Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

En spaning jag har när man kollar på robot gräsklippare, varför har de så himla små batterier? Cirka 40-80wh
Jag menar det är stora pjäser som väger ganska många kilo. Borde ju lätt kunna vara större batterier. Speciellt till vad de kostar!

Skickades från m.sweclockers.com

De har lågt rullmotstånd så batterierna räcker förvånansvärt länge. Vet att föräldrarna köpte en av första generationerna på 00 och den klippte hela gräsmattan bra. Ända nackdelen är att blixten kan ta gräsklippen när den står och laddar.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Köpte min Husqvarna 2004 och kan konstatera att det är den överlägset bästa produkt jag köpt. Jag var först i mitt kvarter idag är det endas 1 kvar som inte har en robbotgräsklippare.

Problem som jag har haft
Batteribyte va 3år 1st knivdisk som exploderat
Hjullager framhjul minst 10st sitter 2st till varje hjul (har hund och hundhår går in och förstör. (Billiga lager)
Lager till skivan som sitter mellan gräs och Knivdisken.
Kniva ca 9st/år 3sett
Fått byta begränsningstråden 1ggr då den är lagad för många gånger. Det är allt.
Tips till alla spola aldrig vatten på klipparen borsta av klipparen. Grannen vände på klipparen och spolade = skrot efter ett tag då vatten hade gått in i maskinen

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av IcarusAronsson:

Jag (vi) köpte en Gardena Sileno+ 1300 ifjol, den gick inte så mycket då det var torka förra sommaren.
Men hittills har den fungerat utan besvär.

Skillnaden mellan gardena och husqvarna är mycket liten, i princip verkar det vara skalet som skiljer dem åt egentligen.

Det och att Gardena går lite långsammare, tystare men mindre yta som klipps.
Tänk på igelkottarna jag har ställt min att klippa enbart under dagtid, 08:00-18:00.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av IcarusAronsson:

Skillnaden mellan gardena och husqvarna är mycket liten, i princip verkar det vara skalet som skiljer dem åt egentligen.

Är det så illa? Flyttade förra året till ny bostadsrätt och vi har en Gardena R70Li, den stannar/fastnar flera gånger om dagen, lite av ett halvtidsjobb att hålla igång den, och då har den precis varit inne på service dessutom. Hoppades väl på att andra märken var bättre, men då vet jag att det är samma skräp

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Skrivet av Teval:

Är det så illa? Flyttade förra året till ny bostadsrätt och vi har en Gardena R70Li, den stannar/fastnar flera gånger om dagen, lite av ett halvtidsjobb att hålla igång den, och då har den precis varit inne på service dessutom. Hoppades väl på att andra märken var bättre, men då vet jag att det är samma skräp

Låter antigen din modell är kass/dåligt exemplar eller dålig installation. Jag hjälpte min bror att installera julas Meec robotklippare för två somrar sedan(Vet ej exakt modell men den är tillverkad 2017 och ska ta 800m2) den tar sig fram bra och fastnar i stort sett aldrig nu för tiden, om jag kan lita på honom men varför skulle han ljuga om det. Var lite i början innan man lärde sig hur långt ifrån hinder osv man skulle lägga slingan. Vad är det den fastnar i och vad har du gjort åt det?

Han har däremot fått ha inne den på reparation för klippmotorn gått sönder antagligen pga att den släppts ut i för högt gräs så den gått onödigt tungt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Låter antigen din modell är kass/dåligt exemplar eller dålig installation. Jag hjälpte min bror att installera julas Meec robotklippare för två somrar sedan(Vet ej exakt modell men den är tillverkad 2017 och ska ta 800m2) den tar sig fram bra och fastnar i stort sett aldrig nu för tiden, om jag kan lita på honom men varför skulle han ljuga om det. Var lite i början innan man lärde sig hur långt ifrån hinder osv man skulle lägga slingan. Vad är det den fastnar i och vad har du gjort åt det?

Han har däremot fått ha inne den på reparation för klippmotorn gått sönder antagligen pga att den släppts ut i för högt gräs så den gått onödigt tungt.

Den har varit inne på service där den byttes till ett annat ex, så att det skulle vara isolerat till ett defekt ex är uteslutet. Den fastnar lite här och var och ger varningsmeddelandet "slirat", inte gjort något åt det eftersom jag inte tycker jag ska behöva vara nån teknisk expert på robotgräsklippare för att den ska gå runt utan problem. Vi snackar om att AI ska ta över världen men vi kan inte ta fram en robotgräsklippare som på ett bra sätt kan sköta en yta med gräs, komiken är slående för mig iaf

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

"Slirat" det låter som ett märkligt fel, är det en svår gräsmatta? Mycket lutningar och så?

Annars håller jag med ovanstående om att installationen är viktigast.

Min har stannat några gånger, men det har alltid varit mitt fel, oftast något glömt ute på gräsmattan. Hade en odlingslåda så det blev en för smal passage, den backade då in i en häck bakom och stanna ibland pga det. Åtgärdade det förra sommaren.
En gång råkade jag koppla slinga och guidekabel fel, drog ur när det var ett rejält åskoväder över stan. Stackaren hittade inte hem utan stannade mitt på gräsmattan med lågt batteri :'(

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av Teval:

Den fastnar lite här och var och ger varningsmeddelandet "slirat", inte gjort något åt det eftersom jag inte tycker jag ska behöva vara nån teknisk expert på robotgräsklippare för att den ska gå runt utan problem.

Du behöver inte vara en "teknisk expert" för att åtgärda problemområden, du ser ju var den fastnat och borde då kunna gissa vad som orsakat problemet? Har du stora lutningar på mattan?
Är slingan lagd enligt instruktionsbok med rätt riktning på flödena vid tätt liggande slingor?

Citat:

Vi snackar om att AI ska ta över världen men vi kan inte ta fram en robotgräsklippare som på ett bra sätt kan sköta en yta med gräs, komiken är slående för mig iaf

Robotgräsklippare är oftast inte särskilt smarta utan "studsar" bara mellan hinder och håller sig inom en slinga.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du behöver inte vara en "teknisk expert" för att åtgärda problemområden, du ser ju var den fastnat och borde då kunna gissa vad som orsakat problemet? Har du stora lutningar på mattan?
Är slingan lagd enligt instruktionsbok med rätt riktning på flödena vid tätt liggande slingor?
Robotgräsklippare är oftast inte särskilt smarta utan "studsar" bara mellan hinder och håller sig inom en slinga.

Xiaomi robotdammsugare är mycket smartare än robotgräsklippare.

Deras koncept bör vara liknande.

Permalänk
Skrivet av rayfix:

Xiaomi robotdammsugare är mycket smartare än robotgräsklippare.

Deras koncept bör vara liknande.

Jag säger ju att robotgräsklippare är dumma och därför kan du inte räkna med att det bara ska fungera de har färre sensorer än robotdammsugare. Så det krävs lite tänk och planering när man lägger ut begränsningsslingan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Trodde robot gräsklippare kunde göra kartor och "förstå" lite av sin omgivning. Dom är lika korkade som tidiga robot dammsugare?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du behöver inte vara en "teknisk expert" för att åtgärda problemområden, du ser ju var den fastnat och borde då kunna gissa vad som orsakat problemet? Har du stora lutningar på mattan?
Är slingan lagd enligt instruktionsbok med rätt riktning på flödena vid tätt liggande slingor?
Robotgräsklippare är oftast inte särskilt smarta utan "studsar" bara mellan hinder och håller sig inom en slinga.

Absolut, jag kan gissa mig till att hjulen inte har tillräcklig friktion mot underlaget så dom slirat. Nej inte speciella lutningar, och jag antar att slingan är lagd enligt instruktionsboken eftersom leverantören var här och satte upp den när gräsklipparen köptes.

Precis, du bekräftar väl mer eller mindre min åsikt om robotgräsklippare, en primitiv produkt som kräver en hel del underhåll.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Trodde robot gräsklippare kunde göra kartor och "förstå" lite av sin omgivning. Dom är lika korkade som tidiga robot dammsugare?

Finns säkert modeller som gör kartor med gps men inte någon av de jag kommit i kontakt med. Men det blir nog inte lika exakt som laserskanningen som de flesta dammsugarna har, och sensorer för fall tror jag inte heller är vanligt om det ens finns de skulle ju bli smutsiga av gräs direkt.
De jag har hjälpt till med att fixa typ studsar mellan hindren som billiga robotdammsugare och kör längs med gränsslingan någon gång i veckan för att klippa kanterna, men man behöver gå med trimmer ändå för de kommer inte tillräckligt nära staket osv.

Skrivet av Teval:

Absolut, jag kan gissa mig till att hjulen inte har tillräcklig friktion mot underlaget så dom slirat. Nej inte speciella lutningar, och jag antar att slingan är lagd enligt instruktionsboken eftersom leverantören var här och satte upp den när gräsklipparen köptes.

Precis, du bekräftar väl mer eller mindre min åsikt om robotgräsklippare, en primitiv produkt som kräver en hel del underhåll.

Okej då är väl din maskin en dåligt designad modell helt enkelt. Brukar vara ganska rejäla drivhjul på drivaxlarna. De är långt ifrån underhålls fria, men har man en modell som inte fastnar hela tiden så kan man i alla fall slippa lägga många timmar per år på att klippa gräsmattan, det räcker att hålla rent maskinen och byta knivar. + trimma kanterna.
Om jag någonsin skaffar boende med en större gräsmatta är en robotklippare i alla fall något jag köper.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

robotgräsklippare var inne för nått år sen, nu äre manskraft som gäller 20k till huskvarna för varje gräsklippar-router kommer inte från min plånbok iallafall

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Trodde robot gräsklippare kunde göra kartor och "förstå" lite av sin omgivning. Dom är lika korkade som tidiga robot dammsugare?

Husqvarna är på g med GPS-klippare. Då slipper man begränsningskabeln
Dock lär dessa inte komma ut i år..snarare längre fram.

Här kan du ser på ett ungefär, detta är deras industri-versioner (för flygplatser etc.)

Edit: Här kan du läsa mer om deras EPOS-system

Skrivet av Datanisse:

robotgräsklippare var inne för nått år sen, nu äre manskraft som gäller 20k till huskvarna för varje gräsklippar-router kommer inte från min plånbok iallafall

Ja, vill man ödsla sin tid på att klippa, be my guest. De går nog som tåget i år med, så nog är de "inne".

Var nog mitt bästa köp för 5 år sen.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

.
Får du för dig att inte köpa Husqvarna-gruppen så...

...så tänker man om. Simple as that.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Är det så illa? Flyttade förra året till ny bostadsrätt och vi har en Gardena R70Li, den stannar/fastnar flera gånger om dagen, lite av ett halvtidsjobb att hålla igång den, och då har den precis varit inne på service dessutom. Hoppades väl på att andra märken var bättre, men då vet jag att det är samma skräp

Om en klippare fastnar så får du kolla upp hur den fastnar. Du kanske har ett hål den kör ner i, en buske som hänger ner som den kilar fast sig under etcetera.
Sedan är inte, om det nu är så att din klippare är defekt från fabrik, den ett korrekt statistiskt underlag för den bedömningen du gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

För er som kör automower. Hur gör ni med knivarna? Har ni hittat bra alternativ till originalknivarna? Tipsa gärna!

Vill oxå gärna veta!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Teval:

Den har varit inne på service där den byttes till ett annat ex, så att det skulle vara isolerat till ett defekt ex är uteslutet. Den fastnar lite här och var och ger varningsmeddelandet "slirat", inte gjort något åt det eftersom jag inte tycker jag ska behöva vara nån teknisk expert på robotgräsklippare för att den ska gå runt utan problem. Vi snackar om att AI ska ta över världen men vi kan inte ta fram en robotgräsklippare som på ett bra sätt kan sköta en yta med gräs, komiken är slående för mig iaf

Tror faktiskt att Husqvarna har kraftigare nabbar på sina hjul.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Funderar på att skaffa en Robotklippare men undrar hur dessa i de lägre prisklassen (~5500kr) står sig emot de dyrare?

Jag har nämligen kika på denna, är det nåt speciellt man ska tänka på om går på de billigare varianterna?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag körde på en Gardena Smart Sileno 1000 istället för Husqvarna 310 då det är mer eller mindre samma. Tips: kolla sprängskisser hos Maskinklippet.se så kan ni jämföra komponenter mellan Husqvarna och Gardena 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ztrobe:

Funkar jättebra, men tänk på att om ni köper dessa knivar - så montera bort dom om ni lämnar in maskin på service/garanti hos en verkstad. Annars gäller ej garantin

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Funderar på att skaffa en Robotklippare men undrar hur dessa i de lägre prisklassen (~5500kr) står sig emot de dyrare?

Jag har nämligen kika på denna, är det nåt speciellt man ska tänka på om går på de billigare varianterna?

Just den vet jag ej men jag vet att julas meec fungerar bra, den tar sig fram bra och man kan ställa schema för klippning. En nackdel jag kan tänka mig är att det lär vara svårare med reservdelar med" budget märken". Och de är säkert gjorda med sämre specade komponenter, så de kanske inte håller lika länge svårt att veta. Läs lite och se om funktionerna på de dyra är något som lockar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag känner att jag borde vara med i den här konversationen som teknisk produktrådgivare och säljare för många av marknadens robotgräsklippare... men känns ändå fel.

Om någon har frågor får ni gärna slänga iväg ett PM till mig så kan jag säkert svara där!

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på en robotgräsklippare men funderar på om min tomt är OK för en sådan(Bilder nedan)? robomows hemsida beräknade min matta till ca 600kvm och då räknar jag inte med dom delar jag kommer få klippa själv finns en "ruffigare" del som jag inte tror någon klippare rår på.
gränskabel sätter man dit med "peggar" och jag bör klara mig på ca 300 meter.
Klipparen ska helst klara lite tuffare tag då björkris är vanligt förekommande och en del kottar så en som slår av gräset är ett plus, har inga barn eller djur på tomten så den kan röja på hur den vill, grannarna verkar ibland döva så ljud är nog inte problem, speciellt då den kommer gå dagtid.
reservdelar och lätt servad och pålitlig är starka poäng. en robot gräsklippare som man får laga stup i kvarten gör nog att man istället tar ut sin gamla klippare tillslut. klarar den mina markstenar?
*Pålitlig
*Stark(offroad edition) fått för mig att dessa är klena och stannar om det kommer ett gammalt eklöv under dom
*lättservad
* priset lär väll hamna runt 10 tusen misstänker jag?
Alla tips är välkomna, kanske sådant ni gjorde fel i början eller bra nybörjar tips.

Lite småkär i WORX M1000 måste jag erkänna, kan den vara något tro?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Konsultat åt just robotic mowers på husqvarna. Kan inget annat än att rekommendera deras klippare. De som satt standarden på branschen och upplevs som volvos motsvarighet i automowers. Som tidigare nämnt i tråden är gardena ett bra alternativ för den som kikat på Husqvarna men inte vill sätta eld på lädret.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd. Jag går själv i tankarna på robotgräsklippare. Jag har själv fastnat för en Worx L2000 som jag håller på att titta närmare på. Den verkar ha mer fördelar för pengarna än de andra märken jag tittat på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evercast:

Intressant tråd. Jag går själv i tankarna på robotgräsklippare. Jag har själv fastnat för en Worx L2000 som jag håller på att titta närmare på. Den verkar ha mer fördelar för pengarna än de andra märken jag tittat på.

Poh, berätta mer om det blir den. Jag ska installera min Worx WR142E idag för 700m2. Ser jäkligt smidigt ut med många funktioner för pengarna och goda klippresultat i tester.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Funderar på att skaffa en Robotklippare men undrar hur dessa i de lägre prisklassen (~5500kr) står sig emot de dyrare?

Jag har nämligen kika på denna, är det nåt speciellt man ska tänka på om går på de billigare varianterna?

McCulloch, liksom Gardena bygger på Husqvarna-komponenter, så den kan jag också tipsa om.
Ser att den fått lite ny design och andra modellnamn. Jag gav 5950kr för min R600 för två år sen, nu verkar S600 ersatt den och den kostar för närvarande 7000, men möjligt att den droppar mer på nån rea.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?