Tjena.
"Long time listener, first time caller" här.
Tänkte skriva lite om mina upplevelser med leverantören "Universal" som ligger på "AllTele's" nät.
Har haft generellt sett väldigt dålig erfarenhet av dem, och vill ge lite bakgrund här.
Under de dryga snart två år som jag suttit på deras nät, har linan flera gånger gått ner i några dagar utan förvarning.
På sistone, senaste ca 2 månaderna har den börjat resettas ungefär en gång om dygnet. Den "dyker" i ca 2 minuter och routern tappar anslutning till leverantören, oftast framåt småtimmarna runt 05:00-06:00. Måttligt irriterande när man har tjänster som är igång 24/7!
Har testat byta router för att utesluta att det är min egen utrustning som strular, men problemet kvarstår.
Inte nog med det, deras peering mot andra nät är kort sagt URUSEL.
T.ex. får jag på vår 100/100 fiber mot Bredbandskollen.se, snitt på ca 35Mbit ner och 1Mbit upp (ja, EN! av hundra!).
För några månader sedan höjde de priset på vår anslutning, helt utan förklaring, med nästan 100Kr i månaden. Vi som "trogen kund" betalar ca 120Kr MER i månaden än en "ny kund" hade gjort för 100/100. Varför? Det har de inte svarat på.
Deras support är minst sagt inkompetent och att få prata med en kunnig tekniker är i princip omöjligt.
Helpdesken/kundtjänst, dvs 1st tier beter sig som om de äger stället och vägrar slussa en vidare till någon som faktiskt vet vad de snackar om. Nu senast, efter lite felsökning med att få igång en tjänst som använder vissa specifika TCP/UDP ports, konstaterade till slut att ISP:n förmodligen blockar dem, chattar med supporten och får bekräftat att "ja, dessa portar är blockade och det är tyvärr inget vi kan ändra på". "Kan inte"? Snarare "vill inte"!
Jag ifrågasätter -varför- de är blockade och ber om en lista över blockade portar (man ska för f-n inte behöva sitta och -gissa- vilka som inte är blockade, eller?) och får då svaret att jag är "otrevlig" och chatten avslutas prompt.
Jag startar upp chatten igen och får prata med samma jädra helpdesk-kossa. Frågar igen varför hon vägrar svara på mina frågor och får då ett svar ungefär att "vi har som mål att alltid föra en trivsam kontakt med våra kunder och min chef har godkänt att jag avslutar denna chat".
Fy f-n rent ut sagt.
De tål tydligen inte att bli ifrågasatta?
Och det sitter nåt jädra 1st-tier helpdesk-spån och påstår att "det inte går att ändra på blockade portar"? Jo, det gör det visst. Men om de har som -policy- att inte ändra på sådant, så är det ju för att någon "högre upp" i kedjan bestämt att de inte VILL ändra på det. Men går, rent tekniskt, gör det visst! Men påpekar man sådant är man tydligen "otrevlig" och de vägrar prata med en. *suck*.
Nej, vi kommer byta leverantör till antingen Bahnhof eller Bredband2 istället.
Om ni står och funderar på vilken leverantör ni skall använda er av, är mitt råd kort: undvik "Universal" och välj en större leverantör.