Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Tror jag också. Mellan 200.000-300.000 är min gissning.

Det är ju flera procent av befolkningen. Det tror jag knappast kommer hända. I så fall har ju alla åtgärder misslyckats totalt

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Värt att peka ut, Italiens statistik gäller överdödlighet.
https://www.telegraph.co.uk/global-health/science-and-disease...

Citat:

“The way in which we code deaths in our country is very generous in the sense that all the people who die in hospitals with the coronavirus are deemed to be dying of the coronavirus.

“On re-evaluation by the National Institute of Health, only 12 per cent of death certificates have shown a direct causality from coronavirus, while 88 per cent of patients who have died have at least one pre-morbidity - many had two or three,” he says.

Och då blir det väldigt intressant när man läser det här.

https://www.svd.se/vaccinera-alla-aldre--staten-bor-ta-ansvar...

Citat:

Avsaknaden av ett strukturerat vaccinationsprogram för äldre i Sverige leder till tusentals onödiga dödsfall årligen – enligt Folkhälsomyndigheten kan överdödligheten i influensa vara upp till 3000 personer under en influensasäsong.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dimetikon:

dom har ju gått om kina i antal döda och kina har fler rapporterat smittade?

Ja - men antal rapporterade smittade är en siffra som är väldigt svår. För den behöver inte vara i närheten av hur många som faktiskt smittats i landet.
Jag tycker nästan de där kartorna och listorna som visar antal verifierat smittade per land kan bli missvisande. Eller ja, siffrorna är vad de är. Men de siffrorna behöver förstås och tolkas också. Här verkar det bli en hel del missuppfattningar uppenbarligen.

För att förtydliga:
Antal verifierat smittade på sjukhusen är inte samma sak som antal faktiskt smittade per land. De två siffrorna kan vara väldigt olika. Och de skiljer sig också i ratio mellan olika länder.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Nån som vet varför just italienarna dör som flugor av viruset? 800 till idag.....

De är väl ett lite mer socialt folk, så gillar att träffas och samlas med släkt, vänner och ute på caféer osv.. för att prata och umgås. Inte riktigt vad som är det bästa, när man vill få ner en smittspridning kanske...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

skojar du eller? det är vad influensan tar i hela världen....

fattar fortfarande inte vad all hysteri är om... folk har ju för f*n slutat leva på grund av rädsla, helt sjuk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimetikon:

Nån som vet varför just italienarna dör som flugor av viruset? 800 till idag.....

DN har en artikel om detta och en kinesisk expertgtupp på besök slår fast att mycket är fell som de ser det.

Citat:
"– De allmänna kommunikationerna är fortfarande i gång, mycket folk rör sig på gatorna och på hotellen förekommer middagar och fester. Dessutom, i detta område där viruset slagit hårdast bär folk inte munskydd, säger Yang Huichuan, vice ordförande i det kinesiska Röda korset, till den spanska tidningen El País. "

"– Det enda som hjälper är att hålla folk isolerade i hemmen och stänga ner allt. Om man inte ändrar sätt att ta sig an det här problemet kommer viruset att fortsätta spridas."

Källa:
https://www.dn.se/nyheter/varlden/793-dodsfall-senaste-dygnet...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

skojar du eller? det är vad influensan tar i hela världen....

fattar fortfarande inte vad all hysteri är om... folk har ju för f*n slutat leva på grund av rädsla, helt sjuk

Jag tror vi kommer drabbas hårdare än Italien då vi knappt försöker stoppa viruset. Man räknar med att ungefär hälften av befolkningen kommer ha smittats innan sommaren.
Italien har ca 50.000 bekräftade fall. Nästan 5.000 döda.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Går inte att skrolla igenom 1 sida förren folk ska höfta med antalet döda som bara skrämmer upp folk... '' om inte ett vaccin kommer inom 6 månader kommer 60.000 dö i Sverige''.

Vad tjänar folk av att skriva så? Riktigt jävla meningslös gissning som baseras på 0 fakta som man inte heller kan förutspå...

Samhället behöver folk som lever som vanligt men tänker på smittorisken. Inte folk som bommar igen sina fönster och sitter på forum och skrämmer folk med hur många som kommer dö om X åtgärd inte görs

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Alexraptor:

Som du är inne på, svår avvägning där. Gäller ju samma sak även i Sverige. Till exempel, den 95-åriga kvinnan i Linköping som dog av COVID-19. Vid den åldern, och eventuellt med flera andra underliggande sjukdomar, är mer eller mindre vad som en risk. Förkylning, vanliga influensan, matförgiftning.. allt som försvagar allmäntillståndet. Nu "råkade" det vara just COVID-19.

Menar inte att förringa sjukdomen eller utmaningarna, men statistik är.. ja, det är statistik, och den går att presentera eller tolka på en mängd olika sätt. Speciellt under pågående händelse får man ta det för vad det är.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Jag tror vi kommer drabbas hårdare än Italien då vi knappt försöker stoppa viruset. Man räknar med att ungefär hälften av befolkningen kommer ha smittats innan sommaren.

tror du har totalt fel, vi får göra en check-up 2021-01-01

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Många smittade, hög medelålder på befolkningen och många rökare (nersatt lungkapacitet, immunförsvar, kol, lungcancer) gissar jag på.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

tror du har totalt fel, vi får göra en check-up 2021-01-01

Ja, den som lever får se 😜

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Många smittade, hög medelålder på befolkningen och många rökare (nersatt lungkapacitet, immunförsvar, kol, lungcancer) gissar jag på.

och att det spridits på sjukhus med många gamla och sjuka.

Permalänk
Medlem

Alltså anledningen att man 'stänger ner' och inte lever som vanligt är ju för att rädda den äldre och svagare populationen, förmodligen skulle ju 99.9% av läsarna här klara av corona galant. Planera för det värsta men hoppas på det bästa. 25% av gubbarna på mitt jobb var iaf hemma förra veckan, ingen av dom testats givetvis då det endast sker på riskgrupperna.

Tycker Sverige har agerat för svagt och för sent, detta kan sluta mycket illa.

Visa signatur

Fractal Design Torrent | Seasonic Focus GX 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 | ASUS GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB TUF Gaming | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heatmix:

Alltså anledningen att man 'stänger ner' och inte lever som vanligt är ju för att rädda den äldre och svagare populationen, förmodligen skulle ju 99.9% av läsarna här klara av corona galant.

Nej, förmodligen skulle 97% klara sig galant som smittade. Men 3% i åldersspannet 20-44 år skulle riskera dö om de inte får intensivvård, något som kan vara knepigt med en överbelastad sjukvård. Det är inte bara för de äldre covid-19 är farligt, även om det är betydligt farligare för dem. Därav vikten av att se till att sjukvården inte blir överbelastad. Inte bara för våra äldre, utan för oss alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja - men antal rapporterade smittade är en siffra som är väldigt svår. För den behöver inte vara i närheten av hur många som faktiskt smittats i landet.
Jag tycker nästan de där kartorna och listorna som visar antal verifierat smittade per land kan bli missvisande. Eller ja, siffrorna är vad de är. Men de siffrorna behöver förstås och tolkas också. Här verkar det bli en hel del missuppfattningar uppenbarligen.

För att förtydliga:
Antal verifierat smittade på sjukhusen är inte samma sak som antal faktiskt smittade per land. De två siffrorna kan vara väldigt olika. Och de skiljer sig också i ratio mellan olika länder.

Sverige exempelvis testar inte längre, mer än de som söker sig till sjukvården. Jag tror vi är 10-50 ggr fler smittade än de officiella siffrorna. Det är inget konspiratoriskt, dödsfallen är nog spot on dock.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

De är väl ett lite mer socialt folk, så gillar att träffas och samlas med släkt, vänner och ute på caféer osv.. för att prata och umgås. Inte riktigt vad som är det bästa, när man vill få ner en smittspridning kanske...

Det förklarar ju inte varför såpass hög andel dör jämfört med andra länder..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Ur statens perspektiv så är du bara till nytta så länge du betalar skatt (och inte skatt i form av moms; även om det såklart hjälper till).

Bästa är om du kolar efter att du precis gått i pension; rapporterat klart allt och spenderat massa pengar under helgen för att "unna dig själv". Sedan natten till måndagen ska du dö så att man inte behöver slösa helgskiftet på att hämta upp kroppen.

Tråkigt men sant. Finns inget ekonomiskt intresse av staten att hålla äldre vid liv. Är en ren förlustaffär trots att de betalt in massa pengar genom åren.

Hemskt? Ja det är fruktansvärt. Oftast är det ju anhöriga tillsammans med de på äldrevården som försöker få de äldre att få en dräglig sista period. Men är många som inte ens får det tyvärr.

Att ha folk i sitt liv sista perioden ökar livslängden och många gånger så dör en änka (oftast mannen som dör först) strax efter hennes man eller bara några få år efteråt om ingen annan finns där.

Finns även studier som visar på att ha ett husdjur hjälper till att förlänga livet på människor för då har de "någon att leva för" och har sällskap.

När jag blir äldre hoppas jag absolut att jag kan hamna på ett äldreboende där de tar emot husdjur. Såklart får det ju vara en avdelning som tillåter det så ingen allergiker drabbas.

Tänker på det du nämnde där med att vaccinera äldre; tyvärr görs det inte.. jag har inte gjort det i vuxen ålder annat än när jobbet har betalat. Är nog vi som anhöriga som får se till att de äldre vaccineras för ingen annan kommer se till det.

Tycker synd om de som inte har någon och alla tankar sträcks ut till dem

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Heatmix:

Alltså anledningen att man 'stänger ner' och inte lever som vanligt är ju för att rädda den äldre och svagare populationen, förmodligen skulle ju 99.9% av läsarna här klara av corona galant. Planera för det värsta men hoppas på det bästa. 25% av gubbarna på mitt jobb var iaf hemma förra veckan, ingen av dom testats givetvis då det endast sker på riskgrupperna.

Tycker Sverige har agerat för svagt och för sent, detta kan sluta mycket illa.

Jag måste säga att Sverige agerade exakt som jag tänkte de skulle agera Synd bara för de som mister livet pga det men men..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucaas10:

Italien har väldigt hög andel gamla människor. Både Italien och Japan ligger på topp. Det + allt han nämnde är förmodligen anledningen. De har också mer än 60 miljoner människor på liten yta. En av de tätaste befolkade landen i väst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Jag måste säga att Sverige agerade exakt som jag tänkte de skulle agera Synd bara för de som mister livet pga det men men..

och alternativet vore? (med beräknings/kostnadskalkyl tack)

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfs:

Hittade detta svar i ett annat forum:

Jag tänker såhär. Vi lever på en planet, planeten är i sig levande. Vi är överbefolkade och naturen visar oss gång på gång att den är starkare än oss.

Tänker att detta kanske är planetens och naturens sätt att minska befolkningen. Dem som dör dör liksom. Unga som gamla. Kanske är de inte meningen att vi alla ska överleva.

Jordens resurser börjar ju ta slut.

Någon mer som tänker så ?

Fast det är ju inte precis så att covid 19 är det enda viruset människan har kämpat mot. Gå tillbaka några tusen år och folk dog av en förkylning. Långt innan ''resurserna'' började ta slut eller att vi överbefolkade planeten.

Folk får ju ta och börja chilla med att tro att jorden kommer gå under pga covid 19

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

och alternativet vore? (med beräknings/kostnadskalkyl tack)

Det var inte så att viruset kom hit på 2-3 dagar utan det var över en månad man haft på sig att följa andra länder och se hur de agerar.
Men nu i efterhand när det redan kommit hit då väljer man att agera.
Vad det kostar ska inte spela någon roll för det är väl sånt våra skattepengar ska gå till, vad är ett liv värt egentligen...

Som sagt så är jag inte förvånad frågan är bara om det lilla Sverige gör för sent kommer räcka, det återstår att se men jag hoppas det försvinner av sig självt så klart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Du kan testa dina teorier här:

http://gabgoh.github.io/COVID/index.html

Det svåra är att uppskatta morbiditeten, då vi beroende på virusets R-värde kan få hundratusenstals personer som är i behov av sjukhusvård samtidigt, och de ca 5% som har visats sig behöva intensivvård sannolikt skulle ha små möjligheter att överleva när sjukvården blir såpass överväldigad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Det var inte så att viruset kom hit på 2-3 dagar utan det var över en månad man haft på sig att följa andra länder och se hur de agerar.
Men nu i efterhand när det redan kommit hit då väljer man att agera.
Vad det kostar ska inte spela någon roll för det är väl sånt våra skattepengar ska gå till, vad är ett liv värt egentligen...

Som sagt så är jag inte förvånad frågan är bara om det lilla Sverige gör för sent kommer räcka, det återstår att se men jag hoppas det försvinner av sig självt så klart!

Nu är ju inte frågan enbart direkta monetära sjukvårdskostnader. I den här takten kommer vi ha en extrem arbetslöshet och ekonomisk kris i privata sektorn också. Folk kommer bli hemlösa, deprimerade, ta livet av sig, börja stjäla etc. Man kan inte hålla allt stängt särskilt länge. Då är vi snart tillbaka till stenåldern.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KlyfftPotatis:

Fast det är ju inte precis så att covid 19 är det enda viruset människan har kämpat mot. Gå tillbaka några tusen år och folk dog av en förkylning. Långt innan ''resurserna'' började ta slut eller att vi överbefolkade planeten.

Folk får ju ta och börja chilla med att tro att jorden kommer gå under pga covid 19

Jorden gick varken under när Digerdöden eller Spanska sjukan härjade. Den stora frågan jag ställer mig är helt enkelt: hur nära kommer antalet döda att komma Digerdöden och Spanska sjukan i detta fall? Givetvis kommer "vi" klara oss igenom det. Hur många kommer dock att behöva dö, som kanske inte hade behövt dö "så enkelt"?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

Ca 5 miljoner smittade i Sverige om knappt 3 månader? Och vilka är "vi" i detta sammanhang? Förväntar du dig Tegnell och Löfven att bilda COVID-Busters och resa runt Sverige och slå in dörrar för att testa folk eller se till att folk stannar hemma när de är sjuka? Vart försvann medborgaransvaret? Varför inte ta sig till lite medborgaransvar på samma nivå som Sydkoreas medborgare gjort?

Gör istället din plikt att stanna hemma om du är sjuk och även om du märker andra som verkar snuviga eller hosta att göra samma sak. Säg åt dem att, "VILL DU RÅKA DÖDA DINA FÖRÄLDRAR ELLER FÖRÄLDRARS FÖRÄLDRAR? NÄ, MEN STANNA HEMMA DÅ ETT TAG OM DU SKA HOSTA SÅ DÄR! ;)"

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucaas10:

Vi vet inte att det är så. Vi vet att många dör. Men vi har inte data som är tillräcklig för att avgöra om det är så eftersom ingen vet hur många som är smittade där.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Nu är ju inte frågan enbart direkta monetära sjukvårdskostnader. I den här takten kommer vi ha en extrem arbetslöshet och ekonomisk kris i privata sektorn också. Folk kommer bli hemlösa, deprimerade, ta livet av sig, börja stjäla etc. Man kan inte hålla allt stängt särskilt länge. Då är vi snart tillbaka till stenåldern.

Ja den ekonomiska krisen har vi satt oss i själva och det är inte mer än rätt att vi får sota för det också!
Flera år av konsumtion och lån,låga styrräntor och mer lån och lån på det när vi inte återhämtat oss efter krisen 2008.

Folkhälsomyndigheten sa att det var bättre att gräva ner huvudet i sanden och vänta några veckor på att problemet skulle försvinna men så vart det ju inte riktigt

Och nu gråter Anders Tegnell ut i media för att han inte kan sköta sitt jobb bara för de som betalar hans lön är arga på honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ca 5 miljoner smittade i Sverige om knappt 3 månader? Och vilka är "vi" i detta sammanhang? Förväntar du dig Tegnell och Löfven att bilda COVID-Busters och resa runt Sverige och slå in dörrar för att testa folk eller se till att folk stannar hemma när de är sjuka? Vart försvann medborgaransvaret? Varför inte ta sig till lite medborgaransvar på samma nivå som Sydkoreas medborgare gjort?

Gör istället din plikt att stanna hemma om du är sjuk och även om du märker andra som verkar snuviga eller hosta att göra samma sak. Säg åt dem att, "VILL DU RÅKA DÖDA DINA FÖRÄLDRAR ELLER FÖRÄLDRARS FÖRÄLDRAR? NÄ, MEN STANNA HEMMA DÅ ETT TAG OM DU SKA HOSTA SÅ DÄR! ;)"

Vi är Sverige i detta sammanhang. Jag förväntar mig att vi, Sverige fortsätter som vi gjort hittills och gör ingenting. Folk fortsätter resa, gå på krogen och festar. Och nu ska uteserveringarna få öppna tidigare. Det verkar vara väldigt få svenskar som tar viruset på allvar.

Visa signatur