Permalänk
Medlem

DHCP problem

Tjena!

Hade tidigare problem med jättedålig kvalite på nätverket hemma. Nätverket i fråga är någonslags hybridskit från telia som kör DSL/4G ilag.

Hybridroutern i fråga var värdelös, såfort man aktiverade WiFi i routern så sköt pingen i höjden på ethernet till stabila 200 ungefär, om någon dessutom använde WiFi så var 500 ping helt normalt.

Köpte en Asus Ac68U (inte DSL versionen utan den andra för jag måste brygga Telias skitmodem till Asus routern för att kunna utnyttja 4G hybridanslutningen

Problemen med ping stabiliserades, men en del andra saker har uppkommit.

Eftersom vi har TV via ethernet så måste TVn ha en port, men jag får omöjligen kontakt till internet med Digiboxen om jag ansluter den till Asus routern. Den har jag hittils kört i en port på Telias modem fastän jag kör den i bryggat läge, och det har funkat okej.

Det egentliga problemet som uppkommer rätt ofta är att anslutningen från Telias modem till Asus routern totalt försvinner, fastän man kan se på TV via bara Telias modem. Ingenting tycks hjälpa, vareviga fång5har det löst sig självt eftet X antal timmar utan nätverk.

I Asus routerkontrollmeny så får jag felmeddelandet: Din ISPs DHCP fungerar inte som den skall, under en kort tid efter att jag startar om Telia modemet. Efter några minuter ändras felmeddelandet bara till Frånkopplad.

Jag är ganska grön på detta med nätverk, så utförliga svar uppskattas!

/J

Permalänk
Medlem

DHCP req routas normalt inte, även om man kan göra det. Är det Asus routern som är DHCP server i ditt nät?

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Rekordmedlem

Telias iptv ska inte anslutas till internet utan till vlan 845 (eventuellt 243) om det inte är nån speciell konfigurering där du bor.
Det finns andra trådar om hur konfigureringen av iptv kan göras, däremot är jag skeptisk till att iptvn är möjlig att köra via något mobilnät men via dsl så är den tillgänglig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Telias iptv ska inte anslutas till internet utan till vlan 845 (eventuellt 243) om det inte är nån speciell konfigurering där du bor.
Det finns andra trådar om hur konfigureringen av iptv kan göras, däremot är jag skeptisk till att iptvn är möjlig att köra via något mobilnät men via dsl så är den tillgänglig.

Så för att sammanfatta det jag behöver göra för att få den biten att fungera är att konfigurera VLAN på min Asus router? Så mycket som man inte vet när det inte står nånstans, det är ju plug n play med den ändra Telia Hybrid routern oberoende av vilken port man kör 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

DHCP req routas normalt inte, även om man kan göra det. Är det Asus routern som är DHCP server i ditt nät?

Ehm, det var mer än jag förstod, var kan jag kolla det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Så för att sammanfatta det jag behöver göra för att få den biten att fungera är att konfigurera VLAN på min Asus router? Så mycket som man inte vet när det inte står nånstans, det är ju plug n play med den ändra Telia Hybrid routern oberoende av vilken port man kör 😊

Ja i princip men jag vet inte om det går med de förutsättningar du har. Att blanda dsl och 4G med iptv ställer till det.
Jag tror inte det är tekniskt möjligt att få iptv via 4g och hur man ska konfa det via dsl blir ju också underligt i ditt fall.
Varför har du 4g och kan du beskriva nätverkstopologin ?
Har du läst de andra 2 trådarna om vlan för Telias ip tv och att konfa Asusroutrar för iptv ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja i princip men jag vet inte om det går med de förutsättningar du har. Att blanda dsl och 4G med iptv ställer till det.
Jag tror inte det är tekniskt möjligt att få iptv via 4g och hur man ska konfa det via dsl blir ju också underligt i ditt fall.
Varför har du 4g och kan du beskriva nätverkstopologin ?
Har du läst de andra 2 trådarna om vlan för Telias ip tv och att konfa Asusroutrar för iptv ?

Det är ju telias egen lösning med en hybridanslutning. Här i Finland erbjuds denna typ av anslutnign hushåll som inte kan få/kommer få fiber för att ändå få bättre hastighet än vablig DSL. Hybridroutern sköter mixningen och är alltaå en router som tar in både DSL och 4G och på något vänster använder båda för att få bra ping via DSL och bra hastighet via 4G. Som vanlig användare är det säkert en bra lösning men ifall man har lite högre krav tycks det vara en rejäl problemmakare.

Ska kolla dom andra trådarna!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Det är ju telias egen lösning med en hybridanslutning. Här i Finland erbjuds denna typ av anslutnign hushåll som inte kan få/kommer få fiber för att ändå få bättre hastighet än vablig DSL. Hybridroutern sköter mixningen och är alltaå en router som tar in både DSL och 4G och på något vänster använder båda för att få bra ping via DSL och bra hastighet via 4G. Som vanlig användare är det säkert en bra lösning men ifall man har lite högre krav tycks det vara en rejäl problemmakare.

Ska kolla dom andra trådarna!

Så du bor i Finland ? Då är det nog inte samma konf heller, har ingen koll på hur de löser iptv i Finland utan de uppgifterna får du leta reda på via nått finsk forum elerl genom att analysera trafiken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Ehm, det var mer än jag förstod, var kan jag kolla det?

Är Asus routern innanför Telias hybridrouter? Om du kör ipconfig, är default gateway då en IP som finns konfigurerad på asusroutern?

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Är Asus routern innanför Telias hybridrouter? Om du kör ipconfig, är default gateway då en IP som finns konfigurerad på asusroutern?

Jag har stött på ett lite konstigt problem, DHCP felet visade sig vara på ISPn sida och landsomfattande igår, men nu har ett nytt fel uppstått. Jag kan inte ta mig in i Asus routerns meny, om jag kör 192.168.1.1 så kommer jag bara till Telia routern (vilken jag kontrollerat att fortfarande är i bryggat läge) och WiFi försvann helt, alltså varken 2.4 eller 5Ghz bandet är aktiverat, och jag kan ju inte aktivera dom heller då jag inte kan komma åt routern

EDIT: På något vis så har Asus routern nu blivit 192.168.2.1 då den förut varit 1.1.

Lyckades efter mycket krångel få WiFi att dyka upp igen, aktiverade någon inställning som hette aktivera Radio, då dök allting upp igen. Får nog överge tankesättet "en riktig karl läser inte instruktionsboken" och slå mig ner med den istället.

Permalänk
Medlem

För att komma åt Asus routern så plocka bort sladden mellan den och Telia routern.
Om du fortfarande inte får Asus routern åtkomlig så gör en fabriksåterställning på den.

Om det bara är Wifi som var grund problemet skulle jag testa med att sätta Telia routern i normal läge men stänga wifi. Asus sätter du sedan i AP läge. När man kör på detta sätta så skall inte WAN porten på Asus användas, de skall kopplas ihop via LAN portarna.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W