Covid-19: inställda flyg, avbokade resor och strulande återbetalningar
TDLR längre ner och om det ska stå i rubriken corona, covid-19 eller sars-cov-2 kvittar. Alla vet vilken tid under 2020 det handlar om.
Sitter här och googlar förfullt efter vilka steg jag kanske måste ta framöver då hotellet i Storbritannien som jag skulle besöka om två dagar håller av förståeliga skäl stängt och p.g.a. detta erbjöd de 100% återbetalning av depositionen för snart två veckor sedan som jag godtog.
Idag kom det dock ett mail där de drar tillbaka det erbjudandet och slänger på ett nytt erbjudande där jag kan boka vilka datum som helst, två år framåt så länge jag gör det innan 31:a januari 2021. Helt okej deal, absolut men det finns en hel del problem med detta då resan som skulle ha gjorts var en födelsedagsresa med hela familjen då far min fyllde 60 jämna förra året och våran present till han var att resa till UK och se hans favoritlag spela i deras hemmaarena.
För första gången valde jag ett hotell som inte betalade tillbaka vid avbokning men tanken var att om det händer något här hemma så vi inte kan resa, då får vi återbetalning genom reseförsäkringen, vi hade inte räknat med ett virus som spred sig från öst i rask takt...
Problemet som uppstår är framtiden, vem vet om alla i familjen lever då? Hur ser livssituationen ut då? Kan alla resa nästa gång? Så en kupong känns inte alls aktuellt och enligt deras egna villkor så står det så här, eller det stod såhär tills de ändrade det:
In the unlikely event that we have to change or cancel your reservation, we reserve the right to do so. However, you have the right to:
- accept the changed arrangements as notified; or
- make alternative arrangements with us; or
- cancel your reservation and receive a full refund of any monies which you have paid to us in respect of your reservation (please note that we shall not be liable for any sums which you have paid to any other persons in connection with your reservation).
Enligt:https://web.archive.org/web/20200325154027/https://www.thezhotels.com/terms-and-conditions/#1
Och även de villkor jag läste, samt godkände när jag betalade för hotellet.
Men nu har de ändrat sina villkor och visst kan de göra så, men eftersom när jag betalade så stod det ganska så solklart att de betalar tillbaka pengarna vid osannolik händelse och kan inte kalla covid-19 som något annat än en osannolik händelse...
Samt att det faktiskt var hotellet som avbokade våran vistelse så om de inte följer deras egna villkor gör de ett avtalsbrott.
Nu efter en massa rader med text så funderar jag vilken väg jag ska gå om de inte går med på att betala tillbaka pengarna.
1. Göra domstolsanspråk https://www.gov.uk/make-court-claim-for-money
2. Kontakta ARN -> få troligen rätt -> tvinga Klarna att faktiskt följa VISA reglerna (betalade med Klarna kortet då jag vill gärna ha faktura på utlandsköp för att minska risken för bedrägeri, känner mig mer bekväm med det) och göra en kortreklamation.
Domstolsanspråket kan bli lite problem där de kräver att jag ska komma till UK för att berätta min version och efter att hittills varit i kontakt med Klarna angående VISAs reseförsäkringsskydd som de hänvisar att de inte tillhandhåller så låter de väldigt mycket att de inte tänker göra ett skit för sina kunder utan hänvisar att de endast har köpskydd för de som köper fysiska varor. Men enligt VISAs regler om kortreklamation och hallå konsument tror jag det kan gå vägen om jag får grönt kort från ARN.
https://www.hallakonsument.se/pengar-och-ekonomi/bank-kort-oc...
https://www.visa.se/chargeback.html
3. Behålla kupongen och hoppas att man inte dör innan det är dags att resa och alla planeter faller i linje så hela familjen som betalat för deras del, kan följa med. (Hotellbokningarna är delade på två köp, mitt och min systers).
Kändes riktigt skönt att faktiskt få tillbaka så gott som allt, aldrig kul att bli av med pengar men jag och sambon bestämde oss direkt att avblåsa resan när Italien och Iran rapporterade sina första fall, kändes redan då att risken var för stor för spridning inom Europa.
Då var vi beredda på att förlora nästan allt och endast få tillbaka någon ynka tusenlapp för några avgifter som SAS återbetalar enligt deras villkor för avbokning.
Dock desto mer man inser hur det kan faktiskt sluta om man har otur så känns det surt om pengar hamnar i hotellets ficka. Många skriker "rädda turismen", jo visst, det håller jag med om, men inte fan räddar de mig om jag blir av med jobbet (vilket inte är en omöjlighet).
TDLR;
Hotellet erbjöd sig att betala 100% av depositionen då de avbokade min reservation. Nu ändrar de sig och erbjuder kupong som jag kan utnyttja inom två år så länge jag bestämmer vilka datum innan 2021-01-31.
Jag vill ha pengarna tillbaka! Vad ska jag göra? 1. Brittiska domstolen? 2. Be ARN säga vad som är rätt och fel samt hoppas på att det sätter en fot i arslet på Klarna som då fixar tillbaka mina pengar genom kortreklamation? 3. Hoppas på att hela familjen överlever och kan samtidigt resa till UK igen en vacker dag när det här förbaskade viruset försvunnit!
**/
Så, alla kanske inte har ett svar på det jag funderar på att göra, men har ni egna berättelser på avbokade resor där hotell / flygbolag / andra relaterade tjänster vägrar återbetalning eller strulat in i det sista? Berätta gärna om ni löst det och hur ni gick tillväga.
(Har även två hotellbokningar i början av juni som är nog lika bra att avboka så att de inte helt plötsligt bestämmer sig för att dra pengar samtidigt som de skriker force majeure som ursäkt samtidigt som de sätter pengarna i egna fickor.)
"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."