skärmen slocknar, det står "NO SIGNAL" men datorn är fortfarande igång.

Permalänk

skärmen slocknar, det står "NO SIGNAL" men datorn är fortfarande igång.

Hejsan, jag har stött på ett litet problem.
Det är så att när jag spelar och använder datorn så brusar det till i hörlurarna, skärmen fryser, svartnar till och det kommer upp en text sedan "no signal" men trots detta så är datorn fortfarande igång och fläktarna går som dem ska osv.
Någon som haft liknande problem och vet någon lösning? har senaste uppdateringar för grafikkortet och windows. har dammat rent burken, sett till så att kablar sitter ordentligt osv, dator skärmen är ny och funkar med andra dator så den är det inget fel på.
kan det vara nätagget som spökar?
har gjort olika burntest och stresstest och allt verkar fungera som det ska

setup:
i5 4670
gtx 1060 6gb
16 gb ram
nätagg: XFX PRO650
moderkort: Gigabyte ga z97x gaming 3

Permalänk
Medlem

vad är det för skärm du har? skriv ut tillverkar och modellnummer, samt om du vet vad du har för uppdateringsfrekvens inställt i windows och vad du har för typ av kabel inkopplad från grafikkortet till skärmen?

tex om du har kopplat i DVI, HDMI eller displayport

Permalänk

Har du valt signal in till skärmen? Dvi/dsub/hdmi osv

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk

@Cirap: tja, skärmen jag har är en aoc 144 hz, ca 6 månader gammal. men den har funkat klockrent på min gamla dator tidigare så tvivlar på att det är den.
hur ser man uppdateringsfrekvens?
jag har en hdmi kabel från skärmen till grafikkortet. har även testat olika kablar.
asså det konstiga är ju att skärmen funkar ju och datorn men efter ca 10 minuters användning så slocknar skärmen och datorn börjar leva om mycket mycket mer, det blir även nå konstigt ljud i lurarna samtidigt. detta händer alltid när jag spelar så antar att det är nå med hårdvarorna. dock så blir ingen komponent varmare är normalt så fattar inte riktigt felet haha.

Permalänk

@broderick: aa kör hdmi. men skärmen och datorn funkar ju bra tills man typ spelar eller gör något krävande för datorn och sen slocknar skärmen och det kommer upp no signal fast datorn lever om mer och är fortfarande igång.
tänker om det är något med gpu´n, typ att när den jobbar för hårt så ger den upp å orkar it skicka signa? eller typ att den inte för den ström/effekt den behöver och orkar inte bedrivas?

Permalänk
Medlem

Hm tycker nog det låter mer som att din GPU har problem snarare än skärmen, om den nu funkar bra med andra datorer. Har du upplevt artefakter eller andra grafikproblem i spel? Har grafikkortet visat några andra tecken på att ha problem?

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Låter som att grafikkortet kan vara på gång att paja, prova att ta bort överklockning kanske? Kan också vara nätagget som inte orkar ge så mycket ström som det kunde förr?

Permalänk

@medbor: aa
har ingen överklockning.
har både ett lite sämre grafik kort och ett lite sämre nätaggregat som jag tänkte testa byta ut och kolla om det funkar då. vilken ska jag börja med? byta gpu eller psu?

min nuvarande psu har 650 watt och den äldre har 600 watt visst borde det funka även fast den har 50 watt mindre isf?-

Permalänk
Skrivet av folmeroN:

Hm tycker nog det låter mer som att din GPU har problem snarare än skärmen, om den nu funkar bra med andra datorer. Har du upplevt artefakter eller andra grafikproblem i spel? Har grafikkortet visat några andra tecken på att ha problem?

vad jag minns så har jag inte märkt av några andra problem med gpu´n. det enda var att tidigare så har en tråd i inne i burken tjorvat ihop sig med ena fläkten på grafikkortet men det redde jag ut och den fungerade sedan. kanske har hänt nånting där:(

Permalänk
Medlem

Kan räcka att installera om alla grafikdrivrutiner med DDU i felsäkert läge för att nollställa allt.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Kan räcka att installera om alla grafikdrivrutiner med DDU i felsäkert läge för att nollställa allt.

oj hur gör man det?
vad är DDU?
vet iallafall vad felsäkert läge är och hur man kommer dit haha

Permalänk
Medlem

Prova att använda MSI Afterburner för att underklocka GPU'n ca 15%. Funkar det bättre då?

Sen undrar jag vad du har för lagring i burken? Har du rengjort filtret till nätagget?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Prova att använda MSI Afterburner för att underklocka GPU'n ca 15%. Funkar det bättre då?

Sen undrar jag vad du har för lagring i burken? Har du rengjort filtret till nätagget?

yes, med underklocka menar du då att sänka alltihop? powerlimit, temp limit, core clock, memory clock? eller bara typ coreclock och memory clock?

har 16 gb ram. har både en ssd och hd. ssd är på 120 gb och hd på 250 gb tror jag. det är ju inte jättemycket men har inte så mycket nedladdat, spelar bara pubg och cs så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexanderhh:

oj hur gör man det?
vad är DDU?
vet iallafall vad felsäkert läge är och hur man kommer dit haha

Googla ddu, inget komplicerat. Det är ett verktyg för att avinstallera och rensa upp efter gamla installationer

Permalänk
Skrivet av medbor:

Googla ddu, inget komplicerat. Det är ett verktyg för att avinstallera och rensa upp efter gamla installationer

aa okej, jag testade som ovan skrev att underclocka gpu så drog ner lite grann på allting å den har inte krashat än på 30 min så det går ju bra nu iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexanderhh:

yes, med underklocka menar du då att sänka alltihop? powerlimit, temp limit, core clock, memory clock? eller bara typ coreclock och memory clock?

har 16 gb ram. har både en ssd och hd. ssd är på 120 gb och hd på 250 gb tror jag. det är ju inte jättemycket men har inte så mycket nedladdat, spelar bara pubg och cs så

Jag tänker främst på Core Voltage samt Core Clock prova dra ner båda med 15%... Pröva även att dra ur den mekaniska hårddisken. Kolla även strömförsörjningen, känns nätagget varmt även när datorn inte är ansträngd? Har du kollat att nätagget får luft? Kolla även strömkabeln baktill om den verkligen är inne ända in. Kan ju också prova att byta ut grendosan som allt är kopplat till och se om det gör nån skillnad.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Jag tänker främst på Core Voltage samt Core Clock prova dra ner båda med 15%... Pröva även att dra ur den mekaniska hårddisken. Kolla även strömförsörjningen, känns nätagget varmt även när datorn inte är ansträngd? Har du kollat att nätagget får luft? Kolla även strömkabeln baktill om den verkligen är inne ända in. Kan ju också prova att byta ut grendosan som allt är kopplat till och se om det gör nån skillnad.

datorn krashade igen men klarade sig längre.
hur kollar man om den får luft?
strömkabeln sitter bra inne.
vad är grendosan heh?

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Jag tänker främst på Core Voltage samt Core Clock prova dra ner båda med 15%... Pröva även att dra ur den mekaniska hårddisken. Kolla även strömförsörjningen, känns nätagget varmt även när datorn inte är ansträngd? Har du kollat att nätagget får luft? Kolla även strömkabeln baktill om den verkligen är inne ända in. Kan ju också prova att byta ut grendosan som allt är kopplat till och se om det gör nån skillnad.

bytte grendosan och testade annat uttag, fortfarande samma sak. nättaget är inte varmt när datorn är avstängd.

Permalänk

Uppdatering

Uppdatering

testade med ett äldre amd radeon grafikkort och datorn funkar utmärkt nu, förutom att fps är lite sämre då.

så problemet var gpu´n då.

Nu när det är över så undrar jag om någon har nå bra tips på ett nytt grafikkort, helst inte så dyrt, inte över 3000 kr.

tack för alla svar.

Permalänk
Medlem

Mest bang-4-buck just nu är väl 5600XT, men den ligger strax över 3000 tyvärr

Permalänk
Medlem

Lånar din tråd då jag har samma problem nu.

Har 2 skärmar: 1440p 165hz och en 1080p med 240hz där 1440p är inkopplad med DP och 1080p med HDMi med följande setup:
GPU: GTX 970
CPU: i5 4690K (3,5 GHz)
Moderkort: ASUS Z97-A
Ram: Corsair Vengeance 2x8GB DDR3 2400MHz
PSU: Corsair CX750M, 750W PSU

När jag kopplar in från omstart av datorn funkar det väldigt men efter ca 10 min så slocknar 1440p skärmen och jag får bara signal på 1080p. Testar att dra ut och in på kabeln för 1440p men ingenting händer. Står bara "no signal". Det enda jag har överklockat är CPU och drivrutinerna till GPU är uppdaterad. Så jag har motsvarande problem som TS verkar det som och jag har inga andra GPU som jag kan testa det med

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

När jag kopplar in från omstart av datorn funkar det väldigt men efter ca 10 min så slocknar 1440p skärmen och jag får bara signal på 1080p. Testar att dra ut och in på kabeln för 1440p men ingenting händer. Står bara "no signal". Det enda jag har överklockat är CPU och drivrutinerna till GPU är uppdaterad. Så jag har motsvarande problem som TS verkar det som och jag har inga andra GPU som jag kan testa det med

Har det funkat bra förut, men nu plötsligt har det börjat strula? Eller har det aldrig funkat bra med dessa skärmar?
Provat annan kabel till 1440p skärmen?
Provat köra med bara 1440p skärmen?
Kan du testa din 1440p skärm på någon annan dator för att utesluta att det inte är skärmen som är paj?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Dashio:

Lånar din tråd då jag har samma problem nu.

Har 2 skärmar: 1440p 165hz och en 1080p med 240hz där 1440p är inkopplad med DP och 1080p med HDMi med följande setup:
GPU: GTX 970
CPU: i5 4690K (3,5 GHz)
Moderkort: ASUS Z97-A
Ram: Corsair Vengeance 2x8GB DDR3 2400MHz
PSU: Corsair CX750M, 750W PSU

När jag kopplar in från omstart av datorn funkar det väldigt men efter ca 10 min så slocknar 1440p skärmen och jag får bara signal på 1080p. Testar att dra ut och in på kabeln för 1440p men ingenting händer. Står bara "no signal". Det enda jag har överklockat är CPU och drivrutinerna till GPU är uppdaterad. Så jag har motsvarande problem som TS verkar det som och jag har inga andra GPU som jag kan testa det med

1. kan bero på din DP kabel om den har pin 20 kopplad.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

2. finns en firmware uppdatering till 970 kort för bättre skärmkompabilitet om du inte kört in den redan.
https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Har det funkat bra förut, men nu plötsligt har det börjat strula? Eller har det aldrig funkat bra med dessa skärmar?
Provat annan kabel till 1440p skärmen?
Provat köra med bara 1440p skärmen?
Kan du testa din 1440p skärm på någon annan dator för att utesluta att det inte är skärmen som är paj?

Om jag bara kör med 1440p skärmen så funkar det galant och inga konstigheter faktiskt. Har även testat med andra kablar också
Tidigare hade jag en 1440p 60hz och 1080 240hz och det funkade också prima.

Jag köpte 1440p 165hz skärmen igår så har inte haft så mycket tid med den faktiskt

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

1. kan bero på din DP kabel om den har pin 20 kopplad.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

2. finns en firmware uppdatering till 970 kort för bättre skärmkompabilitet om du inte kört in den redan.
https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/

Åh fan!

1:an ska jag kolla upp! Tack för den verkligen.

2:an, om jag har uppdaterat till de senaste bör denna väl inkluderas eller ska jag köra på den iaf?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Jag misstänkte att min GPU kanske var för svag och inte orkade leverera. Däremot har jag ändå planer på att försöka byta ut så att jag har 2 displayport. Det kanske ändå löser problemet är eller är jag ute och cyklar?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Skrivet av Dashio:

Åh fan!
2:an, om jag har uppdaterat till de senaste bör denna väl inkluderas eller ska jag köra på den iaf?

den är inte säkert att den inkluderats om du installerat nyare bios från korttillverkaren då denna är en hotfix just för DP portarna men har du den redan kommer den säga ifrån isf.

mitt Gigabyte kort hade den inte inkluderad trots att jag installerat senaste bios till mina 970 oc från gigabyte

tror denna firmwaren är till ett specifikt chip på kortet just för DP portarna så osäker om den kommer med om man flashar in nytt bios på kortet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

2:an, om jag har uppdaterat till de senaste bör denna väl inkluderas eller ska jag köra på den iaf?

Om du menar att du uppdaterat till senaste drivrutinerna till grafikkortet, så är denna inte inkluderad. (det här är en firmwareuppdatering, så går djupare än drivrutinerna)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderat*

Skrivet av Alexanderhh:

Bump raderat då vi, av bl.a. rättviseskäl, inte tillåter bumpning/mmeningslösa

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

den är inte säkert att den inkluderats om du installerat nyare bios från korttillverkaren då denna är en hotfix just för DP portarna men har du den redan kommer den säga ifrån isf.

mitt Gigabyte kort hade den inte inkluderad trots att jag installerat senaste bios till mina 970 oc från gigabyte

tror denna firmwaren är till ett specifikt chip på kortet just för DP portarna så osäker om den kommer med om man flashar in nytt bios på kortet.

Jaha tack jag ska testa detta när jag kommer hem sen

Återkommer!

Skrivet av Roger W:

Om du menar att du uppdaterat till senaste drivrutinerna till grafikkortet, så är denna inte inkluderad. (det här är en firmwareuppdatering, så går djupare än drivrutinerna)

Ah! Tack för svar verkligen!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE