Frysbox som kyler ned till 5 grader?

Permalänk
Avstängd

Frysbox som kyler ned till 5 grader?

Tjo! Letar efter en frysbox som kan kyla ned till 5 grader. Antar att de klarar minusgrader, men letar specifikt en som kan vara lite "varmare" än vanliga frysar i fall man vill. Syftet är att förvara potatis så det håller i flera månader istället för veckor. Potatis skall då vara i 5 grader och borta från direktljus. Min lägenhetskälla är för varm trots att jag stängt av elementet där.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ett kylskåp du letar om du vill hålla mat vid +5 C.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tjo! Letar efter en frysbox som kan kyla ned till 5 grader. Antar att de klarar minusgrader, men letar specifikt en som kan vara lite "varmare" än vanliga frysar i fall man vill. Syftet är att förvara potatis så det håller i flera månader istället för veckor. Potatis skall då vara i 5 grader och borta från direktljus. Min lägenhetskälla är för varm trots att jag stängt av elementet där.

Varför inte en kyl med frysfack?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Lagom stort kylskåp och ställ in temperaturen på 7-10 grader. Ställer man temperaturen på 5 grader riskerar man att nedre delen blir för kall vilket förstör potatisen.
Vill du du slippa oväsendet och vibrationerna från kompressorn kan du testa med en billig vinkyl med peltierelement.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Du vet att en kyl gör precis detta va.
Tror knappast man hittar en frys som ligger på +grader, då gör den knappast det den ska

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det är ett kylskåp du letar om du vill hålla mat vid +5 C.

Kan kylskåp gå så långt ned? Jag har aldrig tänkt på saken och vet ej genom att kolla i mitt eget kylskåp, den visar ej någon temperaturmätare. Jag tänker mig denna: https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/kyl-och-frys/kylsk...

Men vart sjutton skall den stå för det kmr ju bildas värme oxå? Kan man typ dra nån slang från där värmen försvinner och upp via torkskåpets slang som står inne i grovköket?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Du vet att en kyl gör precis detta va.
Tror knappast man hittar en frys som ligger på +grader, då gör den knappast det den ska

Ja, jag tänkte inte efter. Är nog därför det finns kombikylar med separata delar för kyl och frys.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kent:

Lagom stort kylskåp och ställ in temperaturen på 7-10 grader. Ställer man temperaturen på 5 grader riskerar man att nedre delen blir för kall vilket förstör potatisen.
Vill du du slippa oväsendet och vibrationerna från kompressorn kan du testa med en billig vinkyl med peltierelement.

Aha, ja just det. Ja, jag vill helst inte paja potatisen. Sedan att dess smak kanske påverkas något spelar ingen roll, bara hållbarheten blir bättre. Väldigt skumt så står det typ på alla potatisförpackningar att de håller typ max 1 månad men med bra förvaring så kan de hålla längre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kylskåpstemperatur är 4-5°C, högre är för varmt för många livsmedel.

Permalänk
Medlem

frysboxar kommer alltid att ha en del av kylslinga väldigt mycket kallare än +5 grader C så fort kompressorn går (och dessutom mår inte kompressorn bra av driftsättet) och det kommer att byggas på is av luftfuktigheten i utrymmet. Och potatis vill du aldrig riskera att frysa då så fort frosten berör potatisen så kommer snart hela potatisen vara frusen och vidare alla grannar som också berör den frysande potatisen (is leder värme mycket bättre än luft - faktiskt betydligt bättre än flytande vatten också)

Kylbox (typ liknande utdragstyp som restaurangerna och barerna har för att hålla dryck kall vid disken) eller kylskåp.

Är det större mängder potatis (en hel årsskörd) - för ändamålet byggd potatiskällare eller i jordkällare, rätt hög luftfuktighet där temperaturen varierar väldigt lite under året.

Att det står 1 månad på påsen är för att man räknar med att modern hushåll har ingen sådan förvaringsmöjlighet (inte ens en skafferi/sval som kyls av utomhusluften i lagom takt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Kan kylskåp gå så långt ned? Jag har aldrig tänkt på saken och vet ej genom att kolla i mitt eget kylskåp, den visar ej någon temperaturmätare. Jag tänker mig denna: https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/kyl-och-frys/kylsk...

Men vart sjutton skall den stå för det kmr ju bildas värme oxå? Kan man typ dra nån slang från där värmen försvinner och upp via torkskåpets slang som står inne i grovköket?

Livsmedelsverket rekommnderar att man har +4 i kylskåpet.

Skulle kanske titta på en kylbox som går på el.

Edit: Kylbox för att den kommer hålla kylan bättre än ett kylskåp, beroende på hur väl packad den är.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av AplAy:

Väldigt skumt så står det typ på alla potatisförpackningar att de håller typ max 1 månad men med bra förvaring så kan de hålla längre.

Detta gäller mycket mat och handlar mer om vad som kan garanteras av företaget som packat eller tillverkat produkten. Jämför med exempelvis ägg, där datummärkningen gäller om de står i rumstemperatur, medan de flesta förvarar sina ägg i kylen och de då utan problem klarar sig ytterligare två månader.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

frysboxar kommer alltid att ha en del av kylslinga väldigt mycket kallare än +5 grader C så fort kompressorn går (och dessutom mår inte kompressorn bra av driftsättet) och det kommer att byggas på is av luftfuktigheten i utrymmet. Och potatis vill du aldrig riskera att frysa då så fort frosten berör potatisen så kommer snart hela potatisen vara frusen och vidare alla grannar som också berör den frysande potatisen (is leder värme mycket bättre än luft - faktiskt betydligt bättre än flytande vatten också)

kylbox (typ liknande som restaurangerna har) eller kylskåp.

Ja, kylskåp är vad som gäller. Jag tänkte på frysbox för jag tänkte att de var "mindre i storleken". Finns även små kylskåp vad jag kan se nu.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag förvarar min potatis i kylskåpet, det brukar gå att ställa in kylskåpet så att det stämmer, är du osäker går det ju helt enkelt att hänga in en termometer medan man justerar in thermostaten.

Har fungerat bra i många år för mig att förvara både lök, potatis och morötter i kylskåpet, Jag har även testat att förvara utsädes potatis där och det fungerar, så det är nog rätt lagom skulle jag tro.

Det du sökte var kanske en frysbox men med kylskåpstemperatur, vet ej om det finns, men det kanske finns någonting som går att ställa till några plusgrader.

Så länge det inte sjunker ned till nollan så att de fryser ihjäl så är det ingen fara om det skulle dippa tillfälligt av någon anledning, de är faktiskt förvånansvärt tuffa även om de så klart inte tål frysgrader.

Annars har man ju numera jordkällare i sten under huset.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Detta gäller mycket mat och handlar mer om vad som kan garanteras av företaget som packat eller tillverkat produkten. Jämför med exempelvis ägg, där datummärkningen gäller om de står i rumstemperatur, medan de flesta förvarar sina ägg i kylen och de då utan problem klarar sig ytterligare två månader.

Åh fan, jag kyler ju alltid ägg så. Då kan jag bunkra ett par till äggpaket!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ägg håller en månad om de förvaras rätt och är färska och inte för hårt tvättade, jag har själv provat...
Ännu roligare är att det faktiskt ibland kan gå att kläcka fram levande kycklingar ur kylförvarade ägg om de är befruktade...
(i allafall så länge processen inuti dem inte har startat (sedan blir de känsligare och måste hållas varma om man vill kläcka dem), trodde det var ett skämt först, men tydligen inte... )
Vet inte om det fungerar med vanliga ägg från snabbköpet dock, men vem vet...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ägg håller en månad om de förvaras rätt och är färska och inte för hårt tvättade, jag har själv provat...
Ännu roligare är att det faktiskt ibland kan gå att kläcka fram levande kycklingar ur kylförvarade ägg om de är befruktade...
(i allafall så länge processen inuti dem inte har startat (sedan blir de känsligare och måste hållas varma om man vill kläcka dem), trodde det var ett skämt först, men tydligen inte... )

Ägg håller mycket längre än så och hade du sagt ett år i kylen hade jag varit med dig...
Hursomhelst, en fördel med ägg är att man direkt märker om de är dålig, de ser och luktar inte bra om de är otjänliga att äta så det är jättelätt att märka dåliga ägg till skillnad från tex köttfärs som kan se helt ok ut men vara totalt otjänlig att äta.
Jag är uppvuxen på landet och vi hade både höns, kalkoner, grisar, kalvar och odlade potatis och äpplen som förvarades i jordkällare.
Bor på landet nu också men häromkring odlas mest spannmål och Salix.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dometic Waeco CoolFreeze CDF-18 är förvisso rätt kostsam inköp men är riktiga kvalitetssaker - den jag har är nog över 10 år och är inkopplad året om mer eller mindre som en avställnings-box när man kommer hem med en massa kylsaker från affären och dryckeskyl och i storlek fortfarande bärbart när man skall åka på hack etc. - och rejält kall kan den bli (nära -18 grader C om man vill) och strömsnål vid 4-5 grader C med 4-6 dygn på ett 80-100 Ah 12V bil/fritidsbatteri lite beroende på hur varm det är omkring, hur kall man vill ha och hur mycket nytt man slänger i för att kyla ned - för kyler gör den och får alla termoelement/peltier-kylboxar att vara rena skämtet i jämförelse. - Den har också relativt bra isolering för att vara en kylbox, betydligt bättre än ett par inlagda frigolitbitar med stora glipor som man i bästa fallet ser i väggen på en billigare 500:- peltier/termoelement-box... - observera att just denna är 12/24V likströmsbox

Skall den matas från 230V så måste man ha en 230V AC -12VDC omvandlare på minst 5 Ampere - 4 Ampere i maxström räcker _inte_ - dock drar den inte ström hela tiden utan typiskt 3-3.5 Ampere (utom vid starten då den vill ha ca 4.5 Ampere kort stund för att klara hela startförloppet) ca 2-3 minuter gångtid och runt 12 minuter avstängd när man har 0 grader C inne i boxen vid typisk 23 C graders omgivning.

Har man väl köpt denna box så kommer man aldrig köpa någon peltier/termoelement-baserad kylbox mer. Trots att den är dyr i inköp så är den fortfarande prisvärd!! - det är det som skiljer mellan skräp och kvalitet...

Dock finns det en nackdel med sådana boxar - storleken, det är svårt att få jämn kyla i sådana boxar utan det gungar mycket upp och ned i antal grader och olika mycket på olika platser inom boxen.

Skall man förvara rotsaker, potatis, äpplen mm så är jämn och nära orörlig temperatur nära på viktigare än om det är 4 eller 6 grader C - och det är svårt att uppnå i kylskåp även av standardstorlek och ännu mer ojämnt vid små skåp/boxar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Ägg håller mycket längre än så och hade du sagt ett år i kylen hade jag varit med dig...
Hursomhelst, en fördel med ägg är att man direkt märker om de är dålig, de ser och luktar inte bra om de är otjänliga att äta så det är jättelätt att märka dåliga ägg till skillnad från tex köttfärs som kan se helt ok ut men vara totalt otjänlig att äta.
Jag är uppvuxen på landet och vi hade både höns, kalkoner, grisar, kalvar och odlade potatis och äpplen som förvarades i jordkällare.
Bor på landet nu också men häromkring odlas mest spannmål och Salix.

W00t? Kan ägg hålla upp till ett år om det förvaras i kylskåp?! Är det då till och med angivet utgångsdatum + 11 månader?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

W00t? Kan ägg hålla upp till ett år om det förvaras i kylskåp?! Är det då till och med angivet utgångsdatum + 11 månader?

Nja, närmare 3 månader i kylskåp och med "spetsen" neråt.

Edit: Går förresten att testa om äggen är friska eller ej. Lägg ägget i en skål med vatten. Flyter det upp till ytan är det bara att kasta.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Det brukar behövas en tupp bland hönorna om man skall få kläckningsbara ägg och det har nog de allra flesta industriellt hållna värphönor aldrig sett eller umgåtts med någon gång i sitt korta liv hos hönserierna...

skall man ge sig på att försöka kläcka ägg så är det att köpa gårdsägg från gårdar som har hönor och minst 1 tupp frigående...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Jag har aldrig brytt mig om datumen, det finns liksom inte några datummärkningar om man har egna höns och jag har aldrig brytt mig om dem på köpeägg heller.
Jag har haft ägg som varit ok uppåt ett år vid förvaring i kylskåp, det viktigast är att prova, man märker om äggen är otjänliga för de blir annorlunda i färg, lukt och konsistens så det är svårt att missa det.
Att det blir lite mer luft innanför skalet på äldre ägg innebär inte att de blir direkt otjänliga utan betyder bara att de inte är "färska", när de blir otjänliga på riktigt så märker man det, är de slemmiga eller stinker så är de otjänliga.
Dåliga ägg är fulla av Svavelväte och jag är säker på att de flesta reagerar på stanken, det är för den man kastar ruttna ägg på de man inte gillar i serietidningarna
Är man osäker så knäcker man ägget separat så märker man i vilket skick det är.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

Det brukar behövas en tupp bland hönorna om man skall få kläckningsbara ägg och det har nog de allra flesta industriellt hållna värphönor aldrig sett eller umgåtts med någon gång i sitt korta liv hos hönserierna...

skall man ge sig på att försöka kläcka ägg så är det att köpa gårdsägg från gårdar som har hönor och minst 1 tupp frigående...

Var en bekant som sade att hon lyckats men det var med ägg från en person som hade frigående höns med tuppar.
Jag trodde inte att det gick om äggen varit kylda så länge.

Vet inte hurpass bra resultatet blev dock jämfört med om de inte varit nedkylda.
Fast det är nog svårt att göra utan riktig kläckmaskin eller motsvarande tror jag då de trots allt behöver ganska jämn temperatur senare, det är ganska mycket jobb att vakta dem, de skall vridas och fuktas, inte bli för varma, osv (i allafall med äldre maskiner, minns det var mycket jobb att vakta dem på tiden det begav sig, kycklingarna är också ganska känsliga första veckan.).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Nja, närmare 3 månader i kylskåp och med "spetsen" neråt.

Problemet är att kylskåpen sakta i ångform drar ur vattnet ur äggen (och vattenångan hamnar på kylbaffeln, blir is och rinner bort) , så efter 3 månader är det ganska mycket luft i dem och innehållet kan vara lite segt och samtidigt 'vattnigt' med annan struktur än färska ägg när man knäcker upp och steker dem, och efter ett år i stort sett helt intorkade, men det är ytterst sällan att de hinner bli 'dåliga' och illaluktande (och _det_ brukar man inte missa när man stöter på detta första gången - blää... - det är då efter man lär sig att ha en ficklampa och lysa genom ägget _innan_ man knäcker upp det om man misstänker att äggen är lite gamla...) även efter väldigt lång tid i kylen...

stöter man på ruttnande ägg så beror det oftast på en tidigare skada som inte upptäckts och sorterats bort eller hanterats illa i affären av oftast konsumenterna själva...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Var en bekant som sade att hon lyckats men det var med ägg från en person som hade frigående höns med tuppar.
Jag trodde inte att det gick om äggen varit kylda så länge.

Vet inte hurpass bra resultatet blev dock jämfört med om de inte varit nedkylda.
Fast det är nog svårt att göra utan riktig kläckmaskin eller motsvarande tror jag då de trots allt behöver ganska jämn temperatur senare, det är ganska mycket jobb att vakta dem, de skall vridas och fuktas, inte bli för varma, osv (i allafall med äldre maskiner, minns det var mycket jobb att vakta dem på tiden det begav sig, kycklingarna är också ganska känsliga första veckan.).

Har själv drivit upp ett par kycklingar - som blev tuppar i slutändan - den ena var faktiskt riktigt elak, så elak att den gjorde sig bra på grillen senare på hösten utan någon större saknad...

att ha äggen kalla direkt efter värpning går säker i enstaka dagar innan det är förbi gränsen för att börja utvecklas

Men man skall komma ihåg att detta gör man bara om man har rejäl trädgård/grönområde och ha ett uthus att göra om till hönshus (sittpinnar, hål med lucka som de kan springa ut och in igenom, öppnas på morronen och stängas på kvällen, se till att det finns vatten, foder etc. stödvärme typ kamflänselement för kallare dagar vintertid (är de utomhusanpassade så klarar dom kyla ganska bra - men är det -18 så...) - i vissa områden måste man klä in grönytorna med hönsnät, även ibland med nättak beroende på omkringliggande fauna (dvs räv, grävling och ev katter och även rovfåglar), andra ställen kan man ha helt frigående utan 'förluster', är det frigående och man också har ankor och änder/gäss i samlingen så behöver man inte längre bekymra sig om skogssniglar, och inte om grönsakslandet heller... ...

- inte att försöka hålla kycklingar (och snart senare höns) i en lägenhet... dom skiter nämligen obekymrat när som helst och var de än går... och eftersom det är urinsyra i urinen och inte urinämnen som för däggdjur så kan urinen i avföringen ge sig på de mest konstiga ytbeläggningar och plastytor med outplånbara fläckar efteråt om det får ligga till sig lite (fråga inte hur jag vet...)

och en sak till - 'gulliga' kycklingar är bara under väldigt kort tid - det dröjer inte många dagar innan de söta ullbollarna på ben och med ögon och näbb börja ha stråk av fjädrar...

Permalänk
Rekordmedlem

Bor man i ett samhälle får man dessutom sällan ha mer än max 7 hönor utan tillstånd, tuppar kan vara helt förbjudna och ibland får man inte ens ha 7 hönor.
Är det nån som är sugen på att skaffa höns så kolla först upp kommunens regler.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Trevligt att ha en gammal jordkällare, som aldrig går upp till mer än 7 plusgrader. Har en stor låda där för rotrukter. Passar bra i sådana här tider.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

Har själv drivit upp ett par kycklingar - som blev tuppar i slutändan - den ena var faktiskt riktigt elak, så elak att den gjorde sig bra på grillen senare på hösten utan någon större saknad...

att ha äggen kalla direkt efter värpning går säker i enstaka dagar innan det är förbi gränsen för att börja utvecklas

Men man skall komma ihåg att detta gör man bara om man har rejäl trädgård/grönområde och ha ett uthus att göra om till hönshus (sittpinnar, hål med lucka som de kan springa ut och in igenom, öppnas på morronen och stängas på kvällen, se till att det finns vatten, foder etc. stödvärme typ kamflänselement för kallare dagar vintertid (är de utomhusanpassade så klarar dom kyla ganska bra - men är det -18 så...) - i vissa områden måste man klä in grönytorna med hönsnät, även ibland med nättak beroende på omkringliggande fauna (dvs räv, grävling och ev katter och även rovfåglar), andra ställen kan man ha helt frigående utan 'förluster', är det frigående och man också har ankor och änder/gäss i samlingen så behöver man inte längre bekymra sig om skogssniglar, och inte om grönsakslandet heller... ...

- inte att försöka hålla kycklingar (och snart senare höns) i en lägenhet... dom skiter nämligen obekymrat när som helst och var de än går... och eftersom det är urinsyra i urinen och inte urinämnen som för däggdjur så kan urinen i avföringen ge sig på de mest konstiga ytbeläggningar och plastytor med outplånbara fläckar efteråt om det får ligga till sig lite (fråga inte hur jag vet...)

och en sak till - 'gulliga' kycklingar är bara under väldigt kort tid - det dröjer inte många dagar innan de söta ullbollarna på ben och med ögon och näbb börja ha stråk av fjädrar...

Bra information.
Jodå, jag har själv haft höns när jag var yngre.
De är inte vidare lämpliga att ha i en lägenhet, då är det nog bättre med en Undulat tror jag.

Har för mig att de förfryser kammarna om man inte har ett riktigt, isolerat hus om det blir många minusgrader ute.

Vad gäller potatis så kan jag tipsa om att den går att odla under gammal halm, jag fick i allafall rätt bra skörd förra året, allt jag gjorde var att vattna när det började bli knastertorrt...

Det gör inget om halmen är rutten, den skall ju ändå bli till jord sedan och man tar ju inte in den i huset.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

Tror du får de bästa svaren om du vänder dig till preppertråden på flashback xD

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Avstängd

Jag har min potatis i en pappkartong längst ned i kylen.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number