Permalänk
SpelClockers
Skrivet av dblade:

Dödssiffrorna i Italien sticker iväg betydligt snabbare än dom gjorde i Wuhan.

Vad skiljer sig mellan Wuhan och Italien?

- Italien får inte samma hjälp utifrån (EU) som Wuhan får från andra kinesiska regoner. Antar att dom fått materialbrist och de har inte möjlighet att ett nytt sjukhus per vecka.
- Äldre befolkning

Samtidigt funderar jag på en sak här och det är väl att industrin fortsätter som vanligt i Italien. Dvs. du ska fortfarande gå till arbetet? I Kina stängde dom väl ner fabrikerna??

Wuhan är också i en diktatur som har ett eget internet kontrollerat av staten, som grep 10 läkare som försökte varna befolkningen tidigt och stora krematorium i statlig regi. Likheter är nog att Italien likt Wuhan inte visste om att smittan fanns där och levde som vanligt i närmare 1 månad. Italien som land är nog inte heller lika beroende av billiga exporter som kräver mycket billig arbetskraft.

Skrivet av Hurtigbullen:

Bilden är ju dessutom rätt fel. Säkerhetsbältet fyller ju bara en funktion under själva krockförloppet och är mest bara i vägen efter krocken. Tror man att det är så som FHM och Tegnell resonerar bör man nog tänka till en gång till.

Ja det är sant, så han säger något mer i stil med "Nej, det har visat sig i studier att bältet bara hjälper under några millisekunder precis när vi krockar. Och dessutom så när jag kör på fotgängaren därborta så har ju inte han bälte på sig och vi måste tänka på jämställdheten i samhället"

Skrivet av Nefrums:

Så många kommer a dö oavsett om.vi drar ut på det eller inte.
Skillnaden kommer inte att bli så stor om sjukvården kan ge vård till 5% eller 10% av alla som behöver akut intensiv vård. Och även om vi stänger ner allt i morgon så är det där vi hamnar om nån månad.

Om patienterna behöver intensivvård i 1 vecka per person och 100 platser så kan vi rädda 1200 personer på 3 månader eller 4800 om vi kan dra ut på det till 1 år. Vi får då också tid och har chansen att utöka mängden platser.
Har man då inte heller skyddsutrustning till personalen så är frågan om dom är villig att riskera sitt välmående för att behandla patienterna och om dom är det så blir även dom sjuka och kapaciteten sjunker under ett par veckor. Kan vi dra ut på det så kan vi få in mer skyddsutrustning, utveckla bättre metoder/kunskap om att minska riskerna etc. Så mängden möjligt omhändertagna patienter kommer vara mer än bara 4x.

Vist kommer det att kosta samhället att ändra rutiner, men det behöver inte göras i år utan kan vi förskjuta kurvan veckor eller månader så kommer långt mycket mindre folk dö.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Vad jag förstår från vissa rapporter ifrån Italien så är läget sådan där nu = Är du 40 nånting och har en underliggande sjukdom, sorry.. du blir bortprioriterad.

Skulle vara försiktig men den biten, från början var det att de hade triage och sållade bort alla 60+. Jag tror att gränsen går ner ju mer det sprids OCH med det menar jag spridningen av historien, INTE åldersgränsen...

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av AplAy:

Jag vet att endast memes inte är tillåtna så jag skall tillägga info utöver bilden.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/89435964_10157407112862515_842649266097750016_n.jpg?_nc_cat=110&_nc_sid=1480c5&_nc_ohc=7G-GASq4HQYAX_53xAE&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=d1912dea0e461fe970bb2e68ae65bfbb&oe=5E94C143

Trots att bilden är rolig så tycker jag att folk skall lägga ned hugget mot honom och FHM allmänt. Det är som att hacka på läkare för att man plötsligt har upptäckt att man är fet som ett hus som måste tappa vikt. Läkaren kan bara ge riktlinjer för hur du ska göra. Du måste själv göra grovjobbet. Läkaren kan inte bränna kalorierna åt dig. Mr. Tegnell kan inte tvätta dina händer åt dig eller hålla dig för övrigt i koppel.

Samma sak under denna pågående globala pandemi. Du måste vara den som sköter dig själv med handtvättning, ytrengöringar, hålla avstånd från folk, osv. På tal om sistnämnda så var det rätt lite folk ute idag där jag bor i Wuhvall runt 11-snåret så det kändes skönt att jag nästan får hela staden för mig själv när jag är ute och promenerar! Tar även tempen då och då samt försöker hosta på morgonen för att anmärka någon förändring. Än så länge ej påverkad/drabbad.

Haha tack för dagens skratt men det känns vemodigt att göra det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Nog för att det kommer bli värre innan det blir bättre, men varför verkar så många tro att Sverige ska drabbas lika hårt som Italien? Finns det någon basis för det?

Italien: 60,5 miljoner invånare, 205,27 inv/km2.
Sverige: 10,1 miljoner invånare, 21,90 inv/km2.

Italien: Togs på sängen totalt, stor smittspridning hos både inhemska italienare och turister som gick under radarn ett tag innan det uppdagades.
Sverige: Inte den bästa beredskapen, men relativt stor medvetenhet om viruset och smittspridningen. Folk är rädda (bevisligen) och många stannar hemma så gott det går.

Italienare: Väldigt intima (relativt sett), mycket kontakt mellan människor.
Svenskar: Vem fan är du? Prata inte med mig, jag känner inte dig.

Funderat på det faktum att generationer i större utsträckning bor i samma hushåll i Italien, det betyder att de är en större chans att de äldre blir smittade, som behöver intensivvård, etc...

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Anonymous FTW:

Börjar mer och mer känna att peppers som tokpeppat och har möjlighet att hålla sig isolerad från omvärlden under ett par månader gjort helt rätt och är glad för deras skull.

Själv handlade jag i torsdags och tyckte jag hade dåligt hemma redan igår,.Dasspapper har jag dock en del men det var bara för att COOP sålde billigt för nån månad sen. Brukar alltid köpa en bal på 64 rullar så det har jag alltid hemma. Men dasspapper blir man inte mätt på. En peppers som kom hem till mig skulle nog bli hysterisk.

Har preppat ett bra tag men ska inte säga för mycket, bra att folk börjar vakna upp men att hamstra är helt fel, jag har mat för 5-6 månader men det är väl överdrivet åt andra hållet så klart

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

@flashen: Det är bara smart att ha lite extra mat och vatten hemma. Samma sak som man har på banken, dvs en buffert ifall något oväntat händer.

Folk gör helt rätt som förbereder sig för att vara hemma i karantän. Man kan ju bli sjuk själv också så då har man allt man behöver för 2 veckor.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Under 2020 ska Sverige ta emot 5 000 kvotflyktingar. Hur ska det gå till nu när länderna som gränsar till Sverige stänger sina gränser? Flyga in dem? Och hur går det med båtflyktingar som vill till Italien/Spanien och sedan vidare? Omänsklig drunkningsdöd då gränserna är stängda.

Undra varför många länder stänger sina gränser när smittan ändå kommit in? Känns aningen meningslöst men å andra sidan är jag ingen expert på pandemier.

Vad jag förstår så är handel undantaget lockdown. Blir det andra bullar på den fronten blir läget riktigt allvarligt.

Har vi tur slipper vi helt? Gissar på motsatsen dock att det blir väldigt mycket mer än vi kan hantera.
Som vanligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Skulle vara försiktig men den biten, från början var det att de hade triage och sållade bort alla 60+. Jag tror att gränsen går ner ju mer det sprids OCH med det menar jag spridningen av historien, INTE åldersgränsen...

Jag har försökt få det bekräftat från en bra källa men har inte lyckats. Intervjuer med enskilda läkare på Youtube och twittertrådar är ju rätt svajiga källor. Så ja, det är inte säkert att det är så. Dock, att sålla bort 60+ känns även det lågt. Stefan Löfven skulle åka enligt dom reglerna.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av flashen:

Har preppat ett bra tag men ska inte säga för mycket, bra att folk börjar vakna upp men att hamstra är helt fel, jag har mat för 5-6 månader men det är väl överdrivet åt andra hållet så klart

Bunkra upp med stuff skulle man göra för ett tag sen. Kunde man handla lite då och då i lugn och ro. Jag har hållit på sen 2017 i långsam takt.

Man bunkrar upp också för att slippa ge sig ut i onödan på affären om man misstänker att man kan börja bli dålig. Att inte förbereda någon mat/medicin är ju väldigt själviskt imo. Man måste ju va beroende av andra om man inte har nå käk hemma, eller riskera smitta andra när man behöver ge sig ut.

Så en eloge till folk som har lite framförhållning, dom hjälper ju samhället i stunder som detta

Permalänk
Medlem

Nästa gång detta händer så hoppas jag vi alla är experter nog så vi slipper fråga experter.. *wah?*

Permalänk
Medlem

Hejhej vänner. Jag är barnläkare och kommer som alla andra som jobbar inom vården i kontakt med Coronavirusfrågor. Jag jobbar också en del med vaccinationsmotstånd, och kommer i den rollen i någon mån i kontakt med Anders Tegnells arbete. Jag är övertygad om att han är en klok och redig person som just nu har en mycket otacksam arbetsuppgift.

Det delas en liten text av en infekionsläkare som heter Olle Karlström på facebook nu, jag tänkte klistra den här då den sprider ljus över många av spörsmålen som avhandlas i tråden. Hoppas att jag inte bryger mot någon regel i att göra det.

--

En infektionsläkares syn på Covid - 19.
Olle Karlström, utredare på Effekt och säkerhet på Läkemedelsverket och infektionsläkare på Karolinska, ger oss en lägesbild av Coronaviruset och hur vi bör tänka för att tillsammans hjälpas åt att förhindra smittspridningen.

Sjukdomssymptomen är milda för den absoluta majoriteten
Det faktum att spridningen av SARS-CoV-2 går så snabbt gör att flertalet som smittas borde ha milda symptom, och nu vet vi att så är fallet. De siffror på ”antalet smittade” och antalet döda som rapporterats dagligen på nyheterna är väldigt missvisande. I Wuhan där det hela startade kan man utgå ifrån att en mycket stor del av befolkningen (11 miljoner) är smittad, inte 80.000 som man uppger i nyheter; man har bara testat de med svårare symptom. Kanske har 3-4 miljoner smittats där, snarare. Antalet avlidna stämmer nog däremot ganska väl.

Wuhan är en tätbefolkad storstad, och min bild är att generationsboende är vanligt i Kina, dvs mormor/morfar bor tillsammans med barn och barnbarn. Ett effektivt sätt för snabb spridning till riskgrupperna, det vill säga de äldre.
Detta styrks av det vi hittills sett på Karolinska sjukhuset, där jag arbetar på infektionskliniken halva min arbetstid. Initialt uppmanades personer med luftvägssymtom som kommit hem från riskområde (framför allt Italien) att testa sig. Av de cirka 250 personer som testat sig positivt har i stort sett alla haft vanliga förkylningssymtom, eller symtom som vid lättare influensa. Av dessa har i stort sett ingen behövt läggas in av medicinska skäl i samband med testning, och av de som skickats hem för karantän har i stort sett ingen senare behövt söka vård på grund av svårare symptom.

Våra svenska data, som är hämtade ”från botten” av pyramiden som vi ser bilder från i Kina och Italien, visar att sjukdomssymptomen är väldigt milda för den absoluta majoriteten. Den stora majoriteten av de som fått svår sjukdom, och avlidit, i Kina och Italien, är gamla (80+) och oftast med viss grundsjuklighet.

Det är därför viktigt att förstå att kommande året kommer en stor andel av svenska befolkningen att ha fått smittan, de flesta utan att de märkt det annat som en vanlig förkylning. Det finns inget sätt att förhindra detta. En liten andel kommer att få svår sjukdom, och i stort kommer det att gälla de gamla och sjuka. Barn har inte drabbats av svår sjukdom trots att de säkerligen blivit smittade i hög grad utomlands i Kina och Italien.

Stanna hemma om du är sjuk.
Alla uppmaningar och åtgärder som görs nu har ett enda syfte: att få spridningen (som kommer att ske) att gå i långsammare takt så att den lilla andel personer som blir svårt sjuka kan tas omhand på ett bra sätt inom vården, och inte kommer in i för stort antal under kort tid.

Många är nu rädda att själva bli smittade med bilderna från Italien på näthinnan, och stannar hemma av denna anledning. Det är förståeligt, men fel tänkt. Vi skall fortsätta gå till jobbet, men gå hem när vi känner oss förkylda.

Barnen skall, åtminstone nu, gå till skolan, men vara hemma när de är förkylda. Då skall man inte heller gå till annat/affären och smitta där istället. Allt i solidaritet med de äldre sjuka, av nämnda skäl. Farmor/farfar eller mormor och morfar skall inte ta hand om barnen.

I Italien har spridningen säkerligen varit igång betydligt längre än vad som uppgivits, och spridning skedde tidigt (utan att man förstod det) även bland sjukvårdspersonal och på sjukhus. De åtgärder som görs nu i Italien har sannolikt liten påverkan på det fortsatta förloppet. Även här bor folk tätare än i Sverige, man umgås på barer, caféer och närheten till den äldre generationen kan nog vara annorlunda än i Sverige. Vårt glesa land, där våra äldre sköter sig själva eller bor inom omsorgsboende kan kanske vara till vår fördel den här gången, så länge omsorgspersonalen bara arbetar om de är friska.

Vad tror du är det mest effektiva sättet att förhindra smitta just nu?
Inte vara på arbete och skola om man är förkyld, och då är det Netflix som gäller – inte leka med kompisar hemma, eller slinka förbi ICA.
Vänta till och med två dagar efter att du känner dig frisk innan du återgår till arbete eller skickar barn till skolan.
Tvätta händerna när man kommer till jobbet, när man skall äta, och när man kommit hem från jobbet.
Undvika att träffas om man är förkylda. Vanligt sunt förnuft.
Man skall inte undvika att gå till jobbet, träffa vänner och leva som vanligt så länge man inte har såna besvär. Små barnbarn kanske skall säga hej till mormor via Skype snarare än att man träffas inomhus.
Ta chansen att börja cykla och gå till arbetet – det är toppen av fler skäl.

Det är viktigt att förstå, att den avancerade skyddsutrustning som används nu på infektionsklinikerna är till för att förhindra att smitta tar sig via personal till avdelning och andra patienter, inte för att skydda personalen i sig. Vi kommer i lika hög andel som andra att bli smittade. På ICA, bussen eller nåt annat ställe där vi plockar upp våra förkylningar.

En medarbetare är konstaterad smittad på LV, behöver jag vara orolig för att gå till jobbet?
Självklart inte, och jag hoppas att beskrivningen ovan gör det begripligt. Observera att sjukvården nu ändrar sina provtagningsrekommendationer. Vi kommer bara att ta prover vid medicinska skäl till det. Det vill säga precis som vi brukar ta prover vid luftvägsinfektion, vid ställningstagande till behandling för eventuell lunginflammation och vid inläggning på sjukhus.

Sjukvård/omvårdnadspersonal kommer att testas redan vid förkylningssymptom, för att i möjligaste mån hålla bort viruset från omsorgsboenden och sjukhus, där riskgrupperna för svår sjukdom finns.

Skulle du själv resa utomlands just nu?
Nej, nu kommer ju svenska våren. Hörde första bofinken idag. Och det är nog tråkigt att åka utomlands i detta nu, med den påverkan på allt som råder. Men smittan, den kommer att rulla på även hemma. Långsamt om vi hjälps åt.

Vad är egentligen Covid-19?
Familjen Coronavirus (CoV) finns sedan länge i människa. Det finns ett flertal olika stammar och Coronavirus utgör en andel av de virus som ger oss vanlig förkylning. På senare tid har för människan tre nya Corona-stammar tagit sig över till människa från djurriket, virus som vi inte har någon immunitet mot.

2002 var det en mindre epidemi med Corona där sjukdomen benämdes SARS (Severe Acute Respitatory Syndrome) i fr.a. Kina, men även bl.a. Kanada hade ett antal fall. Detta virus, som kallas SARS-CoV, gav svåra symptom hos en stor andel av de som blev sjuka, och mortaliteten var hög. Viruset dog ut – ett virus som ger så svåra symptom sprids sällan effektivt i befolkningen (man går inte runt och smittar det i form av vanlig förkylning).

2012 kom nästa coronavirus, med ursprung i Saudiarabien. Smittkällan var kameler. Detta virus orsakar uttalad luftvägssjukdom, och människa-människa smitta har varit sparsamt förekommande, och egentliga utbrott har inte skett. Sjukdomstillståndet kallades MERS (Middle East Respiratory Syndrome) och viruset kallas MERS-CoV.

Nu har vi det tredje viruset här, där viruset benämns severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2), och sjukdomen ”COVID-19” (COrona VIral Disease). Spridningen är helt annorlunda, och bilden har blivit väldigt skrämmande, med bilder från kaos i Kina och Italien. Sjukdomsbilden med de tidigare två virusen har förstås ökat oron. Den kliniska bilden är för den absoluta majoriteten helt annorlunda än för de andra två, oftast med symptom som vanlig övre luftvägsinfektion, men där en liten andel, framför allt äldre, får uttalad lungpåverkan.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Inaktiv

Är det någon som kollar på Agenda? Jag orkar inte med Tegnell, han säger att dom inte har "Data" på hur detta utvecklas så därför tar dom de lugnt i princip.

om en familjemedlem är sjuk så ska man inte stanna hemma för dom har ingen "data" på att det smittar inom familjen? hörde jag rätt? finns det ens logik i det argumentet om det var det han sa, en pandemi som inte smittar inom familjen. jag måste tvätta öronen och kolla reprisen imorrn för att va säker, det kan inte va sant.
Han får mig vilja slita håret av mig om jag hade nått..

Nvm det var det han sa. Jag har aldrig hört en värre människa. Jag blir knäppare av Tegnell än av viruset.

Permalänk
Medlem

För alla de som klagar på vad Sverige gör:

Det här är folk som väntar på att hämta baggage och komma igenom tullen (där de då skall kontrolleras för viruset) i USA (O'Hare för att vara mer specifik.) Hela processen skall ta mellan 8-10 timmar, packade som sardiner. Gissa vad som sprids bland dem...

Permalänk
Skrivet av filbunke:

https://pbs.twimg.com/media/ETHDca0XYAE6unH?format=jpg&name=medium

Det här är folk som väntar på att hämta baggage och komma igenom tullen (där de då skall kontrolleras för viruset) i USA (O'Hare för att vara mer specifik.) Hela processen skall ta mellan 8-10 timmar, packade som sardiner. Gissa vad som sprids bland dem...

16 bussen Lindholmen i Göteborg. Hittade ej rätt video men en likadan: https://www.youtube.com/watch?v=Jl6TkV2un7U
I rusningstrafik går det så många bussar som det kan, de ser ändå ut sådär.. Jag tror att denna buss kommer bli farlig att åka för individer med sämre hälsa.

Filmklippet är kanske överdrivet. Men hade jag fraktat djur så trångt som människor står i 16 bussen i Göteborg så skulle jag få djurförbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Angående jämlikheten så var det Tegnell som inte tyckte folk skulle jobba hemma, för det stred mot jämlikheten mot dom som inte kunde jobba hemifrån.

Jag förstår inte hans ståndpunkt där, han borde nog förklara den bättre. Men jag förstår heller inte relevansen med att du tog upp det? Är det för att misskreditera hans tillförlitlighet?

Skrivet av spikfavoriten:

Studier visar att upp till 60% av smittan kan sprid asymptomatiskt (när man inte visar symptom) samt starka starka misstankar att barn kan vara drivande i smittspridningen.

Det studien visar är att många konstaterat smittade troligen smittats av symptomfria bärare. Även om man är mycket mer smittsam vid symptom, så har symptomfria ett riskbeteende som gör att de smittar medan de med symptom isolerar sig i högre grad. Det är anledningen till att de tror att symptomfria smittbärare kan bidra till totala antalet smittade i studien.

Det understryker vikten av att vara försiktig även med tillsynes friska människor, inte ta onödiga risker vid besök av äldre etc. Jag såg förresten inget av relevans angående att barn skulle vara drivande för covid-19 (vilket skulle vara en kovändning).

Skrivet av MinscS2:

Nog för att det kommer bli värre innan det blir bättre, men varför verkar så många tro att Sverige ska drabbas lika hårt som Italien? Finns det någon basis för det?

I mitt fall så tror jag inte att det kommer gå sämre för Sverige än för Italien totalt sett, men jag tror att det kommer bli värre i Sverige inom ett par 4-5 veckor än det är i Italien just nu. För Italien tror jag tyvärr det kommer fortsätta gå utför och bli betydligt värre innan det blir bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

16 bussen Lindholmen i Göteborg. Hittade ej rätt video men en likadan: https://www.youtube.com/watch?v=Jl6TkV2un7U
I rusningstrafik går det så många bussar som det kan, de ser ändå ut sådär.. Jag tror att denna buss kommer bli farlig att åka för individer med sämre hälsa.

Filmklippet är kanske överdrivet. Men hade jag fraktat djur så trångt som människor står i 16 bussen i Göteborg så skulle jag få djurförbud.

Vet inte hur många som åker med 16 bussen nu, jag håller mig från lokaltrafiken för nuvarande, men det är ju ingen som blir tvingad till det.

I USA så har man fått för sig att forsla alla från Europa genom 13 större flygplatser för kontroller. Är de smittade så skall de uppmanas att isolera sig hemma.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon190792:

Är det någon som kollar på Agenda? Jag orkar inte med Tegnell, han säger att dom inte har "Data" på hur detta utvecklas så därför tar dom de lugnt i princip.

om en familjemedlem är sjuk så ska man inte stanna hemma för dom har ingen "data" på att det smittar inom familjen? hörde jag rätt? finns det ens logik i det argumentet om det var det han sa, en pandemi som inte smittar inom familjen. jag måste tvätta öronen och kolla reprisen imorrn för att va säker, det kan inte va sant.
Han får mig vilja slita håret av mig om jag hade nått..

Nvm det var det han sa. Jag har aldrig hört en värre människa. Jag blir knäppare av Tegnell än av viruset.

Ja ibland kan det som lekman vara svårt att förstå sig på en del av arbetet som kräver att man har bildat sig i ämnet på universitetsnivå.

Själv tycker jag att Tegnell verkar göra att bra jobb och han inger förtroende här. Däremot har han blivit lite sjaskigt behandlad av en del TVstudios.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

https://pbs.twimg.com/media/ETHDca0XYAE6unH?format=jpg&name=medium

Om den bilden är nytagen så.. *far åt bokskogen…*… lär bli en dokumentär om detta sen asså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Om den bilden är nytagen så.. *far åt bokskogen…*… lär bli en dokumentär om detta sen asså.

Den är nytagen

Coronavirus screening causes massive bottlenecks at O’Hare and other U.S. airports

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Vet inte hur många som åker med 16 bussen nu, jag håller mig från lokaltrafiken för nuvarande, men det är ju ingen som blir tvingad till det.

Självklart blir ingen tvingad. Man kan gå 3km extra kilometer fram och tillbaka varje dag vilket ungefär blir 1h mindre fritid per dag. (motion är dock bra) Långtifrån alla bor inne i centrum och de kan ha åkt 30 minuter på ett buss/tåg för att ens hoppa på 16 bussen.Lägg till kanske 15 minuter promenad för att ta sig till första tåg/bussen.. Det blir av dessa tider väldigt låna arbetsdagar..

Nå min poäng är att vi har riktigt bra smittkällor i sverige och många kan inte praktisk göra så mycket åt det. Det är bara acceptera läget.. Problemet med 16 bussen i Göteborg är att det ej är en person som utsätts utan hur många som helst, dessa umgås i sin tur med väldigt många. Varvid dessa smittkällor blir allas problem.
*edit*
Runt 30 000 personer jobbar studerar i Lindholmen, alla tar självklart inte 16 bussen utan en annan lika full buss eller båt...Sedan finns det såklart de med bil eller cykel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

90.000 dör varje år i Sverige. Så för dig så är det värt 270.000 döda under 3 månader för att vi måste hålla samhället i full rörelse? Istället för att minska spridningen så mycket vi kan så att sjukvården har så stor chans som möjligt att ta omhand om dom som blir sjuka.

Med tanke på att Sverige knappast har råd att stå stilla en längre tid då vi är sjukt beroende av både import och export, framförallt inom EU men även utanför Europa så kommer det inte på tal att stänga gränserna och sätta större delen av landet i karatän. Så tillåt mig injicera en dos brutal verklighet i ämnet, oavsett hur många människor blir sjuka och dör av det här så är det fortfarande en droppe i havet när Sverige har en befolkning på ungefär tio miljoner. Och med tanke på att det är skriande brist på lediga sängar på infektionsavdelningarna så kommer människor bli sjuka och tja, äldre och sjuka riskerar att tuppa av.

All denna hysteri över hur många som riskerar att dö tjänar ingen och bidrar bara med mer rädsla. Rent statistiskt sett, om vi utgår från dina antagna tre månader och allt annat man kan dö av, så löper du större risk att dö av något annat än just COVID-19.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Självklart blir ingen tvingad. Man kan gå 3km extra kilometer fram och tillbaka varje dag vilket ungefär blir 1h mindre fritid per dag. (motion är dock bra) Långtifrån alla bor inne i centrum och de kan ha åkt 30 minuter på ett buss/tåg för att ens hoppa på 16 bussen.Lägg till kanske 15 minuter promenad för att ta sig till första tåg/bussen.. Det blir av dessa tider väldigt låna arbetsdagar..

Nå min poäng är att vi har riktigt bra smittkällor i sverige och många kan inte praktisk göra så mycket åt det. Det är bara acceptera läget.. Problemet med 16 bussen i Göteborg är att det ej är en person som utsätts utan hur många som helst, dessa umgås i sin tur med väldigt många. Varvid dessa smittkällor blir allas problem.

Som du skriver, det finns andra möjligheter. Och ju fler som kan jobba hemma, hitta andra sätt att ta sig från och arbetsplatsen, kanske inte åka under rusningstid, åka bil, osv, desto färre kommer åka lokaltrafik.

Kommer du hem från Europa till USA så hamnar du i det här vare sig du vill eller inte. Inte helt sant, kommer du med privatplan så slipper du umgås med pöbeln...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDuke:

Hejhej vänner. Jag är barnläkare och kommer som alla andra som jobbar inom vården i kontakt med Coronavirusfrågor. Jag jobbar också en del med vaccinationsmotstånd, och kommer i den rollen i någon mån i kontakt med Anders Tegnells arbete. Jag är övertygad om att han är en klok och redig person som just nu har en mycket otacksam arbetsuppgift.

Det delas en liten text av en infekionsläkare som heter Olle Karlström på facebook nu, jag tänkte klistra den här då den sprider ljus över många av spörsmålen som avhandlas i tråden. Hoppas att jag inte bryger mot någon regel i att göra det.

Texten som figurerar har tydligen presenterats på Läkemedelsverkets internweb och ursprunget är detta fb-inlägg från systern.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1541656866001766&...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Jag som flygit till O'hare några gånger kan säga att det vanligtvis kan bli rätt mycket folk men så mycket folk har jag aldrig sett.

Brukar ta mellan 30-60 minuter att ta sig från flygplanet tills man är ute om man har alla papper i ordning. Eller så får man köa och det kan ta någon timme då ingen i TSA/Customs vet vilken kö man ska ställa sig i xD

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Texten som figurerar har tydligen presenterats på Läkemedelsverkets internweb och ursprunget är detta fb-inlägg från systern.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1541656866001766&...

Det stämmer, jag rationaliserade bort ett delningsled. Ursprunget är uppenbarligen Olle själv.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

Om nu Anders Tegnell vill ha lite trovärdighet så behöver han själv sätta sig hos corona-smittade på intensiven och bli smittad själv.

Han kommer ju ändå bli smittad för eller senare (som alla andra i Sverige) så varför inte ta smällen nu?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Jag tittade också precis på detta klipp. Det var bland det värsta jag varit med om. Jag skulle dessutom påstå att han var otrevlig. Han hänvisar ju till att han inte har någon data och inte vet något men ändå är han helt bergsäker i alla åtgärder! Vilken människa. Hur kan man sätta en sådan person på en så viktig position i vårt samhälle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Och varför skulle det vara självisk för?
Kan man underlätta för läkarvården längre fram när den behövs ännu mer så har man gjort samhället en tjänst.

Sedan som jag skrev var det bara en tanke. Inget man måste gå bananas över.

Därför att man då riskerar vara en som aktivt sprider viruset i början och då bidrar till att få en snabb smittspridning som gör att vården överbelastas i ett senare skede. Så jo, det är nog rätt egoistiskt, även om det nog tyvärr är ett rätt vanligt allmänmänskligt sätt att tänka.

Skrivet av yrfhar:

Under 2020 ska Sverige ta emot 5 000 kvotflyktingar. Hur ska det gå till nu när länderna som gränsar till Sverige stänger sina gränser? Flyga in dem? Och hur går det med båtflyktingar som vill till Italien/Spanien och sedan vidare? Omänsklig drunkningsdöd då gränserna är stängda.

Undra varför många länder stänger sina gränser när smittan ändå kommit in? Känns aningen meningslöst men å andra sidan är jag ingen expert på pandemier.

Vad jag förstår så är handel undantaget lockdown. Blir det andra bullar på den fronten blir läget riktigt allvarligt.

Stänga gränser är signalpolitik till medborgarna: "Vi tar det här på allvar och stänger gränserna för att skydda er från extern fara!"

Iofs kan det möjligen få positiva effekter om det hjälper till att få befolkningen att ta situationen på allvar och följa råden från FHM och motsvarigheter. Dvs, stanna hemma om du är sjuk, var hemma tills du varit symptomfri i två dagar. Och se till att ha god handhygien.