Formatera en extern USB disk som intern?

Permalänk
Medlem

Formatera en extern USB disk som intern?

Jag har en gammal 5TB extern hårddisk som man kopplar in via USB. Jag ville plocka ur den och sätta direkt i datorn istället. Jag kopplade in den via USB, formaterade hela disken, konverterade till GPT och gjorde en enkel partition. Öppna upp skalet och satte disken direkt i datorn via SATA. Disken dyker inte upp i file explorer men jag kan se hårddisken i Disk Management. Dock visar den enbart 1 partition på 2500GB och resten är inte allokerat samt att det är en MBR. Dessutom är alla knappar gråa så jag kan inte göra någonting, varken formatera, ändra partioner etc. Jag testade då att koppla in den via USB igen och den fungerade precis som innan.

Hur gör jag så att denna disken att funka i min dator?

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Ha den formaterad som GPT och NTFS. Plocka ur den och sätt in den på en SATA port på moderkortet som du gjorde innan.
Ta lite printscreens på hur det ser ut.

Har vid flera tillfällen lyft ur externa HHDar och satt på SATA, inga problem alls!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Högerklicka på disken i diskhanteraren och välj "Delete Volume" högerklicka igen och välj "Convert to GPT". Nu kan du formatera hela disken igen.

Fungerar inte det kan du använda diskpart:

Öppna cmd och skriv

diskpart
list disk
select disk # (där # motsvarar disken du vill konvertera) OBS! Gör inte fel här! Välj rätt disk!
clean (← tar bort partitionstabellen)
convert gpt
exit
exit

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

@Baxtex: Ha den formaterad som GPT och NTFS. Plocka ur den och sätt in den på en SATA port på moderkortet som du gjorde innan.
Ta lite printscreens på hur det ser ut.

Har vid flera tillfällen lyft ur externa HHDar och satt på SATA, inga problem alls!

Jag har också gjort detta innan men aldrig stött på detta:

https://imgur.com/a/TT3Xh7v

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Högerklicka på disken i diskhanteraren och välj "Delete Volume" högerklicka igen och välj "Convert to GPT". Nu kan du formatera hela disken igen.

Fungerar inte det kan du använda diskpart:

Öppna cmd och skriv

diskpart
list disk
select disk # (där # motsvarar disken du vill konvertera) OBS! Gör inte fel här! Välj rätt disk!
clean (← tar bort partitionstabellen)
convert gpt
exit
exit

TACK, detta fungerade!!!

Slitit mitt hår i flera timmar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

TACK, detta fungerade!!!

Slitit mitt hår i flera timmar nu.

Super! Kul o hjälpa till!

Men 5 TB ovanlig storlek? är det en 6 TB igentligen?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Super! Kul o hjälpa till!

Men 5 TB ovanlig storlek? är det en 6 TB igentligen?

Nope, står 5TB på ettiketten.

Köpt på Elgiganten för typ 5 år sedan, 1111Kr för 5TB var (är?) billigt.