Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tänka sig på kryssningsfartygen där alla blev smittade. De var isolerade i sina hytter och tvättade sina händer men blev ändå smittade...

De stod dock och pratade med varandra ute på balkongerna och personalen sprang mellan alla hytterna så de var knappast isolerade i vanlig mening, baserat på vittnesuppgifter som rapporterats.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

https://edition.cnn.com/2020/03/14/health/coronavirus-asympto...

Studier visar att upp till 60% av smittan kan sprid asymptomatiskt (när man inte visar symptom) samt starka starka misstankar att barn kan vara drivande i smittspridningen.
Som vanligt tvärt emot vad fhvm säger (som vanligt)

Jävlar! Bäst att vi slutar skaffa barn och begraver jävlarna istället då. /s

Bäst att du sover med lampan tänd i natt, du verkar ju uppskrämd bortom rim och reson.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Studier visar att upp till 60% av smittan kan sprid asymptomatiskt (när man inte visar symptom) samt starka starka misstankar att barn kan vara drivande i smittspridningen.

Tänkte du att FHM och WHO skulle på något sätt ha sett in i framtiden och frångått de rön som fanns tills nu?

Citat:

New studies in several countries and a large coronavirus outbreak in Massachusetts bring into question reassuring assertions by US officials about the way the novel virus spreads.

Citat:

"Until you really understand how many people are asymptomatic and asymptomatically passing the virus on, we think it's better for the entire American public to know that the risk of serious illness may be low, but they could be potentially spreading the virus to others.
"That's why we're asking every American to take personal responsibility to prevent that spread."

Och i slutändan går det ändå inte ifrån vad som redan sägs annars:
Om sjuk; Isolera dig.
Om frisk, undvik onödig socialt umgänge (dvs, undvik folk).
Precis som FHM och regeringen säger.

Skrivet av dblade:

Till exempel, om myndigheterna gett upp kampen mot att smittspåra på traditionellt sett via telefonkontakt, så skulle man istället använda sig av sociala medier och modern teknologi.

Det är ju en helt ny sjukdom så det är nog inte många som har koll på sjukdomsförloppet. De flesta får ju milda symptom till en början - Första veckan är ju oftast som en vanlig influensa. Vecka två däremot är då den i vissa fall kan sätta sig djupare i lungorna med allvarligare komplikationer och hur vanligt detta är, hade varit intressant att få mer kunskap om..

Bra! Gillar det där med social media etc. Men svårt i influensa- och förkylningstider att få människor att smittspåra på annat än symptom. Samt kanske missvisande siffror om det skall baseras på att människor kommer sköta smittspårningen korrekt. Men gillar som sagt tanken och att du tog dig tid att skriva ihop ett bra och allvarligt svar!

Permalänk
Medlem

@TimeCommando: Jag tror du kan ha panikattack, dina upplevda bröstsmärtor. Så du ska nog ta och lägga ner internet för ett tag och följa de rekommendationer som finns om att tvätta händerna och undvika onödiga besök och liknande.

https://www.netdoktor.se/psykiatri/depression-angest/sjukdoma...

Permalänk
Medlem

Nej, det står inte att det finns "starka starka misstankar att barn kan vara drivande i smittspridningen". Personen som intervjuas spekulerar om det kan vara så med tanke på att det verkar vanligare än man trott med asymptomatisk spridning. Samtidigt finns det då uppgifter från den kinesiska smittspårningen att man inte hittat något fall där barnen varit de som tagit smittan in i hemmet.

Även om asymptomatisk spridning är vanlig (säg 60%) så kommer du att få en drastisk minskning i hastigheten av spridningen om du tar bort de 40% som smittar när de har symptom. Om du sedan kombinerar det man att man undviker onödiga kontakter så minskar man spridningen ännu mer.

Sedan är ju fortfarande frågan hur man effektivt smittar? Kan man smitta personen bredvid på tunnelbanan, eller krävs det generellt sett mer långvarig kontakt för att föra smittan vidare? Det är ju liksom det man verkligen behöver få information om, men samtidigt måste det vara jättesvårt att studera på något pålitligt sätt.

Skrivet av anon173292:

Ja, kommer hela tiden information som påvisar att vi gör fel på flera fronter i Sverige.

Hoppas verkligen de som styr vet vad de gör, och att de har rätt dock!

Kommer det påtaglig information om att man gör något direkt fel i Sverige så finns det inget som hindrar att man ändrar sitt beteende. Sedan är jag lite smått nyfiken på vad du tycker man borde göra annorlunda med tanke på informationen i denna artikeln?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Vilken dag isolerade du dig helt från omvärlden?

Hur menar du?

Permalänk
Medlem

Har visats i tråden tidigare men för er som är intresserade av antal drabbade och siffror världen över.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1I_zCdtCASaF6TNuq8hCK-...

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Hur menar du?

Före eller efter World of Warcraft lanserades.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänka sig på kryssningsfartygen där alla blev smittade. De var isolerade i sina hytter och tvättade sina händer men blev ändå smittade...

17% blev smittade på Diamond Princess:

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

17% blev smittade på Diamond Princess:

Kryssningsfartyg, om inte alla större fartyg, återanvänder luft i ventilationssystemet. Det är riktigt snuskigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du skulle ju sluta posta massa dravel. Vad hände med det? Går du emot vad du själv säger? Klingar det bekant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Tänk om de flesta redan fått viruset? Jag har haft lite konstiga symptom det senaste (men inget allvarligt). Typ att jag har fått ont i bröstet (revben) och att det sedan försvunnit snabbt. Alla i familjen har fått samma symptom vilket är varför jag tycker det är konstigt. Skrev med ett par vänner och berättade det, visade sig att de också känt samma sak?! Frågade en vän som nyligen varit utomlands och också hade känt samma sak under semestern. Frågade en vän som jobbar på 1177 och han sa att det har varit många som ringt in om samma symptom. Wtf?

Är det fler som känt något liknande?

Det är nog så enkelt att du har fått en panikattack. Många som mår dåligt över det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Det är nog så enkelt att du har fått en panikattack. Många som mår dåligt över det här.

Blir lätt så när man inte bunkrat toapapper 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Blir lätt så när man inte bunkrat toapapper 😂

Och så startar de en brand i Lilla Edet för att det ska bli stopp i produktionen för att kunna höja priset på toapapper. Snart kostar det väl 3k kr för 24 rullar toapapper!!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Solaris:

Före eller efter World of Warcraft lanserades.

Du kanske ska hjälpa till att fylla i vad det är jag missar då jag har valt att inte följa "corona flödet" sen fredags tror jag. Annars gör din kommentar ingen speciell nytta annat än att va irriterande.

Permalänk
Musikälskare

Ja jag har noll förtroende för fhvm, dom prickar inte mycket rätt tycker jag

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Så 90'000-180'000 extra dödsfall i år?

@thu:
Ja det är nog rimligt, vi bör komma upp i 50-100k döda från Corona i Sverige om 6-7 veckor, sen planar det nog ut.

Dvs 10 nästa vecka, 100 om två veckor, 1000 om drygt tre veckor, 10k om 4-5 veckor osv.
Baserat på att vi har samma utveckling som Italien har haft, dvs x10 per 8 dagar.

Edit: dock så kommer även dödsfall av andra anledningar att öka då det inte kommer finnas sjukvård tillgänglig.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🗄️: Asus Prime AP201 (vit) . . . . . . . . . . ⚡: Corsair RM850X V4
🈯: Asus Prime Z890M PLUS WiFi . . . . 🎞️: Corsair 32GB DDR5 6000Mhz CL30
🔲: Intel Core Ultra 7 265K 3.9Ghz . . . . 𖣘 : Corsair Nautilus 360 argb
💾: Corsair MP700 Pro 2TB M.2 Gen5 . .𖣘: Thermalright TR-M.2 HR-10 PRO M.2-kylare
🏴: Nvidia GeForce RTX 5080 FE . . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@TimeCommando: Jag tror du kan ha panikattack, dina upplevda bröstsmärtor. Så du ska nog ta och lägga ner internet för ett tag och följa de rekommendationer som finns om att tvätta händerna och undvika onödiga besök och liknande.

https://www.netdoktor.se/psykiatri/depression-angest/sjukdoma...

Skrivet av sunnis:

Ja det låter inte helt orimligt nu när ni säger det. Tycker bara det är konstigt att så många jag känner säger likadant, även vänner, familjemedlemmar och kollegor som dessutom har varit utomlands nyligen.

Det gör liksom inte så ont att man får panik eller hjärtklappning. Mer att man bara "vafan?" och att det går över rätt snabbt.

Permalänk
Medlem

Fhvm sa precis att det viktigaste för att förhindra smittspridningen är att sjuka stannar hemma. När det tyvärr är så att folk helt skiter i detta (man hör snörvlinar och hostningar överallt på stan)'. Kanske en plan B behövs eller att man helt skrotar denna myndighet?

Tycker det ofta är folk som går runt och hostar och snorar på gymmet, så även idag. Lite smålustigt när en snubbe står och spritar av ett cablecrunch-rep efter sig (snack om poänglöst) medan en snubbe står bredvid och småhostar. När jag stod i duschen sprang någon in på muggen och hade högljudd rännskita, skulle inte förvåna mig om det var samma snubbe. Så här är det varje influensaperiod, men seriöst, hur jävla svårt är det att bara hålla sig hemma från gymmet när man snorar och skiter tarmarna ur sig. Inte direkt så att passen blir bra eller att kroppen mår bra av det heller.
Man kanske måste stänga alla gym för att folk är dumma i huvudet och inte kan ta ansvar helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Var det inte där som man hade passagerarna i karantän, men hade noll koll på vad besättningen gjorde och den spred smittan?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Dödssiffrorna i Italien sticker iväg betydligt snabbare än dom gjorde i Wuhan.

Vad skiljer sig mellan Wuhan och Italien?

- Italien får inte samma hjälp utifrån (EU) som Wuhan får från andra kinesiska regoner. Antar att dom fått materialbrist och de har inte möjlighet att ett nytt sjukhus per vecka.
- Äldre befolkning

Samtidigt funderar jag på en sak här och det är väl att industrin fortsätter som vanligt i Italien. Dvs. du ska fortfarande gå till arbetet? I Kina stängde dom väl ner fabrikerna??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dblade:

Dödssiffrorna i Italien sticker iväg betydligt snabbare än dom gjorde i Wuhan.

Vad skiljer sig mellan Wuhan och Italien?

- Italien får inte samma hjälp utifrån (EU) som Wuhan får från andra kinesiska regoner. Antar att dom fått materialbrist och de har inte möjlighet att ett nytt sjukhus per vecka.
- Äldre befolkning

Samtidigt funderar jag på en sak här och det är väl att industrin fortsätter som vanligt i Italien. Dvs. du ska fortfarande gå till arbetet? I Kina stängde dom väl ner fabrikerna??

Hela Italien är under karantän/lockdown.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Ja jag har noll förtroende för fhvm, dom prickar inte mycket rätt tycker jag

Vem skulle vi annars ha förtroende för, menar du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Löfven drar till med presskonferens! Nya råd till svenska befolkningen: Tvätta händerna med tvål och vatten.

No shit?

Ett tips. Mängder med svenskar fattar fortfarande inte det, och att det är bland de viktigaste saker man kan göra.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Solaris:

Vem skulle vi annars ha förtroende för, menar du?

Inte dom? Just nu finns det så många åsikter runt om i världen så jag känner ingen direkt har rätt, vi får helt enkelt se

Jag får bara en bild av osäkerhet och förvirring just nu av den svenska regeringen osv, men det vänder säkert för det måste det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem

Isolerade? Hytterna är inte byggda för isolation.

Kryssningsfartyg är väldigt lämpliga för att sprida smittor, du har inte hört om alla gånger som tex norovirus sprids på dessa?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dredd:

Hela Italien är under karantän/lockdown.

Inte helt. Man får gå till affär, apotek och jobb.

Permalänk
Medlem

Har hand om gottekylen på jobbet. Köper in cola och redbull på ICA. Jag har gjort så det senaste året men idag kände jag att fan vad folk tror jag är dum i huvudet när jag kommer med min kundvagn med endast 5x 20flak cola zero och 5x cola

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av filbunke:

Isolerade? Hytterna är inte byggda för isolation.

Kryssningsfartyg är väldigt lämpliga för att sprida smittor, du har inte hört om alla gånger som tex norovirus sprids på dessa?

Precis, betvivlar att alla sitter en och en i hytterna

Visa signatur

📷 Mina fotografier