Hade ni gjort så här - Internet via eluttag

Permalänk

Hade ni gjort så här - Internet via eluttag

Förord: Det är svårt att förklara något man inte riktigt begriper. Ha gärna tålamod.
Nyckelord: Så bra som möjligt till så lite arbete som möjligt.

Hejsan hejsan,
min första och enda internetåtkomst är 3 rum och ca 25m ifrån den stationära datorn.
Jag vill få Internet från den åtkomstpunkten till datorn.
Hade ni köpt Extender/Repeater och på så vis dragit internet genom eluttaget och sedan in i en router för att till sist få kabel in i dator.
Värt att nämna är att jag är osäker hur ledningarna är, eller hur många säkringar det måste gå via.

Eller hade ni fäst lång internetsladd i taket och följt listerna tills ni når rummet där jag vill ha routern?

Routern är tänkt att funka som fast punkt till dator samt sprida Wifi i lägenheten. Router är inte inhandlad ännu.
100 kvm, en våning, betong, sekelskiftslägenhet.
100/100 Fiber från Bahnhof men Inteno är vad mitt stadsnät valt som "indragare?"

Alla tips mottages.

Helst under 2000:-, men visar det sig att man är dumsnål så går vi upp.

Permalänk
Sötast

Jag praktiserar lagen om distansavtal.
Köp en ethernet over power och testa.

Nöjd? Behåll
Annars? Lämna tillbaka och testa nästa.

Permalänk

@schakalen@GB:
Det finns inga gamla telejack i lägenheten som du kan nyttja för kabeldragning?

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Skrivet av Gamerouge:

@schakalen@GB:
Det finns inga gamla telejack i lägenheten som du kan nyttja för kabeldragning?

Det finns det. Verkar vara över min förmåga bara..tur för mig är vi på väg in i en lågkonjunktur och elektrikerna är många.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Jag praktiserar lagen om distansavtal.
Köp en ethernet over power och testa.

Nöjd? Behåll
Annars? Lämna tillbaka och testa nästa.

Det var det jag menade med extender. Hehe..men bra, det ska provas!

Permalänk
Medlem

Jag hade dragit kabel hela vägen till dator och router.
Då slipper man störa sig på dålig hastighet och avbrott.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@BergEr: Dra kabel, antingen via gamla telefonjacken och kanalerna som finns för dem eller snyggt längs lister. Du kommer aldrig kunna nyttja bråkdelen av 100/100 via elnätet i ett sekelskifteshus/lägenhet.

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

KABEL!!! Sorry men jag har aldrig varit med om en stabilt fungerande Powerline-lösning.
Kabel från A till B vid dessa punkter placeras en av de två
https://www.webhallen.com/se/product/287815-ASUS-AiMesh-AC190...

på A ansluts internetförbindelsen till wan-porten, den nydragna kabeln till en av LAN-portarna. Vid B ansluts den andra till WAN-porten, datorn till en av LAN-portarna. Nu har du dessutom sömlöst WiFi i hela lägenheten.
/Kabelkramare

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

KABEL!!! Sorry men jag har aldrig varit med om en stabilt fungerande Powerline-lösning.
Kabel från A till B vid dessa punkter placeras en av de två
https://www.webhallen.com/se/product/287815-ASUS-AiMesh-AC190...

på A ansluts internetförbindelsen till wan-porten, den nydragna kabeln till en av LAN-portarna. Vid B ansluts den andra till WAN-porten, datorn till en av LAN-portarna. Nu har du dessutom sömlöst WiFi i hela lägenheten.
/Kabelkramare

Tror jag kör på din idé.

Permalänk
Skrivet av Ronja_Hood:

@BergHa: Dra kabel, antingen via gamla telefonjacken och kanalerna som finns för dem eller snyggt längs lister. Du kommer aldrig kunna nyttja bråkdelen av 100/100 via elnätet i ett sekelskifteshus/lägenhet.

Jag drar kabel.