Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Kina har lyckats stoppa utbrottet, men det hjälper inte i långa loppet, det kommer att blossa upp i Kina igen.

Låter rimligt. Finns det fler som tror det? (källa på det)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ibis:

Om frisk: undvik all onödig social kontakt.

Det här är inget som jag har sett har rekommenderats ifrån FHM eller Regeringen.
Så jag vet inte vart du får det ifrån att det är en åtgärd som är på plats.
Det hade ju varit jäkligt bra om det vore så.

Man rekommenderar att inte besöka gamla/äldrevård om man är Sjuk, det är i princip allt när det gäller social kontakt. Ja givetvis att man ska stanna hemmifrån ifrån Jobb om man är sjuk också, men ingen rekomendation om "Om Frisk undvik all onödig social kontakt".

Tvärtom idag, så råder man Svenska folket att beställa hämtmat, det är ju helt absurt, här gör vi allting tvärtom. Men nu när deras plan är avslöjad så förstår man ju även den här rekommendationen.

Permalänk
Medlem

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr...

"Känner du dig sjuk med symtom som snuva, hosta eller feber ska du försöka låta bli att träffa andra människor. Gå inte till jobbet, skolan eller förskolan. Det gäller även om du bara känner dig lite sjuk. Det är viktigt att inte riskera att smitta andra."

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Du verkar glömma att endast en liten del av alla smittade behöver läkarvård. Endast dessa belastar sjukvården.
Kombinerar man detta med att undvika kontakt med riskgrupper är det inte 34 år vi talar om, på långa vägar.

Jag tror inte på att det kommer gå att isolera alla riskgrupper tillräckligt.
1,5 miljoner svenskar är 70+, de är ju enkelt att identifiera, sen att få dem alla att gå med på att bli isolerade....
Hjärtproblem, högt blodtryck, diabetes, osv. Hur många är inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Inte säker på att vi kan skapa flockimmunitet den vägen, tar för alldeles lång tid. Säg att vi behöver smitta 60%, 6 miljoner, men sjukvården klarar bara av 10.000 är sjuka (vissa av dessa kommer behöva intensivvård med mera) samtidigt, och att man blir frisk efter 3 veckor. 3300 i veckan, 6 miljoner, det blir 1800 veckor eller 34 år...

Jag får inte heller det att gå ihop. Funkar inte ens med lägre siffror, t.ex. att "bara" hälften av befolkningen får sjukdomen och att "bara" 5 % behöver intensivvård. Enligt detta har ca 12 % av bekräftade fall i Italien behövt intensivvård. Det verkar som att Sverige på sin höjd kan ge intensivvård åt 0,01 % av befolkningen (ca 1 000 pers) samtidigt.

Permalänk
Medlem

Tegnell spelar rysk roulette just nu med svenska folket.

Flockimmunitet som England och Sverige förespråkar är oerhört riskfyllt i det här stadiet av flera skäl.

- Smittan blir mycket mer svårkontrollerad när man inte kört hårt på social distancing, det gör att risken att sjukvården belastas med toppar större än om man kör stenhårt på social distancing
- Det är fortfarande väldigt oklart hur immuniten för viruset ser ut. Hur länge man är immun, hur viruset kommer mutera etc. Innan man vet mer så är det direkt ansvarslöst att välja den här linjen.
- Man går emot riktlinjerna från WHO, som är väldigt tydliga:
"Test intensively, trace contacts, quarantine and maintain social distancing" Enligt Tegnell så har testandet ingen betydelse, trots att vi ser från andra länder att det är fundamentalt i kampen att bromsa/fördröja smittan

I England har 450+ expeter/forskare skarpt kritiserat upplägget, finns massor med bra artiklar, länkar några för den intresserade, här är några utdrag (länkar längre ned)

Citat:

“I do worry that making plans that assume such a large proportion of the population will become infected (and hopefully recovered and immune) may not be the very best that we can do,” said Martin Hibberd, professor of emerging infectious disease at the London School of Hygiene & Tropical Medicine.

Citat:

Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus, the WHO director general, who said: “The idea that countries should shift from containment to mitigation is wrong and dangerous.”

Citat:

Herd immunity might not even last, Costello said. “Does coronavirus cause strong herd immunity or is it like flu where new strains emerge each year needing repeat vaccines? We have much to learn about Co-V immune responses.” Vaccines, he said, were a much safer way of bringing it about. (Anthony Costello, a paediatrician and former World Health Organization director)

https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/mar/15/epidemi...
https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/mar/15/uk-covi...
https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/mar/15/britain...
https://www.theguardian.com/world/2020/mar/13/herd-immunity-w...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Det här är inget som jag har sett har rekommenderats ifrån FHM eller Regeringen.
Så jag vet inte vart du får det ifrån att det är en åtgärd som är på plats.
Det hade ju varit jäkligt bra om det vore så.

Man rekommenderar att inte besöka gamla/äldrevård om man är Sjuk, det är i princip allt.

De bör endast rekommendera folk det, se tidigare info om tvång under pandemier.
Men absolut är det så de tänker, balanserat mot den kostnad det också blir i samhället i stort. Därav Max 500 på evenemang, nys i armveck, undvik gamla etc. De har kanske inte sagt det rakt ut, men är absolut budskapet som getts av bland annat stadsministern vid presskonferenser.

Allt viktat mot att inte såra samhället för mycket och inte sätta folk i panik. Lite får faktiskt vi som befolkning också tänka till om. Särskilt när mer och mer info kommer om smitta även utan symptom. Striktare direktiv lär komma, även det har de redan flaggat för. Men man håller på det för att inte bränna krutet i onödan. Det här är i mångt och mycket en balansgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Tegnell spelar rysk roulette just nu med svenska folket.

Flockimmunitet som England och Sverige förespråkar är oerhört riskfyllt i det här stadiet av flera skäl.

- Smittan blir mycket mer svårkontrollerad när man inte kört hårt på social distancing, det gör att risken att sjukvården belastas med peaker är större än om man kör stenhårt på social distancing
- Det är fortfarande väldigt oklart hur immuniten för viruset ser ut. Hur länge man är immun, hur viruset kommer mutera etc. Innan man vet mer så är det direkt ansvarslöst att välja den här linjen.
- Man går emot riktlinjerna från WHO, som är väldigt tydliga:
"Test intensively, trace contacts, quarantine and maintain social distancing" Enligt Tegnell så har testandet ingen betydelse, trots att vi ser från andra länder att det är fundamentalt i kampen att bromsa/fördröja smittan

I England har 450+ expeter/forskare skarpt kritiserat upplägget, finns massor med bra artiklar, länkar några för den intresserade, här är några utdrag (länkar längre ned)

https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/mar/15/epidemi...
https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/mar/15/uk-covi...
https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/mar/15/britain...
https://www.theguardian.com/world/2020/mar/13/herd-immunity-w...

Konstig jämnförelse. Titta på befolkningstätheten mellan Sverige och länder där social distansering har fungerat så ser du varför det inte kommer spela någon större roll för Sveriges del.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tBiorrith:

Bättre då att göra som övriga nordiska länder. Stäng ner skolor så att det sprids "långsamt" och inte alla på en gång som i Sverige.

De nordiska länderna består väl av Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island.
Finland, Sverige och Island har inte stängt skolorna. Bara danmark och Norge som stängt skolorna. De är faktiskt i minoritet i norden just nu.
Så ska man göra som majoriteten av nordens länder (både invånarmässigt och i antal länder) gjort så blir det alltså att hålla skolorna öppna.

Det verkar som att flera har svårt att se utanför det Danmark/Norge gör. Jag förstår inte riktigt varför.
Island behöver inte vara rättesnöret här, men alltså Sverige sticket inte ut så mycket som en del vill fösöka ge sken av.

Det finns variation i hanteringen, yes. Vad som egentligen är rätt är en svår fråga. Och Sverige agerar inte annorlunda än hela EU eller hela norden heller för den delen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag tror helt enkelt att vi är alla [lång radda svordomar] illa ute såvida inte man faktiskt lyckas få fram ett vaccin och vi sedan tvångsvaccinerar i stort sett alla.

Att stänga gränser och extrem social distansering för svälta ut viruset kommer inte fungera.
Flockimmunitet utan att vi kör sjukvården i botten (med mängder av döda) är inte möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Konstig jämnförelse. Titta på befolkningstätheten mellan Sverige och länder där social distansering har fungerat så ser du varför det inte kommer spela någon större roll för Sveriges del.

Det har ju ingen betydelse i städer? Desutom är social distancing lättare i Sverige utanför städerna, vilket gör det till ett ännu mer kraftfullt vapen.

Permalänk
Medlem

@Dredd: Du gör nog bäst i att avstå internet i någon månad.

Du har från dag ett varit negativt inställd och verkar tro att allt löses genom att trycka på en knapp.

Förstå att ämnet är mer komplext än vad du eller jag kommer kunna förstå för att se hela bilden.

Problemet med pessimister som dig är att det sprider en dålig jävla känsla bland befolkningen i den tid då vi behöver uppmuntra och hjälpa varandra.

ingen enskild kan gör allt men alla kan göra något. Tillsammans så kan vi ta åt oss de goda råd och tips för att minska smittspridningen i den mån det går och SAMTIDIGT ha ett drägligt samhälle.

Förstå att moralen hos befolkningen måste finnas för att det skall fungera och du bidrar inte med moralhöjande material. Du sänker den däremot.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Det här är inget som jag har sett har rekommenderats ifrån FHM eller Regeringen.
Så jag vet inte vart du får det ifrån att det är en åtgärd som är på plats.
Det hade ju varit jäkligt bra om det vore så.

Nu förstår jag varför man går ut med vikten av bra hygien.
Tydligen behöver Svenska folket få berättat för sig vad man ska göra för att minska risken att bli smittad eller smitta folk.

Vi som kan tänka själv och inte vill bli smittade hoppar över all onödig social kontakt, ser till att hålla en bra hygien och om man har symtom stannar man hemma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Det finns variation i hanteringen, yes. Vad som egentligen är rätt är en svår fråga. Och Sverige agerar inte annorlunda än hela EU eller hela norden heller för den delen.

Man agerar annorlunda än de länder som faktiskt har fått bukt på spridningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Jag tror helt enkelt att vi är alla [lång radda svordomar] illa ute såvida inte man faktiskt lyckas få fram ett vaccin och vi sedan tvångsvaccinerar i stort sett alla.

Att stänga gränser och extrem social distansering för svälta ut viruset kommer inte fungera.
Flockimmunitet utan att vi kör sjukvården i botten (med mängder av döda) är inte möjligt.

Lite som att kraschen är oundviklig, gäller bara att försöka landa så mjukt som möjligt? Mjo, kan nog så vara. Nog vart så sen första fallet smet ut från Wuhan. Sett till det tycker jag regering och myndigheter sköter det rätt okej för stunden.

Edit: Solaris en bit ner hade bra synpunkter, läs det!

Permalänk
Medlem

Det är jobbigt att inte veta om man blivit smittat eller ej. Fick feber 1 mars tror inte det var corona viruset. Har funderat och kommit fram till att det faktiskt finns en liten risk att det kan ha varit det. 😮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeraphin:

Nu förstår jag varför man går ut med vikten av bra hygien.
Tydligen behöver Svenska folket få berättat för sig vad man ska göra för att minska risken att bli smittad eller smitta folk.

Vi som kan tänka själv och inte vill bli smittade hoppar över all onödig social kontakt, ser till att hålla en bra hygien och om man har symtom stannar man hemma.

Åh, du formulerade det bättre än jag någonsin kunnat klämma ur mig! Exakt så är det.

Skrivet av Meto:

Det är jobbigt att inte veta om man blivit smittat eller ej. Fick feber 1 mars tror inte det var corona viruset. Har funderat och kommit fram till att det faktiskt finns en liten risk att det kan ha varit det. 😮

Inte omöjligt! Men tänk såhär, vetskapen om du haft det eller ej spelar egentligen inte så stor roll Följ de direktiv som getts så hanterar du det bra likväl.
Ligger själv hemma med viss snorig näsa, ibland lite ont i halsen småhängnig, snart typ 5 dagar av symptom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dredd:

Man agerar annorlunda än de länder som faktiskt har fått bukt på spridningen.

Det är en helt annan frågeställning du tar upp nu.
Det jag givit svar på är uttalandet om hur "övriga nordiska länder" agerat i frågan om att stänga skolor.
Och ja - tittar man på hur majoriteten av norden gjort så är det ju att hålla skolorna öppna än så länge. För norden består inte av tre länder utan av 5 länder.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Hade fått för mig att Finland också stängt skolorna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Jag tror helt enkelt att vi är alla [lång radda svordomar] illa ute såvida inte man faktiskt lyckas få fram ett vaccin och vi sedan tvångsvaccinerar i stort sett alla.

Att stänga gränser och extrem social distansering för svälta ut viruset kommer inte fungera.
Flockimmunitet utan att vi kör sjukvården i botten (med mängder av döda) är inte möjligt.

Ja, jo tjena, med tanke på virusets låga dödlighet så är det där bara slöseri med resurser att tvångsvaccinera en befolkning på tio miljoner (bara i Sverige). Och vad gör vi när viruset väl muterar och vaccinet inte längre ger fullgott skydd?

Bättre i så fall att vi erbjuder vaccinet till äldre och riskgrupperna som man gör redan nu med influensavaccin.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Söderbäck:

Ja det sprids ju en hel del fake news och skit i nuläget. Det här är en av flertalet riktigt risiga konspirationsteorier sedan tidiagre.

Men upplägget att flagga om det här blir väl lite märkligt om du inte anser att källan är lämplig att publicera?

Well, jag tänkte att jag kör en medelväg och erbjuder mig att skicka länken till den som är intresserad. Men att faktiskt länka till clickbait-lögner och rena fabriceringar ser jag inte som optimalt, speciellt inte om någon slumpmässigt klickar på skiten och sedan faktiskt tror på tramset. Vi har sett otaliga exempel bara här i tråden på att folk tror på lite vad som helst, så länge det är inlindat i tillräckligt tekniskt vetenskapsmumbojumbo.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Man agerar annorlunda än de länder som faktiskt har fått bukt på spridningen.

Är väl inget land inom EU som har fått bukt på spridningen. Enda landet utanför EU är Sydkorea (Kina borträknat då det inte går att lita på ett land som tidigare ljugit om smittan i månader och inte rapporterat ett nytt fall sedan de initiala 80000).

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Man agerar annorlunda än de länder som faktiskt har fått bukt på spridningen.

Att få bukt på spridningen leder till vad? Säg att Tyskland får bukt på den. Sen kommer de lite smittade fransmän över gränsen. Eller danskar. Ingen märker något innan det uppkommer en massa nya fall. Skall då Tyskland stänga alla skolor igen? Stänga alla restauranger? Gränser? osv?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meto:

Det är jobbigt att inte veta om man blivit smittat eller ej. Fick feber 1 mars tror inte det var corona viruset. Har funderat och kommit fram till att det faktiskt finns en liten risk att det kan ha varit det. 😮

Ja det är helt galet att de inte låter personer som visar symptom på Corona få testa sig, eller att de inte försöker verifiera det på något annat sätt såsom lung röntgen som dom gjorde i Kina.

Nu kommer även folk som haft Corona vara osäkra på om de haft det eller inte, hade de vetat 100% så skulle de som haft det kunna återgå till sammhället och tex hjälpt till inom vården eller iaf gå tillbaka till ett normalt sammhälle då de nu då "ska" ha utvecklat immunitet, och de som blivit verifierade negativa till Corona skulle helt enkelt kunna fortsätta att köra på social distancering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Det har ju ingen betydelse i städer? Desutom är social distancing lättare i Sverige utanför städerna, vilket gör det till ett ännu mer kraftfullt vapen.

Bara i större städer i så fall, och värst drabbat är trots allt Stockholm.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Well, jag tänkte att jag kör en medelväg och erbjuder mig att skicka länken till den som är intresserad. Men att faktiskt länka till clickbait-lögner och rena fabriceringar ser jag inte som optimalt, speciellt inte om någon slumpmässigt klickar på skiten och sedan faktiskt tror på tramset. Vi har sett otaliga exempel bara här i tråden på att folk tror på lite vad som helst, så länge det är inlindat i tillräckligt tekniskt vetenskapsmumbojumbo.

Hmm. Ja det är onekligen bra att hålla borta länkarna till skräp.
I get it.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

De nordiska länderna består väl av Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island.
Finland, Sverige och Island har inte stängt skolorna. Bara danmark och Norge som stängt skolorna. De är faktiskt i minoritet i norden just nu.
Så ska man göra som majoriteten av nordens länder (både invånarmässigt och i antal länder) gjort så blir det alltså att hålla skolorna öppna.

Det verkar som att flera har svårt att se utanför det Danmark/Norge gör. Jag förstår inte riktigt varför.
Island behöver inte vara rättesnöret här, men alltså Sverige sticket inte ut så mycket som en del vill fösöka ge sken av.

Det finns variation i hanteringen, yes. Vad som egentligen är rätt är en svår fråga. Och Sverige agerar inte annorlunda än hela EU eller hela norden heller för den delen.

I Finland diskuterar man att stänga skolorna iaf om spridningen ökar lavinartat. För tittar man både % och antal så har Norge och Danmark flest antal fall i Norden...

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Ja, jo tjena, med tanke på virusets låga dödlighet så är det där bara slöseri med resurser att tvångsvaccinera en befolkning på tio miljoner (bara i Sverige). Och vad gör vi när viruset väl muterar och vaccinet inte längre ger fullgott skydd?

Bättre i så fall att vi erbjuder vaccinet till äldre och riskgrupperna som man gör redan nu med influensavaccin.

Man vill uppnå flockimmunitet. Det är inte säkert att ett coronavaccin kommer att vara verkbart om man bara ger det till de i riskgrupperna, tänk på tex mässlingsvaccin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Well, jag tänkte att jag kör en medelväg och erbjuder mig att skicka länken till den som är intresserad. Men att faktiskt länka till clickbait-lögner och rena fabriceringar ser jag inte som optimalt, speciellt inte om någon slumpmässigt klickar på skiten och sedan faktiskt tror på tramset. Vi har sett otaliga exempel bara här i tråden på att folk tror på lite vad som helst, så länge det är inlindat i tillräckligt tekniskt vetenskapsmumbojumbo.

Man borde lägga krut på att vaccinera bort dumhet hos folk men det strider väl mot någon FN-konvention.

Antalet nutjobs i Sverige verkar ha ökat stadigt sedan Alex Jones fick tillgång till internet.

Fick senast idag 4 stycken rekommendationer om random svenska youtube-nollor som snackade hejvilt om olika teorier gällande Coronaviruset.

Det var allt ifrån att det är ett biologiskt vapen till att USA redan sitter på ett vaccin men vill inte ge ut det och att det är för att göra plats för nyanlända i Sverige...

Jag har svårt att sätta min i deras tankesätt och för min del så är det helt ologiskt hur en människas hjärna kan fungera så olikt och att vissa verkar vara födda men någon typ av faktaresistens då de inte passar deras världsbild.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Det är bra att det ändå erkänner sin strategi. Vilket det inte gjorde förut.
Lite märkligt blir det dock när länder kör helt olika taktik. Enligt vissa har Kina lyckats isolera viruset frågan om det är sant och om den taktiken kommer fungera i Europa.

Som sagts, dom har lyckats lägga locket på virusspridningen. När man öppnar upp samhället så krävs det oredntliga insatser med smittspårning om man ska fortsätta hålla det inder kontroll. Men att få bort det helt från samhället tror jag är orealistiskt.

Skrivet av filbunke:

Italiens sjukvård gick på knäna med mindre 15000 smittade. Om vi nu skulle smitta 60% av befolkningen utan att sänka Sveriges sjukvård så kommer det ta _väldigt_ lång tid.

Finns ett par rejäla felkällor i att utgå från siffrorna i Italien. Dels så reflekterar antalet bekräftade fall knappast verkligheten i hur många som faktiskt är smittade, dels så följer inte de bekräftade fallen inte demografin i övrigt. Det är en klar övervikt bland äldre när det gäller de som testats och bekräftats vara smittade. Man har helt enkelt i stor utsträckning testat de som fått allvarliga symptom vilket gör siffrorna ordentligt missvisande om man ska räkna på ett hypotetiskt antal smittade.

Skrivet av Dredd:

Ja, och undra vem man tror att man är om man tror att man på allvar kan kontrollera spridligheten på det här viruset.

Grundtanken är ju bra och tillsammans med Mass Testning/Verifiering, samt ev. avspärrning av zoner, begränsa Turism till landet samt Social distancing & Mask-Krav för att vistas uthomhus så skulle man med tiden kunna utföra det.

Men att gå direkt till "GÅ" så utan att ha något av detta ovan... Ja du... Det kommer smälla i ansiktet...

Inga bromsklossar alls liksom. Nej vadå, vi Smittar 6 miljoner på 3 månader, Yes! då behöver vi som myndighet/regering inte ta några tuffa beslut.

Om du drar i med en broms nu som du bara kan ha igång i någon månad så kommer du bara att skjuta problemet framför dig. När du sedan släpper bromsen så drar smittspridningen igång igen. Om du däremot drar i den bromsen när det börjar öka påtagligt så kan du åstadkomma den där avplattningen av puckeln man är ute efter. Man säger inte att man inte kommer att göra mer om det behövs, man säger att det i nuläget inte är rätt tidpunkt att göra mer saker. Om du stänger ner samhället så kommer det inte hålla speciellt länge innan folk börjar tröttna och ändå går ut och rör sig på stan och träffar folk. Har du då bränt det krutet när du egentligen skulle behövt det senare så sitter du där med svartepetter i knät.

Sedan tycker jag återigen att det är klart tufft att ta de beslut man tar i dagsläget. Det är ju ett enorm tryck på att man ska göra som Danmark och Norge.

Skrivet av tBiorrith:

Bättre då att göra som övriga nordiska länder. Stäng ner skolor så att det sprids "långsamt" och inte alla på en gång som i Sverige.

Fast nu finns det ju information från Kina där man inte sett några fall alls där barn varit de som tagit hem smittan till familjerna, till skillnad från hur det brukar vara med vanlig influensa/förkylning. Om det nu är så att barn kan bli smittade men inte smittar nämnvärt själva så är vinner man inget alls på att stänga skolorna.

Skrivet av JackA:

Jag får inte heller det att gå ihop. Funkar inte ens med lägre siffror, t.ex. att "bara" hälften av befolkningen får sjukdomen och att "bara" 5 % behöver intensivvård. Enligt detta har ca 12 % av bekräftade fall i Italien behövt intensivvård. Det verkar som att Sverige på sin höjd kan ge intensivvård åt 0,01 % av befolkningen (ca 1 000 pers) samtidigt.

Som jag sade tidigare i detta inlägg, siffrorna från Italien är klart missvisande om man ska räkna på hur många av de som är smittade som behöver intensivvård.

Skrivet av Zyriak:

Tegnell spelar rysk roulette just nu med svenska folket.

Flockimmunitet som England och Sverige förespråkar är oerhört riskfyllt i det här stadiet av flera skäl.

- Smittan blir mycket mer svårkontrollerad när man inte kört hårt på social distancing, det gör att risken att sjukvården belastas med toppar större än om man kör stenhårt på social distancing
- Det är fortfarande väldigt oklart hur immuniten för viruset ser ut. Hur länge man är immun, hur viruset kommer mutera etc. Innan man vet mer så är det direkt ansvarslöst att välja den här linjen.
- Man går emot riktlinjerna från WHO, som är väldigt tydliga:
"Test intensively, trace contacts, quarantine and maintain social distancing" Enligt Tegnell så har testandet ingen betydelse, trots att vi ser från andra länder att det är fundamentalt i kampen att bromsa/fördröja smittan

I England har 450+ expeter/forskare skarpt kritiserat upplägget, finns massor med bra artiklar, länkar några för den intresserade, här är några utdrag (länkar längre ned)

https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/mar/15/epidemi...
https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/mar/15/uk-covi...
https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/mar/15/britain...
https://www.theguardian.com/world/2020/mar/13/herd-immunity-w...

Återigen, vad är alternativet? Det vettigaste man kan göra är att försöka åstadkomma utplaning av puckeln med de som behöv intensivvård. Detta kommer i förlängningen att leda till viss flockimmunitet. Tror knappast något land hoppas åstadkomma något annat i dagsläget.