Samsung Display "avslutar" LCD-produktion under år 2020

Permalänk
Melding Plague

Samsung Display "avslutar" LCD-produktion under år 2020

Samsung avslutar produktionen av traditionella LCD-paneler under år 2020, för att istället fokusera helt på vidareutvecklade QLED.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Samsung slutar med LCD paneler och fortsätter med LCD paneler, Check !

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Bildexpert 📺

@Bulan75: Ja, fast det lär nog bli en LCD-panel tillverkad av en annan tillverkare än Samsung själva i 2021-TV-apparaterna. Om de nu inte lyckas ersätta VA-panelerna med något helt och nytt under den lilla tid som är kvar på året.

Tror det när jag ser det. Även om jag hade sett det för flera år sedan.

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det, en totalt svart bakgrund på en LCD spenderar/slösar typ lika mycket energi och vi är förhoppningsvis påväg mot teknik som förbättrar detta?

Permalänk
Medlem

"Framöver konverteras två avdelningar i Sydkorea till att fokusera på att tillverka mer moderna LCD-paneler med kvantprickar (eng. quantum dot) – i marknadsföring kallade QLED"

Var hittade ni den informationen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

@Bulan75: Ja, fast det lär nog bli en LCD-panel tillverkad av en annan tillverkare än Samsung själva i 2021-TV-apparaterna. Om de nu inte lyckas ersätta VA-panelerna med något helt och nytt under den lilla tid som är kvar på året.

Tror det när jag ser det. Även om jag hade sett det för flera år sedan.

Corona LED förstås!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

"Framöver konverteras två avdelningar i Sydkorea till att fokusera på att tillverka mer moderna LCD-paneler med kvantprickar (eng. quantum dot) – i marknadsföring kallade QLED"

Var hittade ni den informationen?

Reuters-källan?

"The investment for the next five years will be focused on converting one of its South Korean LCD lines into a facility to mass produce more advanced “quantum dot” screens."

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ludde72:

Som jag förstår det, en totalt svart bakgrund på en LCD spenderar/slösar typ lika mycket energi och vi är förhoppningsvis påväg mot teknik som förbättrar detta?

Beror på hur LCD-skärmen använder local dimming. Den förkrossande majoriteten skärmar gör det inte och är då normalt lika strömsnåla/slösande oavsett. En TV-apparat kan fungera annorlunda och har olika mjukvarustyrda lösningar som dimmar hela panelen baserat på inkommande bildsignal. "Micro dimming" är en sådan typ av lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Reuters-källan?

"The investment for the next five years will be focused on converting one of its South Korean LCD lines into a facility to mass produce more advanced “quantum dot” screens."

advanced “quantum dot” screens ja, men sweclockers får det till LCD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Som jag förstår det, en totalt svart bakgrund på en LCD spenderar/slösar typ lika mycket energi och vi är förhoppningsvis påväg mot teknik som förbättrar detta?

Vi har redan haft den tekniken i flera år, OLED. Eller varför inte local dimming på vanliga LCD-paneler.

Skrivet av ipac:

advanced “quantum dot” screens ja, men sweclockers får det till LCD?

Alla qdot-paneler är LCD, men inte alla LCD är qdot.

Permalänk
Medlem

Är inte Samsungs QLED baserade på en LCD teknik?
Såg ett test mellan någon high spec Samsung QLED och en LG OLED och Samsung var inte ens nära.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ipac:

advanced “quantum dot” screens ja, men sweclockers får det till LCD?

Samsung har kallat sina LCD:er för quantum dot, både med och utan "advanced" i flera år. Och de hymlar inte med att det är VA-paneler, inte när man träffar ingenjörerna på riktigt.

Eftersom det inte specificeras någon ny teknik i klartext, utan det är samma begrepp som redan används om just QLED-modellerna är det i alla fall den slutsats jag kan dra. De slutar tillverka LCD:erna som idag går in i RU7 med flera modellserier och fortsätter med sina quantum dots, eller QLED-modeller.

Hade alltså mer än gärna sett en nyare teknik. Men det återstår att se vad som kommer under 2021.

Och det skulle underlätta om Samsung HQ började prata i klartext.

Permalänk
Medlem

Varför går inte samsung över helt till OLED eller är det något annat än inbränning och att de drar lite mindre ström som är fördelen med QLED? Jag har haft min OLED i 3,5 år snart och ingen inbränning trots 1000 tals timmar av huds som legat på när man spelat så känns inte som inbränning är nått stort problem....... eller någon som fått något inbränt?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Varför går inte samsung över helt till OLED eller är det något annat än inbränning och att de drar lite mindre ström som är fördelen med QLED? Jag har haft min OLED i 3,5 år snart och ingen inbränning trots 1000 tals timmar av huds som legat på när man spelat så känns inte som inbränning är nått stort problem....... eller någon som fått något inbränt?

Tar väl ett tag att utveckla. I alla fall om man läser artikeln:

Citat:

Mot slutet av förra året meddelade Samsung att de investerar över 100 miljarder kronor i tillverkning av OLED-paneler på 65 tum, med målet att lansera produkter med tekniken år 2021.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Alla qdot-paneler är LCD

Nej. Inte nödvändigtvis.

Permalänk
Medlem

Missvisande nyhet.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Beror på hur LCD-skärmen använder local dimming. Den förkrossande majoriteten skärmar gör det inte och är då normalt lika strömsnåla/slösande oavsett. En TV-apparat kan fungera annorlunda och har olika mjukvarustyrda lösningar som dimmar hela panelen baserat på inkommande bildsignal. "Micro dimming" är en sådan typ av lösning.

Tack Laxpudding, glad att jag fråga!

Skrivet av dlq84:

Vi har redan haft den tekniken i flera år, OLED.

Yep i know, hoppas bara att vi är påväg åt energieffektivt så vi kan leva off-grid lättare för dem som gillar sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Varför går inte samsung över helt till OLED eller är det något annat än inbränning och att de drar lite mindre ström som är fördelen med QLED? Jag har haft min OLED i 3,5 år snart och ingen inbränning trots 1000 tals timmar av huds som legat på när man spelat så känns inte som inbränning är nått stort problem....... eller någon som fått något inbränt?

qled är ljusstarkare, personligen föredrar jag qled framför oled, jag tycker bilden är bättre på qled men det har nog mycket att göra med att dom är just ljusstarka. sedan beror det naturligtvis på viket prisspann man tittar på.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BooliBoo:

Varför går inte samsung över helt till OLED eller är det något annat än inbränning och att de drar lite mindre ström som är fördelen med QLED? Jag har haft min OLED i 3,5 år snart och ingen inbränning trots 1000 tals timmar av huds som legat på när man spelat så känns inte som inbränning är nått stort problem....... eller någon som fått något inbränt?

Enda direkta fallen är ju de som kikat på TV4. Min OLED närmar sig två år och ingen inbränning här heller.

Skulle personligen aldrig köpa LCD/QLED när de kostar som en OLED. När det väl är dags för byte blir det ny OLED eller MicroLED eller vad som är aktuellt då. QLED är för dålig.

Permalänk
Medlem

Så rubriken är egentligen 'Samsung slutar tillverka omoderna LCD-paneler'.

Permalänk
Medlem

Denna löjliga benämningen Qled. Samsung gör allt för att förvilla TV-köparna för att dom kom på efterkälken med Oled. Slut på LCD nu alltså för att satsa på LCD?

Permalänk
Medlem

@unzane: Ja, det är ofta man får läsa igen för att se om det stod OLED eller QLED. Speciellt med deras egna typsnitt.
Tror detta pressmeddelande, som jag uppskattar har citattecken kring "avslutar", är ytterligare ett försök att få kunder att tro QLED är närmare OLED än LCD.

Riktig ful stil, men det funkade bra för dem under 10-talet med AMOLED. Är överlag trött på att företag listar varumärken som specifikationer. Som när Apple listar skärmen som "retina" som om de faktiskt betydde något mer än att de skrivit det namnet på den.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av unzane:

Denna löjliga benämningen Qled. Samsung gör allt för att förvilla TV-köparna för att dom kom på efterkälken med Oled. Slut på LCD nu alltså för att satsa på LCD?

Q ser typ ut som O. Misstänker att Samsungs hela marknadsföringsstrategi är att hoppas på att folk köper fel.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av unzane:

Denna löjliga benämningen Qled. Samsung gör allt för att förvilla TV-köparna för att dom kom på efterkälken med Oled. Slut på LCD nu alltså för att satsa på LCD?

Verkligen, jag har skrivit det förr och skriver det igen: förvånad över att LG och partners stämt skiten ur Samsung. Uppenbart att de försöker förvilla kunder, allt från namnet, hur det används, skrivs och fonten.

Scenariot där någon säger till sin förälder att de ska köpa LCD om de har en budget eller OLED om de vill lyxa till det och den stackars föräldern luras av klåpare till personal i närmaste varuhus som i oförstånd eller mutad lurar på intet ont anande konsument en QLED. Samsung är ju bra har folk ofta hört. QLED ser ut som OLED, om de ens inser att det är Q och inte O. Än mindre får de olika apparaterna vettigt demade.

Samsung gör bra SSDer men mer än så känns de som ett oseriöst noname företag som försöker tjäna pengar på andras varumärken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Verkligen, jag har skrivit det förr och skriver det igen: förvånad över att LG och partners stämt skiten ur Samsung. Uppenbart att de försöker förvilla kunder, allt från namnet, hur det används, skrivs och fonten.

Scenariot där någon säger till sin förälder att de ska köpa LCD om de har en budget eller OLED om de vill lyxa till det och den stackars föräldern luras av klåpare till personal i närmaste varuhus som i oförstånd eller mutad lurar på intet ont anande konsument en QLED. Samsung är ju bra har folk ofta hört. QLED ser ut som OLED, om de ens inser att det är Q och inte O. Än mindre får de olika apparaterna vettigt demade.

<B>Samsung gör bra SSDer men mer än så känns de som ett oseriöst noname företag som försöker tjäna pengar på andras varumärken.</B>

Vilket skitsnack!

Saxat från wikipedia.

Samsunggruppen (hangul:삼성그룹, Samsung = Tre stjärnor på koreanska) är Sydkoreas största chaebol och en av världens största företagsgrupperingar. Den består av ett stort antal företag, däribland Samsung Electronics, Samsung Heavy Industries och Samsung Engineering & Construction. Själva Samsung grundades 1938 av Lee Byung-chul (företaget ägnade sig från början åt livsmedelshandel och produktion av nudlar), och högkvarteret ligger i Seocho Samsung Town i Seoul, Sydkorea. Företagets VD och styrelseordförande är Lee Kun-hee.
Samsungs haubits K9 Thunder 155mm används av sydkoreanska, polska, turkiska och indiska armén.

Samsung är världsledande inom 60 produkter. 2012 blev företaget världens största leverantör av mobiltelefoner när det passerade Nokia,[2] och är än idag världens största tillverkare när det gäller antalet sålda telefoner.

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajled:

Vilket skitsnack!

Saxat från wikipedia.

Samsunggruppen (hangul:삼성그룹, Samsung = Tre stjärnor på koreanska) är Sydkoreas största chaebol och en av världens största företagsgrupperingar. Den består av ett stort antal företag, däribland Samsung Electronics, Samsung Heavy Industries och Samsung Engineering & Construction. Själva Samsung grundades 1938 av Lee Byung-chul (företaget ägnade sig från början åt livsmedelshandel och produktion av nudlar), och högkvarteret ligger i Seocho Samsung Town i Seoul, Sydkorea. Företagets VD och styrelseordförande är Lee Kun-hee.
Samsungs haubits K9 Thunder 155mm används av sydkoreanska, polska, turkiska och indiska armén.

Samsung är världsledande inom 60 produkter. 2012 blev företaget världens största leverantör av mobiltelefoner när det passerade Nokia,[2] och är än idag världens största tillverkare när det gäller antalet sålda telefoner.

Öm tå?
Det ena motsäger inte det andra.
Samsung har marknadsfört LCD-paneler som LED och nu som QLED, det var Apples största underleverantör för iPhone tills de helt plötsligt släppte en förvillande lik mobil själva. Samsung är breda och världsledande inom flera områden men knappast guds ängel. Sydostasiatiska företag är ju inte direkt kända för att dra sig från att kopiera. Samsung är definitivt inte ensamma om det, däremot är de störst så precis som Apple/Microsoft/Google/Facebook/Intel så synas de mest och högre krav ställs på marknadsledare.

LED och QLED är verkligen fula grepp som lurar konsumenter, Samsung blev dock också kopierade och alla började kalla LCD-Paneler för LED.

Permalänk
Medlem

@anon5930: Samsung är ett av världens största företag. Den uppstyckningen av konglomerat som hände i väst hände inte på samma sätt i Asien. Samma Samsung som gör telefoner är även ett av världens största båtbyggare, de byggde en stor del av Burj Khalifa och sysslar med mängder av andra saker. Allt från försäkringar, livsmedel och vapen.

Det brukade vara ganska vanligt även här i Sverige av företag var ägda av gigantiska konglomerat. Till exempel var Volvo, Felix och Abba samma företag om jag kommer ihåg rätt. Men de Asiatiska giganterna, Samsung, LG, Huawei, Sony, Tata och andra är lika betydelsefulla som många länder.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Är denna artikel sponsrad av Samsung?

Korrekt titel borde vara "Samsung håller fast vid LCD även 2020"

Permalänk
Medlem

@heddan: De hade ändå citattecken kring "avslutar". Det borde räcka.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ajled:

Vilket skitsnack!

Saxat från wikipedia.

Samsunggruppen (hangul:삼성그룹, Samsung = Tre stjärnor på koreanska) är Sydkoreas största chaebol och en av världens största företagsgrupperingar. Den består av ett stort antal företag, däribland Samsung Electronics, Samsung Heavy Industries och Samsung Engineering & Construction. Själva Samsung grundades 1938 av Lee Byung-chul (företaget ägnade sig från början åt livsmedelshandel och produktion av nudlar), och högkvarteret ligger i Seocho Samsung Town i Seoul, Sydkorea. Företagets VD och styrelseordförande är Lee Kun-hee.
Samsungs haubits K9 Thunder 155mm används av sydkoreanska, polska, turkiska och indiska armén.

Samsung är världsledande inom 60 produkter. 2012 blev företaget världens största leverantör av mobiltelefoner när det passerade Nokia,[2] och är än idag världens största tillverkare när det gäller antalet sålda telefoner.

Kan säga detsamma om ditt inlägg, tog du kritiken mot Samsung personligt? Du verkar inte förstå poängen och kritiken mot Samsung på hur de hanterar QLED tramset.

Bara för att såga svamlet från Wikipedia på en enkel punkt, vilka 60 produkter är Samsung världsledande i? Källa?
Ingen tvivlar på att Samsung är ett stort företag, men de har inte gjort sig känd för att utveckla egna koncept och produkter utan snarare för att kopiera andras arbete.