Permalänk

Välja ny leverantör

Tjena! Jag flyttade nyligen in till centrala Jönköping. Till min stora förvåning finns det inte fiber i lägenheten.
Vi fick helt enkelt välja telias 60 lina... Nu till det jobbiga, jag jobbar mycket från hemmet och laddar ofta upp och ner filer via jobbet, men då internet är extremt ostadigt vet jag inte riktigt hur jag ska lösa problemet.

Samma sak om jag skulle vilja spela. Jag ligger oftast runt 80 ping och det hoppar upp och ner, ibland är det 60 ibland 100. Skulle tjejen skicka en snapchat medans jag spelar laggar internet ihop totalt.

Hyresvärden verkar inte vilja dra fiber till vår våning (ja dom andra har fiber tydligen). Och att flytta vore dumt då läget är jätte bra.

Hur fasen löser man detta?
Kan också tillägga att jag MAX får ut 8 mbit enligt bredbandskollen.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du felanmält till Telia? 8 Mbit på en "upp till 60" låter inte normalt. Det var länge sedan jag hade DSL, men de brukade väl inte ens erbjuda abonnemang högre än ADSL2+ om man bodde för långt bort, så sannolikt gör du väl inte det...?
80 i ping är också helt galet om linan är obelastad; jag hade oftast under 15 ms i spel med DSL för nästan 20 år sedan.

Vad får du till ping.sunet.se? (Win+R, kör "cmd", sen "ping ping.sunet.se")

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Om du bara är ute efter att se vilka du kan få, kolla här: https://www.bredbandsval.se/

Om du vill ha snabbare hastigheter... Jag vet tyvärr inte. Kanske går att hjälpa hyresvärden lite.. $$$

Permalänk
Protectera AB

Bli kompis med en granne, betala den för att få använda drras koppling och skicka trådlöst med exempelvis Ubiquiti Air fiber.

4G, 5G är väl ett ok alternativ för stora filer, ping i spel är bäl kepigt med 4G.

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tomas_protectera:

4G, 5G är väl ett ok alternativ för stora filer, ping i spel är bäl kepigt med 4G.

Ping i spel med 4g är knappast ett problem, inte ens märkbart.

Permalänk
Medlem

Över Telia 4G just nu (centrala Borås):

Pinging ping.sunet.se [192.36.125.18] with 32 bytes of data:
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=23ms TTL=57
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=29ms TTL=57
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=39ms TTL=57
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=26ms TTL=57

Ping statistics for 192.36.125.18:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 23ms, Maximum = 39ms, Average = 29ms

Över Bahnhof Fiber (Centrala Borås):
Pinging ping.sunet.se [192.36.125.18] with 32 bytes of data:
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=6ms TTL=51
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=6ms TTL=51
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=6ms TTL=51
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=8ms TTL=51

Ping statistics for 192.36.125.18:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 6ms, Maximum = 8ms, Average = 6ms

Så visst är det skillnad men ingen katastrofsskillnad. Jag får ut cirka 60/30 med Telia 4G på kontoret. Hemma kör jag fiber.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Protectera AB

Får du stabil ping likt den du visar med 4G? Isf håller jag med men erfarenheten visar att de flesta responstidskrävande spel blir svåra utan en stabil och snabb accesstid.

Visa signatur

protectera.se

Permalänk

läste fel

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas_protectera:

Får du stabil ping likt den du visar med 4G? Isf håller jag med men erfarenheten visar att de flesta responstidskrävande spel blir svåra utan en stabil och snabb accesstid.

Det håller sig stabilt så länge det inte är någon aktivitet på torget. Mitt kontor ligger precis mitt i smeten i Borås. Vi har något som kallas sommartorsdagar i Borås. Det är många som filmar och tar bilder etc då. Tenderar att bli bra laggit runt den tiden. Men annars är det inga större problem faktiskt. När det är som sämst brukar det bli 30 ner och 18 ut. Som bäst runt 120 ner och 35 ut. Svarstiderna är relativt stabila som sagt. Det händer att det spikar till ibland någon sekund men inte mycket mer än så. Jag programmerar t.ex. inne i en fjärrskrivbordsterminal. Om svarstiderna blir dåliga så märker jag det direkt då texten jag skriver laggar efter. Men faktiskt rätt imponerad av Telias 4G. I mitt fall är det Telia privat 4G för runt 99kr per månad, obegränsad surf (20GB per dag). Simkortet är en del i ett familjeabonnemangsupplägg. Det som dock suger är CGN. Vilket innebär ingen publik IP. så vpn är ett krav om du behöver routa in data utifrån om det inte initierades inifrån.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Jag flyttade till en lägenhet med ADSL-internet för ett tag sedan. Internet där va hemskt, hade 24mbit/s uppkoppling och fick ut några enstaka mbit/s och det va väldigt ostabilt med ping. Gick inte att spela om någon annan gjorde någonting på internet.

Jag ringde och klagade och det slutade med att en tekniker kom och kollade på det. Han gick runt huset (flerfamiljshus) och såg att en kabel var lite skadad på utsidan av huset (alltså inte helt av). Han skarvade enkelt om kabeln och bytte ut den skadade delen. Efter detta så fungerade internet så mycket bättre.

Så det kan finnas en möjlighet att en kabel blivit skadad på något ställe? Kanske kan vara värt att kolla upp.

Permalänk
Medlem

Undvik "Universal / AllTele"!

Tjena.
"Long time listener, first time caller" här.

Tänkte skriva lite om mina upplevelser med leverantören "Universal" som ligger på "AllTele's" nät.
Har haft generellt sett väldigt dålig erfarenhet av dem, och vill ge lite bakgrund här.

Under de dryga snart två år som jag suttit på deras nät, har linan flera gånger gått ner i några dagar utan förvarning.
På sistone, senaste ca 2 månaderna har den börjat resettas ungefär en gång om dygnet. Den "dyker" i ca 2 minuter och routern tappar anslutning till leverantören, oftast framåt småtimmarna runt 05:00-06:00. Måttligt irriterande när man har tjänster som är igång 24/7!
Har testat byta router för att utesluta att det är min egen utrustning som strular, men problemet kvarstår.

Inte nog med det, deras peering mot andra nät är kort sagt URUSEL.
T.ex. får jag på vår 100/100 fiber mot Bredbandskollen.se, snitt på ca 35Mbit ner och 1Mbit upp (ja, EN! av hundra!).

För några månader sedan höjde de priset på vår anslutning, helt utan förklaring, med nästan 100Kr i månaden. Vi som "trogen kund" betalar ca 120Kr MER i månaden än en "ny kund" hade gjort för 100/100. Varför? Det har de inte svarat på.

Deras support är minst sagt inkompetent och att få prata med en kunnig tekniker är i princip omöjligt.
Helpdesken/kundtjänst, dvs 1st tier beter sig som om de äger stället och vägrar slussa en vidare till någon som faktiskt vet vad de snackar om. Nu senast, efter lite felsökning med att få igång en tjänst som använder vissa specifika TCP/UDP ports, konstaterade till slut att ISP:n förmodligen blockar dem, chattar med supporten och får bekräftat att "ja, dessa portar är blockade och det är tyvärr inget vi kan ändra på". "Kan inte"? Snarare "vill inte"!
Jag ifrågasätter -varför- de är blockade och ber om en lista över blockade portar (man ska för f-n inte behöva sitta och -gissa- vilka som inte är blockade, eller?) och får då svaret att jag är "otrevlig" och chatten avslutas prompt.

Jag startar upp chatten igen och får prata med samma jädra helpdesk-kossa. Frågar igen varför hon vägrar svara på mina frågor och får då ett svar ungefär att "vi har som mål att alltid föra en trivsam kontakt med våra kunder och min chef har godkänt att jag avslutar denna chat".

Fy f-n rent ut sagt.
De tål tydligen inte att bli ifrågasatta?
Och det sitter nåt jädra 1st-tier helpdesk-spån och påstår att "det inte går att ändra på blockade portar"? Jo, det gör det visst. Men om de har som -policy- att inte ändra på sådant, så är det ju för att någon "högre upp" i kedjan bestämt att de inte VILL ändra på det. Men går, rent tekniskt, gör det visst! Men påpekar man sådant är man tydligen "otrevlig" och de vägrar prata med en. *suck*.

Nej, vi kommer byta leverantör till antingen Bahnhof eller Bredband2 istället.

Om ni står och funderar på vilken leverantör ni skall använda er av, är mitt råd kort: undvik "Universal" och välj en större leverantör.

Visa signatur

"I haven't lost my mind... It's backed up on disk somewhere."