Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Fast min poäng var och är att man med stickprov gör uppskattningar av den allmänna spridningen (antingen andel som är sjuka just nu eller andel som har varit det), och det skiljer sig mot att ta reda på vilka som är immuna. Man vill ta reda på vilka som är immuna eftersom de kan bemanna kritiska positioner, såsom sjukhus, äldreboende, osv. Se även citat i mitt tidigare inlägg.

Då hänger jag med, då pratade vi om varandra.

Men bara för att förtydliga, dessa test från kina är ju inte test för antikropppar. Utan dom tas ju fram på svenska sjukhus/universitet enligt länken, som redan är rätt statligt sponsrade. Så exakt vad var problemet egentligen nu när fokus hamnade på dessa antikropptest? Dessa test är ju inte färdiga än så dom har ju inte kunnat användas, och vad tyder på att vi inte kommer låta folk testa sig?

Edit. Du får ursäkta mig, jag har lite svårt att hänga med, kan inte riktigt avgöra om det är du som hoppar runt eller jag som suttit inne för länge idag 😅

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Så visst är där likheter med nuvarande utbrott, men i nuvarande situation finns det ingen anledning att tro att COVID 19 kommer bli lika förödande för mänskligheten sett till förlust av liv som Spanska Sjukan blev;
- Inte i närheten lika hög dödlighet bland unga vuxna, eller ens friska vuxna överlag.
- Den moderna medicinen ligger på en helt annan nivå än vad läkarna hade att jobba med under spanska sjukan. En sådan enkel sak som antibiotika för att behandla lunginflammation fanns inte.
- Spanska sjukan "ignorerades" av stora delar av världen pga. rådande världskrig och propaganda, så viruset fick massivt globalt fotfäste utan större försök att hindra spridningen förräns det var för sent.
- Betydligt bättre medvetenhet och hygien i allmänhet bland befolkningen idag än för 100 år sedan, och lättare för regeringar att sätta in åtgärder om och där det behövs.

Med det sagt så kan de ekonomiska skadorna bli mycket värre, men det är i grund och botten ett egenskapat problem.

Det lustiga är att Du ändå ser vissa bitar av detta upprepas, om än kanske inte i samma omfattning. Finns tonvis med folk som struntar i vad som kunde ha minimerat detta något enormt i Sverige och framförallt i Italien. Hur hög dödligheten blir (och i olika åldersgrupper), såväl som potentiella permanenta skador som spekuleras (t.ex., lungfibros), låter jag vara osagt då det endast går att säga "När pandemin väl är över". Regeringar må kunna sätta in särskilda åtgärder bättre nu än förr men i slutändan krävs det främst insats från befolkningen. Bara de kan stoppa smittspridningen i slutändan, inte ett par tiotusentals experter och/eller sjukvårdare.

Även om antibiotika finns idag så går det inte att använda mot detta utan endast mot andra potentiella sekundära infektioner som i vissa fall skulle kunna ha ihjäl en medan immunförsvaret bekämpar COVID-19. Tittar vi på bristen på ventilatorer som det verkar vara i bland annat USA sett utifrån behovet, och möjligen liknande behov i Sverige om kanske ett par månader om det stämmer om en "kommande topp i maj" så blir det ju liknande situation som i Kina med massor av folk liggandes väntandes på sin död utan ventilator, och därmed liknande som med sjukhusbilder från Spanska sjukans tid.

Jag vill väcka och höja allvaret, inte skapa panik
. Det finns en medelväg mellan att inte bry sig alls och att få panik och det är att se allvaret och att detta är Vår Tids Spanska sjuka (åtminstone kan det bli om ett par månader) som "vi denna gång kan spöa skiten ur!" om vi alla gör vår plikt som medmänniskor. Sakerna är som vanligt: tvätta händerna ofta, tänk strategiskt innan du skall använda händerna offentligt som inköp av varor, röra dig kring på offentliga platser strategiskt, undvik människor och be även andra undvika dig, stanna hem om du upplever dig sjuk, osv.

En sak är säker: detta är INTE riktigt "bara Sars 2" med tanke om att det redan snabbt har spöat dess föregångares dödssiffra. Detta är något nytt, som vi människor skall spöa skiten ur denna gång! Nu jädrar blir det social distansering!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Fick reda på idag att MSB har beslutat att SLs trafik är "samhällsviktig". Detta innebär om det blir lockdown så måste jag fortsätta jobba, vilket känns lite halv b, men också coolt att veta att man är lite halv viktigt.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Avstängd

Vad jag förstått är man lite av en riskgrupp om man har övervikt, stämmer detta? Jag är 1,83 och väger 98 kg, jag har en last med att jag äter alldeles för mycket choklad. Jag äter 1 kg Marabou varje dag, 5st 200 gram, någon som har tips på hur man kan sluta? Har ätit så i många år, men vill börja leva ett lite sundare liv nu i och med viruset, är en bra orsak till att starta ett nytt bättre liv känner jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Regeringar må kunna sätta in särskilda åtgärder bättre nu än förr men i slutändan krävs det främst insats från befolkningen. Bara de kan stoppa smittspridningen i slutändan, inte ett par tiotusentals experter och/eller sjukvårdare.

Absolut, då som nu så är det i huvudsak folkets ansvar, men - hur får du ut information till 1,5 miljarder människor år 1918 att ett livsfarligt virus håller på att spridas över hela jordklotet?
Du har har varken telefoni, television eller internet till din hjälp. I bästa fall har du telegram och dagstidningar (som bara når en liten % av befolkningen.)
Även om du kunde få ut informationen, hur många förstår ens vad ett virus är, eller situationen i sin helhet och vad som behöver göras?

1918 års befolkning var betydligt mer vana vid dödliga farsoter än vad vi är idag, men dom var inte lika kapabla till att hantera situationen som 2020 års befolkning är.
Sen finns det ju många idioter (nu som då) som vägrar ta det minsta seriöst, eller till och mer gör kontraproduktiva saker, men det räcker med att en majoritet drar sitt strå till stacken.

Redan innan "kriget" har börjat så har vi genom information och teknologi en stor fördel mot viruset över vad våra förfäder hade, och bättre medicinkunskap att falla tillbaka på när vi väl blir sjuka.

(OBS! Jag ramblar. Se detta inte nödvändigtvis som att jag säger emot dig. Jag tycker bara inte riktigt om jämförelsen med Spanska Sjukan, då det är så många faktorer som är totalt annorlunda idag än vad de var för 100 år sedan.)

Skrivet av korvOlle:

Vad jag förstått är man lite av en riskgrupp om man har övervikt, stämmer detta? Jag är 1,83 och väger 98 kg, jag har en last med att jag äter alldeles för mycket choklad. Jag äter 1 kg Marabou varje dag, 5st 200 gram, någon som har tips på hur man kan sluta? Har ätit så i många år, men vill börja leva ett lite sundare liv nu i och med viruset, är en bra orsak till att starta ett nytt bättre liv känner jag.

Är inte övervikten så mycket som det höga blodtrycket (och allt vad det innebär) som gör att du är lite extra utsatt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Vad jag förstått är man lite av en riskgrupp om man har övervikt, stämmer detta? Jag är 1,83 och väger 98 kg, jag har en last med att jag äter alldeles för mycket choklad. Jag äter 1 kg Marabou varje dag, 5st 200 gram, någon som har tips på hur man kan sluta? Har ätit så i många år, men vill börja leva ett lite sundare liv nu i och med viruset, är en bra orsak till att starta ett nytt bättre liv känner jag.

Är typ som du och när jag gjorde ett försök till ändra (vilket inte fungerar på lång sikt anser jag) mig själv så började jag med lchf.
Vill du vara sluta helt med chokladen så tänk på att det ca 90 dagar att bli av med suget. Kommer inte ihåg ifall det var det fysiska eller mentala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Vad jag förstått är man lite av en riskgrupp om man har övervikt, stämmer detta? Jag är 1,83 och väger 98 kg, jag har en last med att jag äter alldeles för mycket choklad. Jag äter 1 kg Marabou varje dag, 5st 200 gram, någon som har tips på hur man kan sluta? Har ätit så i många år, men vill börja leva ett lite sundare liv nu i och med viruset, är en bra orsak till att starta ett nytt bättre liv känner jag.

Ändrar du inget annat än tar bort en av dina chokladkakor / dag borde du gå ner 1kg i veckan.
Grattis, då du måste ha ett aktivt jobb. Då bra chokladen är mer än dubbla ett normalt intag av kcal. Så väger du bara 98kg ska du vara glad.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

värmländskt vatten som skydd💪😂

Sånt där vatten som man blandar med lingondricka?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daark:

Fick reda på idag att MSB har beslutat att SLs trafik är "samhällsviktig". Detta innebär om det blir lockdown så måste jag fortsätta jobba, vilket känns lite halv b, men också coolt att veta att man är lite halv viktigt.

Jag på IT-sektionen på en av våra större regioner. Vi fick reda på att runt 20 av våra tjänster var samhällsviktiga. Då snackar vi 20st av minst 600.

20 st... På över 40 000 medarbetare inom sjukvården.. Ungefär lika många datorer.

De där lär få fin övertid när våra kassa IT-system går ner, jag menar.. Vi hinner inte ens med som det är och då jobbar de flesta fortfarande.

Manuella rutiner är det sista man vill ha i en kris, det tar extremt mycket tid från vårdpersonalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Då hänger jag med, då pratade vi om varandra.

Men bara för att förtydliga, dessa test från kina är ju inte test för antikropppar. Utan dom tas ju fram på svenska sjukhus/universitet enligt länken, som redan är rätt statligt sponsrade. Så exakt vad var problemet egentligen nu när fokus hamnade på dessa antikropptest? Dessa test är ju inte färdiga än så dom har ju inte kunnat användas, och vad tyder på att vi inte kommer låta folk testa sig?

Edit. Du får ursäkta mig, jag har lite svårt att hänga med, kan inte riktigt avgöra om det är du som hoppar runt eller jag som suttit inne för länge idag 😅

Hehe, ja, vi är nog alla lite trötta i dessa tider. Men, du har rätt, jag läste fel först och trodde att de första testerna från Kina skulle vara för antikroppar. Jag hade gärna sett mer fokusering på testning generellt sett i Sverige, som man ser i andra länder, såsom Tyskland och Island. Se exempelvis Tweet från en DN-journalist i Berlin:
"Tyskland testar nu 360.000 människor i veckan för covid-19. Kapaciteten ska öka till en halv miljon test per vecka. Sedan coronakrisen började har Sverige testat totalt 25.000 personer. Per capita är det färre än vad Tyskland testar i veckan."

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Vad jag förstått är man lite av en riskgrupp om man har övervikt, stämmer detta? Jag är 1,83 och väger 98 kg, jag har en last med att jag äter alldeles för mycket choklad. Jag äter 1 kg Marabou varje dag, 5st 200 gram, någon som har tips på hur man kan sluta? Har ätit så i många år, men vill börja leva ett lite sundare liv nu i och med viruset, är en bra orsak till att starta ett nytt bättre liv känner jag.

1 kg choklad om dagen!? Det borde du genast sluta med. Börja med att trappa ner. Ha inte massa choklad hemma. Måste ju vara både äckligt och galet dyrt att äta så mycket choklad. Vad är det, typ 3000kr i månaden bara i choklad Det kan man ju göra en hel del vettigare saker med.

Ett litet tips, börja dricka bubbelvatten när du är sugen på nåt. Skaffa en sodastream eller liknande. Det tycker jag är en bra sug-släckare, lite roligare än bara vatten, och kanonbilligt, noll kalorier.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

1 kg choklad om dagen!? Det borde du genast sluta med. Börja med att trappa ner. Ha inte massa choklad hemma. Måste ju vara både äckligt och galet dyrt att äta så mycket choklad. Vad är det, typ 3000kr i månaden bara i choklad Det kan man ju göra en hel del vettigare saker med.

Ett litet tips, börja dricka bubbelvatten när du är sugen på nåt. Skaffa en sodastream eller liknande. Det tycker jag är en bra sug-släckare, lite roligare än bara vatten, och kanonbilligt, noll kalorier.

Inget bubbel! Det ökar sötsuget. Har ingen källa så ni får googla själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Sånt där vatten som man blandar med lingondricka?

Jajjemän😁 ekologiskt och närproducerat kan man säga😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Dock anses testning som en väldigt central och viktig del i arbetet mot pandemin av flera olika organisationer, exempelvis WHO. Därför tycker jag att det är konstigt att man från regeringshåll inte allokerar stora resurser till det.

Möjligtvis för att man testar ett annat sätt, vad vet vi. Sen är det en fråga om kostnad mot avkastning. Beroende på åtkomsten och efterfrågan på dessa testkit kan det vara helt sanslöst dyrt att köpa in till Sverige, och vi har väl inte haft den grönaste ekonomin på senare tid? Är det inte konstant snack om att kommuner går på knäna och vår BNP stod stilla, trots högkonjunktur?

Permalänk
Inaktiv

Undra om detta stämmer, då kanske det är dags att testa folk efter man varit symptomfri i 2 veckor.
Dock vet de inte om han bara har Corona som inte smittar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0nApE2/henrik-testades-p...

Permalänk
Medlem

En rolig grej som jag såg nämnas på Flashback för ett tag sen:
https://asterixia.se/2020/03/sylvia-browne-forutspadde-corona...

Men jag har även skummat igenom vetenskapliga nyheter och det var likadana förutsägelser av seriösa forskare 2007 (inte Tegnell, då han bara kopierat idén). Så det är möjligt att hon hört om det och gjorde sin spådom eller så var det ett coolt sammanträffande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Vad jag förstått är man lite av en riskgrupp om man har övervikt, stämmer detta? Jag är 1,83 och väger 98 kg, jag har en last med att jag äter alldeles för mycket choklad. Jag äter 1 kg Marabou varje dag, 5st 200 gram, någon som har tips på hur man kan sluta? Har ätit så i många år, men vill börja leva ett lite sundare liv nu i och med viruset, är en bra orsak till att starta ett nytt bättre liv känner jag.

Släng det du har nu, och införskaffa det inte mer. Löst! Bara att vara hård mot dig själv när du går förbi godissektionen i affären. Tänk på vad du vill uppnå och vad det är du vill undvika med att äta choklad i den mängden. Börja käka något annat hälsosammare. Det tar tid att göra sig kvitt beroenden, planera att det tar flera veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jJnte:

Släng det du har nu, och införskaffa det inte mer. Löst! Bara att vara hård mot dig själv när du går förbi godissektionen i affären. Tänk på vad du vill uppnå och vad det är du vill undvika med att äta choklad i den mängden. Börja käka något annat hälsosammare. Det tar tid att göra sig kvitt beroenden, planera att det tar flera veckor.

Handla mat på nätet, då slipper man lockas av godishyllan precis innan kassan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Undra om detta stämmer, då kanske det är dags att testa folk efter man varit symptomfri i 2 veckor.
Dock vet de inte om han bara har Corona som inte smittar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0nApE2/henrik-testades-p...

Förstår dock inte vilken smartskalle påstår att man smittar inte efter 2 symptomfria dagar. Ibland virus eller bakterie kan sitta kvar ganska länge. Det är ju redan känt sedan stenålder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Absolut, då som nu så är det i huvudsak folkets ansvar, men - hur får du ut information till 1,5 miljarder människor år 1918 att ett livsfarligt virus håller på att spridas över hela jordklotet?
Du har har varken telefoni, television eller internet till din hjälp. I bästa fall har du telegram och dagstidningar (som bara når en liten % av befolkningen.)
Även om du kunde få ut informationen, hur många förstår ens vad ett virus är, eller situationen i sin helhet och vad som behöver göras?

1918 års befolkning var betydligt mer vana vid dödliga farsoter än vad vi är idag, men dom var inte lika kapabla till att hantera situationen som 2020 års befolkning är.
Sen finns det ju många idioter (nu som då) som vägrar ta det minsta seriöst, eller till och mer gör kontraproduktiva saker, men det räcker med att en majoritet drar sitt strå till stacken.

Redan innan "kriget" har börjat så har vi genom information och teknologi en stor fördel mot viruset över vad våra förfäder hade, och bättre medicinkunskap att falla tillbaka på när vi väl blir sjuka.

(OBS! Jag ramblar. Se detta inte nödvändigtvis som att jag säger emot dig. Jag tycker bara inte riktigt om jämförelsen med Spanska Sjukan, då det är så många faktorer som är totalt annorlunda idag än vad de var för 100 år sedan.)

Jag håller med om är att "kriget" och förberedelserna är mycket bättre. Intressant fråga är hur detta står sig mot större befolkning idag och större andel som bor folktätt(spekulerar jag). Större befolkning och folktätare innebär fler stolpskott som kan "råka" sprida vidare det trots att alla andra är så duktiga som de är att tvätta händerna.

Bästa är som sagt att undvika andra människor varav jobba hemifrån så mycket som det går i ens yrke. Men undvikandet räcker inte några veckor, spekulerar jag. Ett orosmoln som jag ser det är att majoriteten av folk runtom i världen som just nu är i karantän tror att det bara är att leva som om det aldrig hade hänt efter ett par veckor och vips så börjar den exponentiella kurvan om igen.

På så vis menar jag då att det riskerar att komma i vågor efter ett pars veckor karantän sedan tror för många att det är över och så upprepas det. Det blev en mindre andra våg i vissa delar av Asien från befolkning som rest hem från drabbade områden utanför Asien exempelvis.

Till sist vill jag avsluta med att säga att den medicinska kunskapen är mycket bättre och möjligen blir det ett rekordsnabbt vaccin i den medicinska historian med minimala bieffekter denna gång. Samtidigt vill jag upprätthålla allvaret just för att det finns inget botemedel och ingen riktig behandling än att ge syre, andningshjälp, näringsämnen, och förhindra andra sekundära infektioner från att drabba den drabbade.

Även helt friska unga verkar trilla av pinnen av detta vilket ger vibbar av spanska sjukan som tydligen ska ha tagit många ungas liv. Här är exempelvis, om man utgår ifrån att berättelsen stämmer, från en andningsterapeut i New Orleans, USA: https://www.nola.com/news/coronavirus/article_701fcccc-6b7f-1... som hävdar att vissa unga som kommer in som ser friska ut verkar kunna dö på bara några dagar i värsta fall genom ett mycket snabbt sjukdomsförlopp.

Vad jag undrar här är med liknande påstådda fall (t.ex., 21-åriga brittiska tjejen) är huruvida det verkligen inte fanns någon x-faktor som okänd destruktiv livsstil (rökning, knarkning, högt kolesterol trots smal kropp), okänt hälsofel som hjärtfel eller dylikt, eller om det faktiskt var en doseringsfråga som om de unga personerna ifråga på något vis fick i sig en mycket högre viruskoncentration vilket accelererade sjukdomsförloppet på något vis.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Jo det är jag med på men om jag inte träffar någon i riskgruppen vad är problemet?

För att du träffar andra som träffar folk i riskgrupper, samt att du ökar risken för de som är i riskgruppen genom att vara ute bland folk, ju fler som är ute ju fler måste man hålla koll på....därför Kineser svetsade fast dörrar hos folk och slängde lösgående i burar.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Nu har USA gått om Kina i flest smittade.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Till sist vill jag avsluta med att säga att den medicinska kunskapen är mycket bättre och möjligen blir det ett rekordsnabbt vaccin i den medicinska historian med minimala bieffekter denna gång. Samtidigt vill jag upprätthålla allvaret just för att det finns inget botemedel och ingen riktig behandling än att ge syre, andningshjälp, näringsämnen, och förhindra andra sekundära infektioner från att drabba den drabbade.

Inom vilken tidsram angående vaccinet tänker du då? Jag är inte optimist att det hinner bli klar för hela världen innan väldigt många blivit smittade redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Om vi bortser ifrån att en anekdot är värdelös som belägg för påståendet; hur har du dragit den här slutsatsen?
Ex. Hur vet du att du inte har virus alla gånger ditt lukt- och smaksinne fungerar normalt?

Jag sa ju "vanligtvis". Vid virus eller annat har man ofta tjock slem och snor, det ofta ger en välbekant lukt eller smak då man vet att man blivit sjuk.

Alternativt kan ju vara något annat också t.ex. ont i halsen bara.

MEN, jag ville bara förklara hur man oftast kan skilja det från pollenallergi vid rinnsnuva och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Vad jag förstått är man lite av en riskgrupp om man har övervikt, stämmer detta? Jag är 1,83 och väger 98 kg, jag har en last med att jag äter alldeles för mycket choklad. Jag äter 1 kg Marabou varje dag, 5st 200 gram, någon som har tips på hur man kan sluta? Har ätit så i många år, men vill börja leva ett lite sundare liv nu i och med viruset, är en bra orsak till att starta ett nytt bättre liv känner jag.

Jag kan inte ge några bra råd annat än att öva på sin självdisciplin lin och kanske att, åtminstone till en början, byta ut chokladen mot någonting annat. Kanske grapefrukt? Det tycker i alla fall jag är jävligt gott samtidigt som det tar en lång stund att äta så man orkar inte trycka i sig massor.

Med det sagt så måste jag fråga vad fan du gör ok dagarna. Ett kilo choklad om dagen och du väger ”bara” tvåsiffrigt. Antingen är du väldigt aktiv, har en jättehög ämnesomsättning och/eller äter ingenting annat.

Skrivet av jJnte:

Bara att vara hård mot dig själv när du går förbi godissektionen i affären.

Lätt att säga, svårare att göra. Socker är ett beroende som så mycket annat och som du själv är inne på är det svårt att bryta ett beroende. Alla klarar inte av att ”bara” göra det. Hade det varit enkelt jade vi haft betydligt färre missbrukare, spelmissbrukare, överviktiga o.s.v.

Men men, det här får väl bli dagens off topicinlägg för min del.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mateush:

Förstår dock inte vilken smartskalle påstår att man smittar inte efter 2 symptomfria dagar. Ibland virus eller bakterie kan sitta kvar ganska länge. Det är ju redan känt sedan stenålder.

@Mateush

1177 sa till mig att stanna hemma 2 veckor "2 veckor + 2 dagar" då jag hade Corona symtom och sa att jag kan jobba efter 2 symptomfria dagar för då är det ingen fara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

1177 sa till mig att stanna hemma 2 veckor "2 veckor + 2 dagar" då jag hade Corona symtom och sa att jag kan jobba efter 2 symptomfria dagar för då är det ingen fara.

edit: nevermind

Permalänk
Medlem

Många går mycket hårt åt Kina nu.

"Världen bör räkna med fler pandemier från Kina"
https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/varlden-bor-...

Först handelskriget med USA och nu detta. Kinas ekonomi och framtid har tagit ett par steg tillbaka i utvecklingen, den saken är klar, de är otroligt pressade nu. Vilka företag kommer egentligen nu frivilligt välja att lägga mer tillverkning eller fabriker i Kina och vilka anställda kommer vara positivt inställda till att flytta dit?

Risken finns att det blir riktigt illa för Volvo Cars också, att de dras med i Kinas sannolika nedgång de närmaste åren vilket kommer påverka Sverige mycket negativt.

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt att den globala dödligheten kommer att vara förhållandevis låg. En väldigt stor andel av världens befolkning är ung. Två tredjedelar är under 50 år, och i många fattigare, folkrika länder är befolkningen extremt ung. I Iran, t ex, är ungefär halva befolkningen under 30, och knappt 10 procent över 60.

Men i den rika delen av världen, där en stor andel är äldre, där kommer det att gå många liv i förtid.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

Herre jeklar..

Lol, herre min lilla skapare.. Vad ska man säga?!

"Trots att vården är hårt ansatt på grund av coronan och en vädjan om att sjukvårdspersonal ska gå upp i tid, ligger varslet från Karolinska universitetssjukhuset kvar.

– Det här blir man lite schizofren för, säger Carina Lenngren vid kommunal, som vittnar om att situationen är “katastrofliknande”."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0nAV16/trots-coronakrise...

När får man börja riktigt ifrågasätta hur det tänks? Fortsatt ska 250 läkartjänster och 350 tjänster för undersköterskor BORT!!!

Så, ska de som kämpar igenom krisen riskera att bli uppsägda i slutändan?

Dags att starta en gofundme för dessa stackare, jag skulle blitt galen om jag hade behövt arbeta under sådana förhållanden, samt sedan veta att man kanske blir uppsagd iaf..

Herregud.