Permalänk
Medlem

Hjälp välja Quadrokort

Hej!
Funderar på uppgradera Quadrokortet.

Har just nu en K4000 och en till på ingång.
Men funderar på om det är värt att lägga till tex en K4200 eller gå upp till något nyare och använda en M4000 tex och köra 2 x K4000 och + M4000?
Går det, någon som testat något liknande och tyckte det var värt det?
Det verkar som man kan ha flera quadrokort, där en kör desktopvisning och de övriga kör beräkningar. Men som det är nu känns det kanske inte värt att lägga pengar på fler kort ur K-serien? Eller finns det några fördelar med den äldre serien?

Nyare kort är ju väldigt mycket dyrare. Även om de säkert klarar mer.

Förtydligande
Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan inget om Quadrokort, men det känns som att det är omöjligt att svara på frågan utan att veta vad du gör med datorn.

Frågan har karaktären "hur långt snöre behöver jag", svårt att svara på utan att veta till vad.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Jag spelar inte, utan använder en del program som har nytta av Quadrokort. Omskalning av bilder, video, kör en del Folding@home (osäker dock om den har nytta av det), har lite GIS/Google Earth relaterade grejer samt DAM (Bildhantering). Programmerar inte även om det säkert skulle vara nyttigt.
Det jag är ute efter är i princip bättre prestanda som alla andra. Men huvudfrågan blir:
Är det mer värt med fler (äldre) CUDA cores bestående av fler kort på en serie, eller mer värt att kombinera gamla och nya kort.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

@Regert: Inget av det du listar verkar vara något som drar nytta av de speciella egenskaperna som Quadro har, utan verkar bara vara vanliga GPU-beräkningar. Är du säker på att du faktiskt behöver ett Quadro? Annars så får du många gånger högre beräkningsprestanda med ett vanligt GeForce-kort, ett Quadro K4000 motsvarar t.ex. bara ungefär ett GTX 750 Ti när det gäller beräkningar.