Huawei P30 Pro inkl. Telenorabonnemang-erbjudande, hur mycket blir totalkostnaden om man säger upp abonnemanget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeraphin:

Minsta totalkostnad som EG anger borde vara rätt eller?
Telenor 8GB 24 Månader Spara 210kr /mån!
Operatör Telenor Startavgift 250:-
Totalt pris 24 mån2 171:-
Abonnemang:269:- /mån.
telefon80:- /mån.
Pris: 1kr
24x80+250+1=2171
Dvs minsta total kostnaden på 24 månader stämmer eftersom abonnemanget inte har har en fast periodisk kostnad av bindningstid då abonnemanget inte har nån bindningstid.

?

Spara 210 kr/mån står där för att telefonen kostar 290 kr/mån utan någon rabatt. Det som såldes på "påskrean" hade dock nedsatt pris och sen en abonnemangsrabatt på 70 kr/mån.

Säger du upp omgående får du fortfarande betala en månad abonnemang och avbetalning. Telefonen var nedsatt till 150 kr/mån så där blir det 251 + 349 + (150 * 23) som är minsta möjliga pris. Totalkostnad för de som behåller abonnemanget/delbetalningen i 24 mån är såklart 24 * 349.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeraphin:

24x80+250+1=2171
Dvs minsta total kostnaden på 24 månader stämmer eftersom abonnemanget inte har har en fast periodisk kostnad av bindningstid då abonnemanget inte har nån bindningstid.

Telenor menar att rabatten är månatlig och beroende av att man har ett aktivt abonnemang. @Petterk menar att MTK är en meningslös summa eftersom ingen ändå räknar rätt och det saknas sanktioner från tillsynsmyndigheten som kommer kunden till godo, det värsta som händer är att ÅF får lite smisk på fingrarna ett par år senare när byråkratins kvarnar malt färdigt.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

?

Spara 210 kr/mån står där för att telefonen kostar 290 kr/mån utan någon rabatt. Det som såldes på "påskrean" hade dock nedsatt pris och sen en abonnemangsrabatt på 70 kr/mån.

Säger du upp omgående får du fortfarande betala en månad abonnemang och avbetalning. Telefonen var nedsatt till 150 kr/mån så där blir det 251 + 349 + (150 * 23) som är...

Hur orkar du fortfarande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Telenor menar att rabatten är månatlig och beroende av att man har ett aktivt abonnemang. @Petterk menar att MTK är en meningslös summa eftersom ingen ändå räknar rätt och det saknas sanktioner från tillsynsmyndigheten som kommer kunden till godo, det värsta som händer är att ÅF får lite smisk på fingrarna ett par år senare när byråkratins kvarnar malt färdigt.

När hävdade Telenor att telefonrabatten(?) förutsätter ett aktivt abonnemang? Gäller detta även om telefonkostnaden är 150kr/mån och inte 80kr/mån? Inte hängt mer genom riktigt hela tråden. Om så är fallet, har de stöd för det i deras villkor?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

När hävdade Telenor att telefonrabatten(?) förutsätter ett aktivt abonnemang? Gäller detta även om telefonkostnaden är 150kr/mån och inte 80kr/mån? Inte hängt mer genom riktigt hela tråden. Om så är fallet, har de stöd för det i deras villkor?

Eftersom du har bevisbördan när du bestrider så är frågan snarare har du stöd för något annat?

Mediamarkt redovisar inte totalkostnad som minsta möjliga kostnad om du omgående säger upp abonnemanget, NetOnNet redovisar inte totalkostnad så heller och det gör inte ens Telenor själva. Konsumentverket kallar det kombinationserbjudande när man får en rabatt vid köp av både mobil och abonnemang. 150 kr/mån + 269 kr/mån är priset innan månadsrabatten från abonnemanget, det är månadsrabatten som drar ner det till 349 kr/mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eftersom du har bevisbördan när du bestrider så är frågan snarare har du stöd för något annat?

Mediamarkt redovisar inte totalkostnad som minsta möjliga kostnad om du omgående säger upp abonnemanget, NetOnNet redovisar inte totalkostnad så heller och det gör inte ens Telenor själva. Konsumentverket kallar det kombinationserbjudande när man får en rabatt vid köp av både mobil och abonnemang. 150 kr/mån + 269 kr/mån är priset innan månadsrabatten från abonnemanget, det är månadsrabatten som drar ner det till 349 kr/mån.

Du har hängt upp dig på en väldigt märklig detalj. Det viktiga är inte hur Elgiganten löser problemet med minsta totalkostnaden för de kunder som köpt telefonerna i tro om att få den till minsta totalkostnaden. Om det är genom att säga upp abonnemanget eller inte är väl egentligen egalt i sammanhanget. Men en sak som är väldigt säker är att det är omöjligt att betala 349 kronor i månaden i 24 månader och landa på den utlovade minsta totalkostnaden i slutet av den ekvationen...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Det viktiga är inte hur Elgiganten löser problemet med minsta totalkostnaden för de kunder som köpt telefonerna i tro om att få den till minsta totalkostnaden.

Nej det är inget jag har hängt upp mig på. Där finns det i praktiken två sätt, goodwill till fördel för kunden eller förlora i Tingsrätten. För de som inte ångrar köpet då. Telenor ger dig inte slutfaktura innan du sagt upp abonnemanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej det är inget jag har hängt upp mig på. Där finns det i praktiken två sätt, goodwill till fördel för kunden eller förlora i Tingsrätten. För de som inte ångrar köpet då. Telenor ger dig inte slutfaktura innan du sagt upp abonnemanget.

Eftersom du säger att det varit några fall om detta tidigare där kunder förlorat, så måste det finnas domar eller artiklar på det. Så jag vill gärna att du länkar detta så du har underlag för dina påståenden, kan du ordna det?

Permalänk
Medlem

någon som blivit kontaktad innan de skickar ut mobilen?

Citat:

När du tecknar ditt abonnemang hos oss kommer vi att kontakta dig för att verifiera beställningen.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

någon som blivit kontaktad innan de skickar ut mobilen?

Nope, då ringde jag t.om och sa att jag ville porta mitt nummer. Då sa kundtjänsten att hen skulle skrivs det till abonnemangsavdelning att dem skulle kontakta mig.

Permalänk
Medlem

Här kom min beställning
Undrar varför de skrivit avslutat.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snaskigt:

Eftersom du säger att det varit några fall om detta tidigare där kunder förlorat, så måste det finnas domar eller artiklar på det. Så jag vill gärna att du länkar detta så du har underlag för dina påståenden, kan du ordna det?

När det gäller pris är NJA 2001 s. 177 relevant. Hävdar Elgiganten felskrivning så ska du förmodligen betala skäligt pris och har bevisbördan för dina påståenden. ARN-fall får gärna någon mer intresserad leta reda på.

Edit: Vill du ha ett ARN-fall så kika på ARN 2018-15387, som förvisso gäller köp i butik "Nämnden fastslog att det kvitto som operatören hänvisat till gav stöd för operatörens inställning. ARN kom fram till att konsumenten varken haft rätt att få telefonen kostnadsfritt eller häva avtalet.". Åtminstone relevant för de som tecknade i butik.

Permalänk
Medlem

Skrev med Elgiganten nu och ifrågasatte varför mina två ordrar inte har blivit behandlade ännu, efter 4 dagar. Fick som svar att dem inte hittar dessa i deras system, trots att jag gett dem all information kring ordrarna. Mina två beställningar finns alltså inte.

Vet inte om jag ska skratta eller gråta? Elgiganten är ett SKÄMT!

Tillägg
Permalänk
Medlem

@SAnDis: Är detta orderbekräftelsen från Elgiganten?

Permalänk
Inaktiv

Min P30 är på väg nu samt abonemanget finns i appen
Jippi 🤗

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

När det gäller pris är NJA 2001 s. 177 relevant. Hävdar Elgiganten felskrivning så ska du förmodligen betala skäligt pris och har bevisbördan för dina påståenden. ARN-fall får gärna någon mer intresserad leta reda på.

Har någon hävdat felskrivning? De var ju uppenbarligen beredda att sälja telefonen för 80 kr/mån med abb så helt orimligt är det ju inte, vad som sen pågår bakom kulisserna i form av kickbacks mm kan vi bara spekulera i och det kan ju knappast vi behöva ta hänsyn till heller?

Edit: det kunde ju lika gärna varit Huawei som sponsrat kampanjen med telefoner för att tömma lagret.

Mig veterligen har Elgiganten än så länge bara sagt "vi återkommer".

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, det är kvittot.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nej, det är kvittot.

Är det inte samma sak? "Skilnader mellan beställning och orderbekräftelsen anses som ett nytt erbjudande från oss som du antingen kan acceptera eller tacka nej till." Dvs du har godkänt priset om 150 kr/mån om du inte häver köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Länka gärna och citera det som är relevant som kan likna detta. Elgiganten har inte hävdat felskrivning utan skickat ut telefonerna till ingått pris.

Eftersom det är du som påstår saker får du också lägga upp bevis på detta, annars går det inte att ta seriöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är det inte samma sak? "Skilnader mellan beställning och orderbekräftelsen anses som ett nytt erbjudande från oss som du antingen kan acceptera eller tacka nej till." Dvs du har godkänt priset om 150 kr/mån om du inte häver köpet.

Beställningen var på 80 kr/mån, orderbekräftelsen är på 80 kr/mån och kvittot på 150. Det är alltså ingen skillnad på beställning och orderbekräftelse.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kvittot, de har skickat telefonen

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Beställningen var på 80 kr/mån, orderbekräftelsen är på 80 kr/mån och kvittot på 150. Det är alltså ingen skillnad på beställning och orderbekräftelse.

Men då behöver de inte ens ta upp detta i deras villkor, eftersom den bekräftelsen du fått kommer från samma system automatiskt så kommer det stå likadant som i beställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Skrev med Elgiganten nu och ifrågasatte varför mina två ordrar inte har blivit behandlade ännu, efter 4 dagar. Fick som svar att dem inte hittar dessa i deras system, trots att jag gett dem all information kring ordrarna. Mina två beställningar finns alltså inte.

Har du kvar ordern på din orderhistorik?
Jag hade samma problem när jag skrev via chatten, kundtjänsten bad mig ringa in istället. Via telefon kundtjänst kunde dem se min order.

Min telefon är skickad och kommer kunna hämtas på utlämningställe imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeraphin:

Har du kvar ordern på din orderhistorik?
Jag hade samma problem när jag skrev via chatten, kundtjänsten bad mig ringa in istället. Via telefon kundtjänst kunde dem se min order.

Min telefon är skickad och kommer kunna hämtas på utlämningställe imorgon.

Okej. Tack för tipset! 👍

Jodå, ordern ligger kvar i historiken och mail har jag fått som bekräftelse på beställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

De ligger troligen hos abonnemangsavdelningen, det är därför de på kundtjänst inte hittar dem. Jag fick samma svar några timmar innan status ändrades till Reserverad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

De ligger troligen hos abonnemangsavdelningen, det är därför de på kundtjänst inte hittar dem. Jag fick samma svar några timmar innan status ändrades till Reserverad.

Förmodligen är det som du nämner. Han skulle maila denna avdelning och de skulle kolla på det, och sedan ringa. Blir intressant om jag ska bli den första de ringer, nu när de inte verkar ha gjort något som de skrivit tidigare.

Bör inte kundtjänsten se att en viss order har lagts genom att söka på ordernumret? Personen i chatten började fråga om jag beställt till ett varuhus och han visste verkligen ingenting om mina beställningar. Jag menar, hur bra kundservice kan man ge om man inte har tillgång till alla system? Deras robot är ju inte så effektiv heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Förmodligen är det som du nämner. Han skulle maila denna avdelning och de skulle kolla på det, och sedan ringa. Blir intressant om jag ska bli den första de ringer, nu när de inte verkar ha gjort något som de skrivit tidigare.

Bör inte kundtjänsten se att en viss order har lagts genom att söka på ordernumret? Personen i chatten började fråga om jag beställt till ett varuhus och han visste verkligen ingenting om mina beställningar. Jag menar, hur bra kundservice kan man ge om man inte har tillgång till alla system? Deras robot är ju inte så effektiv heller.

Ja man tycker ju att kundtjänst skall kunna söka i alla system men visst. Det är nog bara att vänta på uppdaterad status på ordersidan.

Permalänk
Medlem

Jag fick kvitto igårkväll och nu idag säger de att min mobil finns att hämta.....i Angered. Pahahaha skämtar de? Det är inte ens rätt kommun!
Mitt lokala postombud för PostNord och DHL befinner sig mindre än 50 meter från min dörr, men tydligen inte Bring

Kommer troligtvis inte hämta ut mobilen, utan låta den studsa tillbaka till Elgiganten. Så mycket är jag inte i behov av en ny mobil att jag planerar en resa in till Göteborg och därefter betalar dubbelt så mycket som det stod utskrivet på hemsidan när vi la beställningen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Jag fick kvitto igårkväll och nu idag säger de att min mobil finns att hämta.....i Angered. Pahahaha skämtar de? Det är inte ens rätt kommun!
Mitt lokala postombud för PostNord och DHL befinner sig mindre än 50 meter från min dörr, men tydligen inte Bring

Kommer troligtvis inte hämta ut mobilen, utan låta den studsa tillbaka till Elgiganten. Så mycket är jag inte i behov av en ny mobil att jag planerar en resa in till Göteborg och därefter betalar dubbelt så mycket som det stod utskrivet på hemsidan när vi la beställningen....

Går ju att ringa att be de att leverera rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Den här soppan med Elgiganten går från en komedi till något tragikomiskt.