Tips om gaming headset till barn med glasögon?

Permalänk

Tips om gaming headset till barn med glasögon?

Min grabb (11 år) har ganska nyligen fått glasögon, varpå de marshall on-ear han tagit över från mig (snott och inte lämnat tillbaka) nu gör att öronen trycker på glasögonens skalmar så att han får ont ett efter tag.
Så söker efter tips efter några gaming headset som är bra och sköna om man har glasögon? Jag har själv inte glasögon, men föreställer mig att det är bäst med over-ear.
(In-ear har funkat nu ett tag tillfälligt, men han är inte nöjd med att ha dom när han spelar spel - funkar till mobilen)

Så det fösta och viktigaste kravet är då att den ska vara skön när man har glasögon.
Den kommer användas främst till PC, men funkar det även till XBOX är det en bonus.
Har inte riktigt bestämt mig ifall det är "krav" på trådlöst, det funkar idag sisådär med att komma ihåg att ladda och han får använda sladd ganska ofta ändå. Dock slits sladdar i snabb takt i hans händer - så ifall det inte är trådlöst är modulär sladd, som går att byta ut, ett stort plus.
Även plus om det finns programvara där man kan begränsa/dämpa maxvolymen.
Surroundljud och mic tänker jag mig att alla vettiga har idag?

Om de dessutom är "snygga" (dvs inte ser ut som något mekaniskt underverk som sitter på huvudet) så att de även går att använda till vardags med mobilen (Android) är även det ett plus.

Jag själv tänker i banorna att de flesta antagligen är designade för vuxna, varpå de kommer att bli stora och bra och mjuka mot hans huvud som är lite mindre?
De jag själv har spanat lite på är olika versioner av Steelseries Arctis. Men vet inte hur passformen är på de ifall man har glasögon,

Edit: Kan kanske tillägga att det är tänkt som present, annars hade vi kunnat gå och testa och känna i någon butik

Permalänk
Medlem

@gubbenilådan: Jag har själv använt dessa med glassögon. Hade inget att klaga på. Byta bara för jag ville investera i mer high- end ljud.
Men jag säger inte att ljudet i dessa är dåligt. Det räcker gott och väl för spel och musik. Jag rekommendera starkt dessa https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-headset/HYPXC...

Permalänk
Medlem

Tror det kommer vara svårt att hitta rätt utan att pröva sig fram. Jag har ett par G35 som jag gillar med glasögon men en kompis som också har glasögon får ont efter några minuter. Jag hatar fruns Sennheiser G4me headset då det trycker åt men hon, som också har glasögon, tycker dom är jättesköna. Min rekommendation är alltså att prova, vilket kanske är lite svårare för tillfället när man inte är så sugen på att besöka de stora elektronikladorna. Troligen är det svårt att få en bra uppfattning om vad som fungerar och inte på annat sätt.

Kan du tänka dig något helt annorlunda och extern mic kan ett par Aftershokz, tror de stavas så, som sitter framför örat vara ett alternativ. Hört om glasögonbärare som föredrar den metoden... som sagt mycket preferens i detta.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Qpad QH85. Antar att de flesta sitter likadant ifrån Qpad QH. Sitter jätte bra i flera timmar med glasögon.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk

Tack för tipsen, ska kolla på dom. Ja det bästa hade ju varit att testa.

@Daz: Vad var det med Sennheiser G4me som tryckte åt, generellt som att de är för små för dig? Eller var det just pga glasögonen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbenilådan:

Tack för tipsen, ska kolla på dom. Ja det bästa hade ju varit att testa.

@Daz: Vad var det med Sennheiser G4me som tryckte åt, generellt som att de är för små för dig? Eller var det just pga glasögonen?

För mig blir det ett tryck på skalmarna eftersom de sitter rätt tajt runt öronen och trycket där gör att det blir ett tryck lite längre fram som ger mig huvudvärk. Det ska dock sägas att jag har ett stort huvud (strl 62 om jag inte missminner mig) och därmed inte är så representativ när man ska jämföra med en 11-åring.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |