Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dblade:

Ja Tegnell har rätt i mycket det han säger och han verkar vara förnuftig - Dock verkar han vara fruktansvärt arrogant.

Jag förstår inte varför vi ska vara så annorlunda och märkvärdiga i Sverige jämfört med i stort sett resten av världen. Om övriga länder besvarar kriget mot det osynliga viruset genom att stänga ner ALLT, för att försiktigt öppna upp när man har lite kontroll och mer allmänt bättre information, så väljer man här att tro sig ha sådan kontroll att man kan göra det omvända. Dvs. stänga ner mer och mer i ett långsamt tempo efter behov.

De siffror FHM presenterar över avlidna är ofta upp till en vecka gamla. Lägg sedan till inkubationstiden på upp till 2 veckor. Sedan har man tiden man är sjuk som kan vara 3 veckor. Det gör att det blir väldigt väldigt svårt att balansera detta system med åtgärder i tid utifrån data.

Håller helt med dig. Jag jobbar vanligtvis i Norge (nu hemifrån) och mina norska kollegor är inte direkt imponerade av Sveriges hantering av krisen.
Norge har på senare tid haft färre nya bekräftade smittade än vad Sverige har DÖDA per dag.
Att då försvara Sveriges linje så som Tegnell gör är arrogant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Om möjligt är det ju ännu sämre att gå på antalet infekterade eftersom vissa länder har större testkapacitet. Att räkna avlidna borde därför vara enklare. Tråkigt att det är sådan tröghet i inrapporteringen av dödsfall också. Det gör att det blir svårt att se ögonblicksbilder. Nu får man ta bort alla dödsfall som inträffat senaste sju dagarna.

Det finns nog flera åtgärder som inte behöver kosta samhället så mycket. T.ex. skulle man kunna köra med distansundervisning för åk. 7-9. Uppmana arbetsgivare att alla som har möjlighet att jobba hemifrån.

Det här med att låta samhället stanna upp, behöver det verkligen kosta så mycket? De som kan, eller har möjlighet kanske kan ta en liten ledighet, utan eller med minimal ersättning? Personligen skulle jag kunna tänka mig att vara hemma från jobbet en månad utan lön eller kanske bara en liten summa som täcker eventuell hyra. Tänk på hur lite pengar man förbrukar om man sitter i karantän.

Hursomhelst, problemet som man har nu, är att man vet för lite. Om man räknar med att man ska uppnå "flockimmunitet" och det skulle visa sig att vi inte får detta på grund av att viruset muterar för snabbt eller av andra orsaker, då skulle denna "uppoffring" vara gjord i onödan.

Om man nu istället hade stängt ner mer för att snabbt få ner antalet infekterade till nära noll, så kanske vi kommer tillbaka till den situationen vi hade i februari när vi kan få enstaka importfall.

Det viktiga är att man då vinner tid så man kan producera smidiga testkit som gör att vem som helst kan testa sig, så man snabbt kan självisolera sig vid behov. Då tror jag man kan komma ganska långt med inbromsningen.

Yes, i Sverige, om jag är diagnostiserad med Covid-19 och blir påkörd av en lastbil, så räknas jag in i statistiken för antal döda i Covid-19.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Håller helt med dig. Jag jobbar vanligtvis i Norge (nu hemifrån) och mina norska kollegor är inte direkt imponerade av Sveriges hantering av krisen.
Norge har på senare tid haft färre nya bekräftade smittade än vad Sverige har DÖDA per dag.

Det är inte arrogant. Om alla sitter inlåsta är det klart att det inte sprids så mycket. Men hur länge kan man upprätthålla det? Nån gång måste man ju släppa ut folk igen. Sverige låser ner tillräckligt för att sjukvården ska hinna med, en långsiktigt hållbar väg att gå till skillnad från att hålla allt stängt på obestämd tid.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ja, Cecilia Söderberg-Nauclér är väl den som kanske går på alla hårdast i den här gruppen och kräver lockdown i Stockholm bums, Cecilia verkar sur som f-n helt enkelt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qeKx6/professor-vill-se...

"– Sitter de på någon gulddata som inte är tillgängliga för vetenskapssamhället? Jag kan inte tro att de kan vara bäst i världen på detta, när hela världen tycker något annat, säger hon."

En intelligent kvinna som säger mycket kloka saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det här med att låta samhället stanna upp, behöver det verkligen kosta så mycket? De som kan, eller har möjlighet kanske kan ta en liten ledighet, utan eller med minimal ersättning? Personligen skulle jag kunna tänka mig att vara hemma från jobbet en månad utan lön eller kanske bara en liten summa som täcker eventuell hyra. Tänk på hur lite pengar man förbrukar om man sitter i karantän.

Nu va det ju inte bara personer som hade kostnader, utan också företag. En total nedstängning kommer kosta mer än det vi redan gör i Sverige, det kan du inte komma ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Har själv en del norska kollegor, har även en egen registrerad utlandsfilial i Norge. Hur som helst är min uppfattning samma som din för de som fortfarande har kvar jobbet och har fortfarande en trygg anställning, de som ligger lite mer pyrt till har dock en annan åsikt. Även mina kunder i Spanien och Danmark resonerar typ exakt likadant, de branscher som fortfarande är trygga i sin anställningar tycker detta är bra och tycker vi i Sverige är riktiga "kokosnötter" men de som är mindre trygga tycker den svenska modellen är bra. Märkligt nog har våra grannländer ruskigt bra koll på Sverige, tror vi är ganska stor snackis i vårt närområde. Människor är väldigt enkla varelser när det kommer till förhållandet mellan solidaritet och disponibel inkomst i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Nu va det ju inte bara personer som hade kostnader, utan också företag. En total nedstängning kommer kosta mer än det vi redan gör i Sverige, det kan du inte komma ifrån.

Ja, sedan kommer detta virus härja ett antal år till gissar jag, åtminstone till vaccin finns. Det försvinner inte i tomma intet.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Gillar hur du inte tar med den delen av citatet där hon a) agerar nyttig idiot åt Ryssland och b) blivit motbevisad men vägrar ge sig, vilket för en forskare är väldigt oprofesionellt.

För en vecka sedan sa hon "jag litar inte på myndigheterna, jag litar på data", och nu när datan motbevisade henne är den plötsligt inte längre viktig.

Din trovärdighet sjönk just med 25%.
Vad exakt är det som gör henne till "en intelligent kvinna som säger mycket kloka saker"?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Exakt detta. Än mer förvirrad är jag över de svenskar som faktiskt försvarar honom och denna taktik. Vad är det jag missar? Hela världen har fel och Tegnell rätt? Vad pekar på detta som jag missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

I mina ögon så framstår hon som allt annat än intelligent.........Hon har gjort bort sig gruvligt mer än en gång under denna krisen. Jag säger inte att FHM agerat fläckfritt men är alternativet en forskar opposition där ansiktena utåt är Cecilia Naucler och det där stolpskottet som var helt rabiat i tv så tror jag vi har det bättre nu...........

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Exakt detta. Än mer förvirrad är jag över de svenskar som faktiskt försvarar honom och denna taktik. Vad är det jag missar? Hela världen har fel och Tegnell rätt? Vad pekar på detta som jag missat?

Både vi som försvarar taktiken OCH FHM själva har beskrivit många gånger vad du missar. Läs exempelvis mitt senaste inlägg en bit upp.

Visa signatur

INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Yes, i Sverige, om jag är diagnostiserad med Covid-19 och blir påkörd av en lastbil, så räknas jag in i statistiken för antal döda i Covid-19.

Fast det är väl ändå inte vad Tegnell säger (https://www.gp.se/nyheter/sverige/d%C3%A4rf%C3%B6r-l%C3%A4r-d...)
Om du är smittad av Covid-19 och du sedan avlidit inom 30 dagar så kontrollerar man vad personen dött av. (10 sekunder in i videon) så tror det finns ett missförstånd här. DÄREMOT så kommer du aldrig räknas in i statistiken OM du avlider av Corona-19 utan att först ha fått diagnosen. (Vilket gör att våra siffror sannolikt kommer var mycket missvisande och svåra att jämföra med andra länders. Vi testar ju som bekant väldigt få.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Hela världen har fel och Tegnell rätt? Vad pekar på detta som jag missat?

Med tanke på att många internationella modeller har fått skriva ner förväntade dödssiffrorna och att deras modeller av Sverige i princip alltid har varit fel så har dom ju iaf inte haft rätt dom heller. Man har överskattat dödligheten och underskattat hur många som faktiskt haft viruset. Sen hur "rätt" Tegnell och FHM har haft låter jag stå oskrivet, det kan bara tiden utvisa och vi har inte heller haft tillgång till deras interna modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Till Aftonbladet säger hon bland annat om Tegnell:
"Jag tycker han ska avgå. Det behövs någon som lyssnar på hela forskarsamhället, som kan ha en öppen dialog."

Därefter skriver hon på Twitter (numera borttagen tweet):

Jag kan inte verifiera tweeten ovan, däremot så svarar journalisten som intervjuade henne:

Man kan alltså lyssna på inspelningen och höra när hon säger att Tegnell ska avgå, och sen så ljuger hon om det på Twitter. Väldigt anmärkningsvärt.

EDIT: En annan journalist skriver om detta också. Glömde länken till Aftonbladet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Till Aftonbladet säger hon bland annat om Tegnell:
"Jag tycker han ska avgå. Det behövs någon som lyssnar på hela forskarsamhället, som kan ha en öppen dialog."

Därefter skriver hon på Twitter (numera borttagen tweet):
https://i.imgur.com/FQU7KIO.png

Jag kan inte verifiera tweeten ovan, däremot så svarar journalisten som intervjuade henne:
https://i.imgur.com/oULbs9s.png

Man kan alltså lyssna på inspelningen och höra när hon säger att Tegnell ska avgå, och sen så ljuger hon om det på Twitter. Väldigt anmärkningsvärt.

EDIT: En annan journalist skriver om detta också.

Är ju dock skillnad i att tycka nån borde avgå och att kräva att någon avgår.

Edit: Jag tycker personligen det är hon som borde avgå , om någon Men jag kan hålla med om att Aftonblaskan gillar att plocka saker och göra sensationella rubriker av det.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KalBumling:

Man har överskattat dödligheten och underskattat hur många som faktiskt haft viruset. Sen hur "rätt" Tegnell och FHM har haft låter jag stå oskrivet, det kan bara tiden utvisa och vi har inte heller haft tillgång till deras interna modeller.

Det är snarare att modellerna inte innehåller det som vi har haft som huvudtaktid dvs personligt ansvar att fatta och göra rätt.

Här ser du det under "interventions" i den mest omskrivna modellen

https://imperialcollegelondon.github.io/covid19estimates/#/in...

Sen ser det ju lovande ut att vi lyckas och att äldrevården var i sånt dåligt skick var nog en stor överraskning även för FHM. (vi har ju lagt våra skattepengar på annat)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Att Volvo öppnar ska ju förresten inte ses som att sjukkrisen är över, de gjorde ett affärsmässigt beslut att stänga pga komponentbrist etc.

Krångligt läge för underleverantörer som måste bemanna upp och ner helt efter Volvos pipa.
Företaget jag jobbar på kommer att följa Volvo med max en dags skillnad (det är typ så mycket som går att buffra/lagra) och det oavsett hur vår bemanning ser ut. Ska bli spännande (på ett obra sätt) att se om många underleverantörer plockar bort ett skift, på sikt innebär det ju stor arbetslöshet. (Volvo kanske inte kör alla modeller fullt ut, andra mer, så vissa underleverantörer kan hamna i kläm - en del kan även få för mycket att göra)

Men Volvo kommer ju att köra fulltakt och övertid förr eller senare, jag tror den kinesiska marknaden kommer att dopas främst för kinesiska företag (som Volvo) så jag tror på en framtid för de företag som med statens hjälp kan hålla ut. Hoppas sannerligen inte våra ägare fortsätter plocka ut pengar nu när skattebetalarna räddar företaget. (sedan får vi se om det räcker på sikt)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Är ju dock skillnad i att tycka nån borde avgå och att kräva att någon avgår.

Du kan ju lyssna på inspelningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kanskedet:

EDIT: En annan journalist skriver om detta också.

Jo hon får nog spärra in sig i nåt forskararkiv i framtiden....får nog inte ett öre i anslag.

Visa signatur

HTC 10
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Du kan ju lyssna på inspelningen.

Jag hör fortfarande inga uttalade krav. Hon tycker det säger hon. Semantisk skillnad kanske, men dock

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag hör fortfarande inga uttalade krav. Hon tycker det säger hon. Semantisk skillnad kanske, men dock

Dock är det nog bara hon som nämnde att det var ett krav. Det står ingenting om det i artikeln i Aftonbladet.

Permalänk
Medlem

Adam Alsing död i Covid-19 läste jag just

E: länk

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/dO12d1/adam-alsing-a...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Och han som skojade så dant om Corona på radio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Länderna mäter ju olika, det är som att jämföra Apple med päron

Nej, det är inte som att jämföra äpplen och päron.

När man jämför relativ (t.ex. procentuell) förändring så försvinner det argumentet i de flesta fall, och vad jag kan se även här.

När man jämför andraderivatan, så finns det i princip nästan inget kvar av det argumentet. Det betyder, vad jag förstår, att andraderivatan, är det minst dåliga alternativet vi har.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Nej, det är inte som att jämföra äpplen och päron.

När man jämför relativ (t.ex. procentuell) förändring så försvinner det argumentet i de flesta fall, och vad jag kan se även här.

När man jämför andraderivatan, så finns det i princip nästan inget kvar av det argumentet. Det betyder, vad jag förstår, att andraderivatan, är det minst dåliga alternativet vi har.

Det är sant, tack för förtydligande. I det långa loppet kommer siffrorna ikapp hyfsat nära sanningen, men som många påpekat här i tråden så är vi i första vågen av en pandemi, då är det svårt att mäta utfallet. Somliga forskare skrev i Aftonbladet (plus-artikel) att de tror viruset kommer härja i fem år om inte vaccin kommer innan dess.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Med tanke på att många internationella modeller har fått skriva ner förväntade dödssiffrorna och att deras modeller av Sverige i princip alltid har varit fel så har dom ju iaf inte haft rätt dom heller. Man har överskattat dödligheten och underskattat hur många som faktiskt haft viruset. Sen hur "rätt" Tegnell och FHM har haft låter jag stå oskrivet, det kan bara tiden utvisa och vi har inte heller haft tillgång till deras interna modeller.

Nej, tycker det är mycket beklämmande att Tegnell inte krävs på en förklaring i detalj kring sin "strategi" och hur denna motiveras. Det är trots allt alla vi som invånare i detta land som får leva med konsekvenserna av denna, vare sig vi vill eller ej. Vore trevligt att se data på varför vi skall lita på denna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Usch, jag som ofta lyssnade på Adam och NRJ morgon.... ledsen blir man.

RIP Adam

Visa signatur

HTC 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Läste precis det på omni. Känns surrealt även om jag bara vet vem han är. Kanske blir mer påtagligt för gemene man i Sverige, jag menar allvaret i det hela? Ungefär som när EU höll andan när Boris åkte in på sjukhus för Covid-19.

Aja, RIP Adam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Skrivet av Jaw_B:

Exakt detta har bland annat Tegnell förklarat flera gånger. Kampen mot detta virus är inte en sprint, det är ett maraton. Man kan inte stänga ner ett land i ett par-tre veckor och sedan är faran över och man kan köra på som vanligt. När ett virus blivit så pass globalt som detta har, så kan det bara bekämpas genom immunitet, vilket kan uppnås på två sätt. Man kan endera få sjukdomen och sedan tillfriskna och erhålla immunitet, alternativt kan man vaccineras.

Mig veterligen så ligger ett vaccin måååånga månader bort (alltså 12-18 månader). Ett land kan omöjligt vara nedstängt så länge som krävs för ett vaccin ska hinna utvecklas. Det lämnar bara ett alternativ kvar, naturlig immunitet genom att befolkningen smittas och sedan (i de flesta fall) tillfrisknar. Den enda anledningen till att man går så långt att man väljer en total nedstängning är för att sjukvården ska ha tillräckliga resurser för att behandla de som kan och behöver behandlas. I exempelvis Italien så gick smittspridningen oerhört snabbt och sjukvården hann överhuvudtaget inte med, vilket gör att en nedstängning blir det enda kvarvarande alternativet.

I Sverige har vi inte haft en så pass kraftig smittspridning att sjukhusen blivit totalt överkörda. Läget är ansträngt och allvarligt, men i dagsläget fortfarande hanterbart. Om FHM och Tegnell har så fel som alla Norrmän, Tyskar, Britter, skrivbordskrigare, Cecilia Naucler-professorer och andra domedagsprofeter hävdar, borde inte svensk sjukvård redan vara totalt överkörd och smittspridningen nått en apokalyptisk nivå i samhället? Det var över en månad sedan Italien försattes i nationell karantän (en dryg månad efter att viruset upptäckts i landet), vid det laget fanns smittan sedan länge också i Sverige (första fallet i Stockholm rapporterades i slutet av februari). Men den dramatiska smittspridningen har alltså uteblivit här. I mina ögon visar det att Sverige tycks ha valt en smart och framförallt hållbar strategi genom denna kris såhär långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jo, men hon tillägger ju också "omedelbart", så det är väl nästa halvvägs till ett krav

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"