Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur begränsa barns tillgång till wifi!?

Permalänk
Medlem

Hur begränsa barns tillgång till wifi!?

Scenario: Ena barnet vill sitta hemma och spela istället för att gå i skolan, andra barnet sköter skolan. Jag vill kunna stänga wifi/internet till ena barnet på skoltid och starta efter skolan igen, ca 9.00-14.00 skall det vara avstängt.
Och jag är på jobbet den tiden så jag kan fysiskt inte göra det.

Funderade på timerstyrt strömuttag men då kan ju barnet bara byta strömuttag på routern. Ändra lösenordet är drygt då jag måste koppla upp barnets enheter varje eftermiddag och koppla ner varje kväll. Kanske "remote acess" så jag kan logga in på routern från jobbet och stänga wifi-sändarna? Routern är en Netgear N500 variant.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Kan detta vara något?
https://www.quora.com/How-do-you-set-a-time-limit-of-WiFi-usa...

Jag kan i min TP-Link router ställa in schemalagd access på olika Mac-adresser, borde funka på din också om den inte är allt för dålig.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Scenario: Ena barnet vill sitta hemma och spela istället för att gå i skolan, andra barnet sköter skolan. Jag vill kunna stänga wifi/internet till ena barnet på skoltid och starta efter skolan igen, ca 9.00-14.00 skall det vara avstängt.
Och jag är på jobbet den tiden så jag kan fysiskt inte göra det.

Funderade på timerstyrt strömuttag men då kan ju barnet bara byta strömuttag på routern. Ändra lösenordet är drygt då jag måste koppla upp barnets enheter varje eftermiddag och koppla ner varje kväll. Kanske "remote acess" så jag kan logga in på routern från jobbet och stänga wifi-sändarna? Routern är en Netgear N500 variant.

Ett ganska kasst förslag kanske men jag kör med Google Wifi, mjukvaran där kan du ställa in enskilda enheter och sätta scheman och stänga av internet-access per enhet.

Har du råd att byta router så kan det vara ett alternativ. Samtidigt får du fördelarna av ett mesh-nätverk.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Alternativt om det inte går att konfa den är att ha routern inlåst i en låda/ ett skåp där även timern placeras. Borra hål för strömsladd/nätverk. Dock blir det kanske lika dyrt som ny router.

Permalänk
Rekordmedlem

Många routrar har nån typ av föräldrakontroll men det finns ju även program som kan sparka ut ungen från datorn vid en viss tidpunkt, Microsoft har ju egna funktioner för det https://support.microsoft.com/sv-se/help/12439/microsoft-acco...
Sedan finns Romaco Timeout som ett vettigt gratisprogram https://romacocanada.ca/timeout/
Det finn också många andra program för föräldrakontroll om du söker på det.
Gnällandet och klagandet barnet lär avge får du hantera själv.

Det går förresten att konfa en router så att du upptäcker om barnet varit in i den för att komma runt spärrarna så även om man inte kan förhindra det så länge barnet har fysisk tillgång så går det att göra så att det märks att det hänt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Scenario: Ena barnet vill sitta hemma och spela istället för att gå i skolan, andra barnet sköter skolan. Jag vill kunna stänga wifi/internet till ena barnet på skoltid och starta efter skolan igen, ca 9.00-14.00 skall det vara avstängt.
Och jag är på jobbet den tiden så jag kan fysiskt inte göra det.

Funderade på timerstyrt strömuttag men då kan ju barnet bara byta strömuttag på routern. Ändra lösenordet är drygt då jag måste koppla upp barnets enheter varje eftermiddag och koppla ner varje kväll. Kanske "remote acess" så jag kan logga in på routern från jobbet och stänga wifi-sändarna? Routern är en Netgear N500 variant.

Nästan alla routrar har något sätt att schemalägga åtkomst till internet. Kolla runt lite på admin-sidan.

Hittade ingen manual för n500 men så här gör man med n300. Borde vara ungefär likadant i din.
https://www.manualslib.com/manual/575636/Netgear-N300.html?pa...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Vad har ni för router?
Ett alternativ är ett "gäst"-wifi som sonen sitter på och tidsstyra det.

Telia har en inbyggd funktion på deras routrar
https://www.telia.se/privat/support/info/foraldrakontroll-wif...

Sonen kan ju ev. återställa routern men då får du ju straffa honom, ta datorn en vecka eller så.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

En VPN-server, nånstans i ditt nätverk, där du kan ansluta remote och ändra i routern. Kanske är lättast. Det är inte alltid så bra att aktivera "Remote Access"-features i din router då det är lite av en säkerhetsrisk. Gör du det så se till att din router har senaste firmware i alla fall.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Scenario: Ena barnet vill sitta hemma och spela istället för att gå i skolan, andra barnet sköter skolan. Jag vill kunna stänga wifi/internet till ena barnet på skoltid och starta efter skolan igen, ca 9.00-14.00 skall det vara avstängt.
Och jag är på jobbet den tiden så jag kan fysiskt inte göra det.

Funderade på timerstyrt strömuttag men då kan ju barnet bara byta strömuttag på routern. Ändra lösenordet är drygt då jag måste koppla upp barnets enheter varje eftermiddag och koppla ner varje kväll. Kanske "remote acess" så jag kan logga in på routern från jobbet och stänga wifi-sändarna? Routern är en Netgear N500 variant.

Det är bara ena sidan av att bryta ett beroende, den andra är att se facto själv avsätta tis och introducera nya aktiviteter för barnet. Ett råd jag lärt mig själv.

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem
Skrivet av qramian:

Det är bara ena sidan av att bryta ett beroende, den andra är att se facto själv avsätta tis och introducera nya aktiviteter för barnet. Ett råd jag lärt mig själv.

"Barnet" är 15år och nya aktiviteter har ordnats, följer med sin far till gymmet 4 dagar i veckan numera. Men sitter gärna hemma vid datorn på skoltid...

Till er andra, tackar så mycket dessa tips skall undersökas. Mest intressant var detta med tidstyrd åtskomst på macadresser för skulle skötsamma barnet vara hemma sjukt så kan det ju då använda internet och slippa straffas i onödan.

En nödlösning som är billig är den med hemmasnickrad låda med hänglås (plywood + hänglås = 150kr) och timer samt router i den. Dock stänger det också ute andra barnet från internet och det känns som en wt-lösning, men som quick fix är det inte fel.

Kan jag inte tidstyra olika macadresser i min router så köper jag nog en ny.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Ursäkta om detta inte är helt on topic. Känner att själva topic är svarat,

Jag kan rekommendera en psykolog om det inte redan är inkallat.
När jag gick i högstadiet så var det sista jag behövde att mina föräldrar stängde av nätverksåtkomst. Jo, det kanske är en tillfällig lösning, men som ungdom hittar man nästan alltid ett sätt runt det.
T.ex. om mobilen har 3g/4g så går det nog dela, eller offlinespel.
Mina föräldrar 'hotade' ofta att ta bort mitt internet/dator osv och det tog hårt på mig mentalt under en tid då jag var svag.

Jag skötte inte skolan så bra som jag borde, och stannade hemma då och då. I mitt fall handlade det nästan 100% om att jag vantrivdes i skolan och inte fick något stöd, och inte kände mig bekväm/ville inte ha hjälp av de resurserna som fanns. Jag blev kallad till någon form av präst via skolan, och eftersom att kyrkan var något jag avskydde så vägrade jag.

Är ungdommen stimulerad på sin fritid och tror du den känner att den känner att den lever ett liv som har mening? Det kan låta som en konstig ifrågaställning, men att vakna, plugga, spela, repeat känns ofta inte som att man har några mål. Att få jobb och barn kanske inte är något som man ens vill.
Att hitta någon form av mål som känns värdefullt kan hjälpa till en hel del. I mitt fall var "min räddning" att börja hålla på med plantering i trädgården och sköta om alla hundratals plantor som jag satte ut och följa hela cykeln från start till slut.

Andra frågeställningar jag får nu är:
Är skolan för svår/för lätt? I vissa fall så kan man halka efter då man känner att det är för lätt och att man då tröttnar och halkar efter.
Om du frågar din unge som det går bra i skolan för: Tror du den har någon aning vad som kanske händer med den andra? Det kanske kan ge ledtrådar som är värdefulla.
Vill ungdommen bli proffs på t.ex. CS? Isåfall så kanske "lektioner" på fritiden som styrs av dig kan hjälpa. Man behöver inte vara proffs för att analysera och diskutera val som man gör i ett spel. Då kanske man kan enklare nå sitt mål samtidigt som man kan sköta skolan vid sidan av.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Ursäkta om detta inte är helt on topic. Känner att själva topic är svarat,

Jag kan rekommendera en psykolog om det inte redan är inkallat.
När jag gick i högstadiet så var det sista jag behövde att mina föräldrar stängde av nätverksåtkomst. Jo, det kanske är en tillfällig lösning, men som ungdom hittar man nästan alltid ett sätt runt det.
T.ex. om mobilen har 3g/4g så går det nog dela, eller offlinespel.
Mina föräldrar 'hotade' ofta att ta bort mitt internet/dator osv och det tog hårt på mig mentalt under en tid då jag var svag.

Jag skötte inte skolan så bra som jag borde, och stannade hemma då och då. I mitt fall handlade det nästan 100% om att jag vantrivdes i skolan och inte fick något stöd, och inte kände mig bekväm/ville inte ha hjälp av de resurserna som fanns. Jag blev kallad till någon form av präst via skolan, och eftersom att kyrkan var något jag avskydde så vägrade jag.

Är ungdommen stimulerad på sin fritid och tror du den känner att den känner att den lever ett liv som har mening? Det kan låta som en konstig ifrågaställning, men att vakna, plugga, spela, repeat känns ofta inte som att man har några mål. Att få jobb och barn kanske inte är något som man ens vill.
Att hitta någon form av mål som känns värdefullt kan hjälpa till en hel del. I mitt fall var "min räddning" att börja hålla på med plantering i trädgården och sköta om alla hundratals plantor som jag satte ut och följa hela cykeln från start till slut.

Andra frågeställningar jag får nu är:
Är skolan för svår/för lätt? I vissa fall så kan man halka efter då man känner att det är för lätt och att man då tröttnar och halkar efter.
Om du frågar din unge som det går bra i skolan för: Tror du den har någon aning vad som kanske händer med den andra? Det kanske kan ge ledtrådar som är värdefulla.
Vill ungdommen bli proffs på t.ex. CS? Isåfall så kanske "lektioner" på fritiden som styrs av dig kan hjälpa. Man behöver inte vara proffs för att analysera och diskutera val som man gör i ett spel. Då kanske man kan enklare nå sitt mål samtidigt som man kan sköta skolan vid sidan av.

Nu blir det lite väl ingående här men sonen har ADHD och väldigt jobbigt i skolan. Alla berörda parter jobbar på att lösa det men barnet vill själv att jag stänger internet på dagtid för barnet märker själv att denne ofta stannar hemma för att spela fast barnet hade kunnat gå till skolan. Barnet har stora anpassningar i skolan redan, det finns inget problem ang skolgången som kan lösas mer utan barnet känner själv att denne förlorar kontrollen och vill spela online istället för skolan och barnet vill bli avstängt på skoltid för att få lättare att komma iväg dit då det blir tråkigt hemma.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Nästan alla routrar har något sätt att schemalägga åtkomst till internet. Kolla runt lite på admin-sidan.

Hittade ingen manual för n500 men så här gör man med n300. Borde vara ungefär likadant i din.
https://www.manualslib.com/manual/575636/Netgear-N300.html?pa...

Så om jag ställer in detta så blir internet helt avstängt dom tiderna jag väljer, för alla enheter? Det skulle funka, skötsamma barnet är i skolan ändå dagtid så det gör inget.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk

Jag använder mig utav Googles Family link för att kontrollera allt de gör i stort sett. Schemalägga tider för användning. Webbfiltrering. Svart/vit listning av appar. Godkänna eller neka varenda app de vill ladda ner. Spåra barnen och veta exakt var de befinner sig. Om de har enheten i ljudlöst läge så kan jag gå runt det och skicka en signal som tjuter om jag verkligen behöver få tag i dem

https://families.google.com/familylink/

Visa signatur

Lysa - Få 20% rabatt på avgiften i 3 månader, https://signup.lysa.se/se?inviteId=qfVrfeWPSbCNcxPrAojPgw

Fello - Bli en Fello och få rabatt på mobilabonnemanget, https://www.fello.se/?UC57E

OS: Fedora 39 | CPU: Ryzen 5 5600X | GPU: Sapphire Radeon RX 6800 16GB NITRO+ | MOBO: ASUS ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Team Group 2x16GB 3800MHz CL16 Xtreem ARGB | NVME: Samsung 970 EVO Plus 1TB | PSU: Corsair RM850x v3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweetslacker:

Jag använder mig utav Googles Family link för att kontrollera allt de gör i stort sett

Hur funkar det med en Windows-baserad PC?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Tjena!

detta är allt du behöver! Sjukt smidigt. : Circle
1. App-baserad var som helst ifrån
2. Ställa in internet tiden då barnen ska lägga sig så kapas nätet för deras enheter som man vill ska kapas
3. finns även tider du kan ställa in då dem ska göra läxor sk Off internet time
4. Du får även en massa statestik om hur mycket dem surfar i tid o massa annat

rekomenderar den. Sen kan man låta alla andra enheter vara utanför denna circkle.
Man definerar personer i familjen och lägger till deras enheter till profilen. Sen tuta o köra.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

@Bill-Hertzhog: Om du förklarar för skötsamma barnet att det behöver vara avstängt för allas bästa och för att syskonet behöver det så kommer hen antagligen förstå. Är de i tonåren så har redan utvecklingen av empati kommit en bit på vägen och hen bör ha förståelse för att även syskonet har behov. Om inte annat så kan det vara ett bra sätt att jobba på att även se andras behov som viktigare än ens egna önskningar. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag har en netgear router och det går att schemalägga internetaccessen i admin. Du surfar in till routern och loggar in och ställer in den där. Hur du gör detta står i manualen eller på en lapp på själva routern.

Men du kommer även behöva låsa in routern för på baksidan finns det en återställningsknapp som nollställer inställningarna. Det är bara en tidsfråga innan ditt barn kommer lista ut den funktionen och gå runt dina inställningar. Lycka till!

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Tjena!

detta är allt du behöver! Sjukt smidigt. : Circle
1. App-baserad var som helst ifrån
2. Ställa in internet tiden då barnen ska lägga sig så kapas nätet för deras enheter som man vill ska kapas
3. finns även tider du kan ställa in då dem ska göra läxor sk Off internet time
4. Du får även en massa statestik om hur mycket dem surfar i tid o massa annat

rekomenderar den. Sen kan man låta alla andra enheter vara utanför denna circkle.
Man definerar personer i familjen och lägger till deras enheter till profilen. Sen tuta o köra.

Behöver man verkligen köpa något?
Loggar man in på routern, 192.168.1.1 eller 192.168.0.1 eller något liknande, beror på router. Så kan man se vilka enheter som är anslutna till nätverket och alternativet brukar heta mac adress. Sen kan man ställa in begränsningar till just den fysiska enheten. Dock kan de krävas lite tekniskt kunnande för att hitta rätt i menyerna. Så de kan vara enklare att köpa en produkt där man styr internetåtkomsten.

Permalänk
Medlem

@Ptah: Denna är typ plug n play och enkel app. Sen kan detta göras remote. Istället för att joxa med VPN osv. Men allt beror ju på hur smidigt man vill ha det.

Jag rekomenderade den då jag kör den hemma med mina barn. Svårare på en router o ha tidschema på olika enheter vad jag vet på asus routrar, om det ens går? dvs måndag internet mellan xx och xx sedan stängs det av.

Men med denna enhet kan du tex även ge barnet internet för o göra läxor men i appen blocka för spel, youtube osv. Den har xtremt mycket funktioner som du inte får via en router.

Enkelt och smidigt som sagt.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Scenario: Ena barnet vill sitta hemma och spela istället för att gå i skolan, andra barnet sköter skolan. Jag vill kunna stänga wifi/internet till ena barnet på skoltid och starta efter skolan igen, ca 9.00-14.00 skall det vara avstängt.
Och jag är på jobbet den tiden så jag kan fysiskt inte göra det.

Funderade på timerstyrt strömuttag men då kan ju barnet bara byta strömuttag på routern. Ändra lösenordet är drygt då jag måste koppla upp barnets enheter varje eftermiddag och koppla ner varje kväll. Kanske "remote acess" så jag kan logga in på routern från jobbet och stänga wifi-sändarna? Routern är en Netgear N500 variant.

Google Wifi är som nämnt kanon när det gäller enkla saker som detta med schemaläggning. Jag har sonens surfplatta I ett separat schema samt Xbox One och PS4 som stängs av klockan 7 varje kväll innan förskola och det fungerar kanon, men tyvärr blir det ofta som internet lägger av mitt i en fortnite-match med vännerna så jag brukar påminna om hur länge det är kvar på tiden så han är förberedd. Det är väl nackdelen. Men han är med på det.

Sedan att skaffa ett Google Wifi-nätverk för just detta ger jag inte mycket för. Google Wifi är väldigt limiterat när det gäller andra inställningar så det är väldigt "basic", och bör kunna gå att få bra mycket billigare genom en annan router.

Har närstående som har liknande problem med sitt barn och det är tufft, minst sagt. Som förälder skär det i hjärtat att se hur föräldrarna gör allt men inte lyckas. Hoppas verkligen ni hittar en lösning.

Dessvärre har inte detta barn jag känner fortsatt i skolan och det har medfört ofullständiga gymnasiebetyg, vilket är extremt tufft I dagens läge. Det skall tilläggas att personlig assistent i skolan, medicinering, tyngdtäcken och andra rehabiliteringsmetoder har varit otillräckliga. Med medicineringen har barnet dock blivit mycket lugnare. Jag säger inte att det är kört i ert fall, men i de fall jag har erfarenhet från så har (vad jag tror) miljöskada från tidig ålder bidragit till detta. Tyvärr tar jag inga bra tips heller då det är ett enormt svårt läge, och alla fall skiljer sig.

Skrivet av sweetslacker:

Jag använder mig utav Googles Family link för att kontrollera allt de gör i stort sett. Schemalägga tider för användning. Webbfiltrering. Svart/vit listning av appar. Godkänna eller neka varenda app de vill ladda ner. Spåra barnen och veta exakt var de befinner sig. Om de har enheten i ljudlöst läge så kan jag gå runt det och skicka en signal som tjuter om jag verkligen behöver få tag i dem

https://families.google.com/familylink/

Family Link är bra, men förutsätter inte det att barnet är under 13? Eller gäller det kanske bara om denne inte har en egen Gmail? Jag har inte telefonen inställd på Svenska och det verkar skilja sig genom länderna i världen gällande åldersgränser på Google så jag törs inte svara på det.

Ändring gällande Family link.
Permalänk
Skrivet av Juggernawt:

Hur funkar det med en Windows-baserad PC?

Uppfattade aldrig vad det var för enhet det gäller, så jag tipsade bara om Family Link. Men det fungerar endast på Googles tjänster och enheter, så från en dator blir man väl typ endast nekad att använda Chrome om man är inloggad i den? Jag har den själv på barnens androidplattor och androidtelefoner, fungerar klockrent!

Skrivet av Viktorph:

Family Link är bra, men förutsätter inte det att barnet är under 13? Eller gäller det kanske bara om denne inte har en egen Gmail? Jag har inte telefonen inställd på Svenska och det verkar skilja sig genom länderna i världen gällande åldersgränser på Google så jag törs inte svara på det.

Ska vara upp till att barnet är myndigt. Är de över 13 år så kan de skapa kontot själv och fortfarande vara en del av Family Link där föräldrarna styr men att föräldrarna ej har tillgång till saker som kan kränka deras integritet. Är de under 13 år så får föräldrarna skapa kontot åt dem och då ska tydligen Google inte "samla" data från dem eller använda riktad reklam.

Så har jag tolkat det

Visa signatur

Lysa - Få 20% rabatt på avgiften i 3 månader, https://signup.lysa.se/se?inviteId=qfVrfeWPSbCNcxPrAojPgw

Fello - Bli en Fello och få rabatt på mobilabonnemanget, https://www.fello.se/?UC57E

OS: Fedora 39 | CPU: Ryzen 5 5600X | GPU: Sapphire Radeon RX 6800 16GB NITRO+ | MOBO: ASUS ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Team Group 2x16GB 3800MHz CL16 Xtreem ARGB | NVME: Samsung 970 EVO Plus 1TB | PSU: Corsair RM850x v3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweetslacker:

Uppfattade aldrig vad det var för enhet det gäller, så jag tipsade bara om Family Link. Men det fungerar endast på Googles tjänster och enheter, så från en dator blir man väl typ endast nekad att använda Chrome om man är inloggad i den? Jag har den själv på barnens androidplattor och androidtelefoner, fungerar klockrent!

Ska vara upp till att barnet är myndigt. Är de över 13 år så kan de skapa kontot själv och fortfarande vara en del av Family Link där föräldrarna styr men att föräldrarna ej har tillgång till saker som kan kränka deras integritet. Är de under 13 år så får föräldrarna skapa kontot åt dem och då ska tydligen Google inte "samla" data från dem eller använda riktad reklam.

Så har jag tolkat det

Låter logiskt och det verkar som du har rätt! 😊

Permalänk

Liten fråga om att det här med att schemalägga vissa mac-adresser bara. Räcker det inte o resetta routern? Ni vet hålla inne knappen på baksidan 10-15 sekunder?

Permalänk
Medlem

@Aphex: Vilket spärrar all åtkomst. Ej vad TS efterfrågar.

Permalänk
Medlem

@daspunner: TS får väl hålla koll på routerns uptid, alternativt hålla routern inlåst.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips verkligen.

För att svara på några saker; Det är ok om jag kan stänga internet helt för alla på dagtid, om det blir svårt att bara stänga för vissa enheter. Tex vardagar kl 9.00-14.00 hade varit finfint. Att köpa ny hårdvara för över 1000kr är jag inte så sugen på.
Enheterna är framförallt windowsdatorer, både bärbar och stationär men även en macbook och en iphone.

Ang resetta routern så ja det hade varit möjligt för barnet att göra men jag märker ju det och barnet i fråga hade inte vågat detta. Och nödlösning på det är ju då att låsa in routern vilket jag kan göra ganska enkelt.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

@Bill-Hertzhog:

Tja, om det är en standard router så borde det finnas någon funktion för att begränsa under vissa tider. I bästa fall begränsa på mac-adressen för specifika datorn/enheten.

Jag kan hjälp dig kolla om du vill genom teamviewer eller liknande så hojta till i PM isåfall.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan också rekommendera Circle. Jag hade den dock direkt i Netgear Orbi (Mesh) där den är inbyggd. Den kostar lite varje månad men gav så enormt mycket möjligheter för att både styra vad barnen kunde se (samt vilka enheter som tillhör vilket barn) men också t ex sätta max-tid totalt för ett barn (över alla enheter) men sen också göra det möjligt att enkelt "ge mer tid" om t ex man känner att barnet kan få det. Allt via en app så att jag kunde hålla koll även när jag inte var hemma.

I mitt fall så satt vi en max-tid på ..... tror det var 1 timme för barnen och sen så kunde de "tjäna" mer tid genom att t ex hjälpa till hemma, se till att de gjort läxa, varit ute och lekt etc.

Aldrig testat den där extra prylen dock.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Snabbkolla i routern igår (var en N600) och jag kan mycket riktigt ställa in åtkomst per dag och tidsperiod. Men verkar inte kunna ha olika tidsperioder per dygn, tex avstängt 23.00-06.00 sedan på tills 9.00 och av tills 14.00.

Verkar inte heller gå att sätta på varje macadress, men har som sagt bara kollat lite snabbt än så länge.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W