Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Korttidspermittering som ej går rätt till

Permalänk
Medlem

@ZyntaX: Du kanske tänker att företaget bara lurar staten, men det stämmer inte. Företaget lurar oss alla: det är våra pengar som företaget roffar åt sig. Och företaget lurar dig dubbelt: du förväntas arbeta extra utan att få betalt för det. Hur skulle du agera om du fick höra från chefen att du skulle arbeta extra timmar utan betalt för att chefen skulle kunna tjäna mera pengar?

Anmäl kräken. Detta är klassisk krisopportunism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Har ni ett skyddsombud på arbetet? För det här är ju en arbetsmiljöfråga.

Tror skyddsombudsfrågan är passerad sen länge, är ju snarare grövre ekonomisk brottslighet dom är inne på nu.

Edit: Med grövre menar jag då att summorna blir rätt så rejäla snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

https://omni.se/skf-haver-permitteringar-anstallda-atergar-ti...
Även stora företag utnyttjar Corona-stödet...

Stödet ska såklart inte användas för att fylla ut företagens plånböcker (eller företagsledare för den delen). Jag tycker helt klart att du ska anmäla, men det ska vara anonymt för din egen skull.
Det låter också som att TS arbetsgivare inte skulle dra sig för att ge anställda som inte går med på bidragsfusket sämre villkor vid framtida löneförhandlingar eller tom undanta från turordningsregler i händelse av uppsägningar. Kan inte tänka mig att de är intresserade av att behålla en "obekväm" anställd.

Fast det är inte riktigt samma.
De valde att permitera personalen och söka statligt stöd helt enligt reglerna.
När staten sedan väljer att ändra reglerna så man inte kan få stöd år 2020 om man delar ut 2019 års vinst till sina ägare, då väljer man att prioritera ägarna över personalen.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Fast det är inte riktigt samma.
De valde att permitera personalen och söka statligt stöd helt enligt reglerna.
När staten sedan väljer att ändra reglerna så man inte kan få stöd år 2020 om man delar ut 2019 års vinst till sina ägare, då väljer man att prioritera ägarna över personalen.

Tycker det är sjukt att ha aktieutdelning till ägarna om man samtidigt måste permittera personal, så man förstår ju det. Varje år kan ju inte vara en kassako för aktieägare. Förhoppningsvis blåser det här över, och det är ju ett problem om alla pengar hamnat i fickan på folk som har mer pengar än dom har en chans att spendera istället för att matas in i systemet igen. De rika drabbas ju oftast väldigt lite, några miljoner hit eller dit spelar ju ingen roll, eftersom "många" har i princip oändligt med pengar, medans de med mindre påverkas enormt av negativa svängningar i ekonomin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Tycker det är sjukt att ha aktieutdelning till ägarna om man samtidigt måste permittera personal, så man förstår ju det. Varje år kan ju inte vara en kassako för aktieägare. Förhoppningsvis blåser det här över, och det är ju ett problem om alla pengar hamnat i fickan på folk som har mer pengar än dom har en chans att spendera istället för att matas in i systemet igen. De rika drabbas ju oftast väldigt lite, några miljoner hit eller dit spelar ju ingen roll, eftersom "många" har i princip oändligt med pengar, medans de med mindre påverkas enormt av negativa svängningar i ekonomin.

Jag tycker inte heller det är rätt att dela ut pengar till ägarna när man tar emot nödbidrag från staten.
Skillnaden jag försökte påpeka var att skf verkar ha spelat helt efter reglerna medan företaget tråden handlar om inte gör det.
Sen är det värt att nämna att alla som äger aktier har inte oändligt med pengar, det är ungefär så långt ifrån sanningen man kan komma. Väldigt många låg och medelinkomsttagare har oxå direkt eller indirekt ägande i aktier.
Tex jag med en lön på 30kkr i månaden har en hel del aktier.
Och jo man driver företag för att tjäna pengar dvs gå med vinst och vem ska vinsten gå till? Jo ägarna av företaget.
Kommer det kännas bättre när aktieägarna får sin utdelning och personalen är uppsagda med a-kassa istället för permiterade?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fey:

@ZyntaX: Du kanske tänker att företaget bara lurar staten, men det stämmer inte. Företaget lurar oss alla: det är våra pengar som företaget roffar åt sig. Och företaget lurar dig dubbelt: du förväntas arbeta extra utan att få betalt för det. Hur skulle du agera om du fick höra från chefen att du skulle arbeta extra timmar utan betalt för att chefen skulle kunna tjäna mera pengar?

Anmäl kräken. Detta är klassisk krisopportunism.

Nej jag är helt medveten om att det är dina och mina pengar företag lurar till sig på det här sättet.
Är det något jag verkligen avskyr så är det när man fuskar till sig våra dyra skattepengar.
Och jag är inte ens såsse.

Permalänk
Medlem

De kan inte permittera dig och att du sen ska jobba 100%. Reglerna är tyvärr väldigt oklara idag för vad som gäller med om etc. Vi har detta på vårt jobb och det divideras fortfarande om exakt hur detta ska beräknas.
Men vad jag förstår (jag sitter och kodar beräkningarna i lönesystemet) så får en arbetsgivare INTE ändra era timmar som ni haft planerade. (Normalt 5 veckor) men efter det planera er efter nya tiderna.
De får heller inte utnyttja detta för egen vinning. (Måste kunna visa förlorad förtjänst i relation till permitteringar).

Bara så alla vet. Detta är helt nytt och inte använt innan. Det lär bli många företag som kommer att åka på detta om de utnyttjat systemet.
SKF försökte, men det uppdagades ganska snabbt och helt plötsligt är ingen permitterad längre.
Ni har alla möjligheter att anmäla ett företag om e försöker att ”lura” er i dessa tider, och ja många lär säkert försöka. Men lagen är ganska klar på att de inte får gå ut över den anställde.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

https://www.ttela.se/jobb-aff%C3%A4rer/stopp-f%C3%B6r-st%C3%B...
Dom stramar förhoppningsvis åt reglerna för dom företag som inte har vett att använda hjälpmedel som det är tänkt.
#thisIsWhyWeDontHaveNiceThings

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag tycker inte heller det är rätt att dela ut pengar till ägarna när man tar emot nödbidrag från staten.
Skillnaden jag försökte påpeka var att skf verkar ha spelat helt efter reglerna medan företaget tråden handlar om inte gör det.
Sen är det värt att nämna att alla som äger aktier har inte oändligt med pengar, det är ungefär så långt ifrån sanningen man kan komma. Väldigt många låg och medelinkomsttagare har oxå direkt eller indirekt ägande i aktier.
Tex jag med en lön på 30kkr i månaden har en hel del aktier.
Och jo man driver företag för att tjäna pengar dvs gå med vinst och vem ska vinsten gå till? Jo ägarna av företaget.
Kommer det kännas bättre när aktieägarna får sin utdelning och personalen är uppsagda med a-kassa istället för permiterade?

Du får gärna precisera vart jag sa att alla med aktier har mycket pengar. Det har ju blivt extrema inkomstskillnader inom landet. Hur kommer det att gå för företagen när dom kickat många av sina anställda istället för att permittera och det (Förhoppningsvis.) startar upp igen, lycka till, många har då förhoppningsvis hittat annat. Hela poängen med permitteringarna är ju att staten, dvs vi alla, ska stå för en del av pengarna så att de kan behålla sin personal och kan komma igång igen snabbt.

Att sen hur hela systemet med permitteringar behöver en del arbeta är ju en annan sak, det är ju helt uppenbart nu under den nuvarande krisen att alltför många har totalt skitit i sina arbetsuppgifter inom statliga organ och politken i förmån för ett kollektivt ryggdunkande om hur bäst vi är samt all fokus på att 30-talet är påväg tillbaka eller annan bullshit utan att ha några slags planer för vad som ska göras vid olika mer ovanlig situationer.

Permalänk
Medlem

Samma sak som att behöva jobba ihjäl sig med övertid/jobba hemma/osv/osv gäller här.
INGEN!!! kommer tacka dig när din nedbrutna kropp inte orkar med jobbet längre!!!
Däremot så finns risk för att eventuella familjer/vänner/etc försvinner för att man prioriterat jobbet.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Mitt företag får nog tyvärr inte en krona för all permittering pga aktieutdelningen. Detta borde väl ändå regeringen varit tydligare med?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Mitt företag får nog tyvärr inte en krona för all permittering pga aktieutdelningen. Detta borde väl ändå regeringen varit tydligare med?

Work-in-progress, de diskuterar att addera regler runt aktieutdelning och korttidspermittering, allt gick väldigt fort, men jag tror de som utnyttjar diverse stöd nu som egentligen inte behöver det kommer bli bitna i rumpan småningom. ...och det _borde_ inte varit så oförväntat av bolagen, för tillväxtverket är tydliga med att stödet godkänns snabbt (för att rädda bolag i kris), _men_ också att det kommer följas upp och man efteråt måste kunna bevisa att man var i behov av stödet. Bevisbördan ligger alltså på bolagen, kör man aktieutdelning så blir det ju svårare att bevisa att man varit i behov av stödet eftersom man uppenbarligen hade pengar över...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Uppriktigt hoppas jag att bolag som egentligen skulle kunna klara sig men tappat rejält pga corona ska kunna få pengar till permitteringarna. Dels hindrar det ju att alla bara kickar folk direkt, vilket ställer till problem med massarbetslöshet och det måste ju fortfarande betalas ut a-kassa då, dels blir ju startsträckan på ekonomin betydligt längre om alla dragit åt bromsen stenhårt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZyntaX:

Jag har ett dilemma på mitt jobb och känner till många andras jobb där samma problem förekommer.

På mitt jobb så skrattades det åt Covid i början. Folk som ville hålla sig ifrån kollektivtrafiken, jobba hemma, stanna hemma vid symptom osv kallades för "fega". Det skämtades friskt om "Corona", ingen tog det på allvar.
Sedan från ena sekunden till andra så byttes åsikten från företagets sida. Det visade sig helt plötsligt att man kunde roffa åt sig skattepengar från staten.
Samtliga anställda permitterades 20% eller mer (trots alla behöver jobba mer än 100% just nu). Samtliga chefer som har högre löner permitterades 40% eller mer. Så företaget kan roffa åt sig maximalt med skattemedel.
Däremot jobbar samtliga chefer såklart 100% ändå och de antyder utan att vilja säga rätt ut till alla anställda att också jobba 100% trots permittering. Det här är enligt mig bedrägeri.
Jag vill inte gå hela vägen och anmäla företaget jag jobbar på dessvärre, men jag tänker inte delta i beteendet själv.

Jag är en av de besvärliga anställda som vägrar. Just nu skulle jag behövt jobba även helger för att hinna med. Men i och med att man väljer att scamma staten på våra skattepengar så jobbar jag 80% och inte en sekund till. Vilket innebär att projekten jag arbetar i släpar.

Gissar att det är många fler som sitter i samma sits. Vad tycker och gör ni åt det i så fall?

Så länge ingen gör någonting åt detta så att det kommer fram att det bestraffades av Skatteverket så kommer sådana beteenden att fortsätta av vissa företag. Som någon annan anmärkt så är du tyvärr indirekt delaktig genom att inte göra din moraliska samhällsplikt i detta fall.

Du sitter i en rävsax eftersom du troligen kommer att påverkas hur det än blir: dålig moralisk sömn för att du inte "blåser i pipan" och kanske du tappar jobbet om du blåser i pipan så att Skatteverket kliver in och gör det rättsligt nödvändiga i detta fall.

Valet är ditt, käre skattebetalande medborgare!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Work-in-progress, de diskuterar att addera regler runt aktieutdelning och korttidspermittering, allt gick väldigt fort, men jag tror de som utnyttjar diverse stöd nu som egentligen inte behöver det kommer bli bitna i rumpan småningom. ...och det _borde_ inte varit så oförväntat av bolagen, för tillväxtverket är tydliga med att stödet godkänns snabbt (för att rädda bolag i kris), _men_ också att det kommer följas upp och man efteråt måste kunna bevisa att man var i behov av stödet. Bevisbördan ligger alltså på bolagen, kör man aktieutdelning så blir det ju svårare att bevisa att man varit i behov av stödet eftersom man uppenbarligen hade pengar över...

Aktieutdelning är ju obligatoriskt i samtliga lönsamma aktiebolag. Det är en del av skatteplanering för att betala mindre skatt för ägarna. Gäller detta icke noterade bolag också så är det inte många som kan få stöd.

Skrivet av AplAy:

Så länge ingen gör någonting åt detta så att det kommer fram att det bestraffades av Skatteverket så kommer sådana beteenden att fortsätta av vissa företag. Som någon annan anmärkt så är du tyvärr indirekt delaktig genom att inte göra din moraliska samhällsplikt i detta fall.

Du sitter i en rävsax eftersom du troligen kommer att påverkas hur det än blir: dålig moralisk sömn för att du inte "blåser i pipan" och kanske du tappar jobbet om du blåser i pipan så att Skatteverket kliver in och gör det rättsligt nödvändiga i detta fall.

Valet är ditt, käre skattebetalande medborgare!

Läs vidare i tråden så ser du valet jag gjorde.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ZyntaX:

Aktieutdelning är ju obligatoriskt i samtliga lönsamma aktiebolag. Det är en del av skatteplanering för att betala mindre skatt för ägarna. Gäller detta icke noterade bolag också så är det inte många som kan få stöd.

Läs vidare i tråden så ser du valet jag gjorde.

Jo men om bolaget är lönsamt så har de ju åtminstone ingen moralisk rätt till krisstöd, det rimmar väldigt illa med syftet att rädda företag på obestånd.
Jag hoppas alla bolag som får bidrag granskas noga och att de som fuskat verkligen kommer att straffas hårt, de förtjänar att upphöra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo men om bolaget är lönsamt så har de ju åtminstone ingen moralisk rätt till krisstöd, det rimmar väldigt illa med syftet att rädda företag på obestånd.
Jag hoppas alla bolag som får bidrag granskas noga och att de som fuskat verkligen kommer att straffas hårt, de förtjänar att upphöra.

Känns lite besvärligt eftersom att exakt alla aktiebolag utför aktieutdelning. Vårt skattesystem är ju uppbyggt på det viset att aktieutdelning är en del av skatteplanering. Så i det fallet är det nästan inget företag alls som kan nyttja det lagligt.
Och om bolag är olönsamma, ska man stödja ett företag som inte är lönsamt med skattemedel?
Skulle vara intressant att se hur många företag som betalar ut bonus eller höjer lönerna ifall de inte kan aktieutdela i år.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ZyntaX:

Känns lite besvärligt eftersom att exakt alla aktiebolag utför aktieutdelning. Vårt skattesystem är ju uppbyggt på det viset att aktieutdelning är en del av skatteplanering. Så i det fallet är det nästan inget företag alls som kan nyttja det lagligt.
Och om bolag är olönsamma, ska man stödja ett företag som inte är lönsamt med skattemedel?
Skulle vara intressant att se hur många företag som betalar ut bonus eller höjer lönerna ifall de inte kan aktieutdela i år.

jo men det är skillnad på att hävda att man är i sån kris attt man behöver bidrag och att ha aktieutdelning när företaget fungerar normalt.
Ett företag som töms på pengar före en konkurs är i de flesta fall olagligt och om företaget inte är i en verklig kris så ska de inte ha mer bidrag än de redan får pga pandemin.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

...om företaget inte är i en verklig kris så ska de inte ha mer bidrag än de redan får pga pandemin.

Vilka bidrag menar du att bolagen får redan då? Det enda som faktiskt alla får just nu utan motkrav är sänkt arbetsgivareavgift för upp till 30 anställda och sjuklönekostnader betalda (kanske, återstår att se hur det fungerar). ...och vet inte riktigt om jag skulle betrakta det som bidrag, man får ju inget utbetalt, däremot behöver man inte betala in riktigt lika mycket som tidigare under en period.

Håller med bägge sidor, bolagen behöver vara välmående för att inte börja säga upp människor (vilket kostar oss alla i ökningen av a-kassa och andra bidrag) samtidigt kan inte bolag som egentligen inte behöver få ta del i ”bidrag”. Knepig balansgång helt enkelt...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Jag tycker inte det är så enkelt som att om du är permitterad så ska du inte jobba.
T ex ett scenario kan vara att företaget har inga eller små intäkter men det finns ändå saker att göra, t ex teknisk skuld, jobba med marknadsföring osv. Du blir permitterad och får gå hemma där staten betalar lön. Tänk om du istället hade gjort alla dessa saker så när pandemin är över och vi alla kan börja gå tillbaka igen då är ditt bolags uppförsbacke inte lika jobbig. Ni har betat av en massa saker som ni annars får göra om ett år.
Kanske tänker fel men som skattebetalare så ser jag hellre att du gör något produktivt än solar och äter glass. Nu är det ju gött att vara hemma så jag förstår de som vill... Ingen skam i det

Men ditt scenario låter mer som att ni har intäkter men dina chefer ser en "möjlighet" att öka på marginalerna och det är helt fel. Då tycker jag du ska anmäla.

Det är precis så enkelt.
För det du beskriver så ska inte permittering användas för det är ingen arbetsbrist.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är precis så enkelt.
För det du beskriver så ska inte permittering användas för det är ingen arbetsbrist.

Varför ska mina skattepengar gå till att någon får gå hemma utan att göra något när de istället kan vara produktiva och ta oss ur den krisen eller vad vi ska kalla den? Det är inte så enkelt som du vill få det till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Varför ska mina skattepengar gå till att någon får gå hemma utan att göra något när de istället kan vara produktiva och ta oss ur den krisen eller vad vi ska kalla den? Det är inte så enkelt som du vill få det till...

För att begränsa smittspridning så vården hinner med. Det är inte företagen som valt detta, det är pålagor från stat (grundat i befolkningens rädslor). Så det är inte så enkelt som du vill göra det, skulle företagen få välja så skulle de företagsekonomiskt köra på som tidigare och resturanger skulle klämma in så många som får plats o.s.v. o.s.v.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Varför ska mina skattepengar gå till att någon får gå hemma utan att göra något när de istället kan vara produktiva och ta oss ur den krisen eller vad vi ska kalla den? Det är inte så enkelt som du vill få det till...

För att då kan företaget stå för det själva.

Hela tanken är att det är arbetsbrist på företaget pga minskad efterfrågan och stödet är för att de inte ska säga upp personal.
Det du beskriver vore en helt annan form av stöd, som vi inte har i dagsläget.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Som andra säger så tycker jag du ska anmäla de jävla asen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

För att begränsa smittspridning så vården hinner med. Det är inte företagen som valt detta, det är pålagor från stat (grundat i befolkningens rädslor). Så det är inte så enkelt som du vill göra det, skulle företagen få välja så skulle de företagsekonomiskt köra på som tidigare och resturanger skulle klämma in så många som får plats o.s.v. o.s.v.

Nu menar jag såklart de som kan jobba hemma och där bolag inte har intäkter men ändå saker att göra. Tänk när detta är över då kommer bolag ha en enorm backlogg för anställda har gått hemma och slappat. Kan ju vara bra att ha lite framförhållning och se lite längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

För att då kan företaget stå för det själva.

Hela tanken är att det är arbetsbrist på företaget pga minskad efterfrågan och stödet är för att de inte ska säga upp personal.
Det du beskriver vore en helt annan form av stöd, som vi inte har i dagsläget.

Det är möjligt att det inte är meningen men då är det fel och inget jag står bakom.
Folk är så jävla insnöade i sina fyrkanter ibland. Se längre tänk efter och fundera på hur vi ska klara oss ur det här. Men visst är det skönt att stanna hemma och låta staten pröjsa din ”semester”. Sen då när allt öppnar upp igen? Varför inte ha förberett sig?

Permalänk
Medlem

Big up till dig som satte ner foten i detta, berättade du för chefen varför du sade upp dig? I Sverige har vi klarat oss utan strikt karantän osv just för att vi har dessa sociala skyddsnäten som resten av världen inte har, man kan vara hemma ifrån jobbet med symptom utan att ens privatekonomiska liv kollapsar, då är det riktigt fult att utnyttja detta av dig arbetsgivare.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det är möjligt att det inte är meningen men då är det fel och inget jag står bakom.
Folk är så jävla insnöade i sina fyrkanter ibland. Se längre tänk efter och fundera på hur vi ska klara oss ur det här. Men visst är det skönt att stanna hemma och låta staten pröjsa din ”semester”. Sen då när allt öppnar upp igen? Varför inte ha förberett sig?

Jag förstår hur du menar, men hade stödet lagts upp som du vill ha det hade varenda företag utnyttjat det vare sig de behövde eller inte.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag förstår hur du menar, men hade stödet lagts upp som du vill ha det hade varenda företag utnyttjat det vare sig de behövde eller inte.

Ja det är möjligt men jag trodde det var det tillväxtverket skulle lösa? De bör ju kolla företagens ekonomi och visa på dåliga intäkter för att få bli permitterade.
Sen är jag kanske naiv men tror ändå de flesta vill samhällets bästa och göra rätt för sig. Sen finns såklart själviska typer som bara vill maximera vinsten.

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är också att korttidspermitteringen gäller hela perioden, dvs att man totalt jobbat 80% under perioden. Så tex på mitt företag så har vid en deadline som vi måste hinna med, och vi har sagt att vi kör på 100% som vanligt och tar ut dem dagarna efter vår deadline. Totalt kommer det resultera i 80% arbetad tid sett över 3 månader även om det inte är 80% per vecka under perioden, och jag har inga problem med det.