Det var intressant, jag undrar vilken tankeprocess som gick igenom beslutsfattarna när dom inte uppmana folk att stanna hemma efter resan på sportlovet. Eller tillät Melodifestivalen att köra på som vanligt med 35k besökare på Friends Arena under en pågående pandemi.
Det var inte en pandemi då, men visst, jag tycker också det var onödigt med Melodifestivalen (det tycker jag i och för sig även utan covid-19 ). Det är ju inte orimligt att förmoda möjligheten att det fanns de med milda symptom som minsann inte tänkte ge upp sin dröm om att se Melodifestivalen live, oavsett vad FHM rekommenderar, när de hade ju köpt biljetten för ett halvår sedan.
Sen är det väl svårt att kategoriskt få folk att stanna hemma om de har varit ute och rest. Uppmaningen var att ifall man upplevde ens svaga influensasymptom och rest i ett riskområde så skulle man kontakta 1177 för att få sig testad. Sen var det så många som kom tillbaka bara från Italien (såg någon siffra på 40000) att man inte kunde testa också den friska majoriteten. Dessutom har det visat sig att smittat varit mer utbredd än man trott, och att även besökare i andra områden än de man trodde var högriskområden har blivit smittade (@havrefras_ ...). Att fånga upp alla dessa fall är väldigt svårt och måste utgå från att alla samarbetar, vilket är en utopi. Det finns alltid de som tycker de vet bäst själva och ignorerar myndigheters rekommendationer, oavsett.
Och om man ska ta jämlikheten i beaktande, undrar hur kalkylen skulle se ut då (nej jag är inte sarkastisk) utgår ifrån vad Tegnell sa.
Jag förstår inte riktigt vad du menar, vilken jämlikhet? Jämlikhet mellan vilka? Förklara.