Ersätta Samsung-TV mot ny, max 15kkr

Permalänk
Medlem

Ersätta Samsung-TV mot ny, max 15kkr

Är ute efter en ny TV då den gamla Samsungen tjuter och brummar. Vore bra om den höll ett tag till men tänker att den kanske kan börja brinna och vill helst byta snart.
Har ca 3.5 meter till TV från soffan och rakt fram, inte så mycket sido vinkel.
Ser mycket på vanlig TV och Netflix. Spelar NHL ibland på Xbox. Behöver inget speciellt ljud.
Har Apple TV och chromecast.
Är totalt oinsatt och försökt läsa olika guider men det är som jibbrish för mig.
Ljus från sidan och och massor av punkbelysning i rummet. Hatar mörker...
Vill ha en tv som går att se på helt enkelt. Har nästan 5 meter lång TV bänk så den ska kunna stå upp.
Har någon ett bra tips? Gärna runt 10-15 k.

Förtydligade rubriken från"Ny TV"/Thomas Y
Permalänk
Keeper of the Bamse

LG Oled B9. Det finns inget bättre! LG släpper snart nya apparater i OLED-linjen men dom brukar lanseras runt 20k. Nu betalar du 12 tusen för det bästa som finns

4K, OLED, HDR. Underbar fjärrkontroll och OS också.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

LG Oled B9. Det finns inget bättre! LG släpper snart nya apparater i OLED-linjen men dom brukar lanseras runt 20k. Nu betalar du 12 tusen för det bästa som finns

4K, OLED, HDR. Underbar fjärrkontroll och OS också.

Är den 55 tum? Har 48 tum nu och den är på gränsen alldeles för litet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poccas:

Är den 55 tum? Har 48 tum nu och den är på gränsen alldeles för litet...

LG:s OLED finns både i 55 och 65", 65" ligger på runt 17k. Väldigt mycket TV för pengarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

LG:s OLED finns både i 55 och 65", 65" ligger på runt 17k. Väldigt mycket TV för pengarna!

Tack! Får kolla på den. Var inne på en Philips 75 tum för 9990 men den verkar inte så bra
Hittade även Denna LG men den andra LG ni nämner bättre?
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/24411/lg-75-sm86...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poccas:

Tack! Får kolla på den. Var inne på en Philips 75 tum för 9990 men den verkar inte så bra
Hittade även Denna LG men den andra LG ni nämner bättre?
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/24411/lg-75-sm86...

Ja, bildmässigt är OLED betydligt bättre än LED. Om man dock vill upp i riktigt stora TV-apparater så är dock LED det enda rimliga då en 77" OLED kostar runt 40k. Den största fördelen med OLED är att man får i princip oändlig kontrast (varje pixel kan släckas individuellt), så det som ska vara svart i filmen är 100% svart. En nackdel är att de inte riktigt är lika ljusstarka som LCD, men i de allra flesta fall så räcker det och blir över. Om du har tid över så kan du läsa Sweclockers TV-guide

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Ja, bildmässigt är OLED betydligt bättre än LED. Om man dock vill upp i riktigt stora TV-apparater så är dock LED det enda rimliga då en 77" OLED kostar runt 40k. Den största fördelen med OLED är att man får i princip oändlig kontrast (varje pixel kan släckas individuellt), så det som ska vara svart i filmen är 100% svart. En nackdel är att de inte riktigt är lika ljusstarka som LCD, men i de allra flesta fall så räcker det och blir över. Om du har tid över så kan du läsa Sweclockers TV-guide

Tack! Har läst guiden säker 5 gånger och fattar faktiskt fortfarande inte ilken TV jag ska välja... Har två skittv just nu och antar att jag är mer kräsen när det kommer till handväskor och smink *lol*
Min man är glad så länge han kan se AM fotboll

Permalänk
Medlem

Du har varit inne på 75" och sitter 3,5m från tv:n, jag tycker det låter som allt blir en tennismatch där huvudet åker fram och tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Du har varit inne på 75" och sitter 3,5m från tv:n, jag tycker det låter som allt blir en tennismatch där huvudet åker fram och tillbaka.

Ja så blir det när man försöker läsa nåt man inte fattar ha ha 75btum är alltså för stort?

Permalänk
Medlem

Vill minnas att oled inte är att föredra om man har en massa olika ljuskällor i rummet? Då är det bättre med konkurrenternas motsvarighet, kan det vara qled jag tänker på?

Att köpa en TV är en djungel, speciellt om man har en relativt tight budget och vill få mest bang for the buck

Edit:

Skrivet av Poccas:

Ja så blir det när man försöker läsa nåt man inte fattar ha ha 75btum är alltså för stort?

Jag skulle tycka det är för stort, men samtidigt vet jag många som inte har det minsta problem med det.
Jag ställer mig också tveksam till att köpa en 75” för ~10.000 kronor, det rimmar dåligt i mina öron. Personligen hade jag hellre valt en mindre tv men med bättre bildkvalitet, men alla prioriterar vi olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poccas:

Det är en smaksak, jag tycker det blir jobbigt med så stor skärm på så nära avstånd då det blir svårt att överblicka hela skärmen.
Det bästa är att gå förbi ett företag som säljer tv-apparater sedan stega ut 3,5m och därefter titta på lite olika tv-storlekar, det är endast då du kan avgöra vad som är för stort eller inte.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Sony 55 XF9005 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4703552
65 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4703554
Otroligt mycket tv för pengarna finns både 55 (ca10k) och 65tum (ca13k) är LED men riktigt bra bild mitt exemplar så ser jag ingen skillnad på den och OLED.

Största nackdelen med OLED än så länge är att man riskerar inbränning om man har riktigt otur.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Lägger en röst på LG Oled jag också.

Inte riktigt lika ljusstark som en LCD men fullt tillräckligt för normalt folk.

Jag har inte sett många som tänder en massa lampor, eller låter solen skina mot TVn när de tittar, jag själv inkluderad.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag har inte sett många som tänder en massa lampor, eller låter solen skina mot TVn när de tittar, jag själv inkluderad.

/Lifooz

Haha massor av lampor tända... Ogillar mörker. Känns som jag är ett ufo när alla säger att man ska ha mörkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Jag rekommenderar Sony 55 XF9005 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4703552
65 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4703554
Otroligt mycket tv för pengarna finns både 55 (ca10k) och 65tum (ca13k) är LED men riktigt bra bild mitt exemplar så ser jag ingen skillnad på den och OLED.

Största nackdelen med OLED än så länge är att man riskerar inbränning om man har riktigt otur.

Så om man har tv på i 6 sex timmar utan byta kanal i sträck så är oled inte bra? Tvn brukar försöka stänga av sig själv eftersom ingen har rört den på flera timmar...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Poccas:

Tack! Har läst guiden säker 5 gånger och fattar faktiskt fortfarande inte ilken TV jag ska välja... Har två skittv just nu och antar att jag är mer kräsen när det kommer till handväskor och smink *lol*

Guiden är till för att skilja på apparaterna och grovt dela in dem i tre kategorier, topp, mellan och budgetklass. Eller då rolig, okey och meh. Har man då ekonomin för det ska man alltså sikta så högt det går för då är det en bättre och tja, roligare TV man köper.

Snabböversikten sammanfattar detta: https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Guiden tar inte upp priserna eftersom priserna hela tiden varierar. Så vad 10-15kkr ger för stunden är olika. Tanken är att matcha. Om du för din budget får en modell i toppklassen och resten landar i mellan- och budgetklass. Då är det tydligt vilken du bör välja för den bättre kvaliteten.

I ditt fall har du inga särskilda krav och har kört Samsung innan. Verkar heller inte finnas behov av breda vinklar och gillar ljus i rummet. Med andra VA-panel och hög ljusstyrka. Du kan fortsätta med Samsung utan problem och bör sikta en bit uppåt. Där verkar 15kkr ta dig precis till toppklassen med exempelvis Samsung Q70R men också andra modeller som Sonys XF9 och XG9 ger motsvarande nivå.

Permalänk
Lego Master

Skaffade en LG Oled B9 65" i mellandagarna, inte ångrat en sekund.
Jag kör ingen tablå-TV så jag har inga problem med inbränningar från kanal-loggor, och kollar inte heller på sport. Spelar sällan mer än ett par timmar i stöten på den, så ser inte att jag ligger i nån riskzon för sånt.
Bildkvaliteten är helt outstanding, speciellt jämfört med min gamla LCD-hunk som nu tjänar som sekundärskärm till datorn.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lifooz:

OLED är inte riktigt lika ljusstark som en ljusstark LCD vilket omfattar de flesta toppklassmodellerna med LCD och FALD. En 2019-OLED – även den något klenare B9:n – kommer fortfarande vara ungefär lika ljusstark vid SDR som alla i princip alla andra LCD:er samt påtagligt ljusstarkare vid HDR.

En del gränsmodeller som Samsung Q70R är till exempel bara ljusstarkare än en OLED ifall man kör SDR och ställer dem i Dynamic Mode och liknande lägen. Vid mer färgkorrekta lägen tappar den snabbt sin ljusstyrka.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Poccas:

Jag har 3,5 meter till 110 om så önskas (projektor) och kan vända på projektorn för 80 tum på 3,5 meter. Det känns då ganska litet. Så finns det de som blir åksjuka vid 55 tum på samma avstånd.

Svaret på frågan "hur stor ska TV:n vara?" är Så stor som du kan och vill.

Permalänk
Medlem

Är inte i köptankar men har ändå följt utvecklingen på TV-fronten. Hade jag köpt en ny TV idag så hade det garanterat blivit en OLED från LG. Vill man vara framtidssäker ska man nog överväga nån som klarar 120fps@4K, (HDMI2.1) för framtida konsollgenerationer.

LG släppte några som klarade detta redan 2019, dock har inga grafikkort HDMI2.1 i dagsläget men NVIDIA har gått ut med att det kommer introduceras även på RTX-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Guiden är till för att skilja på apparaterna och grovt dela in dem i tre kategorier, topp, mellan och budgetklass. Eller då rolig, okey och meh. Har man då ekonomin för det ska man alltså sikta så högt det går för då är det en bättre och tja, roligare TV man köper.

Snabböversikten sammanfattar detta: https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Guiden tar inte upp priserna eftersom priserna hela tiden varierar. Så vad 10-15kkr ger för stunden är olika. Tanken är att matcha. Om du för din budget får en modell i toppklassen och resten landar i mellan- och budgetklass. Då är det tydligt vilken du bör välja för den bättre kvaliteten.

I ditt fall har du inga särskilda krav och har kört Samsung innan. Verkar heller inte finnas behov av breda vinklar och gillar ljus i rummet. Med andra VA-panel och hög ljusstyrka. Du kan fortsätta med Samsung utan problem och bör sikta en bit uppåt. Där verkar 15kkr ta dig precis till toppklassen med exempelvis Samsung Q70R men också andra modeller som Sonys XF9 och XG9 ger motsvarande nivå.

Tack så mycket precis det jag behövde för att fatta hur jag ska tänka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag har 3,5 meter till 110 om så önskas (projektor) och kan vända på projektorn för 80 tum på 3,5 meter. Det känns då ganska litet. Så finns det de som blir åksjuka vid 55 tum på samma avstånd.

Tack! Ok då blir det iallafall en lite större modell... Ser så dåligt 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poccas:

Så om man har tv på i 6 sex timmar utan byta kanal i sträck så är oled inte bra? Tvn brukar försöka stänga av sig själv eftersom ingen har rört den på flera timmar...

Risken finns att loggan från kanaler som tv3, tv4 nyhetsmorgon, sporten etc kan bränna fast, kommer upp lite nu och då i trådar här på SC några medlemmar har fått det medans andra har inte.

Så risken finns.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Herregud har inget ögonmått heller. Har 5 meter till tvn 😂
Tack för alla råd. Ska sondera terrängen och hoppas på lite rea nu i dessa tider

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poccas:

Herregud har inget ögonmått heller. Har 5 meter till tvn 😂
Tack för alla råd. Ska sondera terrängen och hoppas på lite rea nu i dessa tider

På 5 meter är 55 litet. 65 eller 75 skulle jag satsa på. Har själv tre meter till en gammal 46 tummare, och det blir 55 när jag byter.

Permalänk
Medlem

Som tips så finns LGs OLED rätt billigt på mediamarkt just nu:

55"

65"

Jag har en 55" köpt på black friday 2018. Grymt nöjd med den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddanb:

Som tips så finns LGs OLED rätt billigt på mediamarkt just nu:

55"

65"

Jag har en 55" köpt på black friday 2018. Grymt nöjd med den!

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

På 5 meter är 55 litet. 65 eller 75 skulle jag satsa på. Har själv tre meter till en gammal 46 tummare, och det blir 55 när jag byter.

65 och till och med 75 är litet.

https://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-re...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

@TLC_Nordic

Någon som vet om
TLC TV plats för CI+ modul och analog antennkabel?
Kollar främst på TCL 65 QLED800 4K LED Smart TV 65QLED800 eller TCL 65" EC785 4K HDR PRO UHD LED Smart TV 65EC785

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Håller med. Skulle aldrig köpa 55 tum idag. Det är fan litet.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.