Det beror på om du köpt varan till det priset i god eller ond tro.
Att du säger att du vill "försöka få dom att stå sitt kast för deras misstag", och att det är "ett kryphål som utnyttjas" innebär att du köpt telefonen i ond tro - du var medveten om att priset var felaktigt när du köpte den. Då kan avtalet som tecknats ses som ogiltigt, och du ska betala det korrekta priset eller lämna tillbaka telefonen och få pengarna tillbaka.
Om du däremot köpt varan i god tro, vilket innebär att det inte fanns anledning att tro att priset var fel, kan du hävda rätten att få varan till det avtalade priset. Du och återförsäljaren måste vara överens om att priset inte var uppenbart felaktigt. Om ni inte är överens kan du ta det till ARN.
Själv köpte jag mobilen i god tro, då det har funnits liknande erbjudanden med Huawei-mobiler+abonnemang utan bindningstid tidigare, nästan varje år faktiskt. Har även utnyttjat ett sådant erbjudande tidigare (Huawei P10). Det skulle du ha på din sida om det dras till ARN. Det som talar för Elgiganten är som PetterK skriver ovanför att uppgifterna på hemsidan inte går ihop med varandra och att uträkningarna är trasiga. Det kan de argumentera innebär att köparen borde insett att priset var felaktigt. Inte solklart vem som får rätt enligt mig.
Klippt från Hallå konsument (Konsumentverket):
Om du köpt en vara i en webbutik och fått en bekräftelse på köpet kan du hävda din rätt att få köpa produkten till angivet pris, men bara så länge det inte är uppenbart att priset är felaktigt och du handlat i så kallad ”ond tro”. En webbutik är alltså inte bunden till en beställning om du insett eller borde ha insett att det angivna priset är för lågt.
Om du och butiken inte är överens om att priset varit uppenbart felaktigt kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att få tvisten prövad.
Relevant läsning på Lawline: https://lawline.se/answers/ar-felaktigt-pris-i-webbutik-binda...
Tack för förklaringen men det finns ingen i denna tråd som handlat i god tro som du nämner det. Hela tråden skapades ju pga kryphålet.
Sen huruvida priset är fel eller ej kan inte jag som konsument veta, vi vet ju inte vem som valt att rabattera telefonen? Om det är EG eller Telenor eller Huawei bara för att få iväg så många telefoner som möjligt, P30 kanske är utgående och då vill Huawei sälja ut sitt lager?
Men jag är ingen jurist och har troligtvis superfel.