Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Tyvärr så är det Covid-19 som drabbat världen inget annat virus.

Sluta flytta målstolparna. Min poäng kvarstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Själv förstår jag inte riktigt vad poängen är med den undersökningen. Dom testade 773 personer vilket är ca 0,07% av Stockholms befolkning, och 19(2,5%) av dessa testade positivt.
Urvalet är skrattretande litet och är inget man i normalfallet hade brytt sig om att publicera i seriösa kretsar - jag misstänker att den enda anledningen till att dom ens publicerar denna "studien" är för att de är allt de kan ge oss för tillfället, och för att försöka bilda sig en uppfattning om smittans spridning. (Inte för att det går att göra med någon säkerhet just pga. det begränsade urvalet.)

Med det sagt så skulle jag inte bli ett dugg förvånad om minst 2,5-5% av stockholmarna har burit viruset i någon form, eftersom det verkar vara så pass många som bär viruset utan att ens märka av det.

Hur kan du uttala dig så självsäkert när du uppenbarligen inte kan något om statistik över huvud taget? Du sprider osanningar.

Exempel Novus undersökning för partisympatier, urval 3098 personer för att representera alla röstberättigade i Sverige, brukar ha en konfidens på enstaka delar av procentenheter.
Källa: https://novus.se/valjarbarometer-arkiv/novus-svt-februari-202...

Ett urval på 807 pers för att representera drygt 2 miljoner människor är väldigt rimligt.
Tror du på fullaste allvar att FHM beordrade ett urval som hade för liten konfidens? Kom igen.

Och hyr noggrant måste testet vara? Felmarginalen är säkert på någon procent, men vad gör det?

Jag rekommenderar dig att läsa om statistik eller Kvantitativa forskningsmetoder, tills dess:
Vänligen uttala dig inte självsäkert när du inte vet, du kan lura någon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av plunn:

Men varför svarar du inte på frågan om att Finland ska förbli stängt?

Det verkar som de som styr Finland totalt har lurat sin befolkning och inte berättat om viruset och att öppna upp Finland igen, viruset kommer att ta många offer även i Finland.

För att jag har bättre saker för mig?

Lurade? Finland hade sitt första coronafall före Sverige. Antagligen nån hostig kines som ville titta på tomten.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Själv förstår jag inte riktigt vad poängen är med den undersökningen. Dom testade 773 personer vilket är ca 0,07% av Stockholms befolkning, och 19(2,5%) av dessa testade positivt.
Urvalet är skrattretande litet och är inget man i normalfallet hade brytt sig om att publicera i seriösa kretsar - jag misstänker att den enda anledningen till att dom ens publicerar denna "studien" är för att de är allt de kan ge oss för tillfället, och för att försöka bilda sig en uppfattning om smittans spridning. (Inte för att det går att göra med någon säkerhet just pga. det begränsade urvalet.)

Med det sagt så skulle jag inte bli ett dugg förvånad om minst 2,5-5% av stockholmarna har burit viruset i någon form, eftersom det verkar vara så pass många som bär viruset utan att ens märka av det.

773 personer är inte ett litet antal. Det ger en bra bild för många typer av frågor, även för seriösa kretsar. Det beror på vad man är ute efter och i det här fallet ville man få en uppfattning om andelen smittade vad jag förstår.

Varför anser du att skulle det vara litet antal?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HandsomeT:

För att jag har bättre saker för mig?

Lurade? Finland hade sitt första coronafall före Sverige. Antagligen nån hostig kines som ville titta på tomten.

Ok, vi stänger Finland för något år framåt så finns det nog ett vaccin! Lycka till!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Njau för de som kan statistik så betyder det att 5-10% är immuna enligt Tegnell på dagens presskonferens.
Det behövs dock mer provtagning för att se säkra resultat, FHM's modellfolk jobbar för fullt.

Skrivet av KalBumling:

2,5% som hade det vid det specifika tillfället, utbrottet i Stockholm hade redan börjat i början av Mars (baserat på när vi började se dödsfall). Utan att testa antikroppar så kommer du att som minimum ha missat alla som redan tillfrisknat. Sen testar du positivt olika länge med olika versioner av de tester som används samt beroende på vilket sjukdomsförlopp du har. Vi har t.ex ont om data på hur länge personer som får milda/inga symptom testar positivt (vissa kanske aldrig ger utslag), de kan vara en annan grupp som till stor del missas (även om de var "sjuka" vid testtillfället).

Samtidigt är det ju exponentiell ökning av antalet smittade.

Om man räknar med att det fördubblas var tredje dag, som tidigare varit normen för denna spridning.

Om vi nu antar att 2.5% var smittade 27 mars.
Då kan man ju anta att 1.25% var smittade 24 mars.
0.75% smittade 21 mars.
0.37% smittade 18 mars.
osv.

Hur många av dessa har då hunnit tillfriskna sedan 18 mars? Förmodligen bara någon enstaka procent.

Permalänk

Jag går sista året på gymnasiet, igår fick jag reda på att företaget som jag har praktiserat hos i 2 år inte kan anställa mig pga dom ekonomiska effekterna corona har gett landet. Har 2 månader kvar till studenten... Många av mina kompisar som går olika yrkesförberedande linjer har fått samma besked. Har absolut ingen aning om vad jag jag ska göra nu. Vi unga arbetssökande kommer drabbas extremt hårt av detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Tyvärr så behöver vi en källa på att Covid-19 är som "alla andra virus" och man utvecklar immunitet mot det när man väl haft det.

Just nu är det du som "kill gissar"

Covid-19 är sjukdomen coronaviruset ger, Covid-19 är inget virus.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av HandsomeT:

Lurade? Finland hade sitt första coronafall före Sverige. Antagligen nån hostig kines som ville titta på tomten.

Jag hade för mig att de första fallen var ganska samtidigt i Sverige och Finland, båda i Januari.

I båda fallen blev smittan spårad dock, så det är väl mer intressant när man tror samhälls spridning startade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Kan du omformulera det. Jag är osäker på vad du menar här.

Båda beskriver faktisk ("de facto") hastighet vad jag kan se.

Men vad menar du med "i jämförelse till total spridning"? Vad jag kan se är det i jämförelse till befolkningen, inte till någon spridning i sig. Sedan är det ju flera länder, är det det du avser?

Total spridning är när det har spridit sig till alla. Det är om man tar med ett maxtak eller i andra ord befolkning. Då blandar man in den maximala spridningen i ett slutet system. Det kan väl inte spridas till fler än alla?

Lite som hur många städer en bil kör förbi per dag. Sedan kan man dela på max befolkning om det är intressant att de hur många städer bilen kör förbi per dag per person som bor i landet.

Nja, båda är hastigheter, fast den ena tar med ytterliggare en parameter. Hastighet i förhållande till total befolknign eller total spridning.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Själv förstår jag inte riktigt vad poängen är med den undersökningen. Dom testade 773 personer vilket är ca 0,07% av Stockholms befolkning, och 19(2,5%) av dessa testade positivt.
Urvalet är skrattretande litet och är inget man i normalfallet hade brytt sig om att publicera i seriösa kretsar - jag misstänker att den enda anledningen till att dom ens publicerar denna "studien" är för att de är allt de kan ge oss för tillfället, och för att försöka bilda sig en uppfattning om smittans spridning. (Inte för att det går att göra med någon säkerhet just pga. det begränsade urvalet.)

Med det sagt så skulle jag inte bli ett dugg förvånad om minst 2,5-5% av stockholmarna har burit viruset i någon form, eftersom det verkar vara så pass många som bär viruset utan att ens märka av det.

Som sagts tidigare, det räcker för att ge rätt klar bild. Man anger ju också konfidensintervall för att visa på vilket spann som är tänkt felmarginal. De flesta opinionsundersökningar brukar ligga runt 1000 personer för att täcka in hela riket. Så länge urvalet är representativt så kommer man att få en relativt korrekt bild av hur det ligger till.

Skrivet av Otori:

Vet inte om det diskuterats tidigare, men det måste skilja rejält mellan hur de nordiska länderna rapporterar sina antal.
Vad är det som gör att Danmark har så extremt större mängd tillfriskna, Finland över lag få fall och Norge fåtal tillfriskna?

Sverige: Totalt 9.141, Aktiva 8.143, Döda 793, Tillfriskna 205, Antal testade = 54.700

Norge: Totalt 6.160, Aktiva 6.020, Döda 108, Tillfriskna 32, Antal testade = 121.034

Danmark: Totalt 5.635, Aktiva 3.662, Döda 237, Tillfriskna 1.736, Antal testade = 64.002

Finland: Totalt 2.605, Aktiva 2.263, Döda 42, Tillfriskna 300, Antal testade = 39.000

Edit: Siffrorna kommer från https://www.worldometers.info/coronavirus/

Har för mig att Sverige inte rapporterar tillfrisknade? Har i alla fall ett vagt minne av att någon officiell person sagt något i den vägen.

Skrivet av HandsomeT:

För att jag har bättre saker för mig?

Lurade? Finland hade sitt första coronafall före Sverige. Antagligen nån hostig kines som ville titta på tomten.

Det spelar ingen roll när man hade sitt första fall, det som spelar roll är när den okontrollerade spridningen började. Det är startpunkten man måste räkna från. Det mesta tyder på att detta händer 1-2 veckor senare i Finland vilket gör att om man vill jämföra siffror så bör man jämföra med var Sverige befann sig för någon dryg vecka sedan. Annars så jämför man äpplen och päron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Jag hade för mig att de första fallen var ganska samtidigt i Sverige och Finland, båda i Januari.

I båda fallen blev smittan spårad dock, så det är väl mer intressant när man tror samhälls spridning startade.

Hårklyver lite

Bekräftad smitta
Finland 28/1
Sverige 31/1

Första dödsfallet
Sverige 11/3
Finland 21/3

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Man bör jämföra med döda/befolkningsantal. Klart det dör fortare folk i ett land med 6 ggr större befolkning.

Jag tror inte det finns någon mening att du och jag pratar mer. Ganska trött på det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Grafen visar den absoluta hastigheten som viruset har spridit sig i befolkningen i olika länder sedan 10 döda

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1W2rUEFHLLrirR19ETDfa9...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandsomeT:

Man kan ju ta hänsyn till antal smittade också. Politikerna tog åtgärder tidigt med att stänga skolor, restauranger, barer och genom att införa ett förbud mot att fler än 10 personer att vistas på samma plats. Nylands län är dessutom i karantän för att förhindra smittspridning. Sjukvården har inte Sveriges problem överhuvudtaget i och med att vi har stora beredskapslager.

Tror att vi får se rätt så stora skillnader i antal dödsfall i slutändan.

Så länge som spridningen ligger på en exponentialkurva så handlar det om en fördubbling av antal fall på en viss tid och just nu ser det ut som att Finlands fördubblingar sker raskare än för både Sverige och Danmark (vilket förvisso kan ändra sig) och om det håller i sig så kommer Finland så småningom gå om Sverige.

Att Finland har bra beredskapslager är givetvis ett stort plus, men så länge som varken Sveriges, Danmarks eller Finlands sjukvård överbelastas eller lider faktiskt brist på relevant utrustning så kommer det inte göra någon skillnad på det stora hela.

Du måste inse att givet att Finland inte helt kan utrota viruset inom sina gränser och är beredda att hålla en total lockdown tills dess vaccin finns och befolkningen är vaccinerad, så kommer viruset att sprida sig inom befolkningen tills dess att flockimmunitet uppnås.

Det vi alla försöker göra är att få smittspridningen att gå så långsamt så att alla som behöver sjukvård får all den hjälp sjukvården kan ge. För ett antal personer kommer den hjälpen inte att vara tillräcklig och dom kommer dessvärre att dö.

Om sjukvården skulle överbelastas så kommer ytterligare ett antal personer som skulle kunnat räddas att dö, men jag hoppas innerligt att det inte ska gå så långt i något land.

Vad som kan ske under gång medan vi fördröjer smittspridningen och som kan påverka är att sjukvården kan bli bättre på att behandla patienter och rädda folk som skulle dött idag, att vi får fram bättre behandlingar, att vi får fram ett botemedel eller att vi får fram ett vaccin. I detta kan en hård lockdown vinna mer tid som innebära färre döda, om man kan hålla i den tillräckligt länge. Realistiskt så ligger vaccin troligen minst 18 månader fram och botemedel skulle jag inte tro kommer på många år (det skulle vara om vi har toktur och någon cocktail av befintliga droger funkar).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Tyvärr så är det Covid-19 som drabbat världen inget annat virus.

viruset heter SARS-Cov-2 inget annat virus, står ju till och med i trådtiteln för h-vete

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Grafen visar den absoluta hastigheten som viruset har spridit sig i befolkningen i olika länder sedan 10 döda

https://i.imgur.com/Rr4Olk8.png

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1W2rUEFHLLrirR19ETDfa9...

Grafen tar i hänsyn till antal invånare i varje land?

Permalänk
Medlem

re

@jeppe_991:

Själv gick jag på en av de första IT-utbildningarna på gymnasiet började 98 du kan gissa vad som hände när jag var klar...
Så vad gjorde jag bodde kvar hemma och började plugga på högskolan istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av raGGGe:

@jeppe_991:

Själv gick jag på en av de första IT-utbildningarna på gymnasiet började 98 du kan gissa vad som hände när jag var klar...
Så vad gjorde jag bodde kvar hemma och började plugga på högskolan istället.

Jag tror att det är viktigt att vi får perspektivet från zoomer generationen, som trodde att allt skulle ordna sig genom instagram inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Nu yrar du igen, HIV undertrycks/botas för 99,9% av alla!

Vad jag har förstått så är behandlingen mot HIV idag så effektiv att man ofta inte längre kan mäta virusnivån hos den som är infekterad och man kan då även slippa upplysningsplikten gentemot partners (källa).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Dredd:

Jag tror att det är viktigt att vi får perspektivet från zoomer generationen, som trodde att allt skulle ordna sig genom instagram ilägg.

Jag förstår inte alls vad du menar? Jag känner ingen som detta påståendet passar in på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Blir man immun emot SARS om man haft det? blir man immun mot Ebola om man haft det? jag vet faktiskt inte svaret, jag måste undersöka saken. Vad jag vet så finns det iaf inte ännu ett Ebola vaccin.

SARS blir man immun emot. Det finns tom ett vaccin, men det funkar inte mot sars-cov-2. Mot Ebola finns det fungerande vaccin och experimentella botemedel, vilket diskuterades tidigare i tråden, bl.a. här och här. Dessutom är ju Remdesivir, som testas mot Covid-19 nu, ursprungligen framtaget mot Ebola (källa).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Om man räknar med att det fördubblas var tredje dag, som tidigare varit normen för denna spridning.
Om vi nu antar att 2.5% var smittade 27 mars.
Då kan man ju anta att 1.25% var smittade 24 mars.
0.75% smittade 21 mars.
0.37% smittade 18 mars.
osv.
Hur många av dessa har då hunnit tillfriskna sedan 18 mars? Förmodligen bara någon enstaka procent.

Det var nog bara tidigt i spridningen som dubbleringen var så snabb som var tredje dag, nu verkar den vara närmare 6 dagar. Vi kan ju räkna såhär: antag att viruset är detekterbart under 5 dygn, och att dubbleringstakten också är 5 dygn. Eftersom proven togs för en vecka sedan så var det 2,5% smittade då, men 5% nu, men andra personer eftersom de där 2,5% nu inte längre ger utslag på virustestet. På samma sätt var det 1,25% 5 dagar tidigare, osv, dvs totala antalet smittade som inte längre ger utslag är 2,5% + 1,25% + 0,625% + ... = 2,5% * (1 + 1/2 + 1/4 + 1/8 + ...) = (geometrisk serie) = 5%. Så, alltså finns det 5% smittade i dagsläget som ger utslag på tester, och 5% som inte längre gör det, dvs totalt 10% bär eller har burit viruset i dagsläget (i Stockholm). 5-10% är för övrigt vad Tegnell också gissar. Förstås fortfarande väldigt osäkra siffror som måste bekräftas och följas upp, men ger ändå en fingervisning om var vi ligger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

SARS blir man immun emot. Det finns tom ett vaccin, men det funkar inte mot sars-cov-2. Mot Ebola finns det fungerande vaccin och experimentella botemedel, vilket diskuterades tidigare i tråden, bl.a. här och här. Dessutom är ju Remdesivir, som testas mot Covid-19 nu, ursprungligen framtaget mot Ebola (källa).

Vad är sars-cov-2 ? att det finns vaccin mot ebola är ännu mer desinformation

Permalänk
Medlem

Jag blir lite förvirrad av diskussionen som hållits angående om man ska mäta antalet fall eller antalet fall per befolkningsstorlek. Förvirrad eftersom det inte spelar någon roll, så länge man ger dem samma utgångsläge genom att titta på utvecklingen sedan t.ex. 10 fall (eller sedan 10 fall per miljoner invånare). Eftersom statistiska signifikansen ökar för större populationer, brukar man dock börja med samma antal fall oavsett populationsstorlek. Populationsstorleken blir bara viktig när man börjar närma sig betydande andel redan sjuka / immuna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Vad är sars-cov-2 ?

Trådens ämne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Vad är sars-cov-2 ? att det finns vaccin mot ebola är ännu mer desinformation

Tror detta inlägg belyser din kunskap i ämnet och rådet är att du ger upp denna tråd....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimetikon:

Tror detta inlägg belyser din kunskap i ämnet och rådet är att du ger upp denna tråd....

Du menar på allvar att det finns vacin för Ebola?

Permalänk
Medlem

Intressant artikel om de antikropps-tester man gjort i Tyskland - i de värst drabbade regionerna verkar runt 15% ha antikroppar mot viruset, dvs de har redan haft viruset och blivit friska.

Dom skriver även om dödligheten: min tyska är lite knackig, men som jag förstår det så kom man fram till en dödlighet runt 0.37% när man tar med de som har antikroppar men som inte har uppvisat några större symptom. Samtidigt är man noga med att konstatera att detta är tidiga resultat och att man inte vet hur korrekta dom är och säger att det nog mest ska ses som en indikation på att dödligheten kan vara lägre än man tidigare trott.

Med reservation för att mina tyskakunskaper inte är direkt perfekta...

Edit: Bifogar länken som jag såklart glömde

https://www.spiegel.de/wissenschaft/medizin/corona-in-heinsbe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Du menar på allvar att det finns vacin för Ebola?

inte en aning, antagligen inte men det är inte det jag syftade på primärt