Permalänk
Medlem

Triple monitor, refresh rates

Hej!

Jag vet att det finns många tidigare trådar angående triple monitor setups men jag har ett ganska specifikt tillfälle som jag inte hittade någon lösning på i gamla trådar.

Jag har 2st Asus skärmar just nu båda 27'' 1440p.
1st IPS 144Hz
1st TN 75Hz

Jag hade inte alls tänkt att köra tre skärmar tidigare därav jag köpte 75Hz skärmen enbart som en extra skärm. Men behoven har ändrats och jag skulle vilja ha 3st skärmar för racing spel.
Är det värt att köpa en till TN 75Hz skärm?

Jag har förstår att refresh rate här måste vara lika delbara.
Kan jag konfigurera detta så att de två ytte skärmarna är låsta på 60Hz och mittenskärmen låst på 120Hz?

Kommer GPU ändå i detta fall försöka leverera 120hz till de två yttre skärmarna?

Permalänk
Bildexpert 📺

@JohanLq: Du kan blanda vilka frekvenser du vill. Problemet ligger mer i mjukvaran du kör och därför varierar resultaten från person till person. Det vanligaste problemet är att man har någon form av strömmande video på en extraskärm som kör låg frekvens och att detta skapar hack/ryck på huvudskärmen som kör hög frekvens. Något som också verkar vara mindre problem om man jämnt delbara frekvenser, alltså 72 Hz med 144 Hz-skärmar.

Varje situation verkar ha sin lösning, men det är inte säkert lösningen passar exakt hur du vill ha det. Vill du minimera riskerna för problem är det rekommenderat att hålla skärmarna på samma frekvens.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack för infon!

Så om jag väljer att låsa samtliga tre vid 75Hz eller lägre så bör det gå smärtfritt?
Högre frekvens är inte nödvändigt och tvivlar på att min gpu kan hantera det men man vill ju inte skapa bekymmer i onödan

Permalänk
Bildexpert 📺

@JohanLq: Du kanske ska vänta med att lösa problemen till den dag de dyker upp?

Men, ja, alla på 75 Hz eller 75:orna på 72 Hz borde vara en lösning.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Ja det är sant, dock vill jag inte köpa ännu en 75Hz skärm och sen blir det en massa problem och det kanske hade varit smartare att försöka sälja den jag redan har och satsat på två st nya 144Hz. Dock tycker jag att det blir lite dyrt då så vill göra det billigaste och smidigaste utav situationen

Permalänk
Inaktiv

Det är inga problem att blanda refresh rates och det fungerar galant i Windows 10.

Du kan utan problem köra 3st skärmar i 244Hz om du så skulle vilja.

Permalänk
Medlem

Har nu beställt en 75Hz skärm identisk den tidigare jag har.

Tack för era synpunkter!