt mig! (En dåres försvarstal. Blev lite trött när jag läste några inlägg bara. Men håller fingrarna borta från tangenterna vad gäller partipolitik hädanefter och hoppas på snabb moderering och radering, som i min post. )

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Tycker det är otäckt men kan inte låta bli att kolla ibland på de folktomma gatorna och torgen: https://www.skylinewebcams.com/it/webcam/italia.html

Tror ni att det blir samma i Sverige om 1-3 veckor? Eller är det redan så. Bor rätt isolerat ute på landsbygden och ännu ingen smitta har hittat ut hit.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av deltascu:

Tack, @frispel och @twit! Jag förstod dock inte helt @twit's inlägg (mer än att det är komplicerat). @twit, du som har mer insikt i ämnet, förväntar du dig att man signifikant kan utöka mängden tester av covid-19 i Sverige framöver, eller finns det inneboende svårigheter som gör det orimiligt? (t.ex. begränsad mängd lämpliga labb)

Viktigt att notera att det inte är jag som skrivit texten @Frispel kopierade in, utan Henrik Brändén på facebook, det är därtill skrivet 20200301 så inte helt aktuellt vad gäller teststatus. Denne Henrik har en diger kompetenslista inom området och skriver någorlunda frekvent vetenskapligt och faktabaserade inlägg på facebook gällande viruset ifråga. Kan varmt rekommendera att kolla in honom, och jag hoppas @Frispel kan redigera sitt inlägg så jag inte får cred för något jag inte förtjänar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag tycker ändå det är intressant att Sverige gör lite "tvärtemot" de närmaste länderna. Eftersom vi rent samhällsmässigt är någorlunda likriktade, kan det ju ge en indikation inför kommande pandemier om vilken strategi som visar sig vara mest lämpad för att
1. Begränsa smittan helt
2. Smeta ut smittan över längre tid

Jag tror inte vi inom det närmaste kommer ha möjlighet att göra som Sydkorea och testa varenda jävel, om vi inte bygger upp lagren av medicinsk och testmateriel under sommaren inför ett eventuellt nyutbrott under hösten.

Time will tell, vi får helt enkelt köra på den hand vi har valt att spela med.

För övrigt, jag hör nästan inget om Finland? De ser ut att fortfarande vara under 100 fall, hur kommer det sig? Har de stängt gränserna? Begränsat befolkningen? Jag vet nästan inget om deras åtgärder och politik i detta.

Alltså, alla satsar på att smeta ut smittan över tid. När den väl fått fäste i samhället så kommer det inte att gå att utrota den utan vaccin. Frågan är hur man gör detta på bästa sätt att så som möjligt i riskgrupperna drabbas. Det är där ländernas åtgärder skiljer sig åt. Sedan finns det uppenbarligen ett starkt tryck från allmänheten att införa kraftfulla åtgärder, frågan är i vilket grad (om alls) det påverkar beslutsfattarna.

Håller med om att man hör väldigt lite om Finland. Hur hanterar de det hela? Har dom okontrollerad spridning eller har dom lyckats med smittspårning och håller det under kontroll fortfarande?

Skrivet av Herr Kantarell:

Tack! Kolla gärna på hela sen om du får tid. Jag tänkte speciellt på dig eftersom du har trott att man behöver ha starka symptom för att detta ska vara smittsamt.

Han säger att det är väldigt smittsamt bara genom utandning och att nån tysk undersökning har visat att detta virus tillverkar 10000x fler viruspartiklar än andra virus.

Jag skulle vilja påstå att Kina har lyckats stoppa virusets framfart. När det var kanske 4 fall i Beijing/Peking som kommit från Wuhan så tog man till drastiska åtgärder. Uppmanade folk att isolera sig i hemmen m.m. Inte tilllåtet att gå in i butiker m.m. utan mask.

Många av de fall som upptäcks i Peking nu kommer från utlandet. England och Italien t.ex.

Vi har snart gått om Peking i antal smittade i Stockholm. Nu blir det ett stort mörkertal då det finns få tester och folk som vill inte får testa sig.

Aja jag känner mig rätt färdig med den här tråden.
Lycka till allesammans! Arbeta hemifrån om ni kan. Undvik lokaltrafik, lunchbuffeer och folksamlingar.

Jag har aldrig trott att det krävs starka symptom för att smittas, däremot tror jag att man är mer smittsam när man väl har symptom. Som lekman tänker jag mig att hosta sprider viruset bättre än normal andning, men jag är fullt på det klara med att jag kan ha fel. Uppmaningarna vi får från myndigheterna här i Sverige (men även från utlandet) tolkar jag som att de för det mesta resonerar på liknande sett. Men även här kan jag ha fel

Sedan så säger han att man kan smitta via droppar som kommer med utandningen samt att man i en nyligen genomförd studie i Tyskland testat och upptäckt att de som var på väg att få symptom haft mycket virus i övre luftgångarna, upp till 10k ggr mer än exempelvis sars. Vad han däremot faktiskt inte gör är att dra några slutsatser av dessa olika saker. Han är noga med att säga det han vet och inte vet och vad han baserar sina åsikter på, så det är lite riskabelt att slänga ihop det han säger och dra egna slutsatser från det. Är det 10k ggr mer virus än sars så säger det nog mest om varför sars aldrig smittade så bra. Samtidigt så är det ingen referens till hur smittsamt detta är och ger ingen referens mot exempelvis vanlig förkylning/influensa.

Kina verkar har bromsat spridningen väldigt effektivt, men det kommer som sagt inte att hålla när man väl väljer att öppna upp samhället igen. För det måste man göra förr eller senare. Om inte annat så riskerar de ironiskt nog att förr eller senare få okontrollerad spridning via importfall såvida de inte planerar att försöka stänga sina gränser totalt de närmsta året. Vad man däremot kan göra är att hålla koll på antalet fall och se till att vården inte överbelastas igen. Man kommer troligen att få en gradvis ökning igen som man sedan kommer att bromsa med de åtgärder man tror är effektiva men som har så liten påverkan på samhället som möjligt.

Skrivet av twit:

Viktigt att notera att det inte är jag som skrivit texten @Frispel kopierade in, utan Henrik Brändén på facebook, det är därtill skrivet 20200301 så inte helt aktuellt vad gäller teststatus. Denne Henrik har en diger kompetenslista inom området och skriver någorlunda frekvent vetenskapligt och faktabaserade inlägg på facebook gällande viruset ifråga. Kan varmt rekommendera att kolla in honom, och jag hoppas @Frispel kan redigera sitt inlägg så jag inte får cred för något jag inte förtjänar

Fixar det

Permalänk
Medlem

Osmakligt hur gubben från Folkhälsomyndigheten (eller var han från någon annan myndighet?) står självgod och säger att alla länder med folkhälsomyndigheter som har god kunskap/expertis (han lägger till att så är ju inte fallet i alla länder) ser ingen poäng med att stänga skolorna. Han får då frågan om Norge och Danmark och säger att man har samma åsikt inom norden. Journalisten påpekar då att Norge och Danmark stängt skolorna och han undviker att svara vidare på det.

Fair enough om man har en annan åsikt, facit får vi tyvärr först efteråt, men man behöver väl inte stå där och vara självgod, lite ödmjukhet hade varit på sin plats när det råder sådan osäkerhet.

Permalänk
Medlem

Finska UD avrådde ju nu i veckan från alla resor exempelvis, så där har man tagit i mer än i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Tycker det är otäckt men kan inte låta bli att kolla ibland på de folktomma gatorna och torgen: https://www.skylinewebcams.com/it/webcam/italia.html

Lite kusligt, men samtidigt väldigt bra, för det betyder att folk tar det på allvar.
Är man inte ute och springer smittar man/blir man inte smittad av andra.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Osmakligt hur gubben från Folkhälsomyndigheten (eller var han från någon annan myndighet?) står självgod och säger att alla länder med folkhälsomyndigheter som har god kunskap/expertis (han lägger till att så är ju inte fallet i alla länder) ser ingen poäng med att stänga skolorna. Han får då frågan om Norge och Danmark och säger att man har samma åsikt inom norden. Journalisten påpekar då att Norge och Danmark stängt skolorna och han undviker att svara vidare på det.

Fair enough om man har en annan åsikt, facit får vi tyvärr först efteråt, men man behöver väl inte stå där och vara självgod, lite ödmjukhet hade varit på sin plats när det råder sådan osäkerhet.

Nu är jag inte insatt i hur vardera lands smittskydsinstitut har rekommenderat men i England så har man inte valt att stänga skolor än, De har samma rekommendationer som Sverige, Gissningsvis så handlar det om att visa sig handlingskraftig.

Jag står bakom FHMs rekommendationer, Dels för att svensk sjukvård inte har råd att förlora hälften av sin personal samt att skolor inte i nuläget är den primära grunden för smittspridning.

Jag tvekar inte på att det kan komma nya rekommendationer om någon vecka igen.

Sen ska jag understryka att det är i mänsklighetens intresse att vi har en viss smittspridning för att få flockimmunitet i brist på vaccin utifall detta virus skulle återkomma till hösten/vintern igen.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Vad är grejen med att haka upp sig så totalt på skolor?

Stäng skolorna. Var tar ungarna vägen? Ska de vara hemma och vägras gå ut? Går de ut och leker, smittar de varandra? Ska mor/farföräldrar passa dem och riskera smitta? Ska mamma/pappa stanna hemma från jobbet som polis/sjuksyrra/läkare/kassörska och passa barnen och i så fall, vem tar deras plats/pass på jobbet?

Ungar är ju de som det är minst risk för om/när de blir sjuka. Pratas just noll om hur man gör med de äldre eller de som har nedsatt immunförsvar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Hur går det för dig @havrefras_ ?

Inga som helst problem! Min fortsatta upplevelse är att detta är mest likt en förkylning. Ingen feber, ingen hosta, den vanliga "influensavärken" är också borta. Mild huvudvärk, lite ont i halsen och lite snuva är mina symptom just nu.

Tack för omtanken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Inga som helst problem! Min fortsatta upplevelse är att detta är mest likt en förkylning. Ingen feber, ingen hosta, den vanliga "influensavärken" är också borta. Mild huvudvärk och lite snuva är mina symptom just nu.

Tack för omtanken

Oooops. Missat "dig". Måste läsa genom. Skönt och bra att du inte upplevt att "pärleporten" är nära. *andas genom en rulle hushållspapper runt huvudet och planerar att diska tangentbordet efter denna post bara för säkerhets skull*

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

@Donkey: Vi vet inte, för det testas inte.

Flunsan sprids i skolor, kräkviruset sprids i skolor, alla säsongssjukdomar sprids i skolor, varför är Covid-19 det magiska undantaget i Sverige och England?

OM man är orolig över sin kritiska personal, då borde man väl stänga allt, fast hålla någon/några skolor öppna för deras barn?

MINDRE spridning vill vi ha, just så att sjukhusen ska hinna med, sjukhus som befann sig i stabsläge som norm redan innan pandemin, läkare har skrikit sedan 2015 att de inte klarar av normalitet, sedan 2003 har det bara sparats, vi är inte redo för fem öre, så vi MÅSTE sprida ut kurvan.

87 lediga intensiv sängar nu i Stockholm, med 1 miljon invånare. Men, föralldel, fortsätt åka tunnelbana/kommunalt/ta dig till jobbet och skicka ungarna till skolan.

Dessutom lyckas vi gå rakt emot några av WHO's rekommendationer, tror de är de riktiga experterna:

https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s...

"Let me be clear: describing this as a pandemic does not mean that countries should give up. The idea that countries should shift from containment to mitigation is wrong and dangerous."

Permalänk
Medlem

Tycker inte heller att vanliga skolor bör stängas ner;
Dels verkar barn resistenta mot smittan, och dels skulle vi tappa väldigt mycket personal inom viktiga samhällsfunktioner (som t.ex. sjukvård och polisväsende) när dessa måste vara hemma och passa sina barn, de flesta antagligen i onödan.

Gymnasieskolor, högskolor och universitet borde man däremot överväga att stänga ner, men det har jag inte hört ett förbannat pip om ifrån FHM...
Dels är personerna som går här vuxna nog att sköta sig själv, så inga barnpassande föräldrar behövs på samma sätt, och studierna kan till stort del fortgå digitalt via distans.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Tycker inte heller att vanliga skolor bör stängas ner;
Dels verkar barn resistenta mot smittan, och dels skulle vi tappa väldigt mycket personal inom viktiga samhällsfunktioner (som t.ex. sjukvård och polisväsende) när dessa måste vara hemma och passa sina barn, de flesta antagligen i onödan.

Gymnasieskolor, högskolor och universitet borde man däremot överväga att stänga ner, men det har jag inte hört ett förbannat pip om ifrån FHM...
Dels är personerna som går här vuxna nog att sköta sig själv, så inga barnpassande föräldrar behövs på samma sätt, och studierna kan till stort del fortgå digitalt via distans.

Det jobbiga här är ju att CSN inte verkar bry sig ett smack om att skolan stängs ner. Det gör alltså att de som pluggar med studielån m.m. för att kunna bo kvar blir återbetalningsskyldiga för den tid de inte kunnat plugga. Klart att det är bra att minska risken för spridning, men man måste ha i åtanke vilka konsekvenser allt har innan man skriker rakt ut att regeringen/staten/FHM borde göra si och så.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

I teorin ja, men det måste vara extremt svårt eller rentav omöjligt att tajma det rätt. Människor är inte maskiner.

Fast det är ju det vackra med matematik. Är det tillräckligt många människor som ligger som underlag för uträkning av belastning/tid så blir det väldigt träffsäkert. Ungefär som alla marknadsundersökningar med tillräckligt många svar ger en felmarginal med ett par procent.... de är också baserade på att människor inte är maskiner. Förstår du poängen?

Permalänk
Medlem

Nu har självaste president Trump blivit exponerad av coronaviruset:

Trump met with Brazilian official who tested positive for coronavirus
https://www.theguardian.com/world/2020/mar/12/trump-coronavir...

Photo shows president standing next to communications secretary to Jair Bolsonaro who tested positive

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_20_4...

"Also as from 16 March, all European Schools and Commission crèches/kindergarten will close as a precautionary measure, to reduce the spread of the virus."

Vad menas med detta? skolor enbart för de som sitter med i EU?

Kan det vara så att FHM inte hittade någon möteslokal, så de kunde inte berätta för EU att det blir värre av att stänga ner skolorna?.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sp1k3n:

Nu har självaste president Trump blivit exponerad av coronaviruset

Trump met with Brazilian official who tested positive for coronavirus
https://www.theguardian.com/world/2020/mar/12/trump-coronavir...

Photo shows president standing next to communications secretary to Jair Bolsonaro who tested positive

https://i.guim.co.uk/img/media/e4e0631d8f9aa82957494e880b25963da4b665a0/0_80_1189_713/master/1189.jpg?width=620&quality=85&auto=format&fit=max&s=c0281a75a097db7841feb7223fce6cab

Han anklade ju Obama att de var hans fel att de sprids.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det jobbiga här är ju att CSN inte verkar bry sig ett smack om att skolan stängs ner. Det gör alltså att de som pluggar med studielån m.m. för att kunna bo kvar blir återbetalningsskyldiga för den tid de inte kunnat plugga. Klart att det är bra att minska risken för spridning, men man måste ha i åtanke vilka konsekvenser allt har innan man skriker rakt ut att regeringen/staten/FHM borde göra si och så.

Därför det börjar bli krav på ändring.

Verkar även som att skolor och elver kan komma överrens om att studera hemifrån pga. rädsla för smitta.

Så visst går det om viljan finns.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@anon301768:

Vem ska han skylla på den här gången? Kanske blir det Trump som sprider mer virus än flygen från Europa!

On Thursday the White House press secretary, Stephanie Grisham, said both Trump and Vice-President Mike Pence had “almost no interactions” with Wajngarten and therefore did not need to be tested themselves.

But during the visit Wajngarten shared on Instagram a picture of himself, Trump, Pence and Brazilian TV presenter Alvaro Garnero, while in one video, Wajngarten (wearing glasses) was seen just behind Bolsonaro and Trump.

Guidelines from the federal Centers for Disease Control and Prevention (CDC) state that coronavirus can spread “between people who are in close contact with one another (within about 6ft)”.

A Brazilian government statement said: “The medical service of the presidency of the Republic adopted and is adopting all the necessary preventative measures to preserve the health of the president of the republic and the entire presidential committee which accompanied him on the recent trip to the United States, as well as presidential palace staff.”

The US government had been informed “so that they can adopt the necessary cautionary measures”, the statement added.

Grisham cited the CDC when she said “there is currently no indication to test patients without symptoms, and only people with prolonged close exposure to confirmed positive cases should self-quarantine”.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Oooops. Missat "dig". Måste läsa genom. Skönt och bra att du inte upplevt att "pärleporten" är nära. *andas genom en rulle hushållspapper runt huvudet och planerar att diska tangentbordet efter denna post bara för säkerhets skull*

Tack för hejarop! Men du... Nu är det två inlägg... Kanske en formatering rentav är på sin plats?

Permalänk
Inaktiv

I dagens lokal tidning står de att de har börjat spridas falska rykten som inte visar sig stämma med verkligheten när de gäller viruset, bland annat att de själs munskydd på lasarettet och att de är slut vilket visar sig vara helt fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sp1k3n:

@Guggen64:

Vem ska han skylla på den här gången?

President Trump kritiserar USA:s smittskyddsinstitut för att vara dåligt förberedda.
Och han hävdar att allt är president Barack Obamas fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Därför det börjar bli krav på ändring.

Verkar även som att skolor och elver kan komma överrens om att studera hemifrån pga. rädsla för smitta.

Så visst går det om viljan finns.

Den hade jag missat totalt. Skönt att de verkar ha uppmärksammat det i alla fall! Hoppas på en ändring snart då.. 👍

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Tycker det är otäckt men kan inte låta bli att kolla ibland på de folktomma gatorna och torgen: https://www.skylinewebcams.com/it/webcam/italia.html Tror ni att det blir samma i Sverige om 1-3 veckor? Eller är det redan så.

Det är inte så nu i alla fall, det är ganska gott om folk ute. Hur det blir framöver vet jag inte, men jag skulle gissa nej. Men det är bara min gissning

Skrivet av MinscS2:

Lite kusligt, men samtidigt väldigt bra, för det betyder att folk tar det på allvar.
Är man inte ute och springer smittar man/blir man inte smittad av andra.

På sätt och vis, å andra sidan smittar man mycket mer effektivt inomhus

Skrivet av Beginner:

Vad är grejen med att haka upp sig så totalt på skolor?

Barn är generellt väldigt bra på att sprida smittsamma åkommor, så när man får ett utbrott av vanlig influensa, magsjuka eller mässling kan det vara en väldigt effektiv åtgärd att stänga skolan. Eftersom vi i detta fall har en pandemi och barn inte heller blir särskilt sjuka eller verkar vara primära smittbärare, är avvägningen annorlunda. Se gärna tidigare länkade intervjun med Michael Osterholm där han tar upp detta vid 9:35.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av CubaCola:

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_20_4...

"Also as from 16 March, all European Schools and Commission crèches/kindergarten will close as a precautionary measure, to reduce the spread of the virus."

Vad menas med detta? skolor enbart för de som sitter med i EU?

Det här handlar alltså om ett dokument som gäller personal anställd vid europakomissionen. Personalen där torde resa i betydligt mycket högre grad än de flesta andra, och eftersom personalen skall distansarbeta är det också rimligt att barnen inte reser till och från Bryssel flera gånger i veckan.

Tänkt vad spännande det blir när man någorlunda objektivt försöker analysera det man läser, istället för att tvinga in det i den lilla låda som utgör det narrativ man redan i förväg bestämt sig för allt man läser skall matcha.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

På sätt och vis, å andra sidan smittar man mycket mer effektivt inomhus

Ja man får väl hoppas att folk har förstånd nog att faktiskt stanna hemma där smittspridningen är begränsad och inte istället tränger in sig på närmsta pub/resturang/etc.

499-reglen visar ju dock tyvärr att många saknar vett och inte inser varför regler som dessa har införts till att börja med.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Tror min frustration nog beror på bristen på innovation, något Sverige alltid vart bra på.

Varför måste valen vara binära just nu?

Vi vill ju minska spridningen, så varför inte stänga det mesta, men, ge support till kritisk personal genom att ge dem platser de behöver?

Som sagt, ekonomin är redan krashad, titta på börsen. Vi kommer att hamna i en djup svacka, oavsett vad som görs, så varför inte följa WHO's rekommendationer? Varför har det valts att TRO att detta är vägen?

Vi får väl se om några veckor, men om man tittar på hur det har utvecklats, så gör nog Sverige inte tillräckligt, tillräckligt fort. Hoppas det blåser över utan för stora dåliga siffror, men, våran kurva och statistik talar inte för detta.

Även där är det svårt att veta, eftersom vi slutat testa i princip. Vi hade 2 månader på oss att förbereda, men ingen tänkte på att beställa fler prover samt de kemikalier vi behöver till dessa? Ingen tänkte på att beställa skyddsutrustning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Vad är det med folk? Bra att folk ser till att ha konserver och så hemma men det är snudd på löjligt (ja, fult ord i detta fallet) detta tokhamstrande. Försöker få tag på farsans mat han gillar. Ravioli på burk, köttsoppa osv och det är kört. Inte fått tag på det på två veckor nu.

Handspriten och ytdesinfektion är bara att glömma, likaså "kirurg"handskar. Dessa saker ger mig småpanik. Inte av oro för corona utan att han är multisjuk och vi har använt dessa produkter i åratal. Får jag höra en gång till att "god handhygien är bra" så flippar jag. Självklart tvättar jag händerna men tar ett "dust" efter med alcogel också. Farsan nyttjar alcogelen mer då han har svårt att stå och tvätta händerna, med det sagt så gör han det men inte varje gång innan han lagar mat eller tar mediciner då tar han en gnutta alcogel istället. Inne på sista flaskan nu och det är mindre än hälften kvar.

Hans 90åriga, multisjuka även han, har slut på sin alcogel och han är snudd på gråtfärdig med att det inte finns mer då hans hemtjänst kommer....

Ursäkta men de här får mig att undra om grejerna är så viktiga varför har man inte ett eller två extra uppsättningar så man slipper sånt här. Oavsett om viruset inte skulle komma till Sverige och stanna i Kina så skulle många hyllor gapa tomma oavsett p.g.a karantän-zonern.

Jag själv har alltid extra uppsättningar av läkemedel p.g.a om ett paket tar slut men man behöver ha mera p.g.a omständigheten så klarar man det.

Jag själv hade tur att jag märkte att reservlagret behövdes fylla på 2 veckor innan denna hysteri så man kunna fylla upp bufferten.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan