Nvidia visar ray tracing i Minecraft

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

Nvidia visar ray tracing i Minecraft

Inom kort får Minecraft stöd för realistiskt ljus genom ray tracing, något Nvidia demonstrerar med Geforce RTX-familjen.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

På bilden tycker jag att det ser ut som att man bara dragit upp ljuset och satt på god rays

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet
Registrerad
Okt 2013

Om man spelar minecraft med ett bra RTX-kort så har man nog laddat ner modd för det här för ett år sedan tillsammans med UHD texturer. Men är ju trevligt att det blir en officiell funktion nu men en gäspning i nyhetsvärde enligt mig

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Sep 2008

Minns jag galet nu men skulle inte Nvidia även slå igång stöd för 1000-serien?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av ZalZeRoz:

Det ska redan vara gjort. Nyheten är ett år ungefär
https://www.sweclockers.com/nyhet/27352-nvidia-slapper-drivru...

Citat:

Nu väljer Nvidia, i enlighet med sina uttalanden på årets GTC-konferens, att släppa en färsk drivrutin som aktiverar stöd för DirectX Raytracing ihop med utvalda grafikkort i Geforce GTX 1000-serien och arkitekturen Pascal. På listan syns samtliga modeller ned till Geforce GTX 1060 med 6 GB grafikminne – oavsett om det rör sig om stationära eller mobila kretsar.

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

@ClintBeastwood:
if(sun) {
increase brightness "200x.";

citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
DownTown
Registrerad
Dec 2006

@ClintBeastwood:
det kanske ser ut så första jämförelsen, men sista bilden klart förbättring

Moderkort: ASUS PRIME Z370-A CPU: INTEL i7 8700k
SSD: Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define c
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av ZalZeRoz:

Jodå. Quake RTX funkar på mitt Titan XP men det är segt som skit.

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

I7 4790K @ 4,8ghz, Corsair 110i GT, Titan Xp, 32 Gb 1600 Mhz RAM, 2 st 256 SSD i RAID0 för spel, 512 gb SSD systemdisk., Tascam US-2000 ljudkort. Skärm: Philips BDM4065UC 40" 4k.

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2006

Raytracing, nu med N64 texture pack!

(jag vet, det finns lösningar på det)

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Hälsingland
Registrerad
Jan 2002

Bara det kommer lite vettiga grafikkort med acceptabel prestanda blir det att testa.

"Arm yourself because no-one else here will save you. The odds will betray you"
Fractal Design Define R5 Blackout, Ryzen 3900X, MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi, 32GB DDR4 3000MHz@CL15, Ca 5TB SSD, Gainward 1080Ti Phoenix Golden Sample, Acer X34A + Acer XB271HU + Oculus Rift + Quest

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av talonmas:

Om man spelar minecraft med ett bra RTX-kort så har man nog laddat ner modd för det här för ett år sedan tillsammans med UHD texturer. Men är ju trevligt att det blir en officiell funktion nu men en gäspning i nyhetsvärde enligt mig

Fast detta är till Bedrock. Om man som i detta hushåll t.ex., spelar Win 10 tillsammans med Android-enheter, fungerar inte Java-versionen.

Appro på den eviga diskussionen Java/Bedrock så kollade jag med kidsen om någon av deras kompisar körde Java-versionen och det var inte en enda (av ca 20 som spelar). Det är nog främst "äldre" som kör Java.

/hulle.

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundbyberg
Registrerad
Aug 2005

Varför förbättrar inte MS grafiken generellt för minecraft? Kul med raytracing men känns som att man polerar en bajskorv.

Jag menar inte att det ska bli en extrem förändring men lite små förbättringar här och där så att spelet får ett ansiktupplyft.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2014

Är det inte mer eller mindre samma demo som MS visade på Series X?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö 🌆
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Hulle:

Fast detta är till Bedrock. Om man som i detta hushåll t.ex., spelar Win 10 tillsammans med Android-enheter, fungerar inte Java-versionen.

Appro på den eviga diskussionen Java/Bedrock så kollade jag med kidsen om någon av deras kompisar körde Java-versionen och det var inte en enda (av ca 20 som spelar). Det är nog främst "äldre" som kör Java.

/hulle.

Och de som vill spela tillsammans med någon som har en Apple-dator. Bedrock funkar väl inte där riktigt?

🎮 → Ryzen 5 2600 • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
🖥️ → Skärm: 34" 21:9 | 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
💻 → Laptop: SurfacePro 3
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → pok3r nordic white | 🕹 → HOTAS Logitech X52 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Min stora fråga är hur detta påverkar ljusnivån rent spelmekaniskt. Det är ju en rätt stor del av minecraft.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av Hulle:

/hulle.

Vi "äldre" kör nog Java-versionen för att den inte är så gimpad som Windows-versionen. Med java-versionen kan vi modda och tweaka medans Windows-versionen är som den är utan möjligheter till modifikationer. Finns ju ett oerhört stort mod-community för de som kör just java-versionen. Ungarna kör nog mest Windows- eller iPad/Android-versionen för att det är snabb gameplay och de inte är intresserade av att sätta upp egna servrar och modda.

Hade Microsoft brytt sig om mod-marknaden och anpassat Windows-versionen så att man kan modda den som med Java-versionen, ja då hade det varit en annan sak... men det kommer aldrig hända.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av serverfel:

Jodå. Quake RTX funkar på mitt Titan XP men det är segt som skit.

Ah ok, så då kan jag räkna med att det är minst lika illa med mitt 1080GTX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Söderbäck:

Och de som vill spela tillsammans med någon som har en Apple-dator. Bedrock funkar väl inte där riktigt?

Ingen aning. Spelar någon med apple-datorer?

Det går däremot utmärkt att spela Win 10, Xbox, Android och iOS tillsammans.

/hulle.

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

Kul, men är det inte lite som att sminka en gris?

Huvudrigg: R7 1700 @ 3,85GHz | GTX 1060 | Acer XF270HUA | Prime B350-plus | 16GB @ 2933 | Carbide 270R | EVGA GQ 650
Gäst-/dockerdator: R5 3400G | NH-L9A | GB AB350N Gaming | 16GB DDR4 2400 | 860 EVO Pro m2 | InWin Chopin 150W
Filserver: Synology DS1812+ | 2 x 10TB Ironwolf Pro i raid 1 | 3 x 3TB Seagate Barracuda :( RAID 1+0 | 4GB DDR3 SODIMM
Vardagsrum: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö 🌆
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Hulle:

Ingen aning. Spelar någon med apple-datorer?

Det går däremot utmärkt att spela Win 10, Xbox, Android och iOS tillsammans.

/hulle.

Yas. När jag spelade det där sist (många år sedan visserligen) med vänner så satt hälften med äppleburkar ;).

Vi har funderat på att återvända nån gång och då får man ta det här i beaktning. För min del iaf. Ipaden är inge vidare alternativ här.

🎮 → Ryzen 5 2600 • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
🖥️ → Skärm: 34" 21:9 | 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
💻 → Laptop: SurfacePro 3
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → pok3r nordic white | 🕹 → HOTAS Logitech X52 Pro

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av DevilsDad:

Min stora fråga är hur detta påverkar ljusnivån rent spelmekaniskt. Det är ju en rätt stor del av minecraft.

Om man zoomar ut lite och funderar vilket värde detta har för Nvidia så är eventuell ändring av spelmekanik totalt irrelevant för dem.

Minecraft är idealiskt för det man primärt använt det till, vilket är FoU kring hur man effektivast kan använda ray-tracing i spel.

Idealiskt då det fortfarande är en titel som många spelar, den är under aktiv utveckling, det gör det lite roligare för de som jobbar med tekniken då det finns en publik.

Men det är också idealiskt p.g.a. av sin grafik. Både då den håller ned komplexiteten i geometri, det gör att man kan använda sig av mer avancerade tekniker för ray-tracing. Också då enkelheten gör att man långt bättre ser exakt vad ray-tracing tillför, det drunknar inte inte femtielva "fusktekniker" som försöker emulera motsvarande effekter.

RTX-korten har snart varit ute i två år. Tittar man på vad som krävs för att faktiskt utnyttja ray-tracing på ett rimligt sätt i spel kopplat mot ledtider för utveckling hos dagens stortiltar borde nog ingen ha förvänta sig speciellt mycket de första 3-5 åren. Det går tyvärr inte fortare att införa något så här omvälvande, just omvälvande är vad det kommer vara när ketchupeffekten infinner sig!

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av jompenleet:

@ClintBeastwood:
if(sun) {
increase brightness "200x.";

Good one

NZXT H400i | MSI Z390M Edge| i7 9700K | NZXT x62 Kraken | MSI GTX 1080 Ti Lightning X | 16GB Corsair Vengeance DDR4 | Samsung 960 EVO | Corsair RM750X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

För de som kört java så går det att få software raytracing sedan 2019. behöver inte ens rtx kort då det kör software. inte samma som det nvidia hållt på med dock.

googla SEUS PTGI optifine

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009

Gäller detta för windows versionen av spelet eller java versionen eller båda?
För alla roliga moddar finns väl endast till java och inte win10 versionen?

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av ZalZeRoz:

Ah ok, så då kan jag räkna med att det är minst lika illa med mitt 1080GTX

Ja. Inte värt det.

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

I7 4790K @ 4,8ghz, Corsair 110i GT, Titan Xp, 32 Gb 1600 Mhz RAM, 2 st 256 SSD i RAID0 för spel, 512 gb SSD systemdisk., Tascam US-2000 ljudkort. Skärm: Philips BDM4065UC 40" 4k.

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2009

Svårt för Nvidia att säga DXR istället för RTX, adaptive sync (i någon av dess olika slag) istället för GSync (även på skärmar utan deras modul) osv. Att iaf kalla standerderna för sina rätta namn är ju att föredra kan man tycka. Förstår ju att Nvidia gör det för att koppla egna namn och sitt varumärke till saker. Men det förbryllar ju bara folk som inte är insatta i det hela och faktiskt vet vad som finns bakom ytan.

Gigabyte Aorus Master | 32gb DDR4 3466MHZ CL14 | Ryzen 3950X | 1080Ti
Asus Z97 Pro Gamer | 32gb ram DDR3 2400MHz | i7 4790k | 2 x R9 390 - Barnen fått ta över
Asrock P67 Extreme4 rev3 | 16gb DDR3 2400MHz | i7 2600K | R9 290 - Barnen fått ta över
En massa bärbara, servrar, RPi's och andra boxar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Sep 2008

@Hulle: Nackdelen med Bedrock edition är mods, det finns Add-ons men som är betydligt mer begränsande än vad Java versionen är. Jag har läst lite överallt att man arbetar på att förbättra moddvänligheten för Bedrock versionen vilket jag innerligt hoppas då främsta bekymret med Java versionen är att på server sidan är det enkel trådat mestadels vilket gör det horribelt att hosta på en riktigt server om man inte har ett monster till Xeon CPU med högra frekvenser. Jag har inte kunnat hitta information om att Mojang ens funderar på att bygga om server delen för Java versionen av spelet till att köra med flertrådat. Men kanske kommer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018

Men kom inte nyheten om RT i Minecraft förra året?

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: Corsair iCue H150i RGB PRO XT | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002

Att "släppa" saker innan de är färdiga är smart. Då får man en extra nyhet när det är 1.0 också. Och fler för varje patch därefter. Minecraft självt är extra smart då det varit i utveckling i 10 år, släppts för 9 år sen och fortfarande inte är färdigt.

[4790k@4.5]+[GTX 1080 Strix@2139/10332]+[16GB]+[2x SSD]+[NZXT+Tesla 600W]+[Win7]+[SA950]+[Topre TKL]+[Xtrfy M1]

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Hälsingland
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av HolyFather:

Att "släppa" saker innan de är färdiga är smart. Då får man en extra nyhet när det är 1.0 också. Och fler för varje patch därefter. Minecraft självt är extra smart då det varit i utveckling i 10 år, släppts för 9 år sen och fortfarande inte är färdigt.

Typ så!
Sedan klassikern med PR utskick för PR utskick om teaser till en trailer och liknande.

"Arm yourself because no-one else here will save you. The odds will betray you"
Fractal Design Define R5 Blackout, Ryzen 3900X, MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi, 32GB DDR4 3000MHz@CL15, Ca 5TB SSD, Gainward 1080Ti Phoenix Golden Sample, Acer X34A + Acer XB271HU + Oculus Rift + Quest