Byta ut grafikkort, hjälp!

Permalänk
Medlem

Byta ut grafikkort, hjälp!

Hej!
Jag har insett att mitt GTX 680 har gjort sitt och det är dags att byta ut, laggar satan!

Behöver er hjälp att hitta ett nytta grafikkort som får kosta runt 2-3000 kr, kan ni vänligen komma med några förslag?
Nvidia eller Radeon spelar ingen roll för mig.

Jag spelar spel såsom Overwatch, WoW, Witcher 3 och Skyrim.

Nuvarande komponenter:
Processor Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3.40GHz
Moderkort SABERTOOTH Z77 (PCI Express® 3.0)

Tack på förhand!

Permalänk

Jag gjorde en liknande uppgradering i höstas. Jag har samma CPU som dig och gick ifrån en GTX660ti till en GTX1660ti.

Ifrån att ha legat på 100% GPU load i tex BF5 med det gammla kortet ligger det nya på ca 30%. FPS ökade dock inte så mycket då CPU nu flaskar. Kommer att behöva uppdatera CPU/moderkort/RAM inom snar framtid.

Permalänk
Medlem

Jag hade inte lagt några pengar på den där gamla plattformen. Köp nytt!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Så pass..
Har du förslag på en prisvärd uppgradering?

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag hade inte lagt några pengar på den där gamla plattformen. Köp nytt!

Såhär i efterhand, så håller jag med.

Permalänk
Medlem

@krutiz: Du kan behålla den som HTPC tex. Inte dumt att ha en dedikerad sådan.

Har du budget till nya delar?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Jadu... jag antar att jag behöver nytt moderkort, CPU , Ram och såklart GPU.
Har inte hunnit tänka så långt än, men ca 6-8000 kr, typ.
Har ingen koll längre på vad allt kostar, har varit borta från dator-byggar världen allt för länge

Permalänk
Medlem

@krutiz: Om du kan tänka dig begagnade delar så kan du sätta in en annons här. Tror det kostar 30kr nu.

Skriv vad du behöver och vad det får kosta absolut max.
När du får erbjudande så kan du skapa en ny tråd där vi kan hjälpa dig se över priser och om delarna är något för dig.
Vänta tills du fått erbjudande om grejer att skapa tråden.

Vi är många som tycker det är jätteroligt att hjälpa någon få en fungerande dator för rätt pris

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutiz:

@SCORPIUS: Jadu... jag antar att jag behöver nytt moderkort, CPU , Ram och såklart GPU.
Har inte hunnit tänka så långt än, men ca 6-8000 kr, typ.
Har ingen koll längre på vad allt kostar, har varit borta från dator-byggar världen allt för länge

Du måste inte köpa alla delar på en gång.
Köp en GPU nu och uppgradera resten när du fått ihop mer pengar.

Jag gick ifrån ett GTX670 till RX580 i min rigg och det gjorde stor skillnad.
CPUn går även att skrämma upp om du har bättre än originalkylare. Jag kör min 3570K i 4,4GHz.

Sapphires Radeon RX 5600 XT är lite över din budget, men bra FPS för pengarna.
Billigare har du GTX1660 Super, sedan GTX1660 sedan 5500XT.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

@Lembritt: Tack för svar!
Kollade på denna GPU, är det värt pengarna?
GPU Netonnet

Och hur klockar man en processor?.... Har inte googlat än, men mitt minne säger mig att jag måste in i Bios för att göra det.
Tiderna kan så klart förändrat det

Gillar din idé om att uppgradera vartefter!

Permalänk
Medlem

@krutiz:

För dem summorna är det mer värt att lägga till 150kr och köpa ett RX 5600XT Pulse ifrån netonnet!
Är värdelös på att göra länkar men du hittar det säkerligen själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Du måste inte köpa alla delar på en gång.
Köp en GPU nu och uppgradera resten när du fått ihop mer pengar.

Jag gick ifrån ett GTX670 till RX580 i min rigg och det gjorde stor skillnad.
CPUn går även att skrämma upp om du har bättre än originalkylare. Jag kör min 3570K i 4,4GHz.

Sapphires Radeon RX 5600 XT är lite över din budget, men bra FPS för pengarna.
Billigare har du GTX1660 Super, sedan GTX1660 sedan 5500XT.

Skrivet av krutiz:

@Lembritt: Tack för svar!
Kollade på denna GPU, är det värt pengarna?
GPU Netonnet

Och hur klockar man en processor?.... Har inte googlat än, men mitt minne säger mig att jag måste in i Bios för att göra det.
Tiderna kan så klart förändrat det

Gillar din idé om att uppgradera vartefter!

Jag håller med om att uppgradera i steg, börja med GPU för att se om det räcker.
De spel du listar är om jag kommer ihåg rätt inte särskilt CPU-krävande.
WoW kan vara ett undantag, vet att det krävde CPU förr, vet inte vad status är idag.

Multiplayer med många spelare är i regel CPU-krävande. Battlefield och Battle Royale i Call of duty exempelvis.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@krutiz: Jag hade satsat på något begagnat. Typ GTX 1070 eller RX Vega 56/64.
Här kommer några nya alternativ.

  • Billigare än RX 590

  • Bra kylare är dyrare än RX 590

  • Långsammare än RX 590

  • Endast 4GB VRAM

  • Strömsnålt

GTX 1650 Super Från 1959:-
  • Billigare än RX 590

  • Bra kylare är dyrare än RX 590

  • 4GB & 8GB. Egentligen vill man ha 8GB men de är dyra.

    RX 5500 XT 4GB VS 8GB
  • Långsammare än RX 590 Snabbare än GTX 1650 Super

  • Strömsnålt

RX 5500 XT Från 2 099:-

  • Billigare än liknande GTX 1650 Super

  • Snabbare än GTX 1650 Super & RX 5500 XT

  • 8GB VRAM

  • Strömhungrigt

RX 590 Från 2190:-

Snabbare än både RX 5500 XT & RX 590

Strömsnålt

GTX 1660 Super Från 2799:-

Skrivet av krutiz:

Nvidia eller Radeon spelar ingen roll för mig.

Fördelar Nvidia GTX

  • Gsync. Lite bättre än Freesync.

  • CUDA.

  • NVENC. Bättre kvalité än AMD VCE.

    NVENC VS VCE

Fördelar AMD Radeon RX

  • Freesync. Finns på fler & billigare skärmar.

  • OpenCL. Mycket mer effektivt på AMD Radeon.

  • VCE.

Skrivet av Denaca:

För dem summorna är det mer värt att lägga till 150kr och köpa ett RX 5600XT Pulse ifrån netonnet!

150 kronor? Det är ju 449 kronor över maxbudget...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Viking
Skrivet av krutiz:

@SCORPIUS: Jadu... jag antar att jag behöver nytt moderkort, CPU , Ram och såklart GPU.
Har inte hunnit tänka så långt än, men ca 6-8000 kr, typ.
Har ingen koll längre på vad allt kostar, har varit borta från dator-byggar världen allt för länge

För 8k kan du få en bra dator om du sparar lagringen från andra datorn, och om det finns möjlighet kan du kanske spara nätagg och chassi också.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutiz:

@Lembritt: Tack för svar!
Kollade på denna GPU, är det värt pengarna?
GPU Netonnet

Och hur klockar man en processor?.... Har inte googlat än, men mitt minne säger mig att jag måste in i Bios för att göra det.
Tiderna kan så klart förändrat det

Gillar din idé om att uppgradera vartefter!

Den GPUn är inte värd pengarna. Den presterar marginellt bättre än GTX1660 Super. Då är det bättre att gå upp till ett RX 5600XT.
Se förslagen ifrån @Eric Hjalmarsson:

Japp, du måste gå in i BIOS för att klocka processorn.
Har du bättre kylare, kan du göra det för extra prestanda.
Finns guider om överklockning, läs igenom ett flertal så får du nog mod att klocka.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

150 kronor? Det är ju 449 kronor över maxbudget...
https://komponentkoll.se/bild/zrCnG.png

Men det är 150kr dyrare än kortet han var sugen på och länkat till (1660ti 3290kr). Nog det han syftade på, mer värt att lägga på 150kr och ta RX 5600XT då i det läget

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Inaktiv

@krutiz I väntan på ordentlig uppgradering till hösten så köpte jag ett begagnat gtx 1060.
Kör den tillsammans med min gamla i5 2500k @4GHz.
Mycket trevligt hopp i prestanda jämfört med mitt gamla GTX 680 kort

Permalänk
Medlem

@Lembritt: Okej, ska kolla på RX kortet.

Förresten hittade jag hur jag överklockade min CPU, fanns ett program i BIOS, jag har en tredjeparts kylare som håller processorn på bra temp.
CPU-Z

Permalänk

Tänk på att din processor kan lida av gammal kylpasta mellan värmespridaren och CPU'n.

Delid kan vara aktuellt.

Men du nämner att tempen är ok.

Visa signatur

3600|B450|5700

Permalänk
Medlem

En annan fråga jag kom på. Kommer mitt moderkort mäkta med RX 5600XT ?
Står att mitt moderkort klarar av PCI Express® 3.0 (PCIe 3.0 och RX kortet står det : PCIe 4.0 x 16.. bara en fundering..

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutiz:

En annan fråga jag kom på. Kommer mitt moderkort mäkta med RX 5600XT ?
Står att mitt moderkort klarar av PCI Express® 3.0 (PCIe 3.0 och RX kortet står det : PCIe 4.0 x 16.. bara en fundering..

Japp, PCIe är bakåtkompatibelt.
Det är i nuläget bara AMD X570 chipset som har stöd för PCIe 4.0 på konsumentmarknaden.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Jag vill tacka alla för stort engagemang!
Jag är bara ett klick ifrån att beställa Sapphire RX 5600 XT Pulse 6GB

Är det värt pengarna eller ska jag kolla på något annat kort?
Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Den GPUn är inte värd pengarna. Den presterar marginellt bättre än GTX1660 Super. Då är det bättre att gå upp till ett RX 5600XT.
Se förslagen ifrån @Eric Hjalmarsson:

Japp, du måste gå in i BIOS för att klocka processorn.
Har du bättre kylare, kan du göra det för extra prestanda.
Finns guider om överklockning, läs igenom ett flertal så får du nog mod att klocka.

Skulle du ta ett RX 5600XT före GTX1660 Super?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Himura:

Skulle du ta ett RX 5600XT före GTX1660 Super?

Japp

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen allesammans!
Det blev ett GTX 1660 Super.
Fick köpa det av en vän för 1500 kr.

Uppskattar allas hjälp och engagemang, trevlig helg!