Permalänk
Skrivet av Frispel:

Iofs kan det möjligen få positiva effekter om det hjälper till att få befolkningen att ta situationen på allvar och följa råden från FHM och motsvarigheter. Dvs, stanna hemma om du är sjuk, var hemma tills du varit symptomfri i två dagar. Och se till att ha god handhygien.

Mina helt vanliga förkylningar.
1 dagen. Känner något är lurt med kroppen, misstänker jag kommer bli sjuk. Inget syns på mig och inget vet om att jag håller på att bli sjuk.
2 dagen. Blir ofta lätt förkyld.
3 dagen. Rejält förkyld
4 dagen. Rejält förkyld
5 dagen. Börjar piggna till.
...
14 dagen. Symptomfri
Och skulle man då vänta 2 dagar till..

Min gissning vissa typer av arbetare ofta såna som jobbar kommunalt kan göra precis som myndigheterna vill.
Andra som jobbar åt företag som dessutom krisar nu när affärerna går dåligt, ja det är inte så enkelt. Man ska prestera, om man ej presterar så får man förklara för kund varför man ej har presterat. Att säga till kund att man var lätt förkyld som en ursäkt. Blir detsamma som om ni lämnar in datorn/bilen på service och frågar varför blev det så dyrt, där reparatören säger att det beror på att den var förkyld och ej mådde så bra. Detta kommer man som kund att acceptera rakt av, det är bara att betala.

*edit*
Detta med att staten betalar karensdagen gör det inte ett skit billigare för arbetsgivaren. Ska staten se till så att sjuka kan strunta gå i jobbet så får de antagligen ha strängare krav eller att de betalar arbetsgivaren någon ersättning för varför den ska betala 80% av lönen för någon som ej arbetar.

Min gissning är alltså att vanliga arbetare inom ej kommunal sektor snart kommer hantera denna corona som vilken influensa som helst. Man kommer höra folk hosta snyta sig på både bussar och arbetsplatser. Då det ekonomisk inte finns så mycket alternativ för dem.

Permalänk
Inaktiv

vill man jaga upp sig ännu mer så rekomenderar jag HBO serien Tjernobyl,

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av dblade:

Han hänvisar ju till att han inte har någon data och inte vet något men ändå är han helt bergsäker i alla åtgärder!

Jag utgår från att du egentligen förstår mycket väl att det inte finns något motsattsförhållande mellan att inte ha tillgång till all data man skulle vilja ha, och att ändå kunna fatta beslut utifrån den data man faktiskt har?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CubaCola:

Om nu Anders Tegnell vill ha lite trovärdighet så behöver han själv sätta sig hos corona-smittade på intensiven och bli smittad själv.

Han kommer ju ändå bli smittad för eller senare (som alla andra i Sverige) så varför inte ta smällen nu?

Det här är för låg nivå. Höj ett snäpp tack.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@DrDuke: Tack för ett sansat inlägg!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Jag såg den tidigare idag. Det är så det går när politiker ska visa handlingskraft och tar ogenomtänkta beslut.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Jag tittade precis på Vita Husets pressträff, och jag måste säga att det är mycket imponerande hur de lyckats utveckla snabb-testkit för covid-19 som kommer rullas ut nu i veckan, 1,9 miljoner testkit om jag förstod det rätt. Det kommer ge en mycket bättre bild av smittans spridning i USA, men tyvärr tror jag inte det kommer hindra viruset från att erövra landet. Det visar i alla fall vilka resurser de har när de vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Därför att man då riskerar vara en som aktivt sprider viruset i början och då bidrar till att få en snabb smittspridning som gör att vården överbelastas i ett senare skede. Så jo, det är nog rätt egoistiskt, även om det nog tyvärr är ett rätt vanligt allmänmänskligt sätt att tänka. .[/b]

Jag håller med dig.
Problemet är bara att ganska snart kommer vi få se det gamla vanliga egoistiska beteendet komma fram bland människor.
Kanske inte som min fråga är formulerad då det kräver lite stake också men det kommer visa sig. Var så säker.

Sedan vad det gäller resistens verkar det iafall inte vara helt 100 att man får någon sådan då det tydligen finns falls som fått det två gånger.
Detta gör mig orolig rejält då det betyder att det kommer dröja extremt lång tid, troligen till man har ett vaccin innan vi kan slippa detta.
Kommer säkert komma i vågor flera gånger och då är det riktigt omysigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här är för låg nivå. Höj ett snäpp tack.

För det första så bryr jag mig inte om vad du tycker.

För det andra så ska en ledare vara längst fram och leda, inte gömma sig längst bak.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

snubblade på en teori om situationen som är nu.

(på med foliehatten)

Det har ju kommit fram att detta virus upptäcktes redan i november i kina men det hölls tyst om det.
Kan det vara så att eftersom resten av världen inte visste om denna virus så diagnostiserade man folk som insjuknade pga detta virus med ''vanlig'' influensa eller sjukdomar med liknande symtom, så folk som redan haft ''vanlig'' influensa egentligen kan ha haft covid-19 men tillfrisknat och byggt upp ett immunförsvar emot det. Nu när man vet om att det finns och diagnostiserar det som covid-19 så får man panik eftersom man inser vad det egentligen är..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon910:

vill man jaga upp sig ännu mer så rekomenderar jag HBO serien Tjernobyl,

Inte så bra idé, immunförsvaret mår sämre ifall det stressas i onödan, dessutom så är inte all fakta direkt korrekt i serien, olyckan kunde t.ex. inte ha gjort Europa obeboeligt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

För det andra så ska en ledare vara längst fram och leda, inte gömma sig längst bak.

Personligen så tycker jag att en ledare skall lyssna på andra med kunskap.

Dvs, inte ta egna beslut i frågor man saknar kunskaper om.
Och inte ta besult baserat på vad folket tycker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CubaCola:

Det låter inte så trovärdigt med tanke på att du brydde dig tillräckligt mycket för att svara ;).

Skrivet av CubaCola:

Yeye. Tegnell leder den verksamhet han har ansvar över. Han är tjänsteman med expertis på sitt område.
Att han skulle gömma sig är det något av det märkligaste jag sett här.
Utöver att han sköter sitt uppdrag mot sin avdelning - vilket ju är hans jobb så är han dessutom med i TV väldans ofta nu för tiden. Jag villl påstå att det han gör är motsatsen till att gömma sig faktiskt. Sanningen är väldigt långt ifrån hur du önskar beskriva den.

Och jag tror faktiskt att du har en hel del potential att skriva bra grejer i tråden, bara du undviker den låga nivån.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Sedan vad det gäller resistens verkar det iafall inte vara helt 100 att man får någon sådan då det tydligen finns falls som fått det två gånger.

Du kan nog vara lugn på den punkten. Coronaviruset må vara mycket, men i slutändan är det bara ett virus och alla virus leder till någon form av immunitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

<klipp>
Till sist, Per Albin Hanssons "Vår beredskap är god". Ja, den militära kanske var ganska dålig, i början av kriget. Men civilsamhället hade god beredskap. Självförsörjandegraden var hög. Men kanske var det den här "lögnen" som folk behövde just då. Jag säger inte att FHM ska ljuga, men man ska inte underskatta att "meningslösa" politiska gester som att stänga gränsen ändå inte kan ha positiva effekter, såväl som negativa, på annat än sjukdomsspridningen.

Om inte annat så får det folk att dra öronen åt sig och hålla sig hemma mer, vilket tycks vara bra.

Jo, backar vi till typ 1950-60 talet så var det väl ca 50% hemmafruar och dagis var knappt påtänkt så stängda skolor var inget större problem. Om man var ensamstående eller båda arbetade fanns det säkerligen någon granne som barnen kunde vara hos. Fanns fortfarande småjordbruk så blev det problem i staden fanns ofta nån släkting på landet man kunde vara hos. För övrigt gick det oftast bra för en familj att leva på endast en lön.

Så visst har samhället blivit mera sårbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Personligen så tycker jag att en ledare skall lyssna på andra med kunskap.

Dvs, inte ta egna beslut i frågor man saknar kunskaper om.
Och inte ta besult baserat på vad folket tycker.

Än så länge så verkar ju faktiskt den nuvarande regeringen agera på detta sätt. Jag hoppas att det fortsätter så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Jo, backar vi till typ 1950-60 talet så var det väl ca 50% hemmafruar och dagis var knappt påtänkt så stängda skolor var inget större problem. Om man var ensamstående eller båda arbetade fanns det säkerligen någon granne som barnen kunde vara hos. Fanns fortfarande småjordbruk så blev det problem i staden fanns ofta nån släkting på landet man kunde vara hos. För övrigt gick det oftast bra för en familj att leva på endast en lön.

Så visst har samhället blivit mera sårbart.

Ja, i många andra länder som stänger skolor är ju andelen hemmafruar fortfarande högre än Sverige (som väl har störst andel kvinnor i arbete), då är det liksom enklare, många kritiker av Sveriges åtgärder kanske missar det.

Jag tycker det är ok att skolorna kör på. Vi kommer att ha svårt nog att täcka sjukvårdens behov ändå, utan att en del personal är hemma med friska barn. Men frågan är om man kan tvinga lärare i riskgrupperna att undervisa, finns många lärare med lite halvskröplig hälsa som undervisar på exempelvis gymnasiet bland massa smittade, men till synes friska, ungdomar.

Dock, jag tror vi stänger skolorna om typ en vecka.

En annan fundering är ju om man stänger skolor och förskolor, ska då de anställda som har medicinsk kompetens, eller, tja, tid över, flyttas till vård och omsorg? Finns ändå en hel del på förskolan med undersköterskekompetens, exempelvis.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
SpelClockers

Gick lite dåligt i Vaticanen tydligen: http://archive.ph/KN0HB

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Och nu fick jag I ögat, Trump ska ha försökt locka Tyska forskare med stora summor för ett vaccin *wiiie!!* … men endast för USA *not wiiie..* *doh!*

Permalänk
Inaktiv

Berlins status:

Italien:

Sydkorea, som testat flest + Italien:

Snygg spik på 20-29 åringar. De rapporterar inte så många i kritiskt tillstånd, men gissar att gruppen är en stor smittspridare.

Jämförelser, trots dålig data:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Gick lite dåligt i Vaticanen tydligen: http://archive.ph/KN0HB

Coronabugg

Citat:

Active Cases -237,791
Currently Infected Patients
-243,712 (102%) in Mild Condition
5,921 (-2%) Serious or Critical

Closed Cases 975,164
Cases which had an outcome:
76,618 (8%) Recovered / Discharged
898,546 (92%) Deaths

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Och nu fick jag I ögat, Trump ska ha försökt locka Tyska forskare med stora summor för ett vaccin *wiiie!!* … men endast för USA *not wiiie..* *doh!*

Pressmeddelanden:

03-03-2020: CureVac CEO Daniel Menichella Discusses Coronavirus Vaccine Development with U.S. President Donald Trump and Members of Coronavirus Task Force

03-11-2020: Company Founder Ingmar Hoerr Succeeds Daniel Menichella as CEO of CureVac AG

03-15-2020: CureVac focuses on the development of mRNA-based coronavirus vaccine to protect people worldwide

VD:n besöker USA pratar (för mycket?) med Trump etc om deras forskning, en vecka sedan så sparkas eller avgår han, några dagar senare så går företaget ut med ett medelande om att fokuserar på ett vaccin för alla i hela världen.

Får verkligen hoppas att de inte går med på vad än Trump har lovat, om inte annat så är han välkänd för att lura folk i affärer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Snygg spik på 20-29 åringar. De rapporterar inte så många i kritiskt tillstånd, men gissar att gruppen är en stor smittspridare.

Var det inte i sydkorea som det var nån mysko sekt som smittan spreds inom först? I så fall kanske spiken härrör från åldersfördelningen inom sekten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Var det inte i sydkorea som det var nån mysko sekt som smittan spreds inom först? I så fall kanske spiken härrör från åldersfördelningen inom sekten.

Patient 31

Samma förklaring har jag sett, dock, man kan ju tycka att den fortfarande inte borde vara så prominent, med tanke på hur många fall som finns nu i landet.

Edit:

Citat:

The Korea Centers for Disease Control & Prevention (KCDC) said on Saturday they had obtained a list of 9,300 people who had attended those two Shincheonji church services, around 1,200 of whom had complained of flu-like symptoms. Hundreds of cases have now been confirmed there.

A second major cluster emerged from a nearby hospital in Cheongdo, a county close to Daegu. Authorities are investigating links between the church in Daegu and a funeral service at the hospital, which a number of church members attended from January 31-February 2. If confirmed, it means Patient 31 could be linked to both clusters. Between Daegu and Cheongdo county, the areas account for around 80 percent of the cases in the entire country.

Och hon smittade i stort sett bara kvinnor eftersom män och kvinnor ber åtskiljda.

Permalänk
Medlem

Ja har man pengar så kan man välja att vara Batman/Ironman eller.. inte..

Permalänk
SpelClockers

Rapporterar Sverige hur många vi har i kritisk vård? Enligt worldometer så har vi 3 döda men bara 2 kritiska fall.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av filbunke:

man kan ju tycka att den fortfarande inte borde vara så prominent, med tanke på hur många fall som finns nu i landet.

Å andra sidan saknar graferna som @anon173292 klistrat in både sammanhang och källa, så det blir svårt att avgöra vilken data som faktiskt representeras och hurpass aktuell den är.

Visa signatur
Permalänk
SpelClockers

Ännu en studie som tyder på att det smittar utan symptom, dom utan hade även en högre koncentration av virus i sig.
https://edition.cnn.com/2020/03/14/health/coronavirus-asympto...

Citat:

Seven of the 24 passengers tested positive for coronavirus. Four of those had no symptoms, and Ciesek was surprised to find that the viral load of the specimens from the asymptomatic patients was higher than the viral load of the specimens from the three patients who did have symptoms.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Rapporterar Sverige hur många vi har i kritisk vård? Enligt worldometer så har vi 3 döda men bara 2 kritiska fall.

Jag tror Sverige vill mörka in i det sista. Man går juå enbart ut med smittade per län, och menar att de inte vill gå ut med vilka kommuner de smittade bor i med tanke på "patientsäkerheten". Även sjukhusledningar tycks ju ha en vilja att mörka. Det är därför vårdpersonal går ut anonymt med information till media. Lite som vi såg i Iran när det redan hade smällt till där borta veckor innan man i Sverige valde att stoppa flygningarna därifrån.

Det jag undrar är hur opinionenssiffrorna i Sverige kommer se ut när det här är över? Jag fattade själv inte riktigt hur illa ställt det var vad gäller hemlighetsmakeriet från myndigheternas sida innan allt det det här. Att samma myndighet som påstått att "munskydd" inte skyddar dig mot viruset, senare går ut och uppmanar svenska folket att vara källkritiska och pratar om att det finns "mycket desinformation där ute". Ja, jag fattar inte hur dumma dom tror att vi är?! Det om något visar ju på dumhet. Jag förstår nu deras strategier efter att de hela tiden varit så sena på pucken, men kan definitivt inte försvara rena och skära lögner. "Självutnämnda experter" är garanterat mer trovärdiga än flockutnämnda experter drivna av en politisk agenda. Skönt att se att folk och företag ändå agerar på eget bevåg. Hoppas också att det är tillräckligt för att sakta ner spridningen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Ännu en studie som tyder på att det smittar utan symptom, dom utan hade även en högre koncentration av virus i sig.
https://edition.cnn.com/2020/03/14/health/coronavirus-asympto...

Det är samma studie