Iofs kan det möjligen få positiva effekter om det hjälper till att få befolkningen att ta situationen på allvar och följa råden från FHM och motsvarigheter. Dvs, stanna hemma om du är sjuk, var hemma tills du varit symptomfri i två dagar. Och se till att ha god handhygien.
Mina helt vanliga förkylningar.
1 dagen. Känner något är lurt med kroppen, misstänker jag kommer bli sjuk. Inget syns på mig och inget vet om att jag håller på att bli sjuk.
2 dagen. Blir ofta lätt förkyld.
3 dagen. Rejält förkyld
4 dagen. Rejält förkyld
5 dagen. Börjar piggna till.
...
14 dagen. Symptomfri
Och skulle man då vänta 2 dagar till..
Min gissning vissa typer av arbetare ofta såna som jobbar kommunalt kan göra precis som myndigheterna vill.
Andra som jobbar åt företag som dessutom krisar nu när affärerna går dåligt, ja det är inte så enkelt. Man ska prestera, om man ej presterar så får man förklara för kund varför man ej har presterat. Att säga till kund att man var lätt förkyld som en ursäkt. Blir detsamma som om ni lämnar in datorn/bilen på service och frågar varför blev det så dyrt, där reparatören säger att det beror på att den var förkyld och ej mådde så bra. Detta kommer man som kund att acceptera rakt av, det är bara att betala.
*edit*
Detta med att staten betalar karensdagen gör det inte ett skit billigare för arbetsgivaren. Ska staten se till så att sjuka kan strunta gå i jobbet så får de antagligen ha strängare krav eller att de betalar arbetsgivaren någon ersättning för varför den ska betala 80% av lönen för någon som ej arbetar.
Min gissning är alltså att vanliga arbetare inom ej kommunal sektor snart kommer hantera denna corona som vilken influensa som helst. Man kommer höra folk hosta snyta sig på både bussar och arbetsplatser. Då det ekonomisk inte finns så mycket alternativ för dem.